Imetyksen korostaminen outo ilmiö nykyaikana?
Heti alkuun totean, että otsikointi on provosoiva, ja että mä en ole millään tavalla imetysvastainen, toisen lapsen kanssa tein niin itsekin, toinen meni sitten eri tavalla. Mielestäni kukin toimii kuten parhaaksi katsoo, tärkeintä että lapsi, äiti ja perhe on onnellinen :)
Mutta siis mä olen jo vuosia ihmetellyt sitä, miten imetys on niin valtavan iso asia. Sitä oikein korostetaan ja käytetään hyvän äitiyden mittarina ja argumenttina jatkuvasti. Erityisesti alleviivataan äidin ja lapsen fyysistä ja henkistä yhteyttä, kehollisuutta, siis asian orgaanista ja biologista puolta. Tämä on se, mikä musta tuntuu oudolta nykyaikana. Mietin että liittyykö tämä johonkin laajempaan tarpeeseen pitää kiinni jostain aidosta ja kehollisesta, vai mistä oikein on kyse.
Niin ja tarkoitan siis yleisempää keskustelua ja ilmiötä. Ymmärrän hyvin että yksittäistapauksena äiti pitää imetystä tärkeänä, onhan se hieno asia ja monille intiimi, läheinen hetki äidin ja vauvan välillä. Enkä tarkoita sitäkään, että imetys on lähtökohtaisesti parempi vaihtoehto lapselle (onhan se, ainakin jos kaikki sujuu) vaan nimenomaan tuota kehollisen puolen korostamista. Joskus kuulostaa siltä että kyse on jostain aivan ihmeellisestä ja mystisestä. Ja sitten jos siihen ei kykene tai sitä ei halua tehdä, jää paitsi suunnilleen jostain elämän syvimmästä salaisuudesta.
(Itse en huomannut noissa yhteysasioissa tai muissakaan juurikaan eroa imetetyn ja pullosta syöneen lapsen välillä vaikka olen vähän liiankin sensitiivinen ihminen, muuta kuin että jälkimmäisessä tapauksessa mies pääsi syöttämisestä ja siis siitä yhteydestä osalliseksi. Ja että kroppani ei ollut silloin sidottu lapseen, mikä oli sekä hyvä että huono juttu. Mutta tää on epäoleellista, koska pointtini oli puhua yleisellä tasolla.)
Mua oikeasti kiinnostaisi pohtia tätä! Kasvotusten kavereiden kanssa on vaikeampi ottaa asiaa esille koska monille imetys on aika herkkä asia.
Kommentit (68)
Kyseessä ei ole outo, nykyaikainen ilmiö. Kaikki nisäkkäät imettää jälkeläisiään eikä korvike ole luonnollinen vaihtoehto. Tietenkin sillä pysyy poikanen hengissä, mutta siinä kaikki.
Pahinta hallaa imetykselle tekevät nämä äidit, jotka sanovat seuraavia asioita:
"Äidit ovat vain laiskoja"
"Moni luovuttaa liian varhain"
"Aina se alussa sattuu hetken vaan"
sekä muita halveksuvia kommentteja, kun tuoreet äidit kyselevät neuvoja imetysongelmiinsa.
Olin yksi niistä, jotka etsivät kovasti tietoa ja tukea imetykseen ympäri internettiä. Halusin ehdottomasti onnistua asiassa. Millaiseen tekstiin sitten tällainen hyvällä asialla oleva tuore äiti törmää? Vähättelyyn ja halveksumiseen. Jos oikeasti haluat kannustaa äitejä imetykseen, KANNUSTA, älä arvostele ja hauku.
Niin harvassa olivat ne aidosti imetykseen kannustavat kirjoitukset ja neuvot.
Tyypillistä on, ettei imetyksen ongelmiin apua hakevan äidin viestiä edes lueta kunnolla, vaan heitellään ilmoille "aina se aluksi sattuu, menee parissa päivässä ohi", vaikka äiti olisi juuri kertonut, että infernaalinen kipu ei taltu edes kipulääkkeillä ja verta vuotaa ja rinta on tulehtunut voiteista, imotteen tarkistuksista ja lääkärikäynneistä huolimatta viidettä viikkoa. Ei ihmisillä ole edes aitoa halua kannustaa muita imetykseen.
