Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Imetyksen korostaminen outo ilmiö nykyaikana?

Vierailija
16.05.2015 |

Heti alkuun totean, että otsikointi on provosoiva, ja että mä en ole millään tavalla imetysvastainen, toisen lapsen kanssa tein niin itsekin, toinen meni sitten eri tavalla. Mielestäni kukin toimii kuten parhaaksi katsoo, tärkeintä että lapsi, äiti ja perhe on onnellinen :)

Mutta siis mä olen jo vuosia ihmetellyt sitä, miten imetys on niin valtavan iso asia. Sitä oikein korostetaan ja käytetään hyvän äitiyden mittarina ja argumenttina jatkuvasti. Erityisesti alleviivataan äidin ja lapsen fyysistä ja henkistä yhteyttä, kehollisuutta, siis asian orgaanista ja biologista puolta. Tämä on se, mikä musta tuntuu oudolta nykyaikana. Mietin että liittyykö tämä johonkin laajempaan tarpeeseen pitää kiinni jostain aidosta ja kehollisesta, vai mistä oikein on kyse.

Niin ja tarkoitan siis yleisempää keskustelua ja ilmiötä. Ymmärrän hyvin että yksittäistapauksena äiti pitää imetystä tärkeänä, onhan se hieno asia ja monille intiimi, läheinen hetki äidin ja vauvan välillä. Enkä tarkoita sitäkään, että imetys on lähtökohtaisesti parempi vaihtoehto lapselle (onhan se, ainakin jos kaikki sujuu) vaan nimenomaan tuota kehollisen puolen korostamista. Joskus kuulostaa siltä että kyse on jostain aivan ihmeellisestä ja mystisestä. Ja sitten jos siihen ei kykene tai sitä ei halua tehdä, jää paitsi suunnilleen jostain elämän syvimmästä salaisuudesta.

(Itse en huomannut noissa yhteysasioissa tai muissakaan juurikaan eroa imetetyn ja pullosta syöneen lapsen välillä vaikka olen vähän liiankin sensitiivinen ihminen, muuta kuin että jälkimmäisessä tapauksessa mies pääsi syöttämisestä ja siis siitä yhteydestä osalliseksi. Ja että kroppani ei ollut silloin sidottu lapseen, mikä oli sekä hyvä että huono juttu. Mutta tää on epäoleellista, koska pointtini oli puhua yleisellä tasolla.)

Mua oikeasti kiinnostaisi pohtia tätä! Kasvotusten kavereiden kanssa on vaikeampi ottaa asiaa esille koska monille imetys on aika herkkä asia.

Kommentit (68)

Vierailija
61/68 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 11:28"][quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 11:07"]

”Uudet pienten lasten ruokavaliota sekä imetystä koskevat ravintosuositukset astuvat voimaan syksyllä 2015. Uusien suositusten mukaan kiinteitä voi antaa lapselle jo neljän kuukauden iässä, jos lapsi osoittaa kiinnostusta ruokailuun.”

[/quote]

Sinä sitten paiskasit näkyville jonkun mamman blogikirjoituksen ikään kuin tarkempana ja uudempana lähteenä verrattuna THL:n viralliseen, marraskuussa viimeksi päivitettyyn imetyssuositukseen... Joka siis on tässä:

https://www.thl.fi/fi/web/lastenneuvolakasikirja/tietopaketit/imetys/imetyssuositukset

voin kertoa, että siinä on yhä voimassa suositus täysimettää puolen vuoden ikään saakka. 

Synnytyksen jälkeen annettava lisämaito muuten EI romuta THL:n mukaan täysimetystä. Voisit lakata levittämästä disinformaatiota. Joku tuossa jo laittoikin sitaatin THl:n sivuilta, jossa sanottiin, että laitos arvioi, että 90% vauvoista lähtee synnäriltä imetettynä. Jos lisämaidon annon katsottaisiin romuttavan täysimetyksen, tuo prosenttiluku olisi paljon alhaisempi.

Sinänsä on aivan totta, että aiemmin kehotettiin antamaan lapsille kiinteitä neljän kk iästä alkaen, itsekin olen omilleni (vuosina 2000 ja 2002 syntyneille) lapsilleni antanut. 1990-luvulla suositus oli 3 kk. Mutta nykyään suositus ON puoli vuotta. Ja vaikka (siis jos, sinun blogitekstisi ei ole mikään todiste, voisit opetella hiukan lähdekritiikkiä...) suositus joskus palaisikin neljään kuukauteen, sekin on surkean kaukana keskimääräisestä 1,4 kuukauden täysimetyksestä.
[/quote]

Osaatko lukea? Tossa lukee että SYKSYSTÄ 2015 ALKAEN, ei siis vielä. -ohis

Vierailija
62/68 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

itsellä ei ole lapsia, mutta ihmettelen suuresti että miten "laiskuus" liittyy imettämättä jättämiseen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/68 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 10:33"]Pahinta hallaa imetykselle tekevät nämä äidit, jotka sanovat seuraavia asioita:

"Äidit ovat vain laiskoja"

"Moni luovuttaa liian varhain"

"Aina se alussa sattuu hetken vaan"

sekä muita halveksuvia kommentteja, kun tuoreet äidit kyselevät neuvoja imetysongelmiinsa.

Olin yksi niistä, jotka etsivät kovasti tietoa ja tukea imetykseen ympäri internettiä. Halusin ehdottomasti onnistua asiassa. Millaiseen tekstiin sitten tällainen hyvällä asialla oleva tuore äiti törmää? Vähättelyyn ja halveksumiseen. Jos oikeasti haluat kannustaa äitejä imetykseen, KANNUSTA, älä arvostele ja hauku. 

