Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Imetyksen korostaminen outo ilmiö nykyaikana?

Vierailija
16.05.2015 |

Heti alkuun totean, että otsikointi on provosoiva, ja että mä en ole millään tavalla imetysvastainen, toisen lapsen kanssa tein niin itsekin, toinen meni sitten eri tavalla. Mielestäni kukin toimii kuten parhaaksi katsoo, tärkeintä että lapsi, äiti ja perhe on onnellinen :)

Mutta siis mä olen jo vuosia ihmetellyt sitä, miten imetys on niin valtavan iso asia. Sitä oikein korostetaan ja käytetään hyvän äitiyden mittarina ja argumenttina jatkuvasti. Erityisesti alleviivataan äidin ja lapsen fyysistä ja henkistä yhteyttä, kehollisuutta, siis asian orgaanista ja biologista puolta. Tämä on se, mikä musta tuntuu oudolta nykyaikana. Mietin että liittyykö tämä johonkin laajempaan tarpeeseen pitää kiinni jostain aidosta ja kehollisesta, vai mistä oikein on kyse.

Niin ja tarkoitan siis yleisempää keskustelua ja ilmiötä. Ymmärrän hyvin että yksittäistapauksena äiti pitää imetystä tärkeänä, onhan se hieno asia ja monille intiimi, läheinen hetki äidin ja vauvan välillä. Enkä tarkoita sitäkään, että imetys on lähtökohtaisesti parempi vaihtoehto lapselle (onhan se, ainakin jos kaikki sujuu) vaan nimenomaan tuota kehollisen puolen korostamista. Joskus kuulostaa siltä että kyse on jostain aivan ihmeellisestä ja mystisestä. Ja sitten jos siihen ei kykene tai sitä ei halua tehdä, jää paitsi suunnilleen jostain elämän syvimmästä salaisuudesta.

(Itse en huomannut noissa yhteysasioissa tai muissakaan juurikaan eroa imetetyn ja pullosta syöneen lapsen välillä vaikka olen vähän liiankin sensitiivinen ihminen, muuta kuin että jälkimmäisessä tapauksessa mies pääsi syöttämisestä ja siis siitä yhteydestä osalliseksi. Ja että kroppani ei ollut silloin sidottu lapseen, mikä oli sekä hyvä että huono juttu. Mutta tää on epäoleellista, koska pointtini oli puhua yleisellä tasolla.)

Mua oikeasti kiinnostaisi pohtia tätä! Kasvotusten kavereiden kanssa on vaikeampi ottaa asiaa esille koska monille imetys on aika herkkä asia.

Kommentit (68)

Vierailija
1/68 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä luulen että tämä nykypäivän imetyksen ylistäminen ja mystifiointi on jotenkin vastareaktio 70-80-luvun trendille jolloin imetys pyritiin pitämään mahdollisimman lyhyenä. Esim. mun 70-luvun neuvolakorttiin on merkitty 2 kk:n iässä että imetystä voisi jo lopetella. Naiset haluttiin tuolloin nopeatsi takaisin työelämään ja imettämistä pidetiin jotenkin eläimellisenä tapahtumana, josta nykynaisen kannatti päästä nopeasti eroon. Äitini mukaan imettävää naista verrattiin jopa lehmään. Nyt on siis menty toiseen ääripäähän, jossa normaalista luonnollisesta tapahtumasta yritetään tehdä jotain elämää suurempaa. Imetin lapsiani vuoden ikään mutta en koskaan ajatellut että se imettäminen olisi jotain sen kummempaa kuin muutkaan vauvan hoitotapahtumat. Tavallinen sylittely oli mielestäni paljon hellempi hetki kuin nuo "ruokailutilanteet".

Vierailija
2/68 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä imetystä "ylistetään" sen tähden, että nykyaikana aika moni antaa vauvalle lehmänmaitoa, jo synnäriltä lähtien. Lähipiirissäni harva on täysimettänyt, saati imettänyt ollenkaan. Useat ovat pulloa antaneet, kun on se niin helppoa. Rintamaito ja lehmänmaito eivät voi edes kilpailla keskenään.

http://doublethink.us.com/paala/wp-content/uploads/2012/11/whats-in-breastmilk-poster-canada.jpg

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/68 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen terveyden ja kehityksen kannalta imetys on aina ykkösvaihtoehto, muoti-ilmiöistä viis patalaiska syöttää vauvaa maidonkorvikkeilla.

