Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko halvempaa elää sinkkuna vai parisuhteessa?

Vierailija
16.01.2022 |

Asumiskuluthan parisuhteessa voi jakaa puoliksi, mutta sinkku taas päättää itse omista rahoistaan. Miten teillä, jäikö enemmän rahaa säästöön sinkkuna vai parisuhteessa?

Kommentit (614)

Vierailija
21/614 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu kumppanista, siitä miten rahat jaetaan, ja varsinkin siitä, oletteko töissä vai työttömiä. Ei ole mitään yleispätevää kaavaa. Jos elää suhteessa, jossa parempituloinen maksaa enemmän yhteisiä juttuja, on se tietysti halvempaa sille pienituloiselle kuin sinkkuna olo. Parempituloiselle se on sitten kalliimpaa...

Yhteen ei kuitenkaan kannata muuttaa, jos toinen on töissä ja toinen työtön. Työtön menettää silloin tukia niin paljon, että työssäkäyvän on käytännössä pakko maksaa työttömänkin elämästä osa, ellei halua että työtön kuolee nälkään.

Vierailija
22/614 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tää kallista asua yksin ja toivon että päättäjät tekisi jotain verohelpotuksia yksineläjille.

Palkka nettona noin 2000e/kk josta menee asumiseen,autoiluun,laskuhin reilusti yli 1000e kuukaudessa. Jos asuisin kaksin niin nuo kulut voisi jakaa.

Olen asunut yksin aina kun kotoa muutin pois eli noin 10v.

1000e/2=500e

500e*12=6000e

10*6000e=60 000e

Jos olisin elänyt parisuhteessa tuon 10v ajan niin olisin säästänyt noin 60 000e

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/614 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinkkuna jää nyt enemmän rahaa. Saan yh korotukset ja elatusmaksut. Yhdessä ollessa ei ex juuri lasten kuluihin osallistunut. Ei kyllä nytkään, rahan saan kelasta. Asuminenkin on halvempaa, kun vaihdoin halvempaan. Samankokoinen asunto kyllä, mutta ei esimerkiksi sähkölämmitystä mikä on kallis. Lisäksi ruokakulut tippui puolella, kun ei ole ukkoa syömässä. Silloin mies toki vaati, että ruuat puoliksi, vaikka itse söi yhtä paljon kuin minä ja lapset yhteensä. Maksoin siis omat ja molempien lasten ruuat, mies vain omansa. Nyt sentään maksaa lasten ruuat kun he siellä ovat. Exällä kyllä kulut nousi, hyvä jos edes pärjää. Mutta mitäs asuu niin kalliisti. Ja mikäli tähän ottaisin jonkun asumaan, menisi yh korotukset eli 100€ kuussa. Asumiskuluista toki maksaisi osuutensa, mutta nousisihan ne kulutkin. Oman auton tarvitsen aina, ei täällä julkisia ole.

Vierailija
24/614 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinkkuna jää nyt enemmän rahaa. Saan yh korotukset ja elatusmaksut. Yhdessä ollessa ei ex juuri lasten kuluihin osallistunut. Ei kyllä nytkään, rahan saan kelasta. Asuminenkin on halvempaa, kun vaihdoin halvempaan. Samankokoinen asunto kyllä, mutta ei esimerkiksi sähkölämmitystä mikä on kallis. Lisäksi ruokakulut tippui puolella, kun ei ole ukkoa syömässä. Silloin mies toki vaati, että ruuat puoliksi, vaikka itse söi yhtä paljon kuin minä ja lapset yhteensä. Maksoin siis omat ja molempien lasten ruuat, mies vain omansa. Nyt sentään maksaa lasten ruuat kun he siellä ovat. Exällä kyllä kulut nousi, hyvä jos edes pärjää. Mutta mitäs asuu niin kalliisti. Ja mikäli tähän ottaisin jonkun asumaan, menisi yh korotukset eli 100€ kuussa. Asumiskuluista toki maksaisi osuutensa, mutta nousisihan ne kulutkin. Oman auton tarvitsen aina, ei täällä julkisia ole.

