Säästövinkkejä pienituloiselle?
Laittakaa alle kaikki vinkit! Pitäisi pienituloisena saada säästettyä kesää varten 1000e.
Kommentit (402)
Moni köyhä tuhlaa hirveät summat kännyköihin ja liittymiin. Hankkii halpoja puhelimia, tai tehdaskunnostettuja Kiinasta. Vuoden takaisen 750 e puhelimen saa tänään helposti 150 e:lla.
Liittymissä pitää seurata tarjouksia, vaihtaa operaattoria halvimpaan, ja vaihtamalla saa myös winback-tarjouksia. Käyttämiensä palveluiden määrää voi seurata. Monesti paketti ei ole halvin vaihtoehto.
Tietokoneiksi kannattaa usein ostaa käytettyjä yrityskoneita. Uuden hankkimisen sijaan monesti vanhaa voi päivittää, varsinkin pöytäkonetta.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on kenellekin tärkeää. Suurella osalla on kuitenkin sitä elämänsisältöä niin, että kovin ei tarvita huvituksia tilapäisissä rahahäiriötilanteissa. Sitten on meikäläisiä, joilla elämä on tippunut alas ja se pysyy siellä. Se ei tule muuttumaan positiivisempaan suuntaan. Yksin kotona kuin vankina, liikuntarajoitteinen paskassa kunnossa, yksinäinen, ei voi enää käytännössä tehdä mitään. Jos katselisi vain maalin kuivumista, no. Onko se sitten enää järkevää elämää. Halvempaa on itsehoitaa kuin rasittaa yhteiskunnan mt-palveluja :D
Minulla on rajaton musiikkisovellus ja rajaton e-kirjapalvelu parilla kympillä kuussa ja alta vitosella se halpa ns suoratoisto. Minusta se on rahansa väärti ja minä yritän pärjätä sillä ja netissä roikkumisella elämänsisällöksi. Ei ole oikein muuta vaihtoehtoa. Stereot rikkuivat, muutossa pöllittiin liki kaikki cd-levyt. Ei niitä nykymaailmassa enää irti saa ja kuukausipalvelulla voi käyttää järjettömistä valikoimista eikä maksa sen enempää vaikka 2477. "Tuolla ulkona" maailmalla lukemisen tai musiikin valikoima on järkyttävissä mittasuhteissa ja julmetun halpaa muutoinkin. Jos ottaa kk-perusteisen palvelun kympillä, se on käytännössä ilmaista. Jos jollakulla muulla on näistä huono omatunto, mulla ei ole. On niin huvittavaa, kun tuossa listassakin joku sanoo harrastaa halvalla. No kyllä minusta kympin kuussa harrastuksesta per harrastus maksaminen ON halpaa.
Meillä on kaikilla vähän erilaisia tilanteita ja makuja. Joka tahtoo hypätä edelleen 2022 kirjastoissa etsimässä niitä samoja iänikuisia, tai hupattaa pyhistä printtikirjoista "oikeina" kirjoina ja vaikka mitä, siitä vaan. Minä en edes pystyisi hyppimään kirjastoissa ja itse asiassa minulta on lääkäri X sen vuonna miekka ja kirves kieltänyt terveyssyistä. Ei ole laseja lukea printtejä edes. Toisaalta minulla on kielitaitoa eikä minun tarvitsi peen vertaa välittää Suomen kirjastolaitoksen ja kustantajien valikoimista. Minä menen nettiin ja käytän sieltä ja luen mitä huvittaa. Eipä kerry uusia enää nurkkiin. Ulkomaisista nettikaupoista saa 0.99 tai 0 eurolla e-kirjoja, ei vain viitosella, kympillä tai viidellätoista euroa. Sen lisäksi miljoonien valikoima "lainattavia". Kk-tilaukseen voi sisältyä digitaalisia lehtiä sun muuta. Ei se minusta paha ole.
