Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mihin nelikymppinen voisi uudelleenkouluttautua?

Vierailija
17.01.2022 |

Ei sote-alaa eikä muutenkaan ihmisläheistä työtä. En ole matemaattinen enkä tietotekniikan taitaja.

Kommentit (654)

Vierailija
301/654 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mum plus 3 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse nelikymppisenä olen päätynyt siihen tulokseen, että turha enää mihinkään kouluttautua. Varsinkaan, kun taustalla ei ole uraa tai entistä koulutusta. On vain tyhjää. En minä näillä taustoilla tule pääsemään töihin vaikka jonkun koulutuksen hommaisinkin. Asiaa mutkistaa vielä se, että äly ei riitä korkeakouluihin ja esim. soteala on poissuljettu. 

Jatkan siis nykymallilla. Pari kertaa vuodessa haen töitä ja muun ajan vain olen.

Anteeksi mutta saako kysyä oletko eläkkeellä? Miksi et ole opiskellut tai ollut lainkaan töissä?

En ole eläkkeellä. 

Olen mä yrittänyt opiskella, mutta erinäisistä syistä ne eivät ole onnistuneet. Töissä olen toki ollut, mutta vain yksittäisiä pätkiä silloin tällöin.

Lusmu. Jos oot ite tuossa iässä jo luovuttanut niin ei muitten silti tarvitse.

Vierailija
302/654 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse harkitsen lääkistä. Nykyisen koulutus yhteiskuntatieteiden maisteri. En ymmärrä miten ikä liittyy asiaan ellei nyt harkitse jotain tosi fyysistä ammattia. 

Ihan kiinni siitä mihin hakee töihin. Julkinen sektori kyllä palkkaa.

Lääkäreille on töitä aina

Puheterapeuteille samoin

Lähihoitajille

Sosiaalityöntekijöille

Ennakkoluuloisimpia rekrytoijia ovat nuoret kauppiksesta valmistuneet. Suuriin yrityksiin tai startuppeihin on tuskin asiaa

Näihin töihinhän ei kävellä noin vain opiskelemaan, paitsi lähihoitajaksi, jotka taas ovat etsimässä mahdollisuutta uranvaihtoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/654 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Välinehuoltajaksi :)  Osaavista välinehuoltajista on pulaa, ainakin täällä etelässä.  On kyllä sotealan työ, mutta pienemmissä terveyskeskuksissa tai hammaslääkäriasemilla työskennellään yksin. 

TE-toimiston sivuilla tällä hetkellä koko suomessa alle 20 välinehuoltajan paikkaa haussa. En puhuisi pulasta millään alueella. 

Vierailija
304/654 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tuossa iässä kannata, jos olet pitemmästi yli 40. Esim. 44v opiskelemaan alkava kun valmistuu ammattiin, on jo 46-48 v. Eli lähes 50. Eikä sen ikäset enää työllisty. Parempi maata kotona oluen juonnissa. Pääsee helpommalla.

Vasta ammattitutkinnon suorittaneina työllistyvät aivan varmasti, jos ei mitään muuta häikkää olemuksessa tai persoonassa ole.

Nelikymppinen ehtii lukea vielä vaikka lääkäriksi, mutta hänhän sanoi, ettei sote-ala kiinnosta.

Autonkuljettaja. Linja-autonkuljettaja.

Taksinkuljettaja.

Puutarhatyöntekijä. Puutarhuri. Floristi.

Odotinkin, milloin tulee ensimmäinen ehdotus puutarhuriksi tai floristiksi.

Puutarhurin työ on kausityötä. Talvet (noin marras-huhti) olet työtön, lomautettu, yrittäjä tai ihan joissain muissa töissä. Palkka on umpisurkea. Puutarhurin työ vaatii hyvää kuntoa, tervettä selkää ja niveliä. Jos olet ikäsi istunut perseellään toimistotyössä voi olla melkoinen shokki joutua sinne "lapion varteen" 8h päivässä säässä kuin säässä. Aika harva nelikymppinen tuohon enää kykenee, saatikka että pystyisi tekemään eläkeikään saakka.

