Ja taas tätä koppikotien hehkutusta: Leena asuu lapsensa kanssa 47,5 neliön kaksiossa: tämä ratkaisi tilanpuutteen – ”Kaksiosta tuli melkein kuin kolmio”
https://www.is.fi/asuminen/art-2000008535411.html
Tosi ihanaa viettää yönsä tuollaisessa sellissä
Kommentit (138)
Hyi mikä lokonen. Olen aikoinaan muutaman kerran yöpynyt vastaavassa omakotitaloon ullakolle tehdyssä lokosessa. Se loppui siihen kun kerran heräsin yöllä tukehtumisen tunteeseen, koska lokosessa oli liikaa hiilidioksidia ilmassa. Vaikka ovi puuttuu, tuo on niin umpinainen tila, ettei ilma välttämättä vaihdu joka yö riittävästi. Ei vaatehuoneissa ole koskaan hyvää ilmanvaihtoa.
Ja missä on yksityisyys, kun ovi puuttuu?
Kaikki ne vaatehuoneesta poistetut vaatteet ja tavarat vievät muualla asunnossa niin paljon tilaa, että olisi ollut parempi tehdä olohuoneen nurkkaan sermeillä eristetty nukkumistila, ja säilyttää kaikki mahdollinen vaatehuoneessa. Pieni kämppä ei muuksi muutu, vaikka nukkuisi komerossa.
Eihän tuo 47,5 neliötä ole mikään pieni, ihan perusasunto kahdelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tajua miksi Suomessa on suorastaan lähtenyt käsistä tämä minikotimania. Lääniä riittää, myös pääkaupunkiseudulla, väkeä on vähän, rakennukset pystyy nykyään rakentamaan energiatehokkaammiksi kuin koskaan jne. Ei muualla Euroopassa asuta noin.
Muualla Euroopassa ei tosiaan asuta noin. Monessa muussa Euroopan maassa on ihan yleistä, että aikuiset ihmiset ja yh:t jakaa asunnon muiden kanssa, eikä ainakaan matalapalkka-alalla työskentelevillä ole monin paikoin varaa vuokrata edes pientä kotia pelkästään itselleen.
Niinpä. Seuraan erään saksalaisnaisen youtubekanavaa, ja hän kertoi, että oli juuri ensimmäistä kertaa muuttanut yksin asumaan. Kyseessä siis yli kolmekymppinen ihminen, ihan työssä käyvä. Aiemmin oli asunut kimppakämpissä.
Mistä lähtien 50 neliötä on ollut pieni kahdelle? Tuo on ihan normaali kaksio.
Minulle tulisi ahtaapaikankammo tuolla!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tajua miksi Suomessa on suorastaan lähtenyt käsistä tämä minikotimania. Lääniä riittää, myös pääkaupunkiseudulla, väkeä on vähän, rakennukset pystyy nykyään rakentamaan energiatehokkaammiksi kuin koskaan jne. Ei muualla Euroopassa asuta noin.
Suomessa ja Pohjoismaissa rakentaminen kallista, kun lämpötila vaihtelut voi olla jopa 75 astetta.
Ja suomalaisten palkansaajan ostovoima on vain Eu-maiden keskitaloa.
Ja kolmanneksi, Suomessa paljon omistusasuntoja, toisin kuin Euroopassa ja asunto maksetaan 20-25vuodessa.
Ja niitä rikkaitakin on vähän.
:Suomen omistusasunto prosentti on Euroopassa ja EU:ssa ihan vain keskitasoa. Eli ei ollenkaan TOISIN kuin Euroopassa.
https://de.statista.com/statistik/daten/studie/155734/umfrage/wohneigen…
Ihmettelen miksi piti nähdä tuollainen vaiva, sen sijaan että äidin sänky olisi vain laitettu olohuoneeseen. Niin oli minun lapsuudessani, saman kokoisessa kaksiossa asuttiin, äidin sänky oli olohuoneessa ja kirjahylly jakoi tilan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hahaa, elintaso lähenee kommunismin aikoja!
