Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko halvempaa elää sinkkuna vai parisuhteessa?

Vierailija
16.01.2022 |

Asumiskuluthan parisuhteessa voi jakaa puoliksi, mutta sinkku taas päättää itse omista rahoistaan. Miten teillä, jäikö enemmän rahaa säästöön sinkkuna vai parisuhteessa?

Kommentit (614)

Vierailija
281/614 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu täysin kumppanista ja siitä saako yhteiskunnalta tukia.
Mulla ainakin parisuhteessa halvempaa asumiskulut menee puoliksi ja ei tule käytyä enää niin usein viihteellä, siihen uppoaa ihan kiitettävästi rahaa.

Vierailija
282/614 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naiselle on halvempaa elää sinkkuna.
Miehelle halvempaa parisuhteessa.
Moni eronnut nainen hämmästyy, miten paljon enemmän jää käteen rahaa joka kk, kun ei ole miestä kuppaamassa.

Millähän logiikalla? Asunnossa säästä heti satasia. Sanotaan vaikka vuokralla pk-seudulla, niin kaksio on about se 900-1000 ja yksiö on 750-850. Niin on siinä ero onko vuokra 450 vai 750. Siinä jo häviää 300, niin kyllä siinä suhteessa on joku pielessä, jos tuo 300 sulaa pois. Muita säästöjä tulee mm. sähköstä ja samalla lailla se jääkaappi imee sähköä asu yksin tai kaksin ja ei ole ainoa sähkölaite. Netti ja netflix. Ruokakulut pysyy samana, mutta sinkkuna menee enemmän roskiin. Tämän takia sitä maksetaan puolet ja puolet sekä tehdään se ruokatili. Sen jälkeen molemmat tehkööt omilla rahoilla mitä tykkää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/614 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinkkuna kalliimpaa yleisesti mutta riippuu onko puoliso töissä vai ei. Myös se vapauden hinta pitää ottaa huomioon parisuhteessa vs sinkkuna.

Vierailija
284/614 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni eronnut nainen hämmästyy, miten paljon enemmän jää käteen rahaa joka kk, kun ei ole miestä kuppaamassa.

Millähän logiikalla? Asunnossa säästä heti satasia. Sanotaan vaikka vuokralla pk-seudulla, niin kaksio on about se 900-1000 ja yksiö on 750-850. Niin on siinä ero onko vuokra 450 vai 750. Siinä jo häviää 300, niin kyllä siinä suhteessa on joku pielessä, jos tuo 300 sulaa pois. Muita säästöjä tulee mm. sähköstä ja samalla lailla se jääkaappi imee sähköä asu yksin tai kaksin ja ei ole ainoa sähkölaite. Netti ja netflix. Ruokakulut pysyy samana, mutta sinkkuna menee enemmän roskiin. Tämän takia sitä maksetaan puolet ja puolet sekä tehdään se ruokatili. Sen jälkeen molemmat tehkööt omilla rahoilla mitä tykkää.

Miksi sinkkuna menee enemmän roskiin? Ei mulla ainakaan mene. 

Vierailija
285/614 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä nyt sinkkuna kuluttaa vähemmän ja jää enemmän säästöön. Ruokakulut ovat paljon pienemmät, kun syön nykyään enemmän kasvisruokaa enkä käy ravintoloissa syömässä enää. Asumiskustannukset ei ole noussut, kun asuntolainaa on vähemmän edelliseen verrattuna. Kyllä parisuhteessa tuli tuhlattua enemmän ulkona syödessä ja kotiinkin ostettiin kalliimpaa ruokaa. Yhteisestä autosta oli myös kuluja, mutta eron jälkeen tulin siihen tulokseen, etten tarvitse autoa vaan vuokraan vaan tarvittaessa. 

Anteeksi, ei millään pahalla mutta tottakai on halpaa, kun pelkästään varovasti hengittää, eikä elä elämää. Näin minäkin elän nyt.

Tälle pallolle on hyväksi, jos meitä  pelkästään varovasti hengittäviä on aina vaan enemmän, näin eliitti saa porskuttaa täysillä vailla huolen häivää. Eliitillä on pelit ja vehkeet, monta asuntoa ja jopa viisi saunaa. Suomalaisen mökkiläisen ei sallita kohat lämmittävän edes sitä yhtä puukiuasta, ettei hiukkasia pääse eliitin nennuun.

