Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siis pitääkö ladulla tosiaan väistää jos takaatuleva karjuu ”latua”???

Vierailija
16.01.2022 |

Olen tänä talvena aloittanut hiihtoharrastuksen ja eilen sain niskaani toisen hiihtäjän raivot, kun en väistänyt hänen huutaessa ”latua!”. Siis mitä?? Vieressä oli hyvin tilaa kiertää, miksi ihmeessä hitaamman pitäisi alkaa väistymään sivuun? Eihän siinä pääse hiihtämään ollenkaan jos jatkuvasti pitää toisia väistellä!

Toisekseen, mulla ainakin on kuulokkeet korvilla ja musiikki soi niin en edes kuullut tämän tyypin huutoja ennenkuin otti mut kiinni ja huusi päin naamaa. Kuulemma latuetiketin mukaan hitaampi väistää, että jos näin on niin sanonpa vaan että paska etiketti.

Kommentit (201)

Vierailija
161/201 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekispä Kalevauva tästä ketjusta biisin 🤣

Olikohan tuo laturaivoaja sama, joka tuli päälleni täysillä pyörällä kulman takaa ja alkoi raivota, että mun olisi pitänyt väistää 🥴

Vierailija
162/201 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama kun motarilla, ajavat ohitus kaistaa pitkiä matkoja ja nopeammat joutuvat ohittamaan oikealta puolelta kun minä minä asenne ei anna periksi antaa tilaa.

Anteeksi, mutta puolusteleko nyt motarilla oikealta ohittelua? Jos, niin suosittelen palaamaan autokouluun kertaamaan hieman liikennesääntöjä. Oikealta ei Suomessa ohiteta koskaan eikä milloinkaan, korkeintaan hälytysajoneuvo voi tehdä niin, mutta sekin vain, jos on todellinen hätätilanne eikä muuten pääse etenemään.

Ei toki ohiteta, mutta ohi voi ajaa jos joku on nukahtanut sinne vasemmalle kaistalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/201 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama kun motarilla, ajavat ohitus kaistaa pitkiä matkoja ja nopeammat joutuvat ohittamaan oikealta puolelta kun minä minä asenne ei anna periksi antaa tilaa.

Anteeksi, mutta puolusteleko nyt motarilla oikealta ohittelua? Jos, niin suosittelen palaamaan autokouluun kertaamaan hieman liikennesääntöjä. Oikealta ei Suomessa ohiteta koskaan eikä milloinkaan, korkeintaan hälytysajoneuvo voi tehdä niin, mutta sekin vain, jos on todellinen hätätilanne eikä muuten pääse etenemään.

Ei toki ohiteta, mutta ohi voi ajaa jos joku on nukahtanut sinne vasemmalle kaistalle.

Summa summarum: Ohittaminen oikealta on siis kiellettyä, mutta oikealta sivuuttaminen on sallittua. Molemmat toimenpiteet näyttävät amatöörin silmin ihan samalta.

Itse harrastan tarpeen tullen sivuuttamista jos ei muu auta.

Vierailija
164/201 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alakoulun liikuntatunneilla ne pirun urheiluhullut huusivat meille tavallisille sunnuntaihiihtäjille latua ja niin sitä varmaan sitten väistettiin.

Vierailija
165/201 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pidä. Menkööt ohi. Muita ei komennella.

Vierailija
166/201 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiihtojärjestöjen etiketin mukaan ei tarvi väistää. Mutta mitä laki sanoo, se kai ratkaisee eikä jotkut yhdistykset.

Vierailija
167/201 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sanon aina niille raivohiihtäjille, että suksikaavitttuun jos rupevat jotain mussuttamaan väistämisestä, kun takaa ovat tulossa ohittamaan minua.

Vierailija
168/201 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mies tekee pitkää päivää erittäin stressaavassa työssä sijoitualalla. Korkea koulutus ja suuri vastuu. Keksi vuosia sitten hiihdon hyväksi stressin lievittäjäksi. Nyt hiihtää lähes joka ilta ja pistänyt rahaa viimesenpäälle suksiin ja varusteisiin. Nämä hitaammat voisi hieman miettiä muitakin kuin itseään ja antaa sitä tilaa suosiolla ihmisille jotka nimenomaan tulevat ladulle purkamaan stressiä ladulle, ei menettämään hermoja pujottelukeppien ohittelussa. Mutta minä minä asenne ei tietenkään anna periksi ladun antamiseen vaikka on selvästi hitaampi!

