Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Imetyksen korostaminen outo ilmiö nykyaikana?

Vierailija
16.05.2015 |

Heti alkuun totean, että otsikointi on provosoiva, ja että mä en ole millään tavalla imetysvastainen, toisen lapsen kanssa tein niin itsekin, toinen meni sitten eri tavalla. Mielestäni kukin toimii kuten parhaaksi katsoo, tärkeintä että lapsi, äiti ja perhe on onnellinen :)

Mutta siis mä olen jo vuosia ihmetellyt sitä, miten imetys on niin valtavan iso asia. Sitä oikein korostetaan ja käytetään hyvän äitiyden mittarina ja argumenttina jatkuvasti. Erityisesti alleviivataan äidin ja lapsen fyysistä ja henkistä yhteyttä, kehollisuutta, siis asian orgaanista ja biologista puolta. Tämä on se, mikä musta tuntuu oudolta nykyaikana. Mietin että liittyykö tämä johonkin laajempaan tarpeeseen pitää kiinni jostain aidosta ja kehollisesta, vai mistä oikein on kyse.

Niin ja tarkoitan siis yleisempää keskustelua ja ilmiötä. Ymmärrän hyvin että yksittäistapauksena äiti pitää imetystä tärkeänä, onhan se hieno asia ja monille intiimi, läheinen hetki äidin ja vauvan välillä. Enkä tarkoita sitäkään, että imetys on lähtökohtaisesti parempi vaihtoehto lapselle (onhan se, ainakin jos kaikki sujuu) vaan nimenomaan tuota kehollisen puolen korostamista. Joskus kuulostaa siltä että kyse on jostain aivan ihmeellisestä ja mystisestä. Ja sitten jos siihen ei kykene tai sitä ei halua tehdä, jää paitsi suunnilleen jostain elämän syvimmästä salaisuudesta.

(Itse en huomannut noissa yhteysasioissa tai muissakaan juurikaan eroa imetetyn ja pullosta syöneen lapsen välillä vaikka olen vähän liiankin sensitiivinen ihminen, muuta kuin että jälkimmäisessä tapauksessa mies pääsi syöttämisestä ja siis siitä yhteydestä osalliseksi. Ja että kroppani ei ollut silloin sidottu lapseen, mikä oli sekä hyvä että huono juttu. Mutta tää on epäoleellista, koska pointtini oli puhua yleisellä tasolla.)

Mua oikeasti kiinnostaisi pohtia tätä! Kasvotusten kavereiden kanssa on vaikeampi ottaa asiaa esille koska monille imetys on aika herkkä asia.

Kommentit (68)

Vierailija
21/68 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 09:29"][quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 09:23"]

Mun mielestä on hyvä, että imetyksen hyviä puolia korostetaan, mä olen omasta kaveripiiristäni ainut, joka on imettänyt lapsiaan 1-vuotiaaksi, muuten tosi monet ovat luovuttaneet heti alussa kun "maitoa ei vaan tule" (eli on annettu pulloa lisäksi koko ajan), tai eräs kaverini päätti molempien lasten kohdalla, että hän ei sitten imetä, koska haluaa ryypätä. Ok, jokainen tavallaan. Yksi kaverini kokee imetyksen todella raskaana, koska hän ihan oikeasti lastensa kohdalla yritti ja teki parhaansa, mutta maitoa ei tullut tarpeeksi. Mun mielestä tolla asialla on kuitenkaan turhaa itseään syyllistää. Myös yksi mun kaveri ehkä kaipaisi imetyksestä faktoja, hän kun opettaa eteenpäin nuorille kavereilleen, joista on juuri tullut äitejä, että paras aika imettää on 3kk ja sen jälkeen pulloa, niin ei ole niin kiinni vauvassa.

[/quote]

Tämäkin on muuten yksi hauska piirre imetyskeskusteluissa. Se, kauanko kukin imetti ja miten ja miksi ei imettänyt ja mitä vaikeuksia siinä oli ja yrittikö edes, on julkista tietoa jota voidaan sitten rääppiä kaveripiireissä ja keskustelupalstoilla. Aivan kuin jokaisella olisi jonkinlainen velvollisuus selittää sitä miksi ei imettänyt (ja jotkut kokevat että sitäkin pitää selitellä, miksi imetti pitkään).  Tällainen julkisen ripittäytymisen kulttuuri on tosi omituinen eikä kuulu tähän nykyaikaan, jossa elämää voi elää eri tavoin.
[/quote]

Mikä sua tässä asiassa niin kovin kiristää, eikö oma imetys onnistunut kun laiskuuttasi työnsit vaan pulloa suuhun?

