Säästövinkkejä pienituloiselle?
Laittakaa alle kaikki vinkit! Pitäisi pienituloisena saada säästettyä kesää varten 1000e.
Kommentit (402)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisiko vinkata jotain mistä saisi pientä tienestiä, lahjakortteja tms?
Maksetut kyselyt. Jonninjoutavia kyselyjä täyttämällä saa 10 e lahjakortteja moniin eri liikkeisiin. Olen testannut eivätkä ole huijausta. Liity useaan eri paneeliin ja sen kun näpyttelemään vastauksia. Kärsivällinen pitää olla, sillä rahaa tulee vain noin n. 50 c - 1 e/kysely.
Mitä iloa on lahjakorteista, kun haluaa säästöön nimenomaan rahaa?
Lahjakortin kohteen voi yleensä valita. Aika paljon eri mahdollisuuksia. Jos tarvitsee jotain voi valita niistä kohteista. Säästää rahaa siinä.
No sillä lahjakortilla saa just niitä "ylimääräsiä" kuluja pois, kuten vaatteet, kengät, eläimen ruoat jne.
Joku jo aiemmin totesi että lahjakortin kohteen voi yleensä valita. Yleensä olen valinnut seo esimerkiksi Tokmannille, missä muutenkin käyn. Eikä sitä tarvitse käyttää mihinkään ylimääräisiin vaan sillä voi maksaa vaikka ihan ruokaa ja pesuaineita.
Kolme parasta säästökeinoa:
Dyykkaaminen, dyykkaaminen ja dyykkaaminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Säästöä saa vain, jos on, mistä säästää. Ja jos oikeasti haluaa säästää.
Voi esim. ostaa edullisempia tuotteita. Tai jättää tarpeettomat ostot, kuten mieliteot kokonaan ostamatta. Pihistely ja hintavertailu korpeaa toisinaan, mutta jos on vaikka joku tavoite tai päämäärä, minkä ehdottomasti haluaa saavuttaa, niin silloin penninvenytys onnistuu. Ilman päämäärää ei yleensä tule mitään. On haluttava tietty summa jotain tarkoitusta varten, jotta motivaatio pihistämiseen riittää. Jotkut haluavat, että on vaikka tonni aina oltava varaa tilillä ylimääräistä. Toinen taas haluaa sen tonnin ehkä siksi, jotta pääsee jonnekin tai saa ostettua jotain uutta sillä. On siis löydyttävä ensin se porkkana, mikkannustaa säästämiseen. Silloin onnistuu parmmin. Seuraavaksi sitten kannattaa ruveta laskemaan, kuinka siihen oikeasti pääsee, mitä kaikkea voisi kuluistaan poistaa.
Pienituloinen ei paljon saa kuukaudessa säästöön, se on selvä. Itse työttömänä otan muutaman tunninkin töitä viikossa vastaan, jos saan, jotta saan työttömyysajan talouden paremmaksi ja tilin säästösaldoa isommaksi. Kun tarpeeksi jurppii taloustilanne, varmasti alkaa säästämään ja tekee kaikkensa saldon suurenemiseksi.
Viime vuonna aavistin tämän vuoden olevan kehnompi ja maksoin veroja vapaaehtoisesti enempi. Nyt saan ison summan takaisin. Verohallinto on hyvä säästöpankki. Ja huonompaa sitä nyt sitten tulikin, niin kuin aavistelin, kun hinnat nousivat.
Kirjoitat asiaa mutta en ymmärrä mikä järki maksaa ensin liikaa veroja ja sitten saada rahaa takaisin? Eikö tulos olisi sama jos säästäisi omalle tilille?
Jos rahat ovat omalla tilillä ja joku houkutus iskee, säästöt voi olla mennyttä. Sellainen ero siinä, pitääkö rahat omalla tilillä sen vuoden, vaiko verohallinnon huomassa. Hyvällä itsekurilla rahat tietysti pysyisi siellä omallakin tilillä.
Vielä fiksumpaa on olla antamatta sitä verottajalle ja laittaa sijoituksiin. Näin se ei ole sinun tililläsi tuhlattavana vaan tekemässtä työtä ja rahaa puolestasi. Minä ainakin toimin näin. Mitoitan veroprosentin siten että aina olen vähän maksupuolella ennemmin kuin saantipuolella.
