Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihmetyttää ihmisten rahankäyttö

Vierailija
15.05.2015 |

Miten ihmeessä niin monella aikuisella ihmisellä on rahankäyttö lähtenyt aivan lapasesta? Ostellaan kaikkea turhaa ja sitten itketään loppukuukausi kun ei ole kuin 25 € ruokaan rahaa.Toinen on nämä sosiaalituen varassa elävät, miten monelle teistä ei kelpaa kuin paras ja kallein? En yleistä että kaikki tekisivät näin, mutta tämä on todella yleistä.

Olen itse osa-aikaisessa työssä, rahaa verojen jälkeen jää n. 1100 € kuussa, sama on miehelläni Eli yhteensä tulomme n. 2200 €/kk. Perheessä on kaksi alle kouluikäistä lasta, joten lapsilisät n. 200 € tähän päälle. Tästä maksamme vuokraa 800 €/kk joten asumisen jälkeen jää 1600 €/kk elämiseen. Kun tästä maksaa vakuutukset, puhelinlaskut, netit, työmatkat, ruuat, päivähoitomaksut, vaipat, lääkäri/lääkekulut, opintolainan lyhennykset, autolainan lyhennys, tarvittavat vaate/kenkäostot niin silti tilillä on rahaa. Emme tupakoi/käytä alkoa. Syömme paljon kasviksia ja ruuat tehdään alusta loppuun itse.

Eikö nykyisin enää eletä ns. tasarahalla ollenkaan? Eikö käytetyt vaatteet/tavarat kelpaa enää? Mikä on syynä ettei rahaa osata enää käyttää sen mukaan mitä sitä on?

Ja mainitaan että tätä tapahtuu iästä riippumatta, myös varttuneemmilla eläkeikää hipovilla on ongelmia rahankäytössä, ei vain nuorilla.

Kommentit (245)

Vierailija
141/245 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole ollut pokkaa, kun lapset pieniä, käskeä sukulaisia ostamaan yhtä isoa lahjaa, vaikka pyörää, eli käytännössä antamaan rahaa meille. Ovat muistaneet kortilla tai millä halunneet, jos halunneet. Me olemme lapset tehneet ja elätämme.

Eikä ole pokkaa kun lapset isompia, ohjata sukulaisilta meille rahalahjoituksia.

Valitan. Tämä on ihan eri ihmistyyppi, joka näin toimii.

Vierailija
142/245 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On helppo olla säästeliäs, kun asuu vuokralla. Mutta muutapas omakotitaloon. Joudut maksamaan remonttikulut itse. Saat vuokran lisäksi maksettavaksi myös sähkölaskut (helposti 300 euroa / kk talvella), isommat vakuutukset (1600e/vuosi) ja joudut remontoimaan taloa (meillä maksettavana 9000 euron keittiöremontti ennen joulua). Työmatkakulut - niin mitähän ne mahtavat teillä olla?! Meillä menee 60 euroa bensaan per viikko per naama. Siitä tulee 500 euroa kuukaudessa. Olen huomannut, että usein nämä jotka "osaavat" käyttää rahaa, ovat niitä, jotka asuvat vuokralla, kaupunkien keskustoissa tai muuten palvelujen lähellä, ja vieläpä eivät omista mitään (omaisuutta joutuu hoitamaamaan ja siihen meneee tuhansia euroja vuodessa).

[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 18:19"]

Siksi on maksettavana ennen joulua että tulee kotitalousvähennykset edellisestä remontista, ja on järkevämpää maksaa heti pois kun maksella vuosikausia. Enkä ole sanonut ettei olisi säästetty etukäteen. On säästetty 5000€ (sen verran siis maksettu jo) ja LOPUT maksetaan vuoden loppuun mennessä, yht 9000€. Eli on maksettavana keittiöremontti vuoden loppuun mennessä, ja kiitos pohtimasta, mutta kyllä meillä on siihen varaa :)

Öh, ensin marmatat pitkät litaniat miten on helppo sanoa että rahaa jää säästöön jos sitä ei tuhlaa ja kuinka teillä on sitä ja tätä menoa. Ja kun sitten sulle sanotaan että itsepä tuhlaat rahasi kaiken maailman remontteihin ja itse olette valinneet omakotitalon keskellä ei mitään, niin tuut leuhkimaan kuinka teillä "on siihen varaa" :D. Ilmeisesti vaikea päättää onko sitä varaa vai ei, kun mieli muuttuu päivän välein :D! Minä en väittäisi että "on varaa", jos juuri on kertonut kuinka kaikki menee mitä tulee eikä ollenkaan jää säästöön - ts. taloudessa ei ole minkäänlaista puskuria ja joustovaraa.