Vierailija
22/68 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei imetyksen puolesta puhumisessa ole mistään muodista tai vastareaktiosta tai uskonnosta kyse. Lääketiede vaan on edennyt huimasti viimeisen 30 vuoden aikana ja rintamaidon koostumuksesta on saatu valtavasti uutta tietoa. 

Kaiken lukemani perusteella pidän aivan järjettömänä typeryytenä sitä jos ei omalle lapselleen haluaisi tarjota parasta ravintoa. Enhän minä lapselleni myöhemminkään halua syöttää pelkästään ranskalaisia ja cokista jos lohta,mustikoita ja vihanneksia on helposti saatavilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/68 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imetyskeskustelu on nykyään laimeaa ja kuivakkaa kuin verorivaston tiedotelehtinen verrattuna siihen aikaan kun minä sain esikoiseni. Silloin keskustelupalstoilla oli oikea taisteluhenkinen mammaryhmä kertomassa imetyksen eduista ja korviketta saavalle lapselle ennustettiin surutta kehitysvammaa ja suuri tunne-elämän häiriöitä. :D Tunnen näistä pari ja he olivat siis hyvin nuoria, taitavia netinkäyttäjiä ja jostain syystä heillä oli meneillään isoja kriisejä elämässään, joten varmasti se imettäminen siinä korostui hyvin tärkeänä asiana. Kyllähän sitä silloin väkisinkin ihmetteli, miten joku ehtii olla läsnäoleva äiti vauvalleen  ja kirjoitella samaan aikaan nettiin useita kymmeniä kommentteja päivässä. ;) Silloin olin ärtynyt, nykyään ymmärrän miksi heillä oli asioihin niin aggressiivinen ote. 

Vierailija
24/68 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 09:32"]

[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 09:29"][quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 09:23"] Mun mielestä on hyvä, että imetyksen hyviä puolia korostetaan, mä olen omasta kaveripiiristäni ainut, joka on imettänyt lapsiaan 1-vuotiaaksi, muuten tosi monet ovat luovuttaneet heti alussa kun "maitoa ei vaan tule" (eli on annettu pulloa lisäksi koko ajan), tai eräs kaverini päätti molempien lasten kohdalla, että hän ei sitten imetä, koska haluaa ryypätä. Ok, jokainen tavallaan. Yksi kaverini kokee imetyksen todella raskaana, koska hän ihan oikeasti lastensa kohdalla yritti ja teki parhaansa, mutta maitoa ei tullut tarpeeksi. Mun mielestä tolla asialla on kuitenkaan turhaa itseään syyllistää. Myös yksi mun kaveri ehkä kaipaisi imetyksestä faktoja, hän kun opettaa eteenpäin nuorille kavereilleen, joista on juuri tullut äitejä, että paras aika imettää on 3kk ja sen jälkeen pulloa, niin ei ole niin kiinni vauvassa. [/quote] Tämäkin on muuten yksi hauska piirre imetyskeskusteluissa. Se, kauanko kukin imetti ja miten ja miksi ei imettänyt ja mitä vaikeuksia siinä oli ja yrittikö edes, on julkista tietoa jota voidaan sitten rääppiä kaveripiireissä ja keskustelupalstoilla. Aivan kuin jokaisella olisi jonkinlainen velvollisuus selittää sitä miksi ei imettänyt (ja jotkut kokevat että sitäkin pitää selitellä, miksi imetti pitkään).  Tällainen julkisen ripittäytymisen kulttuuri on tosi omituinen eikä kuulu tähän nykyaikaan, jossa elämää voi elää eri tavoin. [/quote] Mikä sua tässä asiassa niin kovin kiristää, eikö oma imetys onnistunut kun laiskuuttasi työnsit vaan pulloa suuhun?

[/quote]

Jahas, riidanhaastaja ilmaantui keskusteluun mukaan. Menepäs, teini, takaisin nukkumaan vai pakottaako äiti siivoamaan?

Vierailija
25/68 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tuossa alussa olikin jo vastauksia: vastareaktiona siihen, että imetystä on aiemmin väheksytty. Lisäisin vielä tähän sen, että imetyskäsitykset ovat muuttuneet valtavasti sen myötä, kun korvikkeet ovat tulleet markkinoille ja niitä on alettu neuvolasta suositella. Sen ajan virheelliset käsitykset vaikuttavat vieläkin, esim. imetyksen pituuteen. Vielä nykyäänkin monet pitävät epänormaalia pitkää imetystä, vaikka aiemmin se on ollut ihan normaalia ja tavallista (jos satutte tuntemaan yli 70-vuotiaita ihmisiä, voi joku varmasti kertoa, miten heidän lapsuudessaan jotkut kouluikäisetkin vielä saivat rintaa).