Minulla menee rahaa säästöön sijoituksiin. Saa olla todella harvinainen akuuttitarve, että sieltä ottaisin rahaa pois. Veronpalautus on ylimääräistä rahaa, jonka voi surutta laittaa kulutukseen. Itse käytän sen joululahjoihin. Kyse on kuitenkin vain muutaman kympin isommasta verosta joka kuukausi, ei satasista.
Vierailija kirjoitti:
Itselleni leipäjonot on pelastus. Olen kolmen teinin yh. Haen leipäjonosta kerran viikossa kaksi muovikassillista ruokaa. Kasseissa on leipää, lihaa, kanaa, juureksia, hedelmiä, leivoksia ja satunnaisesti jauhoja, karkkia, keksejä, makkaraa. Loihdit niistä vaikka mitä, lisäksi leivon ja haen lisää juureksia Lidlistä.
Nyt kuukauden ruokalasku meillä 100€.
Tämä (ja etniset kaupat) ovat kovin hämmentävää, harmittavaa, epäreilua ja ihailtavaakin. Täällä maalla (maalaiskunta, keskikokoisen kaupungin kupeessa, moni asia on yhteistä kaupungin kanssa, esimerkiksi vapaehtoistoiminta) ei ole leipäjonoja, ei ruokajakelua, eikä niitä paljon kehuttuja etnisiä kauppoja. Ruoka-avustuksia saa, mutta niitä varten on päästävä ensin kaupungin seurakunnan diakonin puheille, ja sieltä saa sitten lähetteen ruoka-avustusta hakemaan. Ja sen ruoka-avustuksen voi hakea vain ajanvarauksella, ei sinne voi vaan mennä jonottamaan, edes sen lapun kera. En tiedä, mitä siellä tänä vuonna on ollut jaossa, mutta aikaisemmin, kun olen ollut pakkamassa noita avustuskasseja, siellä on ollut ruisleipää, makaronia, kaurahiutaleita, maitojauhetta, ruokaöljyä ja joskus jotain säilykkeitä tai vehnäjauhoja, ihan satunnaisesti jotain omenoita tai mandariineja. Avustuskassin saa yleensä kerran kuukaudessa, poikkeustilanteessa sen voi saada kahden viikon välein (koronatartunta tai suurperhe). Nämä olivat osin niitä EU-avustuksia, ja nythän se osuus on pois, kun odotellaan tätä maksukortin tuloa. Jonkin verran saa noita kauppojen lahjakortteja akuuttin hätään.
Vapaaseurakunta tarjoaa sunnuntaisin lounaan, mutta sen edellytyksenä on osallistua noin tunnin kestävään jumalanpalvelukseen. Työttömien yhdistys lakkautettiin talousrikosten vuoksi.
Muilla järjestöillä/toimijoilla ei ole enää ruokatarjoilua, vaan ne kaikki ovat siirtyneet tuohon kaupungin seurakunnan diakonian kautta saatavaan ruoka-avustukseen. Ennen koronaa näitä oli, mutta niitä ei ole enää koronatilanteen helpotuttua palautettu.
Monella syrjäisemmällä pienellä paikkakunnalla on kuitenkin esimerkiksi joitain uskonnollisen taustan omaavia järjestöjä, jotka tarjoavat lounaan ilmaiseksi tai pienellä summalla (1-2 euroa), mutta juuri tämän kaupungin lähiympäristössä näitä ei enää ole. Olen työssäni kiertänyt näitä, joten en puhu ihan huvikseni, vaan tiedän, mikä se tilanne on. 30 km bussilla on kuitenkin todella kallista edes ilmaista lounasta hakemaan.
Tottakai sitten esimerkiksi uskonnollisilla yhteisöillä on omia sisäisiä järjestelyjään, mutta esimerkiksi jehovien ruokarinkiin ei pääse, jos ei ole jehova.
Lähimpään etniseen kauppaan on matkaa google mapsin mukaan yli 75 kilometriä. Sinne ei pääse näppärästi joukkoliikennevälineillä, ja omalla autolla matka tulee näillä polttoaineen hinnoilla jos ei nyt kalliiksi, niin kannattamattomaksi, ellei sitten siellä määränpäässä oikeasti saa ostettua riisiä 1€/kg ja papuja 2€/kg parinkymmenen kilon säkkejä.