Halvempaa se sullakin olisi ollut,m jos ukkosi olisi omannut edes, jossain määrin samansuuntaisen käsityksen siitä mihin rahaa kannattaa käyttää ja mihin ei. - Näinhäm se yleensäkin on. Mutta ei se silti tarkoitan että kumpainenkin vastaisi vain ja ainaostaan omista menoistaan. Pari, joka ei jaa mitään kuluja toistensa kanssa on minusta enempi kämppiset tai kaverukset kuin kaksi sellaista, joka elää toistensa kanssa parisuhteessa. Mutta muitakin tapoja jakaa on kuin jakaa joka asia aina puoliksi, kahteen yhtä suureen osaan, 

Vierailija
25/614 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parisuhteessa.

Parisuhde myös mahdollistaa usein paremman elintason juuri sen takia, että kulut jaetaan.

Vierailija
26/614 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu sukupuolesta

Vierailija
27/614 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu kumppanista, siitä miten rahat jaetaan, ja varsinkin siitä, oletteko töissä vai työttömiä. Ei ole mitään yleispätevää kaavaa. Jos elää suhteessa, jossa parempituloinen maksaa enemmän yhteisiä juttuja, on se tietysti halvempaa sille pienituloiselle kuin sinkkuna olo. Parempituloiselle se on sitten kalliimpaa...

.

Ja jos elää parisuhteessa, jossa pienempituloinen maksaa enemmän yhteisiä juttuja, on se tietysti halvempaa sille isompituloiselle kuin sinkkuna olo. Pienempituloiselle se on sitten kalliimpaa...

Kaiken kaikkiaan parisuhteesta hyötyvät ne, joilla on kumppanin kanssa suunnilleen samanlaiset tulot ja menot.

Vierailija
28/614 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parisuhteessa on asumiskulut pienemmät mutta siinäpä se. Usein mies syö 2/3 ruuista mutta ne maksetaan puoliksi. Sekä naisissa että miehissä on myös tuhlaajia jotka käyttävät surutta kaiken itseensä ja puoliso joutuu sitten kattamaan esim. lasten kulut. Minulla on onneksi niin hyvät ansiot että pärjään hyvin omillani. Asumiskustannusten jakaminen on aivan liian pieni "plussa" potentiaalisen mieslapsen kanssa elämisestä.

Vierailija
29/614 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko mies vai nainen? Jos nainen niin miehen ruokien maksaminen tulee kalliiksi.

Vierailija
30/614 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun avoliitossa, olemme lapsettomia. Molemmat hyötyy ja on saanut säästettyä rahaa enemmän kuin aiemmin. Itse ole huonompi tuloisempi ja vuosien aikana olen saanut säästettyä aiempiin vuosiin verrattuna huomattavasti enemmän. Innostuin myös sijoittamisesta enemmän ja mies vierellä pikku hiljaa.

Vierailija
31/614 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinkut voisivat ryhtyä vaatimaan oikeuksiaan ja esimerkiksi verohelpotuksia asumiskustannusten takia.  Sinkut ovat valtava ryhmä, jolla olisi joukkovoimaakin.  Ei toki mitenkään yhtenäinen joukko ja siinäpä se ongelma oikeuksien penäämisen kannalta.

Vierailija
32/614 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samassa asunnossa rahat riittää nyt paremmin yksinhuoltajana kuin parisuhteessa. Mies tienasi paljon enemmän, mutta ei se minulla näkynyt. kun Ostin kaiken lapselle ja kotiin ja ruokakaupasta. Eli yksin asuessa voin paremmin määrätä, mihin rahani menevät, ja pärjään taloudellisesti paremmin.

Vierailija
33/614 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parisuhteessa on tietenki halvempaa paitsi jos toinen pareista on työtön.

Ja pöh! Mä oon työtön ja maksan kyllä omat kuluni.