Kuules, tuo nimenomaan on sitä huonoa taloudenhallintaa, että valitaan sellainen asuinpaikka ja elämäntapa että kulut on koko ajan maksimissaan. Hyvää taloudenhallintaa on valita asuinpaikka ja -tapa niin, että rahaa jää myös säästöön. "Meillä ei ole mahdollisuuttaa säästää kun on päätetty tuhlata kaikki" on maailman paskin perustelu - nii-in, niinhän näillä "en voi säästää" ihmisillä yleensä on asianlaita, että ei voi säästää kun kaikki tuhlataan. Sinähän vain vahvistat ap:n pointin ;).

T. Omistusasunnossa asuva ja joka kuukausi tonnin säästöön saava, työmatkakulut noin 10e/kk ihan omasta valinnasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/245 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Komppaan 135! Lisäksi ne, jotka paheksuvat kahden auton talouksia ja kehuskelevat, kuinka hyvin pärjäävät ilman autoa, ovat pahimpia kyydin pummaajia! Aina pitäisi olla heittämässä johonkin tai käyttää isommilla ostoksilla. Kyllähän sitä röyhkeydellä hyvin pärjää. Kaikki lahjatoiveet sanellaan sukulaisille ja kummeille, ja voi sitä kiukuttelua, jos toiveita ei toteuteta. Täällä sitten hurskastellaan, että meidän lapset saavat vain yhden pienen paketin vanhemmilta.

Vierailija
144/245 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisillä täällä tuntuu olevan todella omituiset käsitykset siitä, paljonko rahaa lasten päivähoito vie. Ainakin meidän kunnassa pitää olla todella olemattomat tulot, ennen kuin pääsee alimpaan maksuluokkaan. Me maksetaan kahdesta lapsesta noin  500 e/kk.

En ota kantaa teinien kasvatukseen, mutta kyllä meillä ainakin menot vähenee huomattavasti sitten kun molemmat lapset ovat koulussa. Vaikea kuvitella että alakoululaisen henk. koht. menot olisivat 250 e /kk.

Vierailija
145/245 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä tulot yhteensä noin 3200e eikä lapsia. Laina ja vastike 900e, laskuihin 450e. Ei paljon katsella mitä ostetaan, rahat aina kuun lopussa vähissä, mutta säästöön menee aina vähintään 400e/kk. Käydään viihteellä kerran kuussa ja 2-3krt vuodessa ulkomailla. Jos tässä olisi yksi tai kaksi lasta, niin aika paljon joutuisi omista menoista karsimaan!

Vierailija
146/245 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 09:44"][quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 23:25"]