Se, mikä täällä pelastaa tilannetta, on tietenkin sitten omavaraisuus. Metsä on KAIKKIALLA lähellä, ja sinne pääsee helposti lukuisia teitä pitkin, vaikka kävellen. Täällä on lukuisia järviä, ja useimmilla ihmisillä on maksimissaan 5km lähimmän kalastuskelpoisen vesistön rantaan. Mato-ongella saa kalastaa ilmaiseksi, ja talvella pilkkiä. Maalla jokaisen asutun tönön pihassa on jonkinlainen kasvimaa, vähintään marjapensaita, kerrostaloissa asuville tuo ei ole mahdollista.
Mites kävi, saitko rahat kasaan kesään mennessä? Kohta ollaan syksyssä.
Vierailija kirjoitti:
Itselleni leipäjonot on pelastus. Olen kolmen teinin yh. Haen leipäjonosta kerran viikossa kaksi muovikassillista ruokaa. Kasseissa on leipää, lihaa, kanaa, juureksia, hedelmiä, leivoksia ja satunnaisesti jauhoja, karkkia, keksejä, makkaraa. Loihdit niistä vaikka mitä, lisäksi leivon ja haen lisää juureksia Lidlistä.
Nyt kuukauden ruokalasku meillä 100€.
Saanko kysyä missäpäin Suomea asut? Ihan mielenkiinnosta kysyn kun olen kuullut että leipäjonoissa on tarjonta vähentynyt ja yksipuolistunut niin että esim. lihaa, kalaa ja kanaa on jaossa vähän jos ei ollenkaan. Kaupat pyrkivät vähentämään hävikkiä tarkentamalla tilausmääriään ja 60% ilta-alet vähentävät osaltaan jaettavaa.
Hienoa että olet saanut ruokalaskun noin pieneksi.
Verkko-ostamisessa kannattaa ensin tallennella mielenkiintoiset tuotteet selaimen kirjanmerkkeihin, jolloin eri verkkokauppojen tuotteita voi vertailla keskenään esim. eri välilehdillä, ja jos ei ole aivan välttämätön pakko ostaa heti, seurailee aikaa myöten esim. laskeeko hinta, tuleeko tarjouskampanjoita tms.
Niinkin saattaa käydä että tuote vain myydään loppuun, mutta ainahan tulee uusia tuotteita tilalle myyntiin.
Säästövinkki: Vaihda Teslasi pieniruokaiseen bensa-autoon.
Miksi pitää säästää? Miksi et hanki lisätuloja? Todella helppoa nykytilanteessa.
Sosiaalidemokraattien periaate: Pitää säästää jos ei rahat riitä ja jos ei ole mistä säästää niin sitten tehdään velkaa. Sellaista vaihtoehtoa ei ole, että mietittäisiin miten saadaan lisää tuloja. Se kun on vähän hankalaa ja pitäisi oikeasti tehdäkin jotain itse.
Löysin kirpparilta pienen pressopannun. Nyt huomaan, että sillä on kätevä keittää kahvia, kun annoksen voi säätää paljon tarkemmin. Ei mene kahvijauhoja hukkaan, eikä tarvita suodatinpusseja ollenkaan. Kahvi maistuukin paremmalta.
Mustikoita alkaa olla. Jos metsä lähellä, ilmaisia ovat.
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitää säästää? Miksi et hanki lisätuloja? Todella helppoa nykytilanteessa.
Sosiaalidemokraattien periaate: Pitää säästää jos ei rahat riitä ja jos ei ole mistä säästää niin sitten tehdään velkaa. Sellaista vaihtoehtoa ei ole, että mietittäisiin miten saadaan lisää tuloja. Se kun on vähän hankalaa ja pitäisi oikeasti tehdäkin jotain itse.
Periaatteessa olen samaa mieltä mutta pitää sinunkin ymmärtää että kaikki eivät elä sellaisessa tilanteessa että voivat tehdä lisätöitä. Voi esimerkiksi olla lapsia jotka vaatii 24/7 hoitoa tai huomiota eikä ole ulkopuolista hoitajaa tai puolisoa. Ja kukapa nyt haluaisi olla jatkuvasti lapsistaan erossa.
Vierailija kirjoitti:
Mutta miksei ihmiset voi kertoa niitä konkreettisia kokemuksia näistä lisätyöpaikoista, vaikka on pyydetty? Yksi ehdotus on tullut, henkilökohtainen avustaja. Mitä muita hommia olette tehneet ja miten saitte toimimaan kokopäivätyön oheen?
1) Hommaat parempipalkkaisen työn.
2) Pienennät menojasi
Se on 7 euroa päivässä viiden kuukauden ajan. Ei kovin paha. Seiraavaa kesäävarten voi aloittaa säästämisen jo nyt.