Floristin työ on fyysisesti kevyempää, mutta vaatii taas ihan muita avuja: visuaalisuutta, hyvää värisilmää, käsinäppäryyttä JA erinomaisia asiakaspalvelutaitoja. Floristi on asiakaspalvelija ja ne kukkakaupan asiakkaat ei ole ihan sieltä helpoimmasta päästä.

Itse olen 43 v. puutarhuri. Ei ongelmia jaksamisen kanssa, hyvää kuntoa ja asennetta kyllä vaatii. Vakipaikka, palkka n. 2500 €.

Samaa ikäluokkaa oleva puutarhuri minäkin olen eikä fysiikan kanssa ongelmia. Mutta kuten kirjoitin, työ vaatii kunnossa olevan ja fyysiseen työhön tottuneen kropan! En puhunut meistä jo alalla olevista, vaan alalle kenties istumatyöstä tulevista.

Ja kai tiedät, että tällä alalla ei ihan noin vaan vakitöitä saada? Kuinka monta ympärivuotista puutarhuria sun työpaikalla on? Kuinka monta on kausityöläisenä? Ne työpaikat, joissa itse olen 20 vuoden aikana työskennellyt, vakivirassa on ollut pääsääntöisesti yksi. Palkat kausityöntekijöillä 1700-2000 €/kk välillä _Etelä-Suomen ulkopuolella_. Isommissa kaupungeissa varmaan jo pääsee tuohon 2500€/ kk. Nuorena tein viherrakentamista pk-seudulla ja muissa Etelä- ja Länsi-Suomen isommissa kaupungeissa ja siinä pääsi jo kunnon palkoille, mutta ei seurakunnan, kaupungin, yksityisten viherhoito/ kunnossapito, taimistojen tai myymälöiden palkkalistoilla, saatikka kasvihuoneilla. Ihan kaikkia näitä on tullut tehtyä. 🙂

Usein saisi mielellään olla oma auto, ihan koska työnantajat saattavat sijaita kaukana, ja ne työkohteet saattavat vaihtaa paikkaa jatkuvasti suurella aluieella.

Vierailija
305/654 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sulla on oikeasti kaksi humanististakin tutkintoa, niin kannattais vaan jatkaa sinnikkäästi niihin liittyvien työpaikkojen hakua. Siis nimenomaa sellaisia, joissa on eduksi molemmat tutkinnot. Ehkä vielä se sairaanhoitajan koulutuskin plussaa. Tuskin nimittäin on monia muita työnhakijoita, joilla on samat tutkinnot. Sehän on täysin sun koulutuksen hukkaan heittämistä, jos nyt lähdet vielä ihan eri alalle. Panostat tosissaan siihen työnhakuun. Viilaat hakemukset ja CV:t viimeisen päälle ja soittelet perään.

Vierailija
306/654 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ap sitten osaat? Ja mikä sinua kiinnostaa? Olet mielestäni aika nuori vielä, joten mahdollisuuksia on monia. Älä vähättele itseäsi tai et mukamas osaa mitään. No, sinun aloituksestasi ei se selvinnyt. Mutta on paljon aloja mihin saa koulutuksen esim. jos kiinnostaa taide, kulttuuri, tutkija tai mikä tahansa, jossa voi työskennellä yksin tai lähes yksinään.  Jos ehkä hiljennät toisten vaatimukset, että pitää olla "jotakin." Tutki omaa sydäntäsi ja kuuntele sitä, mitä se haluaa? Niin ennen pitkään kyllä tiedät vastauksen ja ehkä jo tiedät sen, kun tätä kirjoitan. Voimia sinulle ja sen sinulle rakkaan työn löytämiseen. 

Vierailija
307/654 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suoritin opettajaopinnot yli 50-vuotiaana nyt on vakituinen virka.

Opiskelu kannattaa aina. Vanhin ryhmäni opiskelijoista on 60-vuotias.

Oikeasti on veronmaksajien rahan tuhlausta kouluttaa 60v opettajaksi. Työvuosia voi olla teoriassa vielä 10 jos on töissä 70v. Mutta oikeassa maailmassa tuolla 60v juna meni jo opettajan ammatin suhteen. Otetaan seuraavaksi 65v opettajakoulutukseen jos rahan tuhlauksella ei ole merkitystä. Tai miksi tuo 60v ole lääkiksessä? Ikävä kyllä jokainen vanhenee joskus ja jotkut ovet sulkeutuvat.