[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 22:25"][quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 18:49"]Osallistun minäkin tähän teinikiistaan. Meillä 16-vuotias, kohta 17 täyttävä poika, eikä todellakaan kuluta lähellekään hoitomaksun suuruista rahaa kuukaudessa. Kännykän saa kahden vuoden välein joululahjaksi. Viime vuonna ruinasi uutta vaikka edellinen oli vuoden vanha (ja se on siis Samsung galaxy s3 eli hyvä älypuhelin), mutta ei ostettu koska vanha toimii ja takuuta on ensi jouluun. Äksyili koko joulukuun mutta ei ostettu koska meillä ei muutkaan turhaan vaihda puhelinta ja älypuhelimet on tosi kalliita. Mopo ostettiin sinä kesänä kun täytti 15. Samana kesänä pääsi ripiltä joten mopo oli sekä rippi- että synttärilahja. Saatiin isovanhemmat mukaan ostokseen ja mopokin ostettiin käytettynä ja hyvin kelpasi. Sen kulut on nyt vakuutus, muistaakseni parikymppiä kuukaudessa ja satunnaiset korjaukset. Vaatteita saa kulutuksen mukaan. Farkut Seppälästä 20€ noin kolme-neljä kertaa vuodessa, paitoja satunnaisesti tarpeen mukaan. Kengät on Prismasta, Prisman omaa merkkiä olevat. Viikkorahaa saa 10€/kk ja lisäksi saa ottaa autotallista mopon bensan. Välillä annetaan extraa esim tyttöystävän synttärilahjaan tms. Talvitakki ostettiin toissakeväänä alennuksesta (50€) ja se on nyt kaksi talvea mennyt hyvin. Syö ihan saman määrän kuin isänsä, eli esimerkiksi aamulla kaksi palaa ruisleipää ja vähän jogurttia. Ruuan syö koulussa, välipalaa ei ota. Päivällisellä syö esim. lautasellisen kinkkukiusausta + salaattia, tai kaksi lautasellista keittoa, tai 300-400g lasagnea. Tosi harvoin ottaa lisää vaikka tyrkyttäisi. Illalla saattaa syödä sämpylän. Viikonloppuisin näiden lisäksi limua ja popcornia/sipsiä. Käy amiksessa ja kaikki koulukirjat saatiin netistä käytettynä. Ei siis todellakaan kuluta paljon. [/quote] Johan on halpa teini, viikkorahaakin annatte jopa 10€/kk. Meillä pienempi lapsia jotka tulevat paljon kalliimmaksi. Meillä tosin eletään ja tehdään kaikkea kivaa, teidän teini ei ilmeisesti koskaan tee mitään maksullista? Meidän perheessä lapsilla kuluu rahaa perustarpeiden lisäksi mm. leffoihin, matkusteluun, kirjoihin/ lehtiin, askarteluvälineisiin, ulkopeleihin (palloja, nappiksia, kypärät yms), fillareihin, skeitteihin, lippiksiin, aurinkolaseihin, parturiin, hiustenhoitotuotteisiin, dödöön, peleihin, koulun discoihin/ luokkaretkiin/ muihin tapahtumiin, kavereiden kanssa ajan viettoon, synttäreihin, jouluun, harrastuksiin jne. Pakollisia menojakin on paljon enemmän kuin teillä, ruuan ja vaatteiden lisäksi asuminen maksaa, myös sähkö ja vesi. Ostetaan lääkkeitä ja vitamiineja, vakuutukset, bussiliput, puhelinlaskut jne. Kaikkea ei meilläkään saa mitä haluaa ja osan lapset maksavat itse viikkorahoistaan ja lahjaksi saamista rahoista. Ai niin, viikkorahathan tulevat myös meiltä! Ihmettelen todella noita pyhällä hengellä eläviä lapsia ja teinejä. Epäilen, että vanhempi ei oikeasti osaa laskea, tai sitten lapsi on syrjäytynyt nuori joka ei tee muuta kuin istuu kotona (ettei vain vaatteet ja kengät kulu). [/quote]No ensinnäkin, en kyllä kertonut pakollisista kuluistamme yhtään mitään, joten en tiedä mistä keksit, ettei meillä niitä olisi? Toisekseen, asutaan pikkukaupungin keskustassa joten teini ei tarvitse esim bussilippua. Kesät kulkee mopolla ja talvet pyörällä. Pyörä on ostettu monta vuotta sitten, mutta on edelleen hyvä ja toimiva (ostettiin aikuisten kokoa silloin kun lapsi oli siihen riittävän iso). Lapsi harrasti aikaisemmin, mutta itse halusi lopettaa yläasteelle mennessä koska kavereiden ja tyttökaverin kanssa oleminen vei voiton. Tietokoneen osti rippilahjarahoillaan (sitä ennen sai vapaasti käyttää perheen yhteistä tietokonetta). Joo, ostetaan toki dödöä ym mutta enpä nyt arvannut sellaista tuohon listata koska on melkoisen pieni kuluerä. Meidän teinin luokka ei käynyt luokkaretkellä koko yläasteen aikana, koska eivät vaivautuneet keräämään siihen rahaa. Leffassa toki käy, mutta ehkä kaksi kertaa vuodessa ja liput täällä maksaa noin 7-8 euroa eli edelleen, ei kuluta paljon. Lippiksiä ei käytä eikä muutenkaan ole erityisesti ulkoisista seikoista kiinnostunut joten ei niihin juuri tosiaan rahaa kulu. Kaikkien lapset kun nyt eivät vain ole materiasta niin kiinnostuneita. Niin ja parturia esim en listannut koska vertasin tosiaan siihen mitä pikkulapsi kuluttaa, ja kyllähän me käytimme häntä parturissa jo lapsenakin...