Niin harvassa olivat ne aidosti imetykseen kannustavat kirjoitukset ja neuvot. 

Tyypillistä on, ettei imetyksen ongelmiin apua hakevan äidin viestiä edes lueta kunnolla, vaan heitellään ilmoille "aina se aluksi sattuu, menee parissa päivässä ohi", vaikka äiti olisi juuri kertonut, että infernaalinen kipu ei taltu edes kipulääkkeillä ja verta vuotaa ja rinta on tulehtunut voiteista, imotteen tarkistuksista ja lääkärikäynneistä huolimatta viidettä viikkoa. Ei ihmisillä ole edes aitoa halua kannustaa muita imetykseen. 
[/quote]
Tämä.
Mä sain ironisesti apua vasta törmättyäni pullonpyörittäjien opaskirjaan, mistä sain apua osittaisimetykseen ja miten sen saisi muutettua täysimetykseksi. Kaikki oli niin rennolla asenteella ja hyvin tukien kirjoitettu, että stressi helpotti ja -tadaa- maitokin nousi kunnolla.

Vierailija
64/68 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 12:08"][quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 12:07"]

"Great minds discuss ideas, average minds discuss events, small minds discuss people." Ap halusi keskustella imetyskeskustelusta ilmiönä, ja seurauksena suuri joukko äitejä kertoo, että minä imetin niin ja niin pitkään.

[/quote]

Olisithan sinäkin voinut vastata niihin kommentteihin, jossa ilmiötä pohdittiin. 
[/quote]
Minähän keskustelen juuri ilmiöstä, jossa ei osata keskustella ilmiöstä. Eikö se mielestäsi liity aiheeseen, vai miksi minun pitäisi vastata jollekin tietylle henkilölle?

Vierailija
65/68 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on itse se ainoa outo ilmiö, joka imetystä korostaa täällä elämäntyökseen.

Vierailija
66/68 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas täällä ollut kiinnostavaa keskustelua! Tosi hyvä pointti tuo, että nyt pikemminkin ollaan palaamassa luonnollisuuteen sen 70-80-lukujen poikkeaman jälkeen. "Kehollisuus" oli tosiaan ehkä vähän hassu sana, mutta hain sillä sitä imetyksen biologian ja sen äidin ja vauvan välisen yhteyden mystifiointia. Enimmäkseen tuota mystifiointia tosiaan kuulee keskustelupalstoilla, mutta kyllä mun monien tuttavien puheista voi lukea rivien välistä samanlaista mielipidettä. Semmoisen oon myös huomannut, että mitä koulutetumpaa ja tiedostavampaa porukkaa on kyseessä, sitä enemmän imetyksestä tehdään jotain elämää suurempaa, mikä tuntuu hullulta. Mutta tietenkään ei voi yleistää.

Nuo imetys/pullo-polarisaatiot oli tosiaan vähän off topic, mutta ehkä siksikin ihmettelen sitä imetyksen glorifiointia kun olen molemmat tavat kokenut enkä ole hirveästi syvällisiä eroja huomannut, lasten terveydessä tai elämässä ylipäänsä. Mutta tosiaan se kulttuurinen ja sosiaalinen puoli oli se mistä halusin keskustelua herättää :) Täällä on sanottu, että imetys ei ole trendi tai muoti-ilmiö, vaan luonnollinen tapa ruokkia lasta. Sitä se nimenomaan on, mutta siitä kyllä tehdään trendiä kaiken aikaa, mielestäni.

Virallisia suosituksia kannatan minäkin, yleisen kansanterveyden takia.

Ap

Vierailija
67/68 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös WHO:kin hiljattain suositellut kahden vuoden imetystä. Suomi laahaa taas perässä.

Vierailija
68/68 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 10:27"]

Tämä on se syy miksi itselläni menee ehkä imetyksestä keskustelu paasauksen puolelle. Kun ihmiset eivät tunnu ymmärtävän kaikkia imetyksen hyviä puolia eivätkä yritä tarpeeksi. Mikä muu selittäisi noita alhaisia lukemia?

Itse kullakin on imetys alussa vaikeaa ja kivuliasta, ei tiedä tuleeko maitoa tarpeeksi. Kuuluu asiaan ja on ohimenevää. Mitä enemmän imettää sitä enemmän maitoa alkaa tulla. Sitten kun imetys sujuu rutiinilla niin sehän on paljon helpompaakin kuin pulloruokkiminen. Ei tarvitse pestä ja lämmitellä mitään, yöllä voi vaan laittaa rinnan lapsen suuhun ja nukkua itsekin. Aina on evästä valmiina kodin ulkopuolellakin, sen kun vaan imettää. Lapsi sairastelee vähemmän koska äidinmaidossa on vasta-aineita. Kaikenkaikkiaan imetys on niin elämää helpottavaa ja äidinmaito vielä kaikkein parasta ravintoa, että on todella ihmeellistä miksei imetys ole tuon suositumpaa.

[/quote]

Kuule, kyllä sen maidon riittävyyden saa helposti selville, kun vauvan paino ei nouse tai laskee. Kuinka moni äiti pystyy kuuntelemaan pitkään vauvan nälkäitkua, kun neuvolassakin ollaan huolissaan vauvan painonlaskusta? Vieläkö sinä kannustat tuossa tilanteessa äitiä, että jatka vaan vielä muutama viikko, kyllä se siitä?

Kertoisitte joskus jotain uutta, miten sitä maidontuotantoa saa lisättyä. Siihen ei minulla auttanut mitkään kotikonstit eikä lääkärin määräämät lääkkeetkään. Ihan sama, jos minä kävisin kertomassa lapsettomuuspalstalla, miten helposti minä tulin raskaaksi joka kerta eka kierrolla ja te ette vaan yritä tarpeeksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kuusi