En tilailisi mitään naistenlehtiä ym mutta Kuluttajan minäkin olen täksi vuodeksi tilannut digitaalisena. Se joka käy noissa kirjastoissa ym niin voi lukea sen siellä. En kuitenkaan näe mitään pahaa sanomalehdesta toista kymppiä kuussa maksamisessa tai Kuluttajasta 29 euroa vuodelta. Jos sille on tärkeämpää rahanreikää, niin sitten ei, mutta sellaisetkin kulut ja pienimuotoiset virkistyskulut on kuulemma laskettu toimeentulotukiin jopa sisältyviksi.
Ja mieti sitten kun voit viel yhdistää tavallaan nuo kaksi mainitsemaasi, eli hyödyntää ilmaiseksi kirjaston tarjoamia nettilehtiä, -kirjoja ja -elokuvia! Ei tarvii kotoa mihkään poistua, eikä maksaa, kirjastokortti täytyy olla mutta sekin on ilmainen 😀
Vierailija kirjoitti:
Moni köyhä tuhlaa hirveät summat kännyköihin ja liittymiin. Hankkii halpoja puhelimia, tai tehdaskunnostettuja Kiinasta. Vuoden takaisen 750 e puhelimen saa tänään helposti 150 e:lla.
Liittymissä pitää seurata tarjouksia, vaihtaa operaattoria halvimpaan, ja vaihtamalla saa myös winback-tarjouksia. Käyttämiensä palveluiden määrää voi seurata. Monesti paketti ei ole halvin vaihtoehto.
Tietokoneiksi kannattaa usein ostaa käytettyjä yrityskoneita. Uuden hankkimisen sijaan monesti vanhaa voi päivittää, varsinkin pöytäkonetta.
Ja sitten pakollinen disclaimeri: Suomessa on edelleen suurehkoja alueita, joissa puhelinkenttä on hyvin heikko tai olematon. Lisäksi on vielä suurempia alueita, joissa käytännössä toimii vain yksi ainoa kenttä, esim Elisa tai DNA. Vaihda siinä sitten operaattoria, kun on tasan yksi, jolla puhelin toimii. Vielä pashempaa tuli, kun lankaliittymät on lakkautettu näillä alueilla, ei saa enää yksityishenkilö lankalinjan kautta nettiä (josta oli näppärä sitten laittaa langaton verkko pystyyn ja wifi-puhelut toimimaan). Onneksi nettiä varten saa laittaa kunnollisen vahvistimen, puheluita varten ei saa, hieno pykälä suomalaisessa lainsäädännössä (puhun siis yksityishenkilöistä, firmoja koskee eri pykälät).
Kiva, kun 500 ihmistä on ilman puhelinyhteyksiä ja nettiä, koska "Strategiamme mukaisesti luovumme henkilöasiakkaista".
- nestemäiset pyykinpesuaineet jauhemaisiksi
- astianpesutabletti puoliksi
- omat kassit kauppaan
- perusruoka kunniaan: peruna, puurot ja keitot
Parasta kun ensin ja heti siirryt käteiseen.
Tuloista laitat 50 taikka 100 jemmatilille.
Kannattaa ensin tulostaa parin kuukauden tiliotteet ja katsoa tarkasti jokaisen rivin, että mihin ne rahat menee. Kauppakuitit myös talteen ja käy ne kaikki tarkasti läpi. Sitten vaan tekemään suurta itsetutkiskelua, että missä voi tiukentaa. Kaikkea mukavaa ei tietenkään tarvitse kieltää itseltään. Tekee vaan selväksi ensin, että missä ne kompastuskivet on ja keskittyy niiden "tasoitteluun" ja siirtää siitä säästöön.
Vierailija kirjoitti:
- omat kassit kauppaan
Tässä oli muut hyviä ohjeita paitsi tuo ensimmäinen. Joissain jauhemaisissa pesuaineissa on ainesosia, jotka ovat haitallisia pyykkikoneelle, joka voi mennä niistä ajan kuluessa rikki. Tuoteseloste pitää lukea tarkkaan, mitä aineita jauheeseen on laitettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- omat kassit kauppaan
- perusruoka kunniaan: peruna, puurot ja keitotTässä oli muut hyviä ohjeita paitsi tuo ensimmäinen. Joissain jauhemaisissa pesuaineissa on ainesosia, jotka ovat haitallisia pyykkikoneelle, joka voi mennä niistä ajan kuluessa rikki. Tuoteseloste pitää lukea tarkkaan, mitä aineita jauheeseen on laitettu.