Herraisä eksyin aiheesta, mutta antaa mennä.

Vierailija
286/614 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Emäntä sisustaa sekä pyrkii nostamaan elintasoa kulutuksella. Pakolliset yhteiset harrastukset syö lopunkin hyödyn asumiskustannusten jakamisesta.
Sähkö- ja vesilasku 5-kertaistuu jos on nainen talossa.

On vain yhteiset rahat ja vaimon rahat - omasi myit, kun yhteen menitte.

Mulla ei eron jälkeen ole ollut näin paljon euroja. Ihmettelin itsekin, kun palkasta jää säästöön :D

Vierailija
287/614 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin mies sinkkuna palkasta jää puolet säästöön, kun liitossa ollessa jäi vain 10%. Naisilla se voi olla päinvastoin.

Vierailija
288/614 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Parisuhteessa on tietenki halvempaa paitsi jos toinen pareista on työtön.

Siinäpä se. Parisuhde on pelkkä kuluttuurisesti ja traditionaalisesti muovautunut prostituutio.
Jos asuminen ja ruoka yms tärkeä olisi ilmaista ja töistä saisi kunnon palkan, niin kaikki olisi sinkkuja ja tämä traditionaalinen prostituution muoto menisi historian roskakoriin luoden
uuden maailmanjärje styksen missä et omista mitään mutta olet onnellinen.

En nyt ihan niin rumaa ilmaisua käyttäisi, että huoraamista.

Aikanaan ihmisiä suitsittiin olemaan siveellisiä papin aamenella. Avioliitossa syntynyt oli lapsi ja avioliiton ulkopuolella halveksittu äpära.

Tähän liittyi myös manttaalin ja kaiken muun omaisuuden säilyttäminen, joka taattiin avioliitolla.

Siis siveellisyys ja raha.

Toisaalta ihmettelen meidän yltiöfeministejä, mennessän  naimisiin ja ottavat vieläkin miehen sukunimen. Kuusissakymppisissä sitten rekisterissä on ex, ex antinen ja vihdoin Fon Jyyhanen

Vierailija
289/614 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin mies sinkkuna palkasta jää puolet säästöön, kun liitossa ollessa jäi vain 10%. Naisilla se voi olla päinvastoin.

Oletko harkinnut edunvalvojaa?

Vierailija
290/614 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin. Kuten itse vastasin, yksin asuessani minulla meni reilu 800 e/kk pelkkään asumiseen. Nyt laitan saman summan taloustilille ja se kattaa oman osuuteni (= puolet) asumisesta JA ruoasta JA yhteisen auton kuluista. Kaikki loput on tietysti omaa rahaa.

Enkä ymmärrä miehiä, jotka valittavat, että naisen takia joutuu maksamaan sisustuksesta tai remonteista tms. Olen halunnut kasvihuoneen ja ulkoterassin, joten olen maksanut ne. Viime viikolla ostin uudet verhot, mies oli mukana valitsemassa, mutta minä maksoin, koska minä ne halusin. Kun leivänpaahdin hajosi, niin miehelle olisi kelvannut joku halpa, minä halusin Smegin ja maksoin sen.

Avatkaa se suunne ja _puhukaa_. Mieluiten jo ennen avoliittoa.

Vierailija
291/614 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet mies niin on, sillä naisen tullessa taloon, kustannukset vähintään kolminkertaistuvat. Naisella sinkkuus on kalliimpaa, kun joutuu maksamaan kaiken itse.

Vierailija
292/614 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinkkuna pystyi päättämään paremmin rahan käytöstä. Sai pihistellä jos siltä tuntui ja toisaalta käyttää rahansa siihen mihin haluaa.

Nyt parisuhteessa yhteisiä rahoja menee vähän siihen sun tähän ja ärsyttää, kun pitää myöntyä hankkimaan asioita joita ei itse halua/tarvitse.

Vuokra sinkkuna vs. parisuhteessa laina+vastike, en näe juurikaan eroa - toki nyt lainan osalta menee "säästöön". Omaan asuntoon ei olisi ollut varaa sinkkuna.

Vierailija
293/614 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

miehelle on halvempaa sinkkuna. naiselle on halvempaa miehen elätettävänä.