Vierailija
4/68 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen huomannut ylistävää keskustelua sellaisissa yhteyksissä joissa jotain on kielletty imettämättämästä julkisesti. Silloin sellainen keskustelu on mielestäni aivan tarpeellista ja asiallista.

Vierailija
5/68 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua mietityttää kovastikin se, miksi imetyskeskustelussa on paljon uskonnolliseen keskusteluun liittyviä piirteitä. Ensinnäkin on vain yksi oikea tapa toimia, eli täysimetys, väärällä tavalla (eli korvikkeen antamisella) on isoja seurauksia, vähän kuin jumalallisena rangaistuksena, ja jos imetys ei onnistunut, niin tämä johtuu hengen heikkoudesta, perisynnistä nimeltä laiskuus. 

Kun imetyksen ilosanomaa levittävä keskustelija antaa ymmärtää, että turha sitten tulla itkemään kun lapsella puhkeaa joku tauti kun annoit korviketta, tai imetys loppuu siihen, senkin laiska syntinen, niin hän toistaa aivan täysin samaa kaavaa kuin hengellisten yhteisöjen vallankäyttäjät.  Keskityteään enemmän siihen oppiin, oikein imettämiseen, kuin äidin kokemukseen ja lapsen hyvinvointiin. Pelottelusta ja tuomitsemisesta otetaan kaikki irti, ja hurskastellen esitetään näennäisesti myötätuntoista (no jos et kerran parempaan pystynyt niin pakkohan se on silloin antaa korviketta).

Omituista tässä on se, että hurjimmat imetysfanaatikot, jotka minä tunnen, eivät kuulu kirkkoon koska eivät kestä sen vanhanaikaista ja ummehtunutta ilmapiiriä. Se ei silti ilmeisesti estä omimasta itselleen fanaattisen uskovaisen ikävimpiä piirteitä. ;)

Vierailija
6/68 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvasin että imetysfanaatikot hyökkäävät tähän ja pointti menee heiltä viuhuen ohi :D

Eihän kukaan väitäkään että lehmänmaito on parempaa kuin äidinmaito, tässä ihmeteltiin itse imetyksen mystifiointia, siis ettei sitä osata ottaa normaalina luonnollisena tapahtumana.

Vierailija
7/68 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 09:00"]

Lapsen terveyden ja kehityksen kannalta imetys on aina ykkösvaihtoehto, muoti-ilmiöistä viis patalaiska syöttää vauvaa maidonkorvikkeilla.

[/quote]

Hahhah, olet niin väärässä. Jouduin antamaan pullosta keskosvauvalle ja kyllä se oli tuhottomasti työläämpää kuin imettäminen. Onneksi keskosvauvani oppi imemään 6 viikon iässä, ja pullot sai helpotuksekseni jäädä pois käytöstä.

Vierailija
8/68 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 09:00"]

[/quote]

Sinä annoitkin tästä jo esimerkin ennen kuin itse ehdin antaa, kiitos tästä. :)

-6-

Vierailija
9/68 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 09:03"]Arvasin että imetysfanaatikot hyökkäävät tähän ja pointti menee heiltä viuhuen ohi :D

Eihän kukaan väitäkään että lehmänmaito on parempaa kuin äidinmaito, tässä ihmeteltiin itse imetyksen mystifiointia, siis ettei sitä osata ottaa normaalina luonnollisena tapahtumana.
[/quote]

Nykyihminen on itse niin vieraantunut luonnosta, että niinkin luonnollinen asia kuin imetys- ei ole enää luonnollista. Minulta kysyttiin synnytyksen jälkeen mitä korviketta vauvani saa. Tuttelia? Nania? Ei mitään? Siis sä imetät? Aijjjaaa..

Vierailija
10/68 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni on hyvä, että imetyksen tärkeyttä korostetaan. Vain prosentti suomalaisista äideistä täysimettää suosituksen mukaiset 6 kk ja ja monikaan ei välttämättä imetä ollenkaan. Kyllä äidinmaito on lapselle se paras vaihtoehto, lehmän maito on tarkoitettu vasikalle.

Vierailija
11/68 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapseni vaan nautti imetyksestä suunnattomasti. Rentoutui, koki olevansa turvassa. Nukahti melkein heti kun oli päässyt rinnalle. Olin vanha äiti ja vähällä jäädä lapsettomaksi. Itsellenikin imetys oli tällainen kerran elämässä asia josta alkuvaikeuksien jälkeen nautin. Koin sen helpoimmaksi osaksi äitiyttä ja tunsin onnistuvani.

