Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko halvempaa elää sinkkuna vai parisuhteessa?

Vierailija
16.01.2022 |

Asumiskuluthan parisuhteessa voi jakaa puoliksi, mutta sinkku taas päättää itse omista rahoistaan. Miten teillä, jäikö enemmän rahaa säästöön sinkkuna vai parisuhteessa?

Kommentit (614)

Vierailija
361/614 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Usein miten miehellä on halvempaa elää sinkkuna, kuin parisuhteessa, tästä on monta tutkimustakin. Noin 80 pros. parisuhteessa elävissä miehistä, mies maksaa suurimman osa kodin yleisistä kustannuksista, ja nainen käyttää enimmän osan tuloistaan omiin menoihinsa. 

Erään kaupungin velkaneuvossa, asiakkaista iso osa oli eronneita naisia, jotka eivät eron jälkeen olleet osannut supistaa menojaan tuloihinsa nähden, koska mies ei ollut enää maksamassa heidän menojaan. 

Itselläkin on kahdesta pitkästä suhteesta kokemusta siitä, että mies maksaa yleensä kaikki yhteiset menot ja nainen käyttää oman palkkansa miten haluaa.

Päinvastoin. Parisuhteessa ja perheissä menojen epätasainen jakautuminen on ihan tunnettu ongelma. Hyvin usein naisen rahat menevät ruokaan ja lasten tarvikkeisiin. Mies ostaa kaiken kiinteän joka on tallella vielä eron tullessakin jolloin mies omistaa kaiken. Naisella puolestaan ei ole mitään näkyvää omaisuutta, koska hän on ruokkinut itsensä lisäksi miestä ja tämän lapsia. Olen itsekin joutunut tähän ansaan elämässäni ja tiedän monta naista jotka elävät näin. En ymmärrä miksi suostuvat. Enkä ymmärrä miksi itse suostuin.

Tämä elämäntapa tosiaan mahdollistaa miehelle todella nopean omaisuutensa kartuttamisen, koska hän syö ilmaiseksi ja voi laittaa senkin rahan tavaraan ja sijoituksiin, jotka jäävät hänelle jos erotaan. 

Räikeästä epäreiluudestaan huolimatta tämä on yllättävän yleinen tapa jakaa menot suhteessa!

Vierailija
362/614 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parisuhteessa eläminen vaatii vastuunotto sekä omasta elämästään että yhteisestä taloudesta.

Jos ei ota vastuuta omasta elämästään ja suostuu elättämään toisen tai maksamaan toisen menoja yksipuolisesti niin ei sille sitten kai mitään voi. Kun se kumppani on vissiin kuitenkin niin ihana. Vai mitä lieneekin.

Sairauden sattuessa tietenkin pitää tukea ja olla rinnalla. Jos on niin päätetty.

Myös kummankin pitää ottaa vastuu yhteisestä taloudesta oman maksukykynsä mukaan. Joskus 50/50 ei ole tasapuolista. Mutta silloin ei ole väärin, että parempituloinen maksaa hiukan enemmän. Jos on yhteisellä päätöksellä siinä suhteessa ja on tiennyt tämän yhteen mennessä. Myös jos tulee toiselle työttömyyttä tms.

Jos rakkautta, yhteenkuluvuutta ja hyvää tahtoa löytyy niin pitäisi yhteisen sävelen löytyminen myös kulujen jaossa onnistua.

Normaaleilla ihmisillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/614 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naiselle edullisempaa parisuhteessa, miehelle kalliimpaa. Mies tuo rahaa talouteen, nainen tuhlaa sitä.

Vierailija
364/614 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Parisuhteessa eläminen on halvempaa yleisesti ottaen. Tietenkin voi olla yksilökohtaisia poikkeuksia, mutta sinkut maksavat elämisestä enemmän.

Paitsi sitten kun tulee ero. Ero tulee todella kalliiksi varsinkin miehelle kun joutuu muuttamaan kalliiseen vuokra-asuntoon ja elarit siihen vielä päälle.

Miksi mies muuttaa vuokralle? Kun se perheen asunto ositetaan niin niin mies kuin nainen saa siitä osansa. Miksi mies ei rahoita sillä asuntoa itselleen ja lapsilleen? Ja se lähiäiti maksaa paljon enemmän niiden yhteisten lasten elatuksesta.

Kyllä on suomimiehillä huonot palkat kun 150e kk vie perikatoon.

Ja moni mies ei omia lapsiaan parisuhteessa ollessaan juuri elätä, ne lapset kun ovat naisen ongelma. Onhan se siinå mielessä tietenkin järkytys että lapsiin menee oikeaa rahaa että ne vaatteet, pyörät, kännykät, harrastukset, sängyt yms maksavat kun ne lapsille ostaa. Ja eron jälkeen ensimmäisen kerran joutuu itse panemaan rahaa pinoon omien lasten vuoksi.

Vierailija
365/614 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naiselle edullisempaa parisuhteessa, miehelle kalliimpaa. Mies tuo rahaa talouteen, nainen tuhlaa sitä.

