Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko halvempaa elää sinkkuna vai parisuhteessa?

Vierailija
16.01.2022 |

Asumiskuluthan parisuhteessa voi jakaa puoliksi, mutta sinkku taas päättää itse omista rahoistaan. Miten teillä, jäikö enemmän rahaa säästöön sinkkuna vai parisuhteessa?

Kommentit (614)

Vierailija
241/614 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska asumiskulut on suurimmat yksittäiset kulut, niin siitä seuraa että parina on halvempaa kun on kaksi maksajaa. Lisäksi selvitään yhdellä autolla niin sekin kulu puolittuu.

Toisilla on. Toisilla ei. Kaikilla ei ole asuntovelkoja lisäämässä asumiskuluja. Läheskään kaikki parit ei pärjää yhdellä autolla....

Vierailija
242/614 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuleehan toisen kanssa asuminen halvemmaksi. Mutta mä mielummin maksan hyvästä elämänlaadusta, jonka yksinasuvana naisena saan. Mulla on mun oma pieni valtakuntani. Kukaan ei ole ahmimassa jääkaappia tyhjäksi ahneuksissaan, eikä piereskelemässä sohvalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/614 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parisuhteessa tottakai halvempaa. Kun asuin yksin, pelkästään asumiskuluni olivat vähän yli 800 e/kk. Nyt maksan keskimäärin saman summan yhteiselle taloustilille ja se riittää kattamaan asumisen, ruoan ja yhteisen auton kustannukset (siis oman osuuteni niistä, kun ne maksetaan 50/50).

Kaikki muu on omaa rahaa ihan kuten ennenkin.

Vierailija
244/614 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinkkuna on paljon halvempaa, kun saa itse määrätä rahankäytöstään. Jo seurustellessa ja erillään asuessa voi toinen vaatia käymään vaikka kallissa ravintoloissa, ulkona syömässä jne. kalliita juttuja. Lopulta kyllästyin ja lopetin sen seurustelun. Lähdin sitten eksän kanssa ulkomaanmatkalle. Hän käytti heti matkaan ja majoituksiin melkein viissataa ja minä sain kaksi päivää pidemmän reissun 120 eurolla. Kun hän lähti pois, säästin loppupäivinä lisää rahaa, kun ei tarttennut koko ajan olla niissä turistirysissä maksamassa kalliilla, vaan sai etsiä halvat ja paremmat vaihtoehdot.

Nimimerkillä: Mieluummin maksan vähemmän, kuin enemmän

Vierailija
245/614 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksin pärjään paremmin. Erosin. Minä säästin ja mies söi ja poltti tupakkaa senkin edestä. Varmaan tonnin laittoi vatsaansa ja sisuksiinsa. Plus muut kulut päälle. 

Vierailija
246/614 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fiftisiksti. Maksatan kaiken ykoilla

Vierailija
247/614 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehenä halvempaa oli sinkkuna, maksamme suhteessa tuloihin ja itselle olisi riittänyt paljon pienempikin asunto. Muutenkin tottakai kulut nousseet kun lapsia tullut, joita ei sinkkuna olisi. On se hieman eri maksella kaksiosta lainanlyhennystä kuin omakotitaloa, kaksi autoa vie rahaa eri tavalla kuin yksi auto. 

Muutimme siis pienempään kuntaan, jotta saadaan lapsille parempi ympäristö kasvaa ja tämä oli puolisolle etenkin tärkeää. Jo ennen lapsia hankimme omakotitalon, joten kulut kasvoivat isolla kädellä, ennen parisuhdetta palkasta jäi säästöön noin 1500€/kk, nykyään noin 500€/kk vaikka palkkakin on tässä noussut huomattavasti. 

Mutta eipä tuolla mitään merkitystä ole, en saisi mitenkään sinkkuna tuolla rahalla sitä määrää onnea mitä saan nyt. 

Vierailija
248/614 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästän mielenterveyskulut kokonaan kun en ole parisuhteessa.