Täysimetin n. 5 kk ja osittaisimetin lähinnä illalla siihen asti kun lapsi oli n. 3 vuotias.

Kun lapseni sitten on ollut ensimmäiset 10 vuotta poikkeuksellisen terve, iloinen, lämmin ja hyväntahtoinen, olen ihmetellyt imetyksen osuutta asiaan.

Lapsellani ei ole koskaan ollut tarvetta antibioottikuuriin ja koulustakin on oltu kolmessa vuodessa poissa vain yhden päivän. Ei mitään allergioita, tykkää syödä melkein mitä tahansa ruokaa. 

Nyt on puhuttu bakteerien osuudesta Lapsen terveyteen. Imetyksestä vauva saa iholta bakteereja toisin kuin keitetyistä steriileistä tuotteista. Tosin alatiesynnytys lienee se ensimmäinen paras lapsen elimistön hyvän bakteerikannan lähde.

Jännittäviä uutisia rintaruokinnasta on julkaistu, niin kuin että tyttö ja poikavauvojen rintamaito on koostumukseltaan yllättävän erilaista. Nämä teolliset korvikkeet ovat kyllä vielä todella kaukana aidosta äidinmaidosta. Vastikkeellakin selviää aikuiseksi, mutta samaa ainetta se ei ole.

Vierailija
12/68 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveyssyistä kaksi pulloruokittua lasta enkä koe, että ois siitä mystisestä äidin ja lapsen välisestä hetkestä jäännyt paitsi eikä tosiaan "helpompaa" ollut, kun sait kantaa korvikkeita ja pulloja mukana. Kiva tietysti, että isäkin pääsi osalliseksi tästä suuresta mysteeristä, toinen muksuista jopa mieluummin söi iltamaitonsa isän sylistä kuin äidin, äidin sylissä härpätti ja sähelsi.

Vierailija
13/68 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 09:06"]

[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 09:03"]Arvasin että imetysfanaatikot hyökkäävät tähän ja pointti menee heiltä viuhuen ohi :D Eihän kukaan väitäkään että lehmänmaito on parempaa kuin äidinmaito, tässä ihmeteltiin itse imetyksen mystifiointia, siis ettei sitä osata ottaa normaalina luonnollisena tapahtumana. [/quote] Nykyihminen on itse niin vieraantunut luonnosta, että niinkin luonnollinen asia kuin imetys- ei ole enää luonnollista. Minulta kysyttiin synnytyksen jälkeen mitä korviketta vauvani saa. Tuttelia? Nania? Ei mitään? Siis sä imetät? Aijjjaaa..

[/quote]

Kuka kysyi? Itse en ole moiseen törmännyt yhdenkään lapseni kohdalla.

Vierailija
14/68 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 09:03"]Arvasin että imetysfanaatikot hyökkäävät tähän ja pointti menee heiltä viuhuen ohi :D Eihän kukaan väitäkään että lehmänmaito on parempaa kuin äidinmaito, tässä ihmeteltiin itse imetyksen mystifiointia, siis ettei sitä osata ottaa normaalina luonnollisena tapahtumana. [/quote] Nykyihminen on itse niin vieraantunut luonnosta, että niinkin luonnollinen asia kuin imetys- ei ole enää luonnollista. Minulta kysyttiin synnytyksen jälkeen mitä korviketta vauvani saa. Tuttelia? Nania? Ei mitään? Siis sä imetät? Aijjjaaa..

[/quote]

Totta kai nykyihminen on vieraantunut luonnosta. Siksi me eletään kahdeksankymmpisiksi, eikä nelikymppisiksi. Ei olla enää luonnon armoilla. Jos aikoo olla oikein luonnonmukainen, niin ensimmäisenä voi luopua netistä, sähköstä, puhelimesta, keskuslämmityksestä, hammastahnasta, puhtaasta vedestä,  viemäröinnistä, saippuasta, ehkäisystä, pyykinpesukoneesta. Puhumattakaan siitä että emme käyttäisi lainkaan öljyä ja polttoaineita.