Suomessa kaksio on enää 2,5 m2 suurempi kuin Neuvostoliiton virallinen kaksio. Ei tätä uskoisi jos ei eläisi.
"Typical apartments of the K-7 series have a total area of 30 m2 (323 sq ft) (one-room), 44 m2 (474 sq ft) (two-room) and 60 m2 (646 sq ft) (three-room)."
Mitä väliä ja ketä kiinnostaa? Kun asuin aikoinani noin 30 m2 kokoisessa kerrostaloasunnossa, niin se oli mielestäni oikein asiallisen kokoinen.
No ei sinänsä tietysti. Riittäähän se. Itselläni on 28 m2.
Aikalaisena nyt vain naurattaa kun se oli silloin iso juttu, että kommunismissa joutuu asumaan kerrostalossa ja käyttämään julkista liikennettä. Näyttävät olleen vain edellä aikaansa.
Just samaa mieltä. Osasivat elää ekologisesti ja olla saastuttamatta ilmastoa autottomina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ahdistava luukku.
Ennen vanhaan oli ihan normaalia, että asunnoista löytyi makuualkoveita. Minäkin olen asunut opiskelijana yksiössä, jossa oli makuualkovi verhon takana.
Juu ennen wanhaan oli hellahuone, jossa hella, heteka ja pöytä sekä muutama viiden tuuman naula seinällä ja ovessa toimi vaatekaappina.
Vierailija kirjoitti:
Olen asunut muutettuani Helsinkiin noin 15 vuokra-asunnossa kooltaan 19-32 neliötä. Nykyisessä yksiössäni on 35 neliötä enkä kaipaisi yhtäkään enempää, koska vihaan imuroimista.
Toiset tykkää omakotiasumisesta. Mulle haravointi, lumityöt ja vastaavat ovat ikäviä muistoja lapsuudesta. Kerrostaloasumisen paras puoli on se, että kun painaa oven takanaan kiinni niin saa olla omissa oloissaan eikä tarvitse piitata kenestäkään eikä ainakaan naapureista. Ketään ei tarvitse tuntea ellei erityisesti kiinnosta. Ja pihatyöt hoitaa joku firma.
Mä todella ihmettelen tätä pienempien asuntojen vihaamista. Yksinasuvien määrä lisääntyy jatkuvasti. Sinkut viettävät sosiaalista elämää. Monille koti on kämppä eli punkka ja huoltopiste ja sitten taas mennään.
Niin, 35 neliötä on yhdelle ihmiselle ihan sopiva määrä. Kukaan ei olisi kirjoittanut juttua, jos kyseisellä äiti-lapsi-perheellä olisi ollut 70 neliötä käytössä, eli se sama 35 neliötä/henkilö.
Eli mikä sun pointtisi on?
Asun kahden alle kouluikäisen kanssa 49-neliöisessä kaksiossa. Lapset nukkuvat makuuhuoneessa ja itselläni on sänky olkkarissa.
Suunnittelen muuttoa 63-neliöiseen kolmioon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miks toi oviaukko jätettiin noin rumaksi saranoineen...
Helppo palauttaa takaisin vaatehuoneeksi. Kun mitään virallista huonetta tuosta ei voi tehdä.
Minä olisin varmaan laittanut oven tilalle jonkin puukehikon ja virittänyt siihen jonkin kankaan.
Sitten sinne tukehtuu, ikkunattomaan koppiin, jos vetää vielä verhon eteen. Nukkuessakin tarvitaan ilmaa. Tuolta loppuisi ilma äkkiä jos vielä verho edessä.
Miten tuossa nukkuma-kaapissa ilma kiertää ?
Vierailija kirjoitti:
Olen asunut muutettuani Helsinkiin noin 15 vuokra-asunnossa kooltaan 19-32 neliötä. Nykyisessä yksiössäni on 35 neliötä enkä kaipaisi yhtäkään enempää, koska vihaan imuroimista.
