Säästövinkkejä pienituloiselle?
Laittakaa alle kaikki vinkit! Pitäisi pienituloisena saada säästettyä kesää varten 1000e.
Kommentit (402)
Mites ois vallankumous, sisällissota, suuret lakot.. Vasurit vallassa ja vattumaiset oltavat vaan pahenee, nälkä kasvaa, terv hoito ei toimi, helsingin herrat ottaa miljoonapalkkiot, maksajana kansa. Virat ja duunit menee suhteilla. Jopa tunkioiden tarkastusvirasto valtion toimesta johgoportaineen. Ottaa kupoliin leipäjonotkin. Tämänkin poistaa sensuuri, koska sananvapautta ei sallita.
Kiljusatsi/kotiviiniä satsi käymään. Säästyy rahaa kun ei vedä kaupan viinoja.
Kannattaa vetää myös sätkiä, tehdas valmisteiset kalliiita.
Lehtiroskiksesta kannatta käydä hakemas sanomalehtiä ja käyttää
niitä siteinä jos menkat päällä, ilmaista.
Täs jotain vinkkejä.
Lisään vielä että kun ei juo eikä polta, niin kyllähän siinä periaatteessa säästää - mutta ei se tunnu siltä kumminkaan, on vain luonnollinen asia. Samoin se, ettei ikinä enää matkusta minnekään. Säästyyhän siinä.
Vierailija kirjoitti:
Työpaikan vaihto myös hieman haastavaa. Elämäntilanne on sellainen että pystyn tekemään tiettyä työaikaa joka on aika tarkka mutta sovitusti onnistuu nykytyössä.
Yksin säästäminen olisi helpompaa, kai sitä aikuinen söisi hyvin halvasti, mutta useampi lapsi on ja haluan että lapset syövät terveellisesti. Eli myös kasviksia, hedelmiä jne. Vaikkakin katson niissäkin tarkkaan hintoja.Kauppalista on jo ja sitä noudatan. Pari nettipalvelua lopetettu. Tuntuu vaan että vähän kun saa säästöön niin se menee heti johonkin ylimääräinen esim lääkkeisiin tms.
-ap
Tossa se on, se säästökohde ihan keskellä kappaletta :D
Ruoka. Jos tulot ovat pienet ja lisätyö ei onnistu eikä muutto pienempään ym, niin ruoka on se.
Eli tekee ihan itse ja tekee perusruokaa - kotiruokaa. Kasviksia ja hiilareita maltillisesti, lihaa ja muuta täyttävää enemmän, enkä tarkoita lihalla pihvejä - kanakin on lihaa. Vinkkinä tässä 1) lihamakaronilaatikko, johon kippaat kebabbia, kinkkua, munapastaa (=vähän hiilaria) sekä muuta täyttävää. Mausteeksi valkosipulia puristettuna, mustapippuria, chiliä, jos niistä tykkää tai muuta mukavaa. 2) tillimakaroonia johonka sekoittaa kanapaloja, mausteeksi tilliä, mustapippuria ym, kurkumakin käy, mutta on voimakas.
Näitä ruokia esim on halpa tehdä ja ainakin omat lapset tykkäsi aina. Riisi karrikastikkeella sekoitettuna kananpaloja oli tosin heidän suosikkinsa. Mutta joo, kasvikset on kalliita... tosin tässähän on kyse vain hetkestä, ei elämäntavasta. Jos taas saat toimeentulotukea, säästäminen tilille ei onnistu, vähentää tuen määrää, silloin pitää säästää käteisenä ja aina tilin on oltava tyhjä.
Vierailija kirjoitti:
Jospa annan vain vinkit niistä tuotteista, joiden käyttöä olen alkanut rajoittaa. Itse saa sitten keksiä, millä tavalla sen tuotteen käytön väheneminen tapahtuu.
Vessa- ja talouspaperit.
Veden ja sähkönkulutuksen vähentäminen.
Jos on auto käytössä, sen käytön vähentäminen.
Kahvi. (Olen nyt jo vähentänyt puoleen, tavoite vähentää nollaan lisäämättä teen käyttöä.)
Vaatteet: kierrätys ja kieltäytyminen uusista.
Kengät: pidetään puhki ennen kuin ostetaan uudet.
Ulkona syöminen, elokuvat, teatteri, live-keikat - kieltäytyminen.
Kaikkien juhlapyhien pois arkistaminen.
Karkit, sipsit, limut, suklaat, jäätelöt minimiin tai kokonaan pois.