Saishan sitä tässä itse kukin istua turkki päällä perunakuopassa ihmettelemässä milloin hammassärkyä, milloin umpisuolentulehdusta ja milloin imetystä ihan itsekseen. Suurin osa tänä päivänä syntyvistä lapsista olisi jo kuollut ilman tätä "luonnosta vieraantumista". Kuka mihinkin. Ei siitä mitään palkintoa saa, ettei käytä hyväkseen sitä mikä edistää omaa ja lapsen hyvinvointia. Vaikka sitten sitä että lapsi voi saada vatsansa täyteen vaikka äidin rinnat eivät toimikaan täydellisesti.

Vierailija
15/68 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni on hyvä, että imetyksen tärkeyttä korostetaan. Vain prosentti suomalaisista äideistä täysimettää suosituksen mukaiset 6 kk ja ja monikaan ei välttämättä imetä ollenkaan. Kyllä äidinmaito on lapselle se paras vaihtoehto, lehmän maito on tarkoitettu vasikalle.

[/quote]

Ei se suositus ole enää 6kk ja koskaan täysimetyksen suosio ei ole ollut prosentin luokkaa. Miksi vedät tuollaisen luvun hatusta kun tutkimustuloksiakin on?

Kaiken kaikkiaan yli 90 % vauvoista saa äidinmaitoa, ja puolivuotiaistakin vielä 70 %. Puolivuotiaiden täysimetystä ei enää suositella koska se näyttäisi lisäävän allergiariskiä.

Vierailija
16/68 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä on hyvä, että imetyksen hyviä puolia korostetaan, mä olen omasta kaveripiiristäni ainut, joka on imettänyt lapsiaan 1-vuotiaaksi, muuten tosi monet ovat luovuttaneet heti alussa kun "maitoa ei vaan tule" (eli on annettu pulloa lisäksi koko ajan), tai eräs kaverini päätti molempien lasten kohdalla, että hän ei sitten imetä, koska haluaa ryypätä. Ok, jokainen tavallaan.

Yksi kaverini kokee imetyksen todella raskaana, koska hän ihan oikeasti lastensa kohdalla yritti ja teki parhaansa, mutta maitoa ei tullut tarpeeksi. Mun mielestä tolla asialla on kuitenkaan turhaa itseään syyllistää. Myös yksi mun kaveri ehkä kaipaisi imetyksestä faktoja, hän kun opettaa eteenpäin nuorille kavereilleen, joista on juuri tullut äitejä, että paras aika imettää on 3kk ja sen jälkeen pulloa, niin ei ole niin kiinni vauvassa.

Vierailija
17/68 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 09:09"]Mun lapseni vaan nautti imetyksestä suunnattomasti. Rentoutui, koki olevansa turvassa. Nukahti melkein heti kun oli päässyt rinnalle. Olin vanha äiti ja vähällä jäädä lapsettomaksi. Itsellenikin imetys oli tällainen kerran elämässä asia josta alkuvaikeuksien jälkeen nautin. Koin sen helpoimmaksi osaksi äitiyttä ja tunsin onnistuvani.

Täysimetin n. 5 kk ja osittaisimetin lähinnä illalla siihen asti kun lapsi oli n. 3 vuotias.

Kun lapseni sitten on ollut ensimmäiset 10 vuotta poikkeuksellisen terve, iloinen, lämmin ja hyväntahtoinen, olen ihmetellyt imetyksen osuutta asiaan.

Lapsellani ei ole koskaan ollut tarvetta antibioottikuuriin ja koulustakin on oltu kolmessa vuodessa poissa vain yhden päivän. Ei mitään allergioita, tykkää syödä melkein mitä tahansa ruokaa. 

Nyt on puhuttu bakteerien osuudesta Lapsen terveyteen. Imetyksestä vauva saa iholta bakteereja toisin kuin keitetyistä steriileistä tuotteista. Tosin alatiesynnytys lienee se ensimmäinen paras lapsen elimistön hyvän bakteerikannan lähde.

Jännittäviä uutisia rintaruokinnasta on julkaistu, niin kuin että tyttö ja poikavauvojen rintamaito on koostumukseltaan yllättävän erilaista. Nämä teolliset korvikkeet ovat kyllä vielä todella kaukana aidosta äidinmaidosta. Vastikkeellakin selviää aikuiseksi, mutta samaa ainetta se ei ole.
[/quote]
Pakko vastata sulle. Mun ensimmäinen lapsi sai äidinmaitoa elämänsä ensimmäiset 3 kk. eli paljon vähemmän aikaa, kuin suositellaan. Loppu tarinasta on aivan kuin sinun! Et tuskin se äidinmaito ainoa autuaaksi tekevä on??