Olihan tämä vitsi?

Paloheinässä näitä on, Ylen uutisissa oli juttua.

Vierailija
169/201 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää nopeat Ohittavat!

Vierailija
170/201 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mies tekee pitkää päivää erittäin stressaavassa työssä sijoitualalla. Korkea koulutus ja suuri vastuu. Keksi vuosia sitten hiihdon hyväksi stressin lievittäjäksi. Nyt hiihtää lähes joka ilta ja pistänyt rahaa viimesenpäälle suksiin ja varusteisiin. Nämä hitaammat voisi hieman miettiä muitakin kuin itseään ja antaa sitä tilaa suosiolla ihmisille jotka nimenomaan tulevat ladulle purkamaan stressiä ladulle, ei menettämään hermoja pujottelukeppien ohittelussa. Mutta minä minä asenne ei tietenkään anna periksi ladun antamiseen vaikka on selvästi hitaampi!

Olihan tämä vitsi?

Ja sanottin taas selvästi, että nopeampi väistää ja ladut kuuluvat kaikille, kaikki saavat hiihtää omaan tahtiinsa.

Vierailija
171/201 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menkää sinne stadikalle hiihtämään, siellä ei ole laturaivoa!

Vierailija
172/201 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Latukäytös on selvä. Nopeampi menee ohi. Ohitettava jatkaa hiihtoaan omaan tahtiinsa. Se joka huutelee "latua" on väärässä paikassa.

Vierailija
173/201 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ellei ole mutantti ja kasvattanut silmät selkäänsä, edessäolijan ei tarvitse väistää. Kaaharit ohittakoon.

Vierailija
174/201 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olihan tämä vitsi?

Ja sanottin taas selvästi, että nopeampi väistää ja ladut kuuluvat kaikille, kaikki saavat hiihtää omaan tahtiinsa.

Mikä mandaatti heillä on sanoa miten ladulla toimitaan? Laturaivoajat voivat perustaa oman yhdistyksen ja julistaa että hitaampi väistää. Kumpi yhdistys sitten on oikeassa?

Vierailija
175/201 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä hiihdän paljon, enkä todella ole mikään maailman nopein hiihtäjä.

Latua on mulle huudettu viimeksi koulun hiihtokisoissa 1970-luvun lopulla.

Kaikista turvallisinta on, että se joka tulee takaa, tekee väistöliikkeet. Hän näkee koko tilanteen.

Jos jotain toivon, niin mielellään ei käveltäis ladulla. Latu menee pilalle ja kuopat voi olka vaarallisia esim pikkulapsille, jotka vasta harjoittelevat.

Vierailija
176/201 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka kymmenes Helsinkiläinen on kokenut laturaivoa, mukava harrastus tuo hiihtäminen?

Vierailija
177/201 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiihdän hitaasti ja nautiskellen, ja käytänkin niitä vähän salaisempia latuja, jossa on muita yhtä hitaita. On mukavaa, kun eläkeläistädit ja. -sedät moikkaa ja rupattelee vähän.

Vierailija
178/201 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Latukoneella ajetulla baanalla nopeampi väistää kun tilaa on. Latuhöylällä ajetulla perinteisen ladulla hitaampi väistää, kun umpihangen kautta ei voi ohittaa. Voitte lopettaa vänkkäyksen asiasta. T. Guru

Vierailija
179/201 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siis pitää tietenkin. Annat puolet ladusta, tai ellei ole latua, väistät syrjään että toinen pääsee ohi. Sanoohan sen järkikin, etteivät kaikki voi hiihtää sen hitaamman tahtiin.

Vierailija
180/201 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Latukoneella ajetulla baanalla nopeampi väistää kun tilaa on. Latuhöylällä ajetulla perinteisen ladulla hitaampi väistää, kun umpihangen kautta ei voi ohittaa. Voitte lopettaa vänkkäyksen asiasta. T. Guru

Jos on latu luovutetaan puolet ladusta väistäjälle, mieluummin siis vasen puoli. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan yksi