Leipominen. >Leivän päälle vain ohut kerros levitettä jos ollenkaan, ja ohut juuston siivu.
En voi jatkaa enää. Olenko tosiaan näin köyhä kuin miltä listan perusteella vaikuttaa? Kyllä olen. Tulot köyhyysrajan alapuolella reilusti.
Isäni puolelta olen perinyt vaatimattoman elämäntavan. Mutta että onko se tosiaan näin karua, kun sen kirjoittaa näkyviin...
Omalta osaltani lisään vielä kokonaan pois alkoholin ja tupakan.
eri
Säästin tonnin syömällä makaroonilaatikkoa 4 kuukautta. Mitään muuta en syönyt.
Meillähän kaikilla on rajoiteemme ( paitsi vihreillä )
suzanna koski kirjoitti:
Meillähän kaikilla on rajoiteemme ( paitsi vihreillä )[/quote
Meillä rikkailla on huoli siitä miten saamme köyhiltä vietyä viimeisetkin ropot. Kuten sanoi entinen K-kauppiaskin et ei väliä miten paljon asiakkaalla on rahaa tullessa kunhan sillä ei oo mitään lähtiessä.
Kaurahiutaleet ja kauravelli.
Uunipuurot.
Lidl ja muiden ketjujen halpamerkit.
Ei alkoholia ja tupakkaa. Joku raja herkuillekin?
Living on the edge kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jospa annan vain vinkit niistä tuotteista, joiden käyttöä olen alkanut rajoittaa. Itse saa sitten keksiä, millä tavalla sen tuotteen käytön väheneminen tapahtuu.
Vessa- ja talouspaperit.
Veden ja sähkönkulutuksen vähentäminen.
Jos on auto käytössä, sen käytön vähentäminen.
Kahvi. (Olen nyt jo vähentänyt puoleen, tavoite vähentää nollaan lisäämättä teen käyttöä.)
Vaatteet: kierrätys ja kieltäytyminen uusista.
Kengät: pidetään puhki ennen kuin ostetaan uudet.
Ulkona syöminen, elokuvat, teatteri, live-keikat - kieltäytyminen.
Kaikkien juhlapyhien pois arkistaminen.
Karkit, sipsit, limut, suklaat, jäätelöt minimiin tai kokonaan pois.
Leipominen. >Leivän päälle vain ohut kerros levitettä jos ollenkaan, ja ohut juuston siivu.
En voi jatkaa enää. Olenko tosiaan näin köyhä kuin miltä listan perusteella vaikuttaa? Kyllä olen. Tulot köyhyysrajan alapuolella reilusti.
Isäni puolelta olen perinyt vaatimattoman elämäntavan. Mutta että onko se tosiaan näin karua, kun sen kirjoittaa näkyviin...
Omalta osaltani lisään vielä kokonaan pois alkoholin ja tupakan.
eri
Lisäsin nuo vielä eri kommenttiin. Jotenkin vain tuntui hullulta laittaa että ''myrkyistä kieltäytyminen'' :)
Vierailija kirjoitti:
Osta Tesla niin säästät.
Muutama vuosi sitten yksi kaverini laittoi viestin, että ostettiin sähköauto ja asennettiin aurinkopaneelit, nyt sitten tulee ilmaisia kilometrejä jatkossa... en voinut olla laittamatta, että tänne heti se ilmainen sähköauto :).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pienistä puroista syntyy järvi. Toisin sanoen sinun pitää siis säästää aivan kaikessa.
Älä osta sitä mitä haluat vaan sitä mitä oikeasti tarvitset.
Ajattele millä kaikilla käytännön tavoilla ja asioilla voit säästää.
Kirjoita ruutuvihkoon kaikki menot ja tulot vuositasolla. Näet mihin rahaa kuluu.
Säästämisestä muutamia käytännön esimerkkejä:
Säästä leipäpussit eväitä ja leivonnaisia varten.
Keittäessäsi perunoita laita ensin levy suurimmalle ja sitten ku kiehuu niin väännät nollille. Noin tunnissa perunat ovat valmiita.
Tee ruokaa kerralla enemmän ja pakasta.
Valot päällä vain siellä missä kulloinkin tarvitset niitä.
Vertaile kaupoissa hintoja. Voit säästää kuitit ja seurata mistä kannattaa ostaa.
Hammastahnatuubit voi leikata auki ja kaapia loputkin tahnan rippeet pois. Sama pätee shampoo, ketsuppi jne.
Leivo kaikki mitä ehdit ja jaksat.