Vierailija
249/614 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko mies vai nainen? Jos nainen niin miehen ruokien maksaminen tulee kalliiksi.

Itellä menee ruokiin 120kk.
t. mies

Vierailija
250/614 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pääsisin halvemmalla sinkkuna. Mieheni on ollut aiemmin varakas ja olettaa tiettyä tasoa edelleen. Menetti merkittävän osan omaisuudestaan ja varoistaan erossa. Tällä hetkellä mies tienaa onnettoman vähän ja iso osa kuluista kaatuu minun maksettavakseni. Elämiseen (ruoka, juoksevat laskut, asunto) menee 2500€/kk minun varoja. Ilman miestä pärjäisin 500-1000€ vähemmällä riippuen asunnon kustannuksista. 

Huvittavinta tilanteessa on se, että tuskin monikaan edes meidän ystävistä tietää minun elättävän meidän taloutta. Olettavat varmasti minun siipeilevän mieheni kustannuksella, koska hän on ollut varakas. 

Päivääkään en vaihtaisi pois ja missään tapauksessa en valita. 

Vierailija
251/614 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asuisin yksin jos olisi varaa.

Mutta koska olen aina ollut ja elänyt sinkkuna niin huomaan yhä useammin ajattelevani, että msitä oikeasti saatan jäädä paitsi, jos elän ja olen loppuikänikim sinkkuna? 

Toki olen minäkin haaveillut ja unelmoinut parisuhteesta, koska monesti koen saavani jos voin jakaa asioita.

.

Jäät paitsi suuresta rakkauden kokemuksesta. Mutta jos ei ole koskaan rakastunut niin...

Vierailija
252/614 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tähån on vain yksi vastaus. Sinkkuna on paljon kalliimpaa, kun ei voi jakaa kuluja. Kaikki asumisesta johtuvat kulut, asunnon ostosta ja yhtiövastikkeesta/vuokrasta lähtien, kalliit kodinkoneet, tv, maksukanavat, sähköt, lämmitys, huonekalut, autot, bensat ym. maksettava yksin kun parisuhteessa ne voi jakaa. Lomamatkoillakin yhden hengen huonelisä on kallis suhteessa jaettuun kahden hengen huoneeseen. Jopa ruokakuluissa säästää vaikkei luulis, yksin ollessa tulee paljon enemmän hävikkiä ja pienet pakkaukset ovat suhteessa kalliimpia kuin isot. Satoja euroja kuussa kalliimpaa on sinkun elämä.

Vierailija
253/614 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinkkuna on paljon halvempaa, kun saa itse määrätä rahankäytöstään. Jo seurustellessa ja erillään asuessa voi toinen vaatia käymään vaikka kallissa ravintoloissa, ulkona syömässä jne. kalliita juttuja. Lopulta kyllästyin ja lopetin sen seurustelun. Lähdin sitten eksän kanssa ulkomaanmatkalle. Hän käytti heti matkaan ja majoituksiin melkein viissataa ja minä sain kaksi päivää pidemmän reissun 120 eurolla. Kun hän lähti pois, säästin loppupäivinä lisää rahaa, kun ei tarttennut koko ajan olla niissä turistirysissä maksamassa kalliilla, vaan sai etsiä halvat ja paremmat vaihtoehdot.

Nimimerkillä: Mieluummin maksan vähemmän, kuin enemmän

Eikös seurustelun ole nimenomaan tarkoitus osoittaa, sovitaanko yhteen; onko samanlaiset arvomaailmat, elämäntavat, kulutustavat jne. Jos oma puolisoni olisi "vaatinut", että käydään kalliissa ravintoloissa ja majoitutaan hienoissa hotelleissa, niin sehän olisi kertonut välittömästi, että emme sovi yhteen. En minä olisi lähtenyt hänen kanssaan edes sille ensimmäiselle matkalle. Sen sijaan huomasin heti, että kumppanini on samanlainen matkailija kuin minä; tykkää reissata paljon ja edullisesti eli edulliset lennot, majoitus AirBnB:stä tai edullisia apartmenteja booking.comin kautta jne. Kun hän matkustaa ilman minua, hän yöpyy tuttavillaan, minä taas en halua kenenkään kotiin joten sekä yksin että yhdessä matkustaessamme haluan sen oman apartmentin.