En ole niinkään varma, että kyse on mistään nykyajan ilmiöstä. Pikemminkin pulloruokkiminen on poikkeus historiallisesta trendistä.
Mutta voi silti olla, että nykyaika korostaa aitoutta ja luomua ja alkuperäistä. Slow food, lähiruoka ovat muussakin syömisessä trendin huipulla. Halutaan mahdollisimman vähän prosessoitua ruokaa, miksei myös omalle rakkaalle vauvalle teollisten tököttien sijasta sitä aidointa ja luonnollisinta eli oman äidin rintamaitoa.
Kehollisuutta en ole kuullut minäkään korostettavan. Mutta kieltämättä on aika jännä ajatus, kun huomaa, että kappas, mulla on tässä puolivuotias, joka on kasvanut PELKÄSTÄÄN MINUSTA.
Minusta äitiyttä ei glorifioida, kuten joku vela tässä ketjussa tilittää. Päinvastoin, äitejä ja naisia sitä myöden laajemminkin yritetään kahlita ja pakottaa muottiin ja kieltää olemasta näkyvillä julkisessa tilassa. Keskustelut lapsivapaista paikoista ja julki-imetyksen paheksuminen ovat jotain hyvin ällistyttävää ja ajalle tyypillistä. Olen itse jo päälle nelikymppinen ja voin sanoa, että kenellekään ei olisi tullut mieleenkään alkaa vauvaa imettävää äitiä paheksua vielä 1980-90 -luvuilla.
[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 10:27"]
[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 09:06"]
Mielestäni on hyvä, että imetyksen tärkeyttä korostetaan. Vain prosentti suomalaisista äideistä täysimettää suosituksen mukaiset 6 kk ja ja monikaan ei välttämättä imetä ollenkaan. Kyllä äidinmaito on lapselle se paras vaihtoehto, lehmän maito on tarkoitettu vasikalle.
[/quote]
Tämä on se syy miksi itselläni menee ehkä imetyksestä keskustelu paasauksen puolelle. Kun ihmiset eivät tunnu ymmärtävän kaikkia imetyksen hyviä puolia eivätkä yritä tarpeeksi. Mikä muu selittäisi noita alhaisia lukemia?
Itse kullakin on imetys alussa vaikeaa ja kivuliasta, ei tiedä tuleeko maitoa tarpeeksi. Kuuluu asiaan ja on ohimenevää. Mitä enemmän imettää sitä enemmän maitoa alkaa tulla. Sitten kun imetys sujuu rutiinilla niin sehän on paljon helpompaakin kuin pulloruokkiminen. Ei tarvitse pestä ja lämmitellä mitään, yöllä voi vaan laittaa rinnan lapsen suuhun ja nukkua itsekin. Aina on evästä valmiina kodin ulkopuolellakin, sen kun vaan imettää. Lapsi sairastelee vähemmän koska äidinmaidossa on vasta-aineita. Kaikenkaikkiaan imetys on niin elämää helpottavaa ja äidinmaito vielä kaikkein parasta ravintoa, että on todella ihmeellistä miksei imetys ole tuon suositumpaa.
[/quote]
Minua taas ärsyttää lukea tällaista kaikkeni yrittäneenä. Kipu, tulehdukset ja verenvuoto eivät lakanneet vaikka viikot vierivät ja lukuisia ammattilaisia tavattiin. Vauva ei koskaan oppinut imemään kunnolla rinnasta. Rinta ei pysynyt suussa. Maitoa kyllä riitti naapureille saakka.
Niputtaminen ärsyttää. Jokaisella meillä imetyksessä epäonnistuineilla on oma tarinansa.
Minäkin näkisin, että nyt yritetään palata takaisin "raiteille" vauvan ruokkimisen suhteen. Imetys on perusasetuksena ihmisen jälkeläisen ruokkimiskeinona. Aina on ollut naisia, joita imetys ei ole onnistunut. Ennen on sitten käytetty sijaisimettäjiä ym. (tai vauvat ovat menehtyneet ravinnon puutteeseen). Nykyihminen on sitten kehittänyt äidinmaidon korvikkeen, jota voidaan käyttää imetyksen ongelmatilanteissa.