Tosin en tiedä, missä tällaisia keskusteluja käydään, siis muualla kuin netissä. Ei ainakaan mun tuttavapiirissä ole kukaan korostanut imetystään, tai oikeastaan kauheasti edes puhunut siitä muuta kuin käytännön tasolla. Mä olen kyllä käynyt noita imetyskeskusteluja vanhempien ihmisten kanssa, kun kiinnostaa heidän tarinat imetyksestä.

Vierailija
26/68 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolme lasta imettäneenä voin sanoa että taitaa olla helpompaa kuin pulloruokinta.Lapset ovat huomattavasti terveempiä kuin pullosta syöneet lapset.Ovat myös olleet rauhallisempia ja hampaat tulevat olemaaan suorat.

Itse olen imettänyt kaikkia vuoden suuntaansa ja on tässä loppuelämä aikaa olla imettämättä joten kyllä olen mielelläni tämän "uhrauksen" tehnyt lasteni takia.Helppoahan se on puhua kun se on onnistunut.Ensimmäisen kanssa oli hankalaa kun tissit kipeytyivät mutta kaksi muuta mennyt kuin vettä vain.Eihän sille mitään voii jos ei onnistu

mutta kyllä naiset antaa periksi aivan liian helposti.

Vierailija
27/68 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 09:32"]

Mikä sua tässä asiassa niin kovin kiristää, eikö oma imetys onnistunut kun laiskuuttasi työnsit vaan pulloa suuhun?

[/quote]

Voi luoja. :D Yritä edes. Pystyt parempaan provosointiin jos et heti laiskuuttasi luovuta.

Vierailija
28/68 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jätettäis nyt nuo provoviestit omaan arvoonsa ja keskityttäis keskustelemaan.

Vierailija
29/68 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 09:39"]

mutta kyllä naiset antaa periksi aivan liian helposti.

[/quote]

Mistä sinä sen tiedät?  Ihan vilpittömästi kysyn. Muuten niin hyvä kirjoitus sulla, ja sitten lopussa tällainen toisia naisia rankasti aliarvioiva toteamus. Suomalaiset naiset kuitenkin hoitavat lapsiaan paremmin kun suurin osa maailman äideistä.

Vierailija
30/68 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta koko äitiyden nostaminen jalustalle on huolestuttava konservatiivinen, lähes 50-lukulainen ilmiö, ja imetyksen glorifiointi on osa sitä. Ruuhkavuodet on ihan kamalan vaikeat ja "arjen pyörittäminen" ylivoimainen mahtisaavutus. Mutta myönnän, olen lapseton sinkku, enkä pysty eläytymään tähän. On arki kaikille vaikeaa, mutta luulen, että perheen olemassaolosta on myös hyötyä, ettei työasiat pyöri niin koko ajan päässä. 

Ehkä vaan ärsyttää yleisesti ottaen tällainen uhriutumissuuntaus, vähän joka asiassa. Meni vähän OT.

Vierailija
31/68 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 09:17"][quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 09:06"]

[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 09:03"]Arvasin että imetysfanaatikot hyökkäävät tähän ja pointti menee heiltä viuhuen ohi :D Eihän kukaan väitäkään että lehmänmaito on parempaa kuin äidinmaito, tässä ihmeteltiin itse imetyksen mystifiointia, siis ettei sitä osata ottaa normaalina luonnollisena tapahtumana. [/quote] Nykyihminen on itse niin vieraantunut luonnosta, että niinkin luonnollinen asia kuin imetys- ei ole enää luonnollista. Minulta kysyttiin synnytyksen jälkeen mitä korviketta vauvani saa. Tuttelia? Nania? Ei mitään? Siis sä imetät? Aijjjaaa..

[/quote]

Totta kai nykyihminen on vieraantunut luonnosta. Siksi me eletään kahdeksankymmpisiksi, eikä nelikymppisiksi. Ei olla enää luonnon armoilla. Jos aikoo olla oikein luonnonmukainen, niin ensimmäisenä voi luopua netistä, sähköstä, puhelimesta, keskuslämmityksestä, hammastahnasta, puhtaasta vedestä,  viemäröinnistä, saippuasta, ehkäisystä, pyykinpesukoneesta. Puhumattakaan siitä että emme käyttäisi lainkaan öljyä ja polttoaineita.