[/quote]

Rippilahjaksi tulee sukulaisilta rahaa niin, että pystyy ostamaan tietokoneen ja mopot tulee isovanhemmilta ja taisi mopokortinkin joku muu maksaa.

Olen seurannut, että ne,jotka hihkuu eniten pienien tulojensa kanssa pärjäämistä, tulevat isovanhemmille kalliiksi. Yleensä se on joku muu, joka näissä perheissä on maksanut vaunut ja lasten vaatteet ja toppapuvut ja mopokortit ja puhelimet ja jouluahjaksi annetaan teinille isoja summia jne..
[/quote]Mopo ei tullut isovanhemmilta vaan he osallistuivat maksuun. Mopokortin maksoimme itse. Tietokone ei ollut teinille välttämätön koska perheellä on hyvä kone joten siksi osti itse rippirahoista. Mielestäni se oli hyvä opetus teinille, että jos haluaa jotain turhaa, joutuu itse uhrautumaan myös. Vai olisiko sinusta ollut parempi että me olisimme sen maksaneet ja teini olisi ostanut tonnilla karkkia ja Es:ää?

Vierailija
147/245 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 13:15"]

Hei nelonen, mielestäni on ihmisen oma valinta asuuko vuokralla vaiko omassa, koska nykyiset tulomme ei riittäisi omassa asumiseen, siksi vuokra-asunto on meille pakollinen. Kyllä minäkin mielelläni omaa maksaisin ja asuisin leveämmin, mutta nykyiseen on tyydyttävä koska tulot ovat pienet. Meilläkin on sähkölämmitys joten tuttua hommaa talvikuukausien sähkölaskut, niihin säästämme mm. kesälomarahoista osan, ja koska sitä rahaa jäi muutenkin niin kaikki säästötilille ja sieltä tarvittaessa ottaa sitten suurempiin menoihin. Ja säästötilimme ei ole virallinen säästötili vaan lähinnä hätävarakassa, ihan käyttötilinä toimii. Keittiöremontti on oma valintasi joten en myöskään näe että se olisi mainitsemisen arvoista, jos vesivahinko tai muu taustalla niin silloinhan vakuutusyhtiö korvaa, joten nyt kyllä jäin ihmettelemään tätä "helppo sinun on, mutta ajattelepa miten minulla" -avaustasi. Kiitos kuitenkin näkökulmasta! -ap

[/quote]

Niin mitä parasta ja kalleinta halutaan ja mikä pitäisi sen sijaan kelvata?

Vierailija
148/245 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, teineistä ei mene hoitomaksuja, mutta muut kulut on kyllä tasan eri sfääreissä kuin pikkulapsen kulut. Pyydetään mopo/kevari/mautokorttia ja ajopeliä, kalliita puhelimia ja läppäreitä/tabletteja/pelikoneita, vaatteet ovat ehkä kuukauden käyttökelpoisia, sitten tarvitaan taas uusia, pitää päästä keikoille ulkomaita myöten ja tapaamaan somekavereita eri paikkakunnille... Täällä yksi "hyvätuloinen" perhe, joka on ollut kroonisessa rahapulassa teinien takia jo monta vuotta. Alapeukuttakaa vaan, niin minäkin olisin alapeukuttanut vielä muutama vuosi sitten, mutta ei tää teinien vanhempana oleminen ole ihan niin yksinkertaista kuin olisi kuvitellut...