Vierailija
34/614 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parisuhteessa on asumiskulut pienemmät mutta siinäpä se. Usein mies syö 2/3 ruuista mutta ne maksetaan puoliksi. Sekä naisissa että miehissä on myös tuhlaajia jotka käyttävät surutta kaiken itseensä ja puoliso joutuu sitten kattamaan esim. lasten kulut. Minulla on onneksi niin hyvät ansiot että pärjään hyvin omillani. Asumiskustannusten jakaminen on aivan liian pieni "plussa" potentiaalisen mieslapsen kanssa elämisestä.

Meillä asumiskulut menee puoliksi ja miehen suurempien ruokakulujen vuoksi hän myös siirtää yhteiselle tilillemme samassa suhteessa enemmän. Hän myös toki tienaa enemmän. Meillä on myös omat rahat sekä säästöt, jotka eivät ole parisuhteen yhteisten hankintojen käytössä kuin sovitusti, esim. yhteiset matkakulut ja lomat, jolloin molemmat maksaa puoliksi menoja, ja toinen hoitaa varaukset ja mahdolliset varausmaksut.

Meillä keskustellaan rahasta.. Menoista, säästämisestä ja sijoituskohteista.

Vierailija
35/614 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinkkuna on naisena halvempaa. Erosin lähes 10 vuotta sitten ja vieläkään kuluni ei ole nousseet sille tasolle mitä ne oli parisuhteessa vaikka elän ja asun laadukkaammin. Olen myös pystynyt kartuttamaan varallisuutta kun parisuhteessa vain velkaantui.

Vierailija
36/614 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On tää kallista asua yksin ja toivon että päättäjät tekisi jotain verohelpotuksia yksineläjille.

Palkka nettona noin 2000e/kk josta menee asumiseen,autoiluun,laskuhin reilusti yli 1000e kuukaudessa. Jos asuisin kaksin niin nuo kulut voisi jakaa.

1000e/2=500e

500e*12=6000e

10*6000e=60 000e

Jos olisin elänyt parisuhteessa tuon 10v ajan niin olisin säästänyt noin 60 000e

Et olis koska parisuhteessa mies tuhlaa hienoon autoon ja elektroniikkaan koska pitää "näyttää"

Vierailija
37/614 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naiselle halvempaa elää sinkkuna. Ruuasta maksat huomattavasti ebemmän, samoin sähköstä.

Muutenkin naiselle epäedullinen, kotitöiden määrä lisääbtyy, vapaus vähebee. Myös tilastot sen kertovat: parisuhteessa elävå bainen kuolee nuorempana, ja dinkkunainrn on terveempi ja onnellusempi. Parisuhde hyödyttää miestä, ei naista.

Vierailija
38/614 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1000e/2=500e

500e*12=6000e

10*6000e=60 000e

Et olis koska parisuhteessa mies tuhlaa hienoon autoon ja elektroniikkaan koska pitää "näyttää"

Mutta kun olen heteromies niin sun väittämä ei pidä paikkaansa.

Vierailija
39/614 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinkkuna on naisena halvempaa. Erosin lähes 10 vuotta sitten ja vieläkään kuluni ei ole nousseet sille tasolle mitä ne oli parisuhteessa vaikka elän ja asun laadukkaammin. Olen myös pystynyt kartuttamaan varallisuutta kun parisuhteessa vain velkaantui.

Sama juttu. Parisuhteessa naisen palkja ja omaisuus on miesten mielestä yhteistä, kun taas miehen paljka ja omaisuus miehrn. Baiben maksaa aina kaikki lasten kulut. Kun ero tulee, niin miehet aina ihnettelevöt ekareiden suuruutta, jotka eivöt jata puokua lasten menoista, mutta on toki enemmän, kuin mitä perheessä maksoivat.

Vierailija
40/614 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu siitä kumppanistakin. Joillakin on tuhlaileva tai yli varojensa elävä kumppani.