Käytä kotona kotivaatteita. Muista, että aina ei tarvitse pestä koko vaatetta vaan voi vaikkapa tuulettaa ulkona ja pestä pelkän tahran kohdan.
Mielestäni jos suinkin mahdollista olisi fiksumpaa laittaa se ylimääräinen aika lisätöihin kuin leivontaan. Esim. 3 tuntia lisätöitä viikossa tuo sinulle varmasti enemmän rahaa kuin sen minkä itse leipomalla pystyy säästämään.
Näistä olisi kiva kuulla oikeita kokemuksia, minkälaisia lisätöitä olette viime aikoina tehneet, joissa olisi tosiaan maltillinen viikkotyöaika kuitenkin. (Oma työnantaja ei maksa sen enempää teki esim. 7,5 tai 13 h päivässä töitä, tuntisaldo vain muuttuu). Ja siis asiallisia töitä, ei mitään seksihommia tms.
Ei tupakkaa ja alkoholia. Jos omistat auton, niin vanhempi ja vaatimaton, sekä ajot minimiin, Ei lomamatkoja, kesämökkiä tai venettä. Kyllä säästyy, mutta elämä on kohtuullisen ankeaa (oma kokemus).
Me säästettiin 20 000 e kahdessa vuodessa talon rakentamista varten. 4 hengen talous, nettotulot 4000€/kk.
Näillä vinkeillä onnistuttiin:
Myy torissa kaikki ylimääräinen.
Marjastus.
Osta punalaputettua pakastimeen ja muista syödä niitä.
Tee yksinkertaista perusruokaa.
Käytä kaupan omia merkkejä.
Asu edullisesti jos pystyt.
Osta kaikki tarjouksesta.
Älä osta kirppareilta, siellä on vain kulunutta roskaa, kyttäile mieluummin alennusmyyntejä, niin saat uuden tuotteen halvalla.
Käy kampaajalla harvemmin, 2x vuodessa on riittävästi.
Hyödynnä kaikki työpaikan edut, vähäisetkin.
Ei lehtitilauksia, ei suoratoistopalveluja.
Kilpailuta kaikki mahdollinen.
Täytä netissä maksettuja kyselyjä.
Harrasta halvasti.
Älä käy kahviloissa, ravintoloissa, konserteissa tai yhtään missään maksullisesta paikassa.
Harrasta luontoretkeilyä sen sijaan.
Ota omat eväät kaikkialle.
Tässähän tätä oli jo listaa kerrakseen.
Nyt on marjastusaika parhaimmillaan. Täällä Kainuussa löytyy lakkoja ja etelässä mustikkaa. Nouki pakastin täyteen ja sitten vielä nouki lisää ja myy ne.
Vierailija kirjoitti:
Me säästettiin 20 000 e kahdessa vuodessa talon rakentamista varten. 4 hengen talous, nettotulot 4000€/kk.
Näillä vinkeillä onnistuttiin:
Myy torissa kaikki ylimääräinen.
Marjastus.
Osta punalaputettua pakastimeen ja muista syödä niitä.
Tee yksinkertaista perusruokaa.
Käytä kaupan omia merkkejä.
Asu edullisesti jos pystyt.
Osta kaikki tarjouksesta.
Älä osta kirppareilta, siellä on vain kulunutta roskaa, kyttäile mieluummin alennusmyyntejä, niin saat uuden tuotteen halvalla.
Käy kampaajalla harvemmin, 2x vuodessa on riittävästi.
Hyödynnä kaikki työpaikan edut, vähäisetkin.
Ei lehtitilauksia, ei suoratoistopalveluja.
Kilpailuta kaikki mahdollinen.
Täytä netissä maksettuja kyselyjä.
Harrasta halvasti.
Älä käy kahviloissa, ravintoloissa, konserteissa tai yhtään missään maksullisesta paikassa.
Harrasta luontoretkeilyä sen sijaan.
Ota omat eväät kaikkialle.Tässähän tätä oli jo listaa kerrakseen.
Hyvä lista! Kannattaa miettiä mikä on itselle tärkeää ja mistä voi säästää. Itse skippaisin kampaajakäynnit kokonaan ja leikkaisin tukat itse, mutta maksaisin äänikirjapalvelun kuukausimaksun (vastaa mielestäni "suoratoistopalveluja").
Miten säilöä mustikat talven varalle, kun ei ole pakastinta?
No sillä lahjakortilla saa just niitä "ylimääräsiä" kuluja pois, kuten vaatteet, kengät, eläimen ruoat jne.