[/quote]

Nyt pitää kyllä kysyä että maksatko sinä ne kevarit ja tabletit ja kalliit puhelimet teineille vai lähetätkö esim. teinit jakamaan lehtiä ja säästämään itse rahat. Jos maksat, ihan turha valittaa etteivät rahat riitä. Jälkimmäisellä tavalla teini oppii ettei raha kasva puussa ja osaa sitten itsenäisesti asuessaan käyttää rahansa oikein. Pahinta mitä vanhempi voi lapselleen tehdä on tarjota sellainen elintaso jota lapsi ei  pysty enää kotoa muutettuaan ylläpitämään. Siten tulee niitä luottotiedottomia nuoria.

Vierailija
149/245 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 14:23"]

[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 13:00"]

Teineistä ei mene hoitomaksuja, joten oletettavasti se raha jää muuhun. Asumiskulut eivät ole meilläkään kokonaisuudessaan tuossa 800 €, siinä on vain vuokran osuus, päälle vesi, sähkö jne. sähkölämmitys joten ei ole halpaa talvella. Joten tosiaan kummaksuttaa miten esim. hyvätuloiset ei vain tunnu pärjäävän. -ap

[/quote]

Kyllä teinien vaatteisiin, kenkiin, liikkumiseen, harrastuksiin, syömiseen ja juomiseen, kielikursseihin, matkustamiseen, oppikirjoihin, elokuviin ym. menee kevyesti se mikä korkein päivähoitomaksu, vaikka jättäisi kielikurssitkin pois. Melkeinhän noiden ruokaan menee parisataa euroa kuussa/teini.

[/quote]

Teinit eivät tarvitse kielikursseja eikä matkustamista ole kirjattu perusoikeutena mihinkään.

Vierailija
150/245 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 23:03"]

Törmäsin tähän keskusteluun ihan sattumalta ja pakko ihmetellä myös miten mun ikäisillä, 20-25 -vuotiailla ei tunnu riittävän rahat yhtään mihinkään. Pidin itse kyllä pari välivuotta ennen opiskelun aloittamista, mutta säästössä on 8000e nyt 22-vuotiaana kun taas suurin osa kavereistani kituuttelee tuesta tukeen, ne välivuosiakin pitäneet. Kyse on yksinkertaisesti siitä, että olen käynyt 18-19 - vuotiaasta asti töissä (joitakin taukoja lukuun ottamatta) ja pistänyt lahjarahat säästöön. Eikä mun työpaikat ole mitään isän kautta saatuja huippupestejä vaan olen istunut osa-aikaisena myyjänä kaupan kassalla ja käynyt lastenhoitajana. Vuokran maksamisen jälkeen (maksan yksin) suurin osa tuloistani menee säästöön. Ainiin kyllähän ne nuorten rahat johonkin riittää... joka viikkoiseen bilettämiseen. Rahaa jää kummasti yli kun ei käytä alkoholia tai polta tupakkaa. Tai käy kahvilassa joka päivä. Kuulostan varmasti tosi tylsältä ihmiseltä, mutta en ole! Käyn itsekin juhlimassa, mutta niin, ettei baariin uppoa sataa euroa.

[/quote]

Ihan hienoa, että sinulla on asiat mallillaan ja järjestyksessä, mutta miten muiden rahankäyttö liittyy tarkalleen ottaen sinuun, jos nyt otetaan pois tämä lievä itsetehostuksen ja itsekehun tarve sinulla? Se on heidän ongelmansa, eikö niin?