Jotenkin olemme menneet hieman metsään tämän ajatuksen kanssa, korviketta ovat alkaneet käyttää suurissa määrin myös ne, jotka pärjäisivät ilmankin. Kuten edellä jo moneen kertaan on mainittu, imetyksen aloitus on haastavaa monille ja vaatii paneutumista, yritystä ja sitkeyttä - sen jälkeen se vasta palkitsee. Tämän olen myös kahdesti omakohtaisesti kokenut, enkä ihmettele, että moni luovuttaa ja turvautuu korvikkeeseen.
Imetys on kuitenkin todettu lapsen kehityksen ja terveyden kannalta kaikista parhaaksi vaihtoehdoksi, kaikkia sen hyötyjä emme varmasti vielä edes tunne. Imetyksen tukemisella on siis myös kansanterveydellinen näkökulma: enemmän ja pidempään imetettyjä lapsia -> terveempiä aikuisia.
Mielestäni on hyvä, että imetyksen tärkeyttä korostetaan. Vain prosentti suomalaisista äideistä täysimettää suosituksen mukaiset 6 kk ja ja monikaan ei välttämättä imetä ollenkaan. Kyllä äidinmaito on lapselle se paras vaihtoehto, lehmän maito on tarkoitettu vasikalle.
[/quote]
Tämä on se syy miksi itselläni menee ehkä imetyksestä keskustelu paasauksen puolelle. Kun ihmiset eivät tunnu ymmärtävän kaikkia imetyksen hyviä puolia eivätkä yritä tarpeeksi. Mikä muu selittäisi noita alhaisia lukemia?
[/quote]
Esimerkiksi se, miten täysimetys on tutkimuksessa määritelty. Tuossa tutkimuksessa, jonka mukaan vain 1% suomalaisista täysimettää puolivuotiaaksi asti, on muistaakseni määritelty täysimetyksen tarkoittavan ainoastaan rinnasta annettua maitoa ja esim. lypsetyn äidinmaidon antaminen katkaisee täysimetyksen.
[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 09:30"]
[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 09:28"][quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 09:18"][quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 09:06"] Mielestäni on hyvä, että imetyksen tärkeyttä korostetaan. Vain prosentti suomalaisista äideistä täysimettää suosituksen mukaiset 6 kk ja ja monikaan ei välttämättä imetä ollenkaan. Kyllä äidinmaito on lapselle se paras vaihtoehto, lehmän maito on tarkoitettu vasikalle. [/quote] Ei se suositus ole enää 6kk ja koskaan täysimetyksen suosio ei ole ollut prosentin luokkaa. Miksi vedät tuollaisen luvun hatusta kun tutkimustuloksiakin on? Kaiken kaikkiaan yli 90 % vauvoista saa äidinmaitoa, ja puolivuotiaistakin vielä 70 %. Puolivuotiaiden täysimetystä ei enää suositella koska se näyttäisi lisäävän allergiariskiä. [/quote] [/quote] No kyllä se täysimetyksen suositus on edelleen 6 kk! Älä ite tule höpöttämään puuta heinää :D SUOMEN IMETYSTILANNE Imetys on terveysvalinta, jonka lähes jokainen nainen haluaa tehdä, sillä yli 90 % naisista aloittaa imetyksen ja kotiutuu synnystyssairaalasta imettävänä (THL 2009). Imetyssuositukset, -toiveet ja -tavoitteet eivät kuitenkaan toteudu Suomessa. Suomen täysimetyssuositus on 6 kuukautta. Vain 1 % (yksi prosentti) pääsee tähän Suomessa (THL 2009). Keskimäärin täysimetys päättyy 1,4 kuukauden iässä, tavoitteen ja toteutuman ero on keskimäärin 4,6 kuukautta (THL 2009). Äidit toivovat itselleen keskimäärin 9 kuukauden imetystä (Hannula 2003). Imetyksen kokonaiskesto (täysimetys + imetys muun ruoan ohella) Suomessa on 7 kuukautta (THL 2009), kun Suomen suositus on vuoden ikään tai pidempään. Kansainvälisesti Suomi on kehittyneenä maana esikuva: tätä elämäntapaa ja elintasoa tavoitellaan muualla. Mitä jos kaikkialla vain 1 % imettää? Lähes kaikki äidit kotiutuvat sairaalasta imettävinä (THL 2009). Näistä vain 1 % pääsee täysimetyssuositukseen (THL 2009). Tilastojen näkökulmasta yksikään nainen ei saavuta omaa toivettaan eikä kokonaisimetyssuositusta. Vertailun vuoksi: Ruotsissa 15 % lapsista on täysimetettyjä puolivuotiaina (2).