Ketjussa on esitetty, että ylimääräiset tavarat kannattaa myydä. Kotiin tulee tilaa ja tilille hiukan rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- nestemäiset pyykinpesuaineet jauhemaisiksi
- astianpesutabletti puoliksi
- omat kassit kauppaan
- perusruoka kunniaan: peruna, puurot ja keitotTässä oli muut hyviä ohjeita paitsi tuo ensimmäinen. Joissain jauhemaisissa pesuaineissa on ainesosia, jotka ovat haitallisia pyykkikoneelle, joka voi mennä niistä ajan kuluessa rikki. Tuoteseloste pitää lukea tarkkaan, mitä aineita jauheeseen on laitettu.
No ei kyllä todellakaan ole.
Meillä nyt 14 vuotta kestänyt pesukone joka pyörii joka toinen päivä.
Aina käytetty jauhemaista pesuainetta.
Vierailija kirjoitti:
- nestemäiset pyykinpesuaineet jauhemaisiksi
- astianpesutabletti puoliksi
- omat kassit kauppaan
- perusruoka kunniaan: peruna, puurot ja keitot
Tuskin kukaan alkaa puolittamaan pesutabletteja, ne edes maksa juuri mitään kappaleelta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köyhä saa kotivakuutuksen ja sähkön toimeentulotukena
Köyhän kannattaa miettiä vakavissaan kotivakuutuksen lopettamista. Jos ei omista mitään arvokasta tavaraa niin miksi vakuuttaa omaisuuttaan? Ei vanhoilla vaatteilla ja ikääntyneellä kodin elektroniikalla ole vakuutusyhtiön mielestä mitään arvoa.
Tämä on tosi huono neuvo. Vakuuttamisessa ei ole kyse pelkästään omista tavaroistasi. Kotivakuutukseen sisältyy oikeusturvavakuutus (jos sinut haastetaan oikeuteen, esim. huoltajuusriidat, sinun väitetään tehneen jotain - no tottakai voit saada ilmaisen oikeusavustajan, vaan saatko hyvän?) ja vakuutus sen varalta, että vahingossa aiheutat naapurillesi sellaisen vahingon, josta joudut korvausvastuuseen. Jos jotain tapahtuu, eikä sinulla ole kotivakuutusta, niin sinulta menee ulosottoon hyvät rahat.
Jos vaikka astianpesukone keittiössä pettää ja vedet valuu naapurin asuntoon, niin korvausvastuu on sillä, jonka kone petti. Syttyy sinun asunnossasi vaikka kynttilästä tulipalo, ja naapurin asunto palaa myös...
Kuka tavallinen ihminen haastetaan oikeuteen ilman syytä? Minun mielestäni tuollaiset tarinat on lähinnä fantasiaa jostain amerikkalaisesta saippuasarjasta. Sen lisäksi onhan sitä maksutonta oikeusapua tarjolla vähävaraisille. Ei oikeus Suomessa toimi silleen, että jos olet köyhä niin jäät oman onnesi nojaan.
Vesivahingoista valtaosa kuuluu kiinteistön vakuutuksen piiriin. Kotivakuutusta edullisempi vaihtoehto on asentaa tiskikoneen alle vuotosuoja ja vuotohälytin. Niin ja näitä koneita ei saa jättää yksin kotiin pesemään. Se on kielletty ihan siellä kotivakuutusksen ehdoissa myös! Jos olet kotona niin huomaat kyllä jos kone valuttaa vedet lattialle. Ei siinä mitään tuhansien eurojen vahinkoja satu jos käyttää laitteita järkevästi.
Eikä se jos kynttilästä syttyy tulipalo tarkoita sitä, että sinä henkilökohtaisesti olisit automaattisesti kaikesta korvausvelvollinen. Pahimmassa tapauksessa tulipalo aiheuttaa miljoonavahingot. Sehän olisi ihan hirveää jos koko roska sysättäisiin syyttömän niskaan. Eria asia sitten jos se on jollain tapaa itse aiheutettu tulipalo.
Anna mun kaikki kestää jos joku oikeasti ajattelee näin. Onko vuokranantajalla mahdollisuutta varmistaa, että vuokralaisella on kotivakuutus voimassa? Kaikenlaista kulkijaa sitä maa päällään kantaa.
Siirry keratakäyttöisistä shampanjavispilöistä pestäviin.