Päinvastoin. Moni mies rehvastelee naista suuremmalla palkalla ja miten se näkyy naiselle? Siten että mies maksattaa kaiken mahdollisen naisella eli loisii minkä ehtii. Suomimies on aivan säälittävä, ei mitään kunniaa.

Vierailija
366/614 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Periaatteessa sinkun elämä tulee kalliimmaksi, koska asumiskulut ovat kuitenkin likimain samat sinkulla

kuin pariskunnallakin.  Autokulut on samansuuruiset.  Ruokaan menee melkein sama raha yksinkin.

Mutta, mutta!  Itse asuin ja elin parisuhteessa, jossa puoliso oli aika tuhlaavainen: viinaa ja tupakkaa

sekä muita kaikenlaisia ostoksia, jotka minä työssäkäyvänä pääosin maksoin.

Nyt yksin elellessä on jäänyt säästöön mukavat summat, olen hankkinut asunnon, kesämökin ja aika

tuoreen auton.  Eli sinkkuna on halvempaa!

Vierailija
367/614 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Periaatteessa sinkun elämä tulee kalliimmaksi, koska asumiskulut ovat kuitenkin likimain samat sinkulla

kuin pariskunnallakin.  Autokulut on samansuuruiset.  Ruokaan menee melkein sama raha yksinkin.

Mutta, mutta!  Itse asuin ja elin parisuhteessa, jossa puoliso oli aika tuhlaavainen: viinaa ja tupakkaa

sekä muita kaikenlaisia ostoksia, jotka minä työssäkäyvänä pääosin maksoin.

Nyt yksin elellessä on jäänyt säästöön mukavat summat, olen hankkinut asunnon, kesämökin ja aika

tuoreen auton.  Eli sinkkuna on halvempaa!

Muuten samaa mieltä, mutta ruokaan ei todellakaan mene melkein sama raha yksin. Miten kaksi ihmistä muka söisi samalla rahalla kuin yksi? Itselläni on vieläpä aina ollut se tilanne että mies syö paljon enemmän. Viimeisen yhteisasumisen päätyttyä olin aivan ihmeissäni miten vähän mulla menikään rahaa ruokaan. Miehen kanssa kun ostettiin ruuat puoliksi, oma osuuteni oli kolminkertainen nykyiseen verrattuna. Mies ei vain syönyt enemmän vaan myös piti kalliimmasta ruuasta ylipäätään.

Vierailija
368/614 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksineläjä maksaa asumiskulut, autokulut ja kaikki vakuutukset yksin.

Yksinelävien määrä kasvaa. Pitäisi huomioida jotenkin verotuksessa.

Vierailija
369/614 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asun pienemmässä asunnossa eikä asumiskulut ole nousseet. Autokulut maksettiin ennen puoliksi, mutta tajusin etten sitä autoa edes tarvitse, joten siitäkin on tullut säästöä vakuutusmaksuineen. Syön yksin enemmän kasviruokaa, joten ruokakulut ovat myös pienentyneet. En myöskään ravintolossa syömässä niin usein kuin parisuhteessa. 

Vierailija
370/614 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jossain ulkomailla peritään sinkkuveroa. Naimisiin mennessä sitten veroprosentti pienenee. 

Vierailija
371/614 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinkkuna kävin paljon baareisss ja naimisissa alkoi menemään enemmän rahaa mm matkustamiseen.

Yhtä pa aina

Vierailija
372/614 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ole tehnyt vielä tarkkoja laskelmia, mutta luulen että aika samoissa on kulut parisuhteessa ja yksin. Olen siis muuttamassa pois puolisoni luota. Parisuhteessa omakotitalosta lainan puolikas, isot sähkölaskut (suora sähkölämmitys), kahden auton kulut (pakko olla kaksi autoa, toisen työmatka 50 kilsaa ja toisen 30 kilsaa, ja täysin päinvastaisiin suuntiin).

Yksin riittää huomattavasti pienempi asunto, jonka vuokra on pari sataa enemmän kuin asuntolainan puolikas. Asumusero siis, ei vielä avioero joten talo ei ole myynnissä toistaiseksi. Vuokran ollessa suurempi, sähkölaskut ovat huomattavasti pienemmät, ja ruokakulut ovat huomattavasti pienemmät. Työmatka lyhentynyt myös huomattavasti, ja mahdollisuus käyttää bussia. Auto on edelleen pakko pitää muista syistä, on paikkoja missä on pakko säännöllisesti käydä eikä julkisilla pääse. Kaiken kaikkiaan nopeasti arvioiden kulujen suhteen jotakuinkin yhtä kallista. Sitten jos pysyvä ero tulee ja talo myydään, saan ostettua omalla osuudellani jonkun kivan asunnon, pienevät kulut selvästi.

Vierailija
373/614 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan samat keittiön, olohuoneen, pesutilat jne. tarvitsen myös itselleni, kun yhdessä ollessani. Makuuhuone yleensä jaetaan, joten lisätarve kahdelle on todella minimaalinen.