Vierailija
151/245 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 12:11"]

[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 23:03"]

Törmäsin tähän keskusteluun ihan sattumalta ja pakko ihmetellä myös miten mun ikäisillä, 20-25 -vuotiailla ei tunnu riittävän rahat yhtään mihinkään. Pidin itse kyllä pari välivuotta ennen opiskelun aloittamista, mutta säästössä on 8000e nyt 22-vuotiaana kun taas suurin osa kavereistani kituuttelee tuesta tukeen, ne välivuosiakin pitäneet. Kyse on yksinkertaisesti siitä, että olen käynyt 18-19 - vuotiaasta asti töissä (joitakin taukoja lukuun ottamatta) ja pistänyt lahjarahat säästöön. Eikä mun työpaikat ole mitään isän kautta saatuja huippupestejä vaan olen istunut osa-aikaisena myyjänä kaupan kassalla ja käynyt lastenhoitajana. Vuokran maksamisen jälkeen (maksan yksin) suurin osa tuloistani menee säästöön. Ainiin kyllähän ne nuorten rahat johonkin riittää... joka viikkoiseen bilettämiseen. Rahaa jää kummasti yli kun ei käytä alkoholia tai polta tupakkaa. Tai käy kahvilassa joka päivä. Kuulostan varmasti tosi tylsältä ihmiseltä, mutta en ole! Käyn itsekin juhlimassa, mutta niin, ettei baariin uppoa sataa euroa.

[/quote]

Ihan hienoa, että sinulla on asiat mallillaan ja järjestyksessä, mutta miten muiden rahankäyttö liittyy tarkalleen ottaen sinuun, jos nyt otetaan pois tämä lievä itsetehostuksen ja itsekehun tarve sinulla? Se on heidän ongelmansa, eikö niin?

[/quote]

Siinä vaiheessa kun ihmiset valittaa Suomen suosituimmalla julkisella keskustelupalstalla, että raha ei riitä hyvistä tuloista huolimatta, koska teinien  mopoautot, kielikurssit ja ulkomaanmatkat maksaa niin paljon, niin jokaisella on ihan yhtäläinen oikeus kommentoida. Tää on nääs keskustelupalsta, you know. Täällä keskustellaan. Jos sinä et tykkää toisten ihmisten rahankäytön kommentoinista niin se on sinun ongelmasi.

No, eipä tällä paljon väliä ole. Suomen talous on kohta niin pahassa jamassa että eipä täällä ns. keskiluokkakaan kovin kauan enää kakaroilleen mopoautoja ostele.

Vierailija
152/245 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä tajua tuota, että lapsille ostetaan esimerkiksi auto ja ajokortti. Okei, maaseudulla kenties eri asia sillä nuo saattavat olla välttämättömyyksiä. Mutta ihan täällä Helsingissäkin monille kavereille on ostettu ajokortti melkein väkisin ja uudehko auto perään, vaikka teini itse haluaisi kulkea enimmäkseen julkisilla.

Meidän perheessä oli itsestäänselvyys että jos ajokortin haluaa, mennään töihin ja maksetaan itse. Ja näin tehtiinkin, vaikka kyseessä ihan keskituloinen perhe.

Vierailija
153/245 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 13:45"]

[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 13:39"]

[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 13:24"]

Joo, teineistä ei mene hoitomaksuja, mutta muut kulut on kyllä tasan eri sfääreissä kuin pikkulapsen kulut. Pyydetään mopo/kevari/mautokorttia ja ajopeliä, kalliita puhelimia ja läppäreitä/tabletteja/pelikoneita, vaatteet ovat ehkä kuukauden käyttökelpoisia, sitten tarvitaan taas uusia, pitää päästä keikoille ulkomaita myöten ja tapaamaan somekavereita eri paikkakunnille... Täällä yksi "hyvätuloinen" perhe, joka on ollut kroonisessa rahapulassa teinien takia jo monta vuotta. Alapeukuttakaa vaan, niin minäkin olisin alapeukuttanut vielä muutama vuosi sitten, mutta ei tää teinien vanhempana oleminen ole ihan niin yksinkertaista kuin olisi kuvitellut...

[/quote]

Kaikkeen ylläolevaan: "Meillä ei nyt ole rahaa tuohon".

Problem solved.