Vierailija
294/614 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaksion vuokra ei ole juurikaan isompi kuin yksiön, joten halvemmaksi tulee asua kaksin. Ehkä ruokaakin halvempi ostaa isoissa pakkauksissa ja tehdä isompi satsi kerralla.

Asun nyt yksin noin 60 neliön kaksiossa. Ihan hyvin tässä pystyisi asumaan miehen kanssa jos olisin parisuhteessa.
Vuokra ja sähkö puoliksi. Ruokaa voisi ostaa isommissa pakkauksissa ja ei sen kulutus niin paljon nousisi etteikö se olisi puoliksi tai ainakin osittain puoöiksi edullisempaa kuin yksin maksettuna.
Matkustaa voisi kaksistaan. Yksin joutuu maksamaan aina enemmän. Tarjoukset ovat usein pariskunnille. Jos hankkisi kotiin jotain uutta niin voisi maksaa puoliksi.
Autokulut puoliksi. Jne.
Todellakin olisi parisuhteessa halvempaa ja rahaa jäisi enemmän.
Moni sanoo, että riippuu miehestä, niinpä. Mutta oletan, että kuvitteellinen kanssani oleva ja asuva mies olis monella tasolla järkevä ja samantyyppinen kuin minä.
En ihan jotain outoa tai huolimatonta miestä ottaisi.

Vierailija
295/614 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autokulut puoliksi on halpaa sille joka autoa käyttää/tarvitsee, jos molemmat tarvitsevat niin tarvitaankin kaksi autoa. Jos taas ei kumpikaan tarvitse niin pelkkä turha kuluerä.

Vierailija
296/614 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kuvittelin, että parisuhteessa olisi taloudellisesti järkevämpää elää.
Mun mies (ja lasten isä) kuoli ja meille maksetaan nyt perhe-eläkkitä (nettona) vähemmän kuin mun miehen nettotulot, mutta silti siitä jää säästöön noin 1700 kuukaudessa. Miehelläni ei jäänyt omasta palkastaan säästöön yhtään ja mulla jäi omastani 400. Miehellä oli ehkä 500-600 parempi nettopalkka kuin mulla.
Me asutaan edelleen samassa asunnossa, meillä on sama auto ja samat vakuutukset. Ei mitään käsitystä mihin ne rahat oikein meni. Kuolinpesä jäi mulle velkaakin vielä.
Nyt saan ite päättää mihin rahat käytetään. Elintasossa en huomaa mitään eroa, ei kituutella, ei kärvistellä.

Järjellä ajateltuna pitäis olla ihan itsestään selvää, että tollanen 1500 kuukausi säästäminen olisi ollut mahdollista miehen elossa ollessa. Mutta ei niin ei.

Vierailija
297/614 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies maksaa auton kulut, kun siihen renkaatkin vaihtaa.

Vierailija
298/614 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on päinvastainen kokemus; päädyin rahoittamaan entisen naisystäväni narkkaamista ja minä myös maksoin suurimman osan elinkustannuksistakin. Ko. nainen ei luonnollisestikaan ollut työelämässä, ei ole koskaan ollutkaan vaikka hän on kohta nelikymppinen. Tuosta kun sain erottua, ovat rahani säästyneet omaan elämääni ja tuo "parisuhde" oli niin järkyttävää, että sen jälkeen en ole etsinyt uutta naisystävää ja erosta on jo seitsemän vuotta.

Vierailija
299/614 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parisuhteessa eläminen on halvempaa yleisesti ottaen. Tietenkin voi olla yksilökohtaisia poikkeuksia, mutta sinkut maksavat elämisestä enemmän.

Niinpä. Samalla kotivakuutuksella selvitään, suurinpiirtein samoilla sähköillä, perusmediakulut (TV, netti...) nekin sama, samoin kodinkoneet ja muut sisustusjutut.  -   ja sama tarkoittaa sitä, että kulu on sama, joten per henkilö kulut puolittuvat.  Jos on ukoistanut ruoanlaiton ja siivouksen, ja sitten sattuu saamaan puolison, joka hoitaa nuo hommat, niin säästää selvää rahaa. 

Vierailija
300/614 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehenä yksin ja naisena suhteessa. Villi veikkaus..😉

mies54v

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kaksi