Sama on pätenyt muuhun rahankäyttöön: syömme usein ulkona (no, ennen koronaa ainakin) mutta molemmat tykkäävät etnisistä ravintoloista, ei Fine Diningista. Käymme paljon live-keikoilla mutta kumpikaan ei ole kiinnostunut festareista jne.

Vierailija
254/614 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Emäntä sisustaa sekä pyrkii nostamaan elintasoa kulutuksella. Pakolliset yhteiset harrastukset syö lopunkin hyödyn asumiskustannusten jakamisesta.
Sähkö- ja vesilasku 5-kertaistuu jos on nainen talossa.

Ruokalasku 10 kertaistuu miehen ollessa talossa,samoin sähkölasku- miehet käyttää erilaista elektroniikkaa. Miehet ostaa sähkölaitteita, autoja, grillejä tms- niihin menee rahaa. Vesilasku- totta, koska miehet eivät pese itseään,vaateitaan tarpeeksi.

Vierailija
255/614 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Emäntä sisustaa sekä pyrkii nostamaan elintasoa kulutuksella. Pakolliset yhteiset harrastukset syö lopunkin hyödyn asumiskustannusten jakamisesta.

Ruokalasku 10 kertaistuu miehen ollessa talossa,samoin sähkölasku- miehet käyttää erilaista elektroniikkaa. Miehet ostaa sähkölaitteita, autoja, grillejä tms- niihin menee rahaa. Vesilasku- totta, koska miehet eivät pese itseään,vaateitaan tarpeeksi.

En usko. Ruokalasku ei kymmenkertaistu, ei edes kaksinkertaistu. Voi myös sopia, jos toinen syö paljon kalliimmin, että hän maksaa isomman osan ruokalaskusta.

Elektroniikan, omat autonsa ym. mies ostaa omista rahoistaan ihan kuten nainenkin ostaa omat tavaransa omista rahoistaan, näin ainakin meillä. Grilli hankittiin yhdessä ja yhdessä myös päätettiin, minkä hintaluokan grilli hankitaan.

Mutta räkyttäkää toki, se palvelee Venäjän trolleja, että saadaan suomalaiset kääntymään toisiaan vastaan ja ilmapiiri aggressiiviseksi.

Vierailija
256/614 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yllättäen nainen ei ymmärrä, että elektroniikka ei syö sähköä juuri nimeksikään verrattuna vaikkapa lieteen, jääkaappiin, pyykinpesukoneeseen ja astianpesukoneeseen.

Vierailija
257/614 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinkkuna ainakin vituttaa vähemmän. Voin "maksaa" siitä vähän enemmän.

Vierailija
258/614 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totanoin. Outo ajatus että yksineläjä-mies on automaattisesti kauhee sikapossu joka ei osaa ta viitsi mitään. Haiskahtelee vähän kiusaajamaiselta tommonen haukkuminen. Raha- asioista vastaan että mulla piisaa rahat 1000 kertaa paremmin yksin.

Vierailija
259/614 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totanoin. Outo ajatus että yksineläjä-mies on automaattisesti kauhee sikapossu joka ei osaa ta viitsi mitään. Haiskahtelee vähän kiusaajamaiselta tommonen haukkuminen. Raha- asioista vastaan että mulla piisaa rahat 1000 kertaa paremmin yksin.

Mutku tää naisten miehiä kohtaan kohdistama haukkuminen, pilkkaaminen ja kiusaaminen on sitä parempaa ja hyväksytympää laatua. 

Vierailija
260/614 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksin asuminen. Saa asumistuen ja kaikki muut, jos sattuu styylaa semmosen miehen kanssa joka on töissä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä neljä