Saishan sitä tässä itse kukin istua turkki päällä perunakuopassa ihmettelemässä milloin hammassärkyä, milloin umpisuolentulehdusta ja milloin imetystä ihan itsekseen. Suurin osa tänä päivänä syntyvistä lapsista olisi jo kuollut ilman tätä "luonnosta vieraantumista". Kuka mihinkin. Ei siitä mitään palkintoa saa, ettei käytä hyväkseen sitä mikä edistää omaa ja lapsen hyvinvointia. Vaikka sitten sitä että lapsi voi saada vatsansa täyteen vaikka äidin rinnat eivät toimikaan täydellisesti.
[/quote]

Joo, no tuota kaikkea kutsutaan kehittymiseksi. Ihmiset ja taidot ovat kehittyneet, ei tarvitse siinä savikuopassa istua ja ihmetellä kun päässä on vekki, vaan voi kävellä lääkäriin. Mutta on asioita, jotka eivät kehity, mm imetys. Samalla tavalla on imetetty satoja vuosia sitten kun nytkin. Ihmisten ajatusmaailma vaan muuttuu. Ihmisellähän on vielä primitiiviset aistit tallella. Nisäkkään määritelmä on se että imettää jälkeläisiään. Mystiikasta viis.

Vierailija
32/68 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 09:45"]

Minusta koko äitiyden nostaminen jalustalle on huolestuttava konservatiivinen, lähes 50-lukulainen ilmiö, ja imetyksen glorifiointi on osa sitä. Ruuhkavuodet on ihan kamalan vaikeat ja "arjen pyörittäminen" ylivoimainen mahtisaavutus. Mutta myönnän, olen lapseton sinkku, enkä pysty eläytymään tähän. On arki kaikille vaikeaa, mutta luulen, että perheen olemassaolosta on myös hyötyä, ettei työasiat pyöri niin koko ajan päässä. 

Ehkä vaan ärsyttää yleisesti ottaen tällainen uhriutumissuuntaus, vähän joka asiassa. Meni vähän OT.

[/quote]

Minulla on lapsia, mutta olen samaa mieltä. Varsinkin, kun isän rooli loistaa näissä keskusteluissa täysin poissaolollaan, vaikka isät ovat nykyään tasavertaisia vanhempia, monet panostavat perhe-elämään enemmänkin kuin nainen (mikä sekin on ok, että kumpikin saa valita sen roolin perheessä joka tuntuu omimmalta, kunhan perhe voi hyvin). Lapsi on perheelle kuitenkin iso ilo, ei mikään raskas taakka vaikka niin annetaan ymmärtää koska lasta on niin helppo käyttää tekosyynä milloin mihinkin. 

Vierailija
33/68 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä sanoin että naiset antaa liian helposti periksi että tiedän kolmen lapsen äitinä että se ensimmäisen kanssa on vaikeaa ja tekee kipeää ja vaatii ihan hirvittävästi harjoitusta suurimmalta osalta.

Sitten sen rytmin ja tekniikan oppii eikä siihen mene koko päivää ja itse on paljon rennompi.

Usein jos ei ekan kanssa heti onnistu niin naiset pelästyvät ja luovuttavat kokonaan.

Mutta ei se imetys mitään neitseellistä ja ah niin ihanaa ole kuin annetaan ymmärtää.Hyviä puolia on vaan niin paljon että kannattaa mennä pois mukavuus alueeltaan!

Vierailija
34/68 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä, että äidit luovuttavat liian helpolla. Toinen lapseni syntyi kiireellisellä sektiolla ja joutui teholle, 12 tunnin päästä sain hänet vierelleni. Hän ei jaksanut imeä, olisi nukkunut vaan, imuotekin oli ihan väärä. Mä tein siinä kipeenä ja väsyneenä ihan älyttömästi duunia, että sain hänet imemään ja vielä oikealla tavalla. Aluksi hän tietysti sai myös pulloa, koska maito ei noussut nopeasti. Hoitajat kehuivat ja sanoivat, että olivat varmoja että luovutan koska niin moni muukin äiti teki. Onneksi mulla oli kokemus jo edellisen imettämisestä, joten osasin ottaa todella rennosti kuitenkin koko asian, joka myös edesauttaa maidon nousua.

Vierailija
35/68 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua näissä keskusteluissa ärsyttää eniten se että jos lapsi saa korviketta äiti on aina laiskuri joka ei jaksanut imettää. Oma lapseni sai vain 1kk rintamaitoa, sitten jouduin pitkäksi aikaa eroon lapsestani terveyteni vuoksi ja niin se imetys sitten loppui. Olen edelleen katkera tästä, sillä olisin halunnut imettää ainakin vuoden ikäiseksi. Haukkuvat kommentit pahoittavat mieltä vaan enemmän.