Tässä esim. vanha Kuningaskuluttajan ja Ylen juttu asiasta.
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2004/09/09/pesuaineet-voivat-rikkoa-pesuk…
Puutarhurin voi lomauttaa talveksi ja panna asuntonsa vuokralle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisiko vinkata jotain mistä saisi pientä tienestiä, lahjakortteja tms?
Erilaisilla kuluttapaneelikyselyillä voi tienata muutaman satasena kuukaudessa tai saa lahjakortteja. Kotona voi vastailla, jos on tietokonekone/älykännykkä/tabletti käytössä.
EI TIENAA! Ollessani kerran syksystä kevääseen työttömänä, otin irti kaiken noista saadakseni jostain lisärahaa ruokaan. Tienaa parhaimmillaankin joitain euroja kuussa. Ehkä kympin kaksi noin. Ainakin itsellä. Hirvee määrä kysymyksiä ja palkkio tyyliin 10-20 senttiä. Kyselyyn meni helposti puolituntiakin. On siis huono tuntipalkka. Tölkkejä keräilemällä ainakin kaupungissa pääsee parempaa palkkaan!
Kortit voi toki huutikses myydä, ellei ole kauppaa mihin hyödyntää. Monesti mitään sokkarikorttia edes saanut.
Jos noilla satkuja tienaisi oikeasti, niin en töissä kävis! Sen nyt tajuaa kai jokainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erilaisilla kuluttapaneelikyselyillä voi tienata muutaman satasena kuukaudessa tai saa lahjakortteja. Kotona voi vastailla, jos on tietokonekone/älykännykkä/tabletti käytössä.
EI TIENAA! Ollessani kerran syksystä kevääseen työttömänä, otin irti kaiken noista saadakseni jostain lisärahaa ruokaan. Tienaa parhaimmillaankin joitain euroja kuussa. Ehkä kympin kaksi noin. Ainakin itsellä. Hirvee määrä kysymyksiä ja palkkio tyyliin 10-20 senttiä. Kyselyyn meni helposti puolituntiakin. On siis huono tuntipalkka. Tölkkejä keräilemällä ainakin kaupungissa pääsee parempaa palkkaan!
Kortit voi toki huutikses myydä, ellei ole kauppaa mihin hyödyntää. Monesti mitään sokkarikorttia edes saanut.
Jos noilla satkuja tienaisi oikeasti, niin en töissä kävis! Sen nyt tajuaa kai jokainen.
Ei niillä satasia tienaa. Minä olen nyt marraskuusta asti vastaillut kyselyihin ihan päivätyön ohessa. esim ruokatauolla ollessani olen samalla näpytellyt vastauksia ja muutenkin jos on ylimääräistä aikaa. Vaikka samalla kun laitan ruokaa. Tienaan n. 30 e/kk. Tekeehän se jo 360 e/vuosi. Ihan kiva lisä se on, mutta ei sillä rikastumaan pääse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niillä satasia tienaa. Minä olen nyt marraskuusta asti vastaillut kyselyihin ihan päivätyön ohessa. esim ruokatauolla ollessani olen samalla näpytellyt vastauksia ja muutenkin jos on ylimääräistä aikaa. Vaikka samalla kun laitan ruokaa. Tienaan n. 30 e/kk. Tekeehän se jo 360 e/vuosi. Ihan kiva lisä se on, mutta ei sillä rikastumaan pääse.
jep varsinkin kun tuohon 30/kk pääsee sijoittamalla paljon pienemmällä työllä. Sijoittaa vaikka 3 eri hyvää kvartaaliosinkoa maksavaan firmaan 2-3 k€ niin tuo 30 €/kk tippuu tasaisesti tekemättä mitään. Tai 7000 yhteen kuukausiosinkoa maksavaan firmaan (riski suurempi)...
