Onko täällä muita jotka sairastavat autoimmuunisairautta?
Jos on, niin miten te olette oppineet elämään asian kanssa?
Minä olen jatkuvasti vihainen ja masentunut, ärsyttää kun oma keho on niin heikko. Ärsyttää kun en voi tehdä töitäkään kunnolla, kun viikko työtekoa tarkoittaa kolmen viikon sairastamista flunssassa, jossain tulehduksessa tai muussa taudissa, kun kaikki mahdollinen tarttuu minuun kuin kärpäset paskaan.
Lihakseni ovat ihan surkeassa kunnossa, polvet eivät tunnu kantavan kunnolla, kävelen typerän näköisesti koska joka paikkaan sattuu.
Minulla ei ole edes ystäviä, kukaan ei koskaan kysy olenko kunnossa, lähinnä valitetaan kun olen niin heikko. Kuolen varmaan kymmenen vuoden sisään, en ole saavuttanut elämässäni mitään, kuolen vain pois yksinäisenä.
Olen 21-vuotias, mutta fyysisesti vanhus. Tai no, täytän tällä viikolla 22, en meinannut edes muistaa.
Kommentit (67)
Kertokaas, että onko gluteeniton ja/tai maidoton auttanut teitä? Kokemuksia? Mullakin löytyy oikein kokoelma kaikkia sairauksia.
Tyypin 1 diabetes ja paljon sen liitännäissairauksia.
[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 22:51"]
Diabetes 2. Ei tunnu missään mitenkään
[/quote]
D2 ei ole autoimmuunisairaus.
Ykköstyypin diabetes ja kilpirauhasen vajaatoiminta. Pelkään koko ajan et ilmaantuu jotain uusia sairauksia... Tukka on harventunut niin että päälaki paistaa, mutta ei ole kuitenkaan alopeciaa. Harmittaa!
Minkä ikäisiä te muut olette? AP on ainakin ihan hirvittävän nuori ja tekstin perusteella sairastanut kauankin :( Kamala ajatus.. Tuntuu pahalta etteivät nuoret ihmiset pysty elämään sairauden takia normaalia elämää. Miksi sinulla ap ei ole ystäviä? Kaikkoavatko ihmiset jos kuulevat tilanteestasi?
[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 23:18"]
Mulla on myös autoimmunisairaus, sen lisäksi on syöpä, jonka hoidot eli sytostaatit tuhosivat minun immuunisysteemin :( Ap minulla täysin samat oireet kuin sinulla
[/quote]
Minulla melkein sama. Syöpä, joka sotki immuunijärjestelmän. Se leikattiin, mutta autoimmuunivaivoja on sen jälkeen todettu. Ihossa, suolessa ja vähän muitakin tulehduksia syntyy itsestään.
Iriitti ja keuhkosarkoidoosi.. Sarkoidoosipotilaista ei usein kuule! Täytyy sanoa etten edes tiedä mitkä oireet johtuu sairaudesta, töissä käyn normaalisti ja elän muutenkin normaalia elämää, mutta kaikenlaista pientä kremppaa on.
Mulla on iso kasa autoimmuunisairauksia. Alkoi atopialla ja allergioilla, nyt on lisäksi astma ja kilpirauhasen vajaatoiminta. Lisäksi kolmoishermosärky aina silloin tällöin. Lisäksi kärsitty kaikkia kummallisia tauteja joko lääkkeistä johtuen tai sairauksien lisäbonuksena. Kaikki mahdolliset tulehdukset saan todella helposti ja joinain vuosina tulee todella paljon sairaspoissaoloja töistä. Mun onni on se, että mulla on hyvä työpaikka, hyvä mies ja sitkeä luonne.
Eniten vituttaa joskus kaikki, mutta normaaleina päivinä vain se että ihmiset on joskus ajattelemattomia. Mä olen sairastanut nyt lähes kymmenen vuotta, joten olen aika lailla ammattilainen näiden sairauksieni kanssa. En siis jaksa kuunnella mistää kummin kaimasta, joka parani jättämällä pois sitä tai tätä ruokavaliostaan tai syömällä sitä tai tätä.
Mulla vika on geeneissä, koko äidin puoleinen suku kärsii autoimmuunisairauksista, yleensä jokaisella on vähintään kolme. Kutsutaan veljen kanssa tätä meidän pakettia ennakkoperinnöiksi.
En jaksa murehtia sitä miten monta sairautta saan vielä lisää. Murehdin sitten kun ne tulee kohdalle. Nyt toteutan unelmiani ja teen asioita, jotka tuottavat mulle iloa.
46: kilpirauhasen vajaatoiminta aiheuttaa hiustenlähtöä. Mulla korjaantui eläinperäisellä kilpirauhaslääkkeellä, Thyroxin ei koskaan poistanut hiustenlähtöä
[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 23:25"]
[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 23:10"]
[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 22:46"]
Immuunikato
[/quote]
Autoimmuunisairaus toimii just päinvastoin kuin immuunikato. Ei kannata vitsailla asioilla mistä ei tiedä. Ja varsinkaan niillä vakavilla, monitahoisila asioilla jotka koskevat OIKEASTI monen ihmisen elämää.