[/quote]
Sulla on todella vanha lähde. Nykyään täysimetyksen ei katsota romuttuneen synnytyssairaalassa annetun yhden lisämaitoannoksen perusteella (tuo thl:n 1 %). Eli kun sitä ei lasketa täysimetys onkin 10-20 % puolivuotiaana (uusi suositus muuten on täysimetystä 4-6 kk eli paluu vanhaan).
[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 11:01"]
[/quote]
[/quote]
Esimerkiksi se, miten täysimetys on tutkimuksessa määritelty. Tuossa tutkimuksessa, jonka mukaan vain 1% suomalaisista täysimettää puolivuotiaaksi asti, on muistaakseni määritelty täysimetyksen tarkoittavan ainoastaan rinnasta annettua maitoa ja esim. lypsetyn äidinmaidon antaminen katkaisee täysimetyksen.
[/quote]
Kyllä, yksi ainoa lisäannos (vaikka luovutusmaitoa) synnytyssairaalassa on mitätöinyt täysimetyksen. Naurettavaa fanaattisuutta. Mun lapsi sai vain ja ainoastaan äidinmaitoa 6 kk mutta häntä ei tosiaan tuossa tutkimuksessa lasketa täysimetetyksi koska sai pari kertaa lypsettyä maitoa.
”Uudet pienten lasten ruokavaliota sekä imetystä koskevat ravintosuositukset astuvat voimaan syksyllä 2015. Uusien suositusten mukaan kiinteitä voi antaa lapselle jo neljän kuukauden iässä, jos lapsi osoittaa kiinnostusta ruokailuun.”
[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 09:39"]
Kolme lasta imettäneenä voin sanoa että taitaa olla helpompaa kuin pulloruokinta.Lapset ovat huomattavasti terveempiä kuin pullosta syöneet lapset.Ovat myös olleet rauhallisempia ja hampaat tulevat olemaaan suorat.
[/quote]
Minua on aikoinaan imetetty 3kk. En ole koskaan syönyt yhtään antibioottikuuria, hampaat ovat aina olleet suorat, ei ole allergioita ja viimeisen 15 vuoden ajan sairastelut ovat laskettavissa yhden käden sormilla, sen pidemmälle en muista. Voi, miten terveempi olisinkaan, jos minua olisi imetetty pidempään?
Vertailun vuoksi, miestäni imetettiin yli vuoden ikäiseksi ja vielä näin kolmekymppisenäkin sairastelee korvatulehduksia ja muutenkin saa lähes jokaisen kausiflunssan. Väittäisin siis, että geeneillä on myös vaikutusta vastustuskyvyn kehittymiseen.
Kaikessa vallitsee kova kilpailu, niin myös äitiydessä. Olisin ollut paljon onnellisempi esikoisen äiti, jos olisin saanut keskustella vauvan hoidosta ilman tuomitsemista. Äitien välinen kilpailu ja arvojärjestys sai minut välttelemään kaikkia perhekerhoja.
[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 11:08"]
[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 09:39"]
Kolme lasta imettäneenä voin sanoa että taitaa olla helpompaa kuin pulloruokinta.Lapset ovat huomattavasti terveempiä kuin pullosta syöneet lapset.Ovat myös olleet rauhallisempia ja hampaat tulevat olemaaan suorat.
[/quote]
Minua on aikoinaan imetetty 3kk. En ole koskaan syönyt yhtään antibioottikuuria, hampaat ovat aina olleet suorat, ei ole allergioita ja viimeisen 15 vuoden ajan sairastelut ovat laskettavissa yhden käden sormilla, sen pidemmälle en muista. Voi, miten terveempi olisinkaan, jos minua olisi imetetty pidempään?
Vertailun vuoksi, miestäni imetettiin yli vuoden ikäiseksi ja vielä näin kolmekymppisenäkin sairastelee korvatulehduksia ja muutenkin saa lähes jokaisen kausiflunssan. Väittäisin siis, että geeneillä on myös vaikutusta vastustuskyvyn kehittymiseen.
[/quote]
Näitä asioita myös tutkitaan tieteellisesti, ihan kaikkea ei pysty päättelemään oman lähipiirin perusteella.