Vierailija
18/68 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 09:18"][quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 09:06"]

[/quote]

Ei se suositus ole enää 6kk ja koskaan täysimetyksen suosio ei ole ollut prosentin luokkaa. Miksi vedät tuollaisen luvun hatusta kun tutkimustuloksiakin on?

Kaiken kaikkiaan yli 90 % vauvoista saa äidinmaitoa, ja puolivuotiaistakin vielä 70 %. Puolivuotiaiden täysimetystä ei enää suositella koska se näyttäisi lisäävän allergiariskiä.
[/quote]

Vierailija
19/68 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 09:23"]

Mun mielestä on hyvä, että imetyksen hyviä puolia korostetaan, mä olen omasta kaveripiiristäni ainut, joka on imettänyt lapsiaan 1-vuotiaaksi, muuten tosi monet ovat luovuttaneet heti alussa kun "maitoa ei vaan tule" (eli on annettu pulloa lisäksi koko ajan), tai eräs kaverini päätti molempien lasten kohdalla, että hän ei sitten imetä, koska haluaa ryypätä. Ok, jokainen tavallaan. Yksi kaverini kokee imetyksen todella raskaana, koska hän ihan oikeasti lastensa kohdalla yritti ja teki parhaansa, mutta maitoa ei tullut tarpeeksi. Mun mielestä tolla asialla on kuitenkaan turhaa itseään syyllistää. Myös yksi mun kaveri ehkä kaipaisi imetyksestä faktoja, hän kun opettaa eteenpäin nuorille kavereilleen, joista on juuri tullut äitejä, että paras aika imettää on 3kk ja sen jälkeen pulloa, niin ei ole niin kiinni vauvassa.

[/quote]

Tämäkin on muuten yksi hauska piirre imetyskeskusteluissa. Se, kauanko kukin imetti ja miten ja miksi ei imettänyt ja mitä vaikeuksia siinä oli ja yrittikö edes, on julkista tietoa jota voidaan sitten rääppiä kaveripiireissä ja keskustelupalstoilla. Aivan kuin jokaisella olisi jonkinlainen velvollisuus selittää sitä miksi ei imettänyt (ja jotkut kokevat että sitäkin pitää selitellä, miksi imetti pitkään).  Tällainen julkisen ripittäytymisen kulttuuri on tosi omituinen eikä kuulu tähän nykyaikaan, jossa elämää voi elää eri tavoin.

Vierailija
20/68 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 09:28"][quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 09:18"][quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 09:06"]

[/quote]

[/quote]
[/quote]

No kyllä se täysimetyksen suositus on edelleen 6 kk! Älä ite tule höpöttämään puuta heinää :D

SUOMEN IMETYSTILANNE
Imetys on terveysvalinta, jonka lähes jokainen nainen haluaa tehdä, sillä yli 90 % naisista aloittaa imetyksen ja kotiutuu synnystyssairaalasta imettävänä (THL 2009). Imetyssuositukset, -toiveet ja -tavoitteet eivät kuitenkaan toteudu Suomessa.

Suomen täysimetyssuositus on 6 kuukautta.
Vain 1 % (yksi prosentti) pääsee tähän Suomessa (THL 2009).
Keskimäärin täysimetys päättyy 1,4 kuukauden iässä, tavoitteen ja toteutuman ero on keskimäärin 4,6 kuukautta (THL 2009).
Äidit toivovat itselleen keskimäärin 9 kuukauden imetystä (Hannula 2003).
Imetyksen kokonaiskesto (täysimetys + imetys muun ruoan ohella) Suomessa on 7 kuukautta (THL 2009), kun Suomen suositus on vuoden ikään tai pidempään.

Kansainvälisesti Suomi on kehittyneenä maana esikuva: tätä elämäntapaa ja elintasoa tavoitellaan muualla. Mitä jos kaikkialla vain 1 % imettää?

Lähes kaikki äidit kotiutuvat sairaalasta imettävinä (THL 2009).
Näistä vain 1 % pääsee täysimetyssuositukseen (THL 2009).
Tilastojen näkökulmasta yksikään nainen ei saavuta omaa toivettaan eikä kokonaisimetyssuositusta.

Vertailun vuoksi: Ruotsissa 15 % lapsista on täysimetettyjä puolivuotiaina (2).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi neljä