Vierailija kirjoitti:

Mä en ole tehnyt vielä tarkkoja laskelmia, mutta luulen että aika samoissa on kulut parisuhteessa ja yksin. Olen siis muuttamassa pois puolisoni luota. Parisuhteessa omakotitalosta lainan puolikas, isot sähkölaskut (suora sähkölämmitys), kahden auton kulut (pakko olla kaksi autoa, toisen työmatka 50 kilsaa ja toisen 30 kilsaa, ja täysin päinvastaisiin suuntiin).

Yksin riittää huomattavasti pienempi asunto, jonka vuokra on pari sataa enemmän kuin asuntolainan puolikas. Asumusero siis, ei vielä avioero joten talo ei ole myynnissä toistaiseksi. Vuokran ollessa suurempi, sähkölaskut ovat huomattavasti pienemmät, ja ruokakulut ovat huomattavasti pienemmät. Työmatka lyhentynyt myös huomattavasti, ja mahdollisuus käyttää bussia. Auto on edelleen pakko pitää muista syistä, on paikkoja missä on pakko säännöllisesti käydä eikä julkisilla pääse. Kaiken kaikkiaan nopeasti arvioiden kulujen suhteen jotakuinkin yhtä kallista. Sitten jos pysyvä ero tulee ja talo myydään, saan ostettua omalla osuudellani jonkun kivan asunnon, pienevät kulut selvästi.

Vierailija
374/614 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan samat keittiön, olohuoneen, pesutilat jne. tarvitsen myös itselleni, kun yhdessä ollessani. Makuuhuone yleensä jaetaan, joten lisätarve kahdelle on todella minimaalinen.

Vierailija kirjoitti:

Mä mietin lähinnä neliöitä. Asutaan nyt 130 neliöisessä talossa, minne hädin tuskin mahdutaan kun miehen harrastushommat (moottoripyörä, mönkijä, soittimet) vie koko autotallin ja 2 huonetta. Muutenkin sillä on älytön määrä tavaraa. Huonekaluja ja jotain kattovaloja lukuunottamatta mun vaatteet, harrastuskamppeet, astiat, ym pikkusälä mahtuu yhteen farmariautolliseen. 60 neliöinen kämppä on helposti riittävän iso mulle. Meillä siis se puolison aiheuttama lisätarve on todella suuri.

Vierailija
375/614 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parisuhteessa on taloudellisesti kannattavampaa pääosin. Tulee syötyä todella laadukkaasti ja kotiruokia tehden. Mies tykkää laittaa ruokaa ja itsekin panostan enemmän ruuan hankintaan. 

Vuokralla asuminen näinä inflaation aikoina on myös järkevää Helsingin ulkopuolisilla alueilla, jossa vuokrat ei vielä ole kestämättömän suuria. Asuin ennen Helsingissä, ja asuminen oli kuolettavan kallista 1000€ vuokraa pikku asunnosta kun halusi Töölössä asua.  

Neuvottelu ja samanlaiset rahankäytön arvot tärkeitä suhteessa! 

Vierailija
376/614 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rauski kirjoitti:

Tunnen monta miestä, joilla menee rahallisesti paremmin sinkkuna.

Näitä miehiä yhdistää se jotta vaimot/tyttöystävät ovat entisessä elämässä

kupanneet nämä miehet, tyhjiksi maallisesta mammonasta.

Naiset ovat taitavia putsaamaan lompakoita.

Milksi haette naisia idästä?

Suomessa naisen lompakon putsaa ihan suomimies.

Näin. Ja nainen vielä tekee kotityöt ja vastaa lastenhoidosta. Huono diili naiselle.

Vierailija
377/614 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naiselle parisuhde on halvempaa.

Miehelle sinkkuus on huomattavasti halvempaa.

Vierailija
378/614 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sinkku maksaa enemmän. Pienet asunnot ovat suhteessa kalliimpia. Vaikka pariskunta tarvitseekin yksinasuvaa enemmän tilaa, kahden asumiskulut harvoin ovat kaksi kertaa sinkun kulut. Huonekalut, kodinkoneet ja muut ostetaan vain sillä yhdellä palkalla. Sinkku paitsi ostaa kodinkoneet itse, myös kustantaa niiden mahdolliset huollot yksin. Kotivakuutus määräytyy neliöiden mukaan, ei henkilömäärän.Työttömyys ja eläkkeelle jääminen on kova paikka, tulot tippuu mutta menot pysyvät ennallaan. Auto on iso menoerä. Niin sinkut kuin paritkin ajelevat samankokoisilla autoilla, mutta sinkku maksaa auton hinnan, vakuutukset, bensat, parkkikustannukset ja huollot yksin.

Vierailija
379/614 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ihan siitä onko miehen koulutuksella naiselle merkitystä.

Vierailija
380/614 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naiselle parisuhde on halvempaa.

Miehelle sinkkuus on huomattavasti halvempaa.

Totta.