Vierailija
36/68 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko täysimetystä jos lapsi saa rintamaidon lisäksi kiinteää ruokaa? Hankala tulkita tilastoja kun termejä ei selvitetä.

Minulla on kaksi lasta, ja molempien kohdalla olen joutunut toteamaan saman asian: sairaalahenkilökunnan imetystietous on ihan järkyttävän huonoa. Jopa teho-osastolla, missä vauvan (toki voinnin mukaan) on tärkeää saada olla rinnalla niin paljon kuin jaksaa, kiskottiin vauva pois ja annettiin pullosta lisämaitoa vaikka hän yökki ja puklasi. Siinä lääke- ja hormonitokkurassa ei osannut pistää vastaan, onneksi mies antoi palautetta välittömästi (sitä ei kylläkään noteerattu mitenkään). Lisäksi tutti törkättiin heti suuhun ja sanottiin ettei se vaikuta imetykseen, ja hoitajan selän takana oli iso juliste imetyksen onnistumisesta jossa luki että ei tuttia alle kaksiviikkoisille :D vaikka synnytyksistä on jo aikaa, olen edelleen vihainen siitä että imetystä sabotoidaan hyväksytysti heti synnytyksen jälkeen. Onneksi se onnistui hoitohenkilökunnan toimista huolimatta.

Vierailija
37/68 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ole kuullut kenenkään puhuvan imetyksen kehollisuudesta, ennen kuin vasta ap:n. Taidat olla itse vähän pervo, ap.

Vierailija
38/68 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imetys herättää niin kovin paljon tunteita. Äitiydessä kummallista on se, että teitpä näin tai noin niin ensimmäisenä tulee aina syyllisyys - ja toisena tulee joku mamma kertomaan, että tuo on väärin ja hän tekikin näin.

On oma joukkonsa äitejä, jotka eivät aio tai halua imettää. Syitähän on monia: vapaus, "imetyksestä jää riippatissit" jne.

Loput yrittävät ja joko onnistuvat tai sitten eivät. Tilanteet ovat meillä kaikilla erilaisia, eiköhän jokainen yritä sen verran kun rahkeista löytyy. Aina ei sellaisia voimavaroja ole, esimerkiksi mies voi tukea, tehdä ruokaa ja kaikki kotityöt, kun taas joku toinen saa kotona vähemmän tukea ja apua. Saattaa olla jopa yksin.

Jokainen äiti haluaa lapselleen parasta. Imetyksen epäonnistuminen voi olla suuri pettymys, jota sitten paikataan (alitajuisestikin?) mollaamalla imettäviä äitejä ja selostamalla, miten omista lapsista tuli korvikkeella superterveitä eikä allergioita ole varmasti ainuttakaan. "Korvikeäidit" tuskin ainakaan kannustavat lähipiiriä imettämään.

Imettää tai antaa korviketta, lapsia niistä kaikista vauvoista kasvaa. Imetyksen korostaminen pohjaa ehkä kuitenkin lisäämään tietoisuutta ja apua, jotta imetys onnistuisi. Ja helpottamaan imetystaivalta. Se on harvoin niin yksinkertaista, kuin etukäteen moni olettaa. Jos tuore äiti kokee imetyksen haastavaksi ja tuttavapiirissä toinen kertoo omasta imetyksestään juurikin sen kestäneen 3 viikkoa ja antaneen sitten korviketta, ihana vapaus koko vauva-ajan ja nyt 2v lapsi eikä ainuttakaan korvatulehdusta tai allergioita, tarttuukohan tuore äiti korviketetraan yhtään todennäköisemmin? Ehkä. Ja jos sen ei pitänyt olla kiistelyn aihe, että äidinmaito on lapselle parempaa ravintoa kuin korvike...

Vierailija
39/68 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 09:06"]lehmän maito on tarkoitettu vasikalle.
[/quote]

Niin onkin, mutta tiesitkö että olemassa on myös vegaanisia äidinmaidonkorvikkeita? :)

Vierailija
40/68 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 09:00"]

Lapsen terveyden ja kehityksen kannalta imetys on aina ykkösvaihtoehto, muoti-ilmiöistä viis patalaiska syöttää vauvaa maidonkorvikkeilla.

[/quote]

Ja aina näitä tulee paikalle pilaamaan hyviä keskusteluja. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme viisi