Päinvastoin, Suomessahan teillä nuoremmilla ikäluokilla työuran on suunniteltu jatkuvan 70-vuotiaiksi asti!

Kyllä pitää tämän myötä alkaa ahdasmielisten työhönottajienkin mieli muuttua. Eihän ole mitään järkeä pitää vuosikymmeniä korkeasti koulutettuja työkokemusta omaavia ihmisiä työttömänä vain siksi että yrityksillä on harhaluulo ettei yli 40-vuotias kykene töihin.

Oletpa naiivi. 

Vierailija
308/654 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma kokemukseni on se, että viimeksi sain lähes sadan hakijan joukosta työpaikan ollessani täyttänyt 54-v.

Niin ja noin sata muuta ei saanut. 

Vierailija
309/654 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei puliukko. Se että sinä et jaksa, ei tarkoita että. Uute ei jaksaisi

Vierailija
310/654 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vili vilperi kirjoitti:

Hei puliukko. Se että sinä et jaksa, ei tarkoita että muut ei jaksaisi

Vierailija
311/654 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muissa maissa ei ole näin pahaa ikäsyrjintää kuin Suomessa, se on vain asennevamma täällä. Muualla on jopa yrityksiä, jotka suosivat iäkkäämpiä työntekijöitä. Esimerkiksi yksi mun ulkomailla asuva tuttavani vaihtoi työpaikkaa lähes 60-vuotiaana ja pääsi heti töihin.

Englannissa ei päästetä tai ei ole varaa jäädä eläkkeelle. 70-vuotiaat kantaa postia.

Tästä Suomen Postille kampanja! 

Vierailija
312/654 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ripsi/kynsiteknikko.

Hammasteknikko.

Tapahtumatuottaja.

Vierailija
313/654 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten olisi jäteauton kuljettaja? Ajaa vain ympäri kaupunkia ja tyhjentää roskiksia.

Vierailija
314/654 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gestapon agentiksi, naisten vikittelijäksi, pedofiliksi, mummojen hakkaajaksi ja tyttöjen raiskaajaksi.

Vierailija
315/654 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mum plus 3 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse nelikymppisenä olen päätynyt siihen tulokseen, että turha enää mihinkään kouluttautua. Varsinkaan, kun taustalla ei ole uraa tai entistä koulutusta. On vain tyhjää. En minä näillä taustoilla tule pääsemään töihin vaikka jonkun koulutuksen hommaisinkin. Asiaa mutkistaa vielä se, että äly ei riitä korkeakouluihin ja esim. soteala on poissuljettu. 

Jatkan siis nykymallilla. Pari kertaa vuodessa haen töitä ja muun ajan vain olen.

Anteeksi mutta saako kysyä oletko eläkkeellä? Miksi et ole opiskellut tai ollut lainkaan töissä?

En ole eläkkeellä. 

Olen mä yrittänyt opiskella, mutta erinäisistä syistä ne eivät ole onnistuneet. Töissä olen toki ollut, mutta vain yksittäisiä pätkiä silloin tällöin.

Lusmu. Jos oot ite tuossa iässä jo luovuttanut niin ei muitten silti tarvitse.

En tietenkään puhunut kuin omasta puolestani. Muut saavat tehdä mitä haluavat ja tietenkin toivon, että jokainen haluava työllistyy sellaiselle alalle, joka kiinnostaa.

Vierailija
316/654 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilman tutkintoa ja kokemusta?

Luuletko että van Goghilla oli joku tutkinto?

Kokemusta saat kun ostat värit ja pensselit ja alat maalaamaan.

Ei taidetta voi opettaa. Kouluissa opetetaan tekniikkaa ym. mutta sen itse asian, sisällön - sen taiteen -,  joudut opettelemaan ja tekemään ihan itse.

Vierailija
317/654 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilman tutkintoa ja kokemusta?

Luuletko että van Goghilla oli joku tutkinto?

Kokemusta saat kun ostat värit ja pensselit ja alat maalaamaan.