[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 11:07"]
”Uudet pienten lasten ruokavaliota sekä imetystä koskevat ravintosuositukset astuvat voimaan syksyllä 2015. Uusien suositusten mukaan kiinteitä voi antaa lapselle jo neljän kuukauden iässä, jos lapsi osoittaa kiinnostusta ruokailuun.”
[/quote]
Sinä sitten paiskasit näkyville jonkun mamman blogikirjoituksen ikään kuin tarkempana ja uudempana lähteenä verrattuna THL:n viralliseen, marraskuussa viimeksi päivitettyyn imetyssuositukseen... Joka siis on tässä:
https://www.thl.fi/fi/web/lastenneuvolakasikirja/tietopaketit/imetys/imetyssuositukset
voin kertoa, että siinä on yhä voimassa suositus täysimettää puolen vuoden ikään saakka.
Synnytyksen jälkeen annettava lisämaito muuten EI romuta THL:n mukaan täysimetystä. Voisit lakata levittämästä disinformaatiota. Joku tuossa jo laittoikin sitaatin THl:n sivuilta, jossa sanottiin, että laitos arvioi, että 90% vauvoista lähtee synnäriltä imetettynä. Jos lisämaidon annon katsottaisiin romuttavan täysimetyksen, tuo prosenttiluku olisi paljon alhaisempi.
Sinänsä on aivan totta, että aiemmin kehotettiin antamaan lapsille kiinteitä neljän kk iästä alkaen, itsekin olen omilleni (vuosina 2000 ja 2002 syntyneille) lapsilleni antanut. 1990-luvulla suositus oli 3 kk. Mutta nykyään suositus ON puoli vuotta. Ja vaikka (siis jos, sinun blogitekstisi ei ole mikään todiste, voisit opetella hiukan lähdekritiikkiä...) suositus joskus palaisikin neljään kuukauteen, sekin on surkean kaukana keskimääräisestä 1,4 kuukauden täysimetyksestä.
En myöskään ymmärrä, miksi siitä on tehty niin iso juttu. Sehän on luonnollinen asia silloin, kun se onnistuu. Ja kun kerran hyviä korvikkeita on saatavilla, niin miksei niitäkin voi käyttää. En ymmärrä haloota puolesta tai vastaan.
Itse imetin ja annoin korvikkeita alusta asti. Huomasin paheksunnan tietynlaisilta äideiltä. Lopetin imetyksen lapsen ollessa puolivuotias. Ei ollut mitenkään vaikea päätös. Eikä lasta enää tissi edes kiinnostanut.
Mutta joo, neuvolassa kyseltiin jo alkuraskaudesta lähtien, että kai mä nyt imetän lasta ja imetäthän lasta. Kaverilla maitoa ei oikein tullut ja hän stressisi neuvolan painostuksesta ja koki huonoa äitiyttä korvikkeiden antamisestaan. Ihan hulluksi on mennyt.
Mutta tämä sama ilmiö on havaittavissa muissakin äitiyden ilmentymistä. Piltti vs. Luomukotiruoka, kantoliina vs. Kantoreppu, pinnasänky vs. Perhepeti, kertsivaippa vs. Kestovaipat, säännöllinen rytmi vs. Lapsentahtisuus... Jne. Näihin oon itse törmännyt ja ei vaan voi käsittää. Kavereissa siis näitä "täydellisiä äitejä" pari ja joskus kyllästyttää se ylenkatse.
"Great minds discuss ideas, average minds discuss events, small minds discuss people."
Ap halusi keskustella imetyskeskustelusta ilmiönä, ja seurauksena suuri joukko äitejä kertoo, että minä imetin niin ja niin pitkään.
[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 12:07"]
"Great minds discuss ideas, average minds discuss events, small minds discuss people." Ap halusi keskustella imetyskeskustelusta ilmiönä, ja seurauksena suuri joukko äitejä kertoo, että minä imetin niin ja niin pitkään.
[/quote]
Olisithan sinäkin voinut vastata niihin kommentteihin, jossa ilmiötä pohdittiin.
[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 10:13"]
Mä en ole kuullut kenenkään puhuvan imetyksen kehollisuudesta, ennen kuin vasta ap:n. Taidat olla itse vähän pervo, ap.