[/quote]

Se on helppo sanoa, mutta jos ei ole ihan äärimmäinen pakko, niin mielellään noin ei sanoisi. Ainakaan minä en, kun olen itse joutunut kärsimään kauheasti nuoruudessani vanhempien köyhyydestä. Jos mitenkään pystyn pelastamaan omat lapseni siltä että joutuu kiusatuksi ja syrjityksi ja ulos "cooleista porukoista" siksi kun ei ole asioita joita muilla on, niin pelastan. Vaikka se ei sitten olisikaan maailman järkevintä rahankäyttöä ja tarvii maksella sitten jotain velkojakin vähitellen pois. 

t. yh, joka viime vuonna maksoi vanhemmalle pojalle ajokortin, ja nyt nuoremmalle mopokortin ja mopo on hankinnassa

[/quote]

Todellakin. On täällä näköjään joku toinenkin, jolla oikeasti on teini-ikäisiä lapsia ja ymmärtää mistä puhutaan... :-) Thanks! 10

[/quote]

Ja me muutko ei olla itse oltu teinejä? Minun vanhemmilla oli hyvät tulot, mutta en todellakaan saanut kaikkea, mitä keksin pyytää. Rahasta se ei ollut kiinni. Kun sain kesätöitä, shoppailin omilla rahoillani.

No, itsepähän teininne olette kasvattaneet tuollaisiksi.

Vierailija
154/245 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 12:27"]

En kyllä tajua tuota, että lapsille ostetaan esimerkiksi auto ja ajokortti. Okei, maaseudulla kenties eri asia sillä nuo saattavat olla välttämättömyyksiä. Mutta ihan täällä Helsingissäkin monille kavereille on ostettu ajokortti melkein väkisin ja uudehko auto perään, vaikka teini itse haluaisi kulkea enimmäkseen julkisilla.

Meidän perheessä oli itsestäänselvyys että jos ajokortin haluaa, mennään töihin ja maksetaan itse. Ja näin tehtiinkin, vaikka kyseessä ihan keskituloinen perhe.

[/quote]

Mä en tajua mopoja enkä varsinkaan mopoautoja. Jos 14-vuotias pärjää ihan hyvin ilman mopoa. miksi se mopo yhtäkkiä on niin välttämätön heti kun ikää tulee vuosi lisää?

Tässä ei ole kyse mistään muusta kuin ryhmäpaineesta, jota hölmöt vanhemmat vielä tukee ja yllyttää. Koska onhan se niin oloa ajaa pyörällä, jos kaverilla on mopo.

Vierailija
155/245 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 12:27"]En kyllä tajua tuota, että lapsille ostetaan esimerkiksi auto ja ajokortti. Okei, maaseudulla kenties eri asia sillä nuo saattavat olla välttämättömyyksiä. Mutta ihan täällä Helsingissäkin monille kavereille on ostettu ajokortti melkein väkisin ja uudehko auto perään, vaikka teini itse haluaisi kulkea enimmäkseen julkisilla.

[/quote]
Tosiaan. Maaseudulla kortti on lähes pakollinen jo turvallisuussyistä. Ja se maaseutu on iso alue jossa asuu paljon ihmisiä. Onneksi minun vanhempani maksoivat ajokortin jonka sain 18-vuotispäivänä.

Ihan mielenkiinnosta, kuinka monelle kaverillesi tarkalleen on ostettu uudehko auto melkein väkisin?

Vierailija
156/245 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 12:33"]

[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 12:27"]En kyllä tajua tuota, että lapsille ostetaan esimerkiksi auto ja ajokortti. Okei, maaseudulla kenties eri asia sillä nuo saattavat olla välttämättömyyksiä. Mutta ihan täällä Helsingissäkin monille kavereille on ostettu ajokortti melkein väkisin ja uudehko auto perään, vaikka teini itse haluaisi kulkea enimmäkseen julkisilla. Meidän perheessä oli itsestäänselvyys että jos ajokortin haluaa, mennään töihin ja maksetaan itse. Ja näin tehtiinkin, vaikka kyseessä ihan keskituloinen perhe. [/quote] Tosiaan. Maaseudulla kortti on lähes pakollinen jo turvallisuussyistä. Ja se maaseutu on iso alue jossa asuu paljon ihmisiä. Onneksi minun vanhempani maksoivat ajokortin jonka sain 18-vuotispäivänä. Ihan mielenkiinnosta, kuinka monelle kaverillesi tarkalleen on ostettu uudehko auto melkein väkisin?