Mulla on tänään leipomispäivä ja sehän jo sisältää vinkin säästämiseen. Tosin jauhojen hinnat ovat nousemassa hurjaa vauhtia. Luulenpa että silti mieluummin leivon kuin ostan leipää ja pullaa. Tuli mieleen tuossa kun järjestelin paistojuttuja että leivinpaperit tietenkin käytetään niin monta kertaa kuin suinkin vielä pysyvät koossa. Eivät siis ole kertakäyttötavaraa.
Ruokahävikkiä ei saisi tulla lainkaan. Se vaatii tiettyä tarkkuutta jo ostohetkellä että säilytyksen suhteen.
Pakastin, tuo mainio keksintö. Valmistan sinne kaikenlaisia höystöjä kulloinkin tarjouksesta olleista vihanneksista. Pakastan pienissä erissä ja otan vanhimmasta päästä käyttöön.
Ruokajuomana vesi.
Minusta on törkeää usuttaa muita asioista ymmärtämättömiä rikoksiin kuten nyt vaikkapa laittomille kirja-saiteille. Usutetuksi tulleista uhreista iso osa aina ei edes ymmärrä kyseessä olevan rikos ja mistä syistä se sitä on, ja miksi siihen liittyen ei pitäisi ryhtyä ja miksi muutoinkaan. Eikä edes sitä, se on säälittävää ja naurettavaa hommaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten säilöä mustikat talven varalle, kun ei ole pakastinta?
Hillosokerin kanssa hilloksi, niin ei tarvitse säilyttää edes viileässä. Voi myös kuivata, mutta minä sain aikaan aika ison sotkun...
Onneksi hillosokeri on ilmaista.
Siksi vinkkinä oli myös kuivaaminen.
Prismassa hillosokeri 1,75€/kg. Hillo 2kg marjoa 1kg hilloa, kolme kiloa hilloa 1,75€, kilohinta joku 60 senttiä. Käsittääkseni aika edullista kuitenkin verrattuna kaupan halvipiinkin hillohin? Prismassa kilohinnaltaan edullisin on xtran omenasose 2,21€/kg.
Aloittaja halusi hilloo, ei hilloa:)
Vierailija kirjoitti:
- omat kassit kauppaan
Tuo astianpesutabletti puoliksi on huono neuvo. Meillä hajosi tiskikone, koska puolitimme tabletit. Likaa kertyi koneeseen liikaa. Kaupassa kiellettiin ehdottomasti puolittaminen.
Vierailija kirjoitti:
Parasta kun ensin ja heti siirryt käteiseen.
Tuloista laitat 50 taikka 100 jemmatilille.
Ja höpsis! Millä ihmeen tavalla käteistä käyttämällä säästyy rahaa? Saako jossain alennusta käteisellä maksamalla? No ei saa, päinvastoin, kortilla maksamalla voi saada maksutapaetua.
On mennyttä maailmaa se, että kortilla tulee ostettua enemmän. Eivät ihmiset enää ole niin avuttomia, etteivät ymmärrä rahan arvoa muusta kuin seteleistä ja kolikoista.
Työlkii ellää, mut perseell rikastuu..
Mustikan kerääminen kannattaa! Ihmiset ostavat valmiiksi puhdistettua marjaa kovalla hintaa. Itse myin kaikille naapureille rivitalossa ämpärilliset ja sain helpot kesärahat :D Aikaa se metsässä kykkiminen toki tarvitsee, mutta esim. vapaapäivänä heti aamusta ja iltapäivällä sitten puhdistaa. Kosteissa paikoissa isoa marjaa paljon, esim. mäkien väliset kuilut ja kourut. Maastokartta-sovellus on pakollinen, jotta ei katoa metsään.
Jos yksin asuu, niin tässä on ainakin periaatteessa 24 ateriaan edulliset ohjeet. Pakastin tietysti plussaa.
https://kotiliesi.fi/ruoka/ideoita-ruoanlaittoon/halpaa-ruokaa-moneksi-…