[/quote]
No kommentistasi päätelleen sinä et edes tiedä, mitä kehollisuus tarkoittaa.
[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 09:39"]Kolme lasta imettäneenä voin sanoa että taitaa olla helpompaa kuin pulloruokinta.Lapset ovat huomattavasti terveempiä kuin pullosta syöneet lapset.Ovat myös olleet rauhallisempia ja hampaat tulevat olemaaan suorat.
Itse olen imettänyt kaikkia vuoden suuntaansa ja on tässä loppuelämä aikaa olla imettämättä joten kyllä olen mielelläni tämän "uhrauksen" tehnyt lasteni takia.Helppoahan se on puhua kun se on onnistunut.Ensimmäisen kanssa oli hankalaa kun tissit kipeytyivät mutta kaksi muuta mennyt kuin vettä vain.Eihän sille mitään voii jos ei onnistu
mutta kyllä naiset antaa periksi aivan liian helposti.
[/quote]
En kyllä sanoisi että liian helposti. Mulla oli ihan älyttömän hankala imetystaipaleen alku ja vauva sai korviketta jo synnytyssairaalassa.
Maito nousi kunnolla vasta kuukauden päästä. (Imetyskeskustelun stressitasoja nostava vaikutus ei mitenkään asiaa auttanut...) pikkutyyppi olisi ollut 24/7 tissillä, muuten huutanut. Vauva myös puklaili paljon, päikkärit oli pakko nukkua pystyssä kantorepussa. Osittaisimetin sitten, osittain korviketta koska pumpulle heruin hyvin vähän, ja 2kk loppuu sekin lysti. 2kk iässä lapsikin suostui syömään rintaa vain öisin, päivisin huusi. Sitkeästi imetin, tervepäisempi olisi varmasti luovuttanut. Korviketta annoin siis myös koko ajan, koska mähän en lastani "turhaa" huudata. 4kk iässä tosin korviketta meni jo todella vähän, mutta meni kuitenkin.
Imetän edelleen lasta 1v 2kk, vaikka nyt menee myös tavallista maitoa. Koskaan ei vielä ole ollut kipeä, onneksi. :)
Mutta siis aivan järkyttävän taistelun takana ollut tämä imetys, ja jos joku jolla maitoa tulee helposti ja paljon tulee jotain inisemään osittaisimetyksestä, niin saa kaakattaa aivan yksinään (en tarkoita lainaamani, vain yleisesti). Ymmärrän myös jos joku lopettaa imetyksen, olin todella väsynyt ja stressaantunut. Onneksi mun kaverit joilla imetys on ollut helppoa ovat vain onnellisia ja osaavat arvostaa ja olla asiasta kiitollisia. :)
Sillä sanoin että naiset antaa liian helposti periksi että tiedän kolmen lapsen äitinä että se ensimmäisen kanssa on vaikeaa ja tekee kipeää ja vaatii ihan hirvittävästi harjoitusta suurimmalta osalta.
Sitten sen rytmin ja tekniikan oppii eikä siihen mene koko päivää ja itse on paljon rennompi.
Usein jos ei ekan kanssa heti onnistu niin naiset pelästyvät ja luovuttavat kokonaan.
Mutta ei se imetys mitään neitseellistä ja ah niin ihanaa ole kuin annetaan ymmärtää.Hyviä puolia on vaan niin paljon että kannattaa mennä pois mukavuus alueeltaan!
[/quote]
Itse kullakin on imetys alussa vaikeaa ja kivuliasta, ei tiedä tuleeko maitoa tarpeeksi. Kuuluu asiaan ja on ohimenevää. Mitä enemmän imettää sitä enemmän maitoa alkaa tulla. Sitten kun imetys sujuu rutiinilla niin sehän on paljon helpompaakin kuin pulloruokkiminen. Ei tarvitse pestä ja lämmitellä mitään, yöllä voi vaan laittaa rinnan lapsen suuhun ja nukkua itsekin. Aina on evästä valmiina kodin ulkopuolellakin, sen kun vaan imettää. Lapsi sairastelee vähemmän koska äidinmaidossa on vasta-aineita. Kaikenkaikkiaan imetys on niin elämää helpottavaa ja äidinmaito vielä kaikkein parasta ravintoa, että on todella ihmeellistä miksei imetys ole tuon suositumpaa.