[/quote]

Viittasin tuolla "väkisin" ostamisella lähinnä ajokorttiin, eli siis perheessä on maksettu ajokortti ja lievästi painostettu ajotunneille. Äkkiseltään tulee mieleen kymmenisen kaveria joilla kortti on, mutta jotka eivät ikinä aja (koska eivät sitä itse toivoneet).

Vierailija
157/245 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

nykyaikana ei tunneta tarvetta säästää esim.auton ostoa,asuntoa varten.Ihmisiä kehoitetaan ostamaan velaksi velkakorteilla,käteisen rahan käyttö on nykyään vähemmän tärkeää koska velaksi ostaminen koetaan helpoksi tavaksi ostaa kaikki tarvittava.Jos velkakorttien käyttö lopetettaisiin ihmiset heräisivät todellisuuteen ja ymmärtäisivät että rahaa pitää olla säästössä huonon päivän varalta ja ettei se raha puussa kasva.

Vierailija
158/245 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajokortti on ihan hyvä olla, vaikka asuisi pääkaupunkiseudulla. Auto ei välttämättä ole pakollinen. Itsekin kehottaisin painokkaasti omiani. Ja maksaisin kulut.

Vierailija
159/245 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 12:39"]

[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 12:33"]

[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 12:27"]En kyllä tajua tuota, että lapsille ostetaan esimerkiksi auto ja ajokortti. Okei, maaseudulla kenties eri asia sillä nuo saattavat olla välttämättömyyksiä. Mutta ihan täällä Helsingissäkin monille kavereille on ostettu ajokortti melkein väkisin ja uudehko auto perään, vaikka teini itse haluaisi kulkea enimmäkseen julkisilla. Meidän perheessä oli itsestäänselvyys että jos ajokortin haluaa, mennään töihin ja maksetaan itse. Ja näin tehtiinkin, vaikka kyseessä ihan keskituloinen perhe. [/quote] Tosiaan. Maaseudulla kortti on lähes pakollinen jo turvallisuussyistä. Ja se maaseutu on iso alue jossa asuu paljon ihmisiä. Onneksi minun vanhempani maksoivat ajokortin jonka sain 18-vuotispäivänä. Ihan mielenkiinnosta, kuinka monelle kaverillesi tarkalleen on ostettu uudehko auto melkein väkisin?

[/quote]

Viittasin tuolla "väkisin" ostamisella lähinnä ajokorttiin, eli siis perheessä on maksettu ajokortti ja lievästi painostettu ajotunneille. Äkkiseltään tulee mieleen kymmenisen kaveria joilla kortti on, mutta jotka eivät ikinä aja (koska eivät sitä itse toivoneet).

[/quote]

Minä tunnen yhden helsingin keskustassa asuvan ihmisen, joka ajoi ajokortin koska hänen isänsä pakotti. Kertaakaan ei ole kortin saamisen jälkeen autoa ajanut.

Vierailija
160/245 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 12:30"]

[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 12:27"]

[/quote]

Mä en tajua mopoja enkä varsinkaan mopoautoja. Jos 14-vuotias pärjää ihan hyvin ilman mopoa. miksi se mopo yhtäkkiä on niin välttämätön heti kun ikää tulee vuosi lisää?

Tässä ei ole kyse mistään muusta kuin ryhmäpaineesta, jota hölmöt vanhemmat vielä tukee ja yllyttää. Koska onhan se niin oloa ajaa pyörällä, jos kaverilla on mopo.

[/quote]

En ota millään tavalla kantaa siihen, miten kenenkin kuuluu tehdä ja mikä on oikein, kun lopputulos itselläkin näkemättä.

Mutta tähän haluan vain kommentoida, että joskus mopo tai mopoauto hankitaan, jotta vanhempien kuljetusrumba vähän helpottaa edes osittain.

Tietenkin jos tarkoitus on vain haukkua muita ja muiden tapoja, niin tämäki kommentti lienee turha.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän neljä