[/quote]
Jos noin väität, et tunne aihetta. Autoimmuunisairaudessa immuunipuolustuksen solut hyökkäävät jotain elimistön soluja vastaan. Immuunikato johtuu juuri siitä, että elimistön immuunisolut estävät toistensa toiminnan tai tuhoavat toisiaan.
[/quote]
Eka oikein, eli liian ärhäkät solut. Immuunikadossa taas puolustus soluja on liian vähän toimiakseen kunnolla.
Immuunikato
[/quote]
Autoimmuunisairaus toimii just päinvastoin kuin immuunikato. Ei kannata vitsailla asioilla mistä ei tiedä. Ja varsinkaan niillä vakavilla, monitahoisila asioilla jotka koskevat OIKEASTI monen ihmisen elämää.
[/quote]
Jos noin väität, et tunne aihetta. Autoimmuunisairaudessa immuunipuolustuksen solut hyökkäävät jotain elimistön soluja vastaan. Immuunikato johtuu juuri siitä, että elimistön immuunisolut estävät toistensa toiminnan tai tuhoavat toisiaan.
[/quote]
Missä sairaudessa immuunisolut estävät tai tuhoavat toisiaan? Ei ainakaan hivissä.
Reumatauti ja psori mennyt sidekudoksiin, plus pari muuta diagnoosia. Olen yrittänyt pitää huolta kunnostani, unesta ja ravinnosta, olen käynyt kuntouksessa ja fysioterapiassa, käynyt hoidoissa säännöllisesti ja käyttänyt apuvälineitä yms.
Pystyn toiminaan kohtuullisen okei normaalisti, mutta heti kun rasitun liikaa niin oireet pahenevat. Kuten muillakin palstalla, nyt on taas huono kausi menossa, mutta kyllä se aurinko vielä paistaa risukasaankin!
Olen sairastanut jo yli 20 vuotta ja antaisin neuvoksi nuorille, että hakekaa kaikkia mahdollisia apuja mitä saatte ja hoitakaa myös mielenterveyttänne. Älkääkä juuttuko ajatukseen, etette voi toteuttaa unelmianne --- miettikää vaan miten voisitte sen toteuttaa tai olisiko unelmastanne edes osa toteutettavissa. Itse olen päässyt unelma-alalleni taistelemalla, etenen kuitenkin omaan tahtiini, enkä vertaa itseäni muihin.
Pitkäaikaissairauksissa hoito on pitkälti sitä itsehoitoa ja sitä, että löydät sopivia hoitoja ja apuja itsellesi. Suosittelen kuntoutuksiin hakemista, sieltä saa tietoa ja usein kuulee muiden elämänratkaisuista.
Uskallatteko syödä gluteenia (ja lehmänmaitoa?)
[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 00:10"]
Immuunikato
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Missä sairaudessa immuunisolut estävät tai tuhoavat toisiaan? Ei ainakaan hivissä.
[/quote]
Tutustupa tutkimuksiin suppressoivista T-imusoluista. Samat vaikuttavat syöpäsoluissa ehkäisten tiettyjen puolustuksellisten solujen toimintaa ja autoimmuunitaudeissa voivat aiheuttaa, että elimistöä vastaan taistelevia soluja ei tunnisteta.
[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 00:33"]
Immuunikato
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Tutustupa tutkimuksiin suppressoivista T-imusoluista. Samat vaikuttavat syöpäsoluissa ehkäisten tiettyjen puolustuksellisten solujen toimintaa ja autoimmuunitaudeissa voivat aiheuttaa, että elimistöä vastaan taistelevia soluja ei tunnisteta.
[/quote]
Kyllä, mutta edellisessä oli kyse immuunikadosta eikä autoimmuunitaudeista. Kaikki tässä tietävät autoimmuunimekanismin, mutta esim.hivin immuunikato systeemi näyttää olevan hakusessa. Eli autoimmuuni ja immuunikato on karkeasti katsottuna toistensa vastakohtia.
[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 00:39"]
[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 00:33"]
Immuunikato
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Kyllä, mutta edellisessä oli kyse immuunikadosta eikä autoimmuunitaudeista. Kaikki tässä tietävät autoimmuunimekanismin, mutta esim.hivin immuunikato systeemi näyttää olevan hakusessa. Eli autoimmuuni ja immuunikato on karkeasti katsottuna toistensa vastakohtia.
[/quote]
Autoimmuunitauteja on, koska elimistö ei suppressoi omaa kudostaan vahingoittavia immuunisoluja, vaan antaa syntyä tulehdustiloja, joissa omat kudokset vahingoittuvat. Se on nimenomaan suppressoivien immuunisolujen puutetta, eli "immune deficiency".
Muistaakseni neljä autoimmuunisairautta minulla. Yksi saattaa olla vielä lisäksi, mutta sitä ei ole vielä diagnosoitu. Se ei ole kovin paha. Lisäksi yksi sellainen, jonka olemassaoloa ei ole täysin suljettu pois. Siihen sopivia oireita on. En koe silti olevani kovin sairas. Olen sopeutunut tähän kaikkeen.
Peruukki kestää puolesta vuodesta vuoteen. En välttämättä käyttäisi peruukkiin kovin paljon rahaa. Ebaystä saa tilattua perukkeja edullisesti. Monet käyttävät huivia peruukin sijaan.
(Allogeenisessa kantasolusiirrossa ollut syöpäpotilas)