Ei taidetta voi opettaa. Kouluissa opetetaan tekniikkaa ym. mutta sen itse asian, sisällön - sen taiteen -,  joudut opettelemaan ja tekemään ihan itse.

Ei nykyään pidetä oikeana taiteilijana ilman alan koulutusta. Taideteollisen alan koulussa opetettiin niin. Se oli vielä joku hieno alan kirjassa ollut määritelmä ja hienot perustelutkin sille kuka on taitelija ja kuka ei. En enää muista tarkemmin. Mutta siis voit toki alkaa maalaamaan, mutta valmistaudu siihen että et tule ikinä pääsemään niiden alan koulutuksen saaneiden piireihin eikä ne pidä sua ikinä oikeana taiteilijana. Myös apurahojen saaminen voi olla vaikeaa. Eivätkä kaikki taviksetkaan tule pitämään sua oikeana taiteilijana.

t. yks muotoilija vain, ei taiteilija.

Vierailija
318/654 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luokanopettaja. Sisäsiisti työ ja pitkät lomat.

Työpaikalla sisäilmaongelmaa, jatkuva melu ja vilinä, ääni tuhoutuu huutaessa, illat ja viikonloput menee työhommissa ja lomat toipuessa, isot ryhmät joista normaaleja oppilaita n. 20% ja lopuilla ongelmia.

Oppilaat eivät enää osaa perus käytöstapoja, myös auktoriteettien kunnioitus on niin ja näin - pyrkivät määräilemään opettajaa ja vaativat poikkeuksia säännöissä itseään koskien. Vanhemmat samanlaisia, tulevat lankoja pitkin vaatimaan erikoiskohtelua.

Saat myös olla sossu, poliisi, psykiatri, sairaanhoitaja, karateka, portsari, vartija. Älä käännä oppilaille selkääsi. Omaisuuttasi voidaan myös vahingoittaa. Valmistaudu burn outtiin jo ekana vuonna. Ole valmis tekemään loputtomasti sijaisuuksia ja määräaikaisia töitä sekä olemaan kesälomat työttömänä.

Vierailija
319/654 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Life coach, elämäntaidon valmentaja.

"Ei ihmisläheistä työtä."

Niin? Ei korona-aikaan kukaan ole ihmisläheinen, eikä saakaan olla. Suurin osa noista coacheista tekee etänä kaiken. 

Vierailija
320/654 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on surullista miten nuoruutta ihannoidaan ja nelikymppinen on jo liian vanha kaikkeen. Elämä on vähän kuin ohi ja toivo menetetty,  vaikka ehkä jopa yli puolet elämästä on vielä jäljellä. Itekin oon ikuisesti työtön 40v. Valmistun kohta maisteriksi, mutta ei takuulla tule työllistymään sittenkään, ala kun on humanistinen.

Nuoruuden ihannoinnista olen kyllä samaa mieltä, mutta usein tässä on pointtina se, mitä on tehnty 40- vuoden ikään asti. Jos työkokemusta on vain vähän tai ei ollenkaan, niin kyllä se herätää epäilyjä, onko ihmienen ylipäätäänk kiinnostunut töistä ollenkaan. 

Sitä taas on vaikea ymmärtää, että pitkänlinjan osaajia, joille on käynty yt- neuvotteluissa huono tuuri ei enää palkata. 

Miten vähäinen työkokemus muka ”voi herättää epäilyjä” - nykytyöllisyyden tuntien kaikki duunit on pelkkää pätkää ja keikkaa - miten pihalla joku voi ollakaan! Onnekas se, joka valmistuttuaan saa oman alan toistaiseksi voimassaolevan vuosien mittaisen työpaikan.

Ja entä jos on ollut rahaa haahuilla eikä ole sen vuoksi tarvinnut mennä töihin? Tai jos on ollut nirso eikä ole ollut valmis mihinkään ikäviin duuneihin? Jos on hankkinut lapsia?

Tai haluaakin aloittaa aivan uuden alan, koska edellinen oli jotakin muuta kuin sille opiskellessaan kuvitteli?

Täällähän kannustetaan elinikäiseen oppimiseen, eikä mikään ole myöhäistä, koska eläkeikä vain nousee ja nousee. Ja aivot on muokkautuva elin, iästä viis.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä seitsemän