Toiset tykkää omakotiasumisesta. Mulle haravointi, lumityöt ja vastaavat ovat ikäviä muistoja lapsuudesta. Kerrostaloasumisen paras puoli on se, että kun painaa oven takanaan kiinni niin saa olla omissa oloissaan eikä tarvitse piitata kenestäkään eikä ainakaan naapureista. Ketään ei tarvitse tuntea ellei erityisesti kiinnosta. Ja pihatyöt hoitaa joku firma.
Mä todella ihmettelen tätä pienempien asuntojen vihaamista. Yksinasuvien määrä lisääntyy jatkuvasti. Sinkut viettävät sosiaalista elämää. Monille koti on kämppä eli punkka ja huoltopiste ja sitten taas mennään.
Yksinasuvalle tuo 47,5 varmaan riittääkin. Miksi muuten kuvitellaan että sinkkujen pitäisi elää jossain kolossa? On sinkkujakin jotka tarvitsevat tilaa ympärilleen ja kaikki sinkut eivät ole mitään baareilevia parikymppisiä. Toisekseen, ongelma tästä on alkanut tulla sen takia että nykyään ei muuta rakennetakkaan kuin komeroasuntoja tyyliin 30 neliön kolmioita. Ja ihmisille syötetään mielikuvaa että on cooool ja hip ja vaikka mikä asua ylikalliissa koirankopissa. Pikkuhiljaa suomalaisten elämistyyli on alkanut siirtyä kehitysmaiden huone+5 henkilöä-tyyliin ja ne kehikset saavat täällä niitä tilavia kolmiota/neliöitä. Tämäkö ei ole väärin ja outoa? Suomessa ON tilaa rakentaa(mutta kenelle)
Vierailija kirjoitti:
Varmaan tosi "ihana" nukkua komerossa kesäkuumalla.
Huoneessa on ilmanvaihto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt et kyllä tiedä ollenkaan mistä puhut. Muualla Euroopassa asutaan usein vielä ahtaammin jos puhutaan isoista kaupungeista/pääkaupungeista. Enkä puhu pelkästään Euroopan köyhimmistä maista. On myös aivan tavallista, että varsinkin matalapalkka-aloilla (mutta toisinaan jopa paremmin tienaavat perheettömät) työssäkäyvät aikuiset ihmiset asuvat jaetuissa asunnoissa pienissä huoneissa, mikä on Suomessa vielä suhteellisen harvinaista muille kuin ehkä opiskelijoille. Käypä katsomassa vaikka Lontoossa tai Pariisissa, ei ole monellakaan elämä siellä kuin elokuvissa. Toki Suomessa lääniä tosiaan riittää enemmän eikä Helsinki ole vallan iso kaupunki, mutta toiset syystä tai toisesta kuitenkin priorisoivat esimerkiksi Helsingin kantakaupungissa asumisen leveästi asumisen edelle, silloin tarvii joskus asua ahtaammin että varat riittää. Valintoja valintoja - itse en haluaisi koppikotiin enkä suurin surminkaan esimerkiksi Helsingin keskustaan, mutta moni muu haluaa ja siitä vaan.
Rakennetaanko esim. Lontoossa tai Pariisissa uusia taloja jossa on minikoteja, eli näitä 40 neliön kolmioita ja 17 neliön yksiöitä?
Lontoossa rakentavat vain miljonäärit. Siellä on kymmenen vuoden jono kunnan vuokrakämppiin ja tavallisia työtätekeviä on asunnottomana tai vuokralla yhdessä huoneessa asuntopulan ja hintojen vuoksi. Iso-Britannia on luokkayhteiskunta. Lisäksi kaikkialla pääkaupungeissa on kallista ja vähemmän neliöitä käytettävissä per asukas kuin muualla.
Teillä kitisijöillä ei ole aavistustakaan miten hyvin täällä on asiat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksinasuvalle tuo 47,5 varmaan riittääkin. Miksi muuten kuvitellaan että sinkkujen pitäisi elää jossain kolossa? On sinkkujakin jotka tarvitsevat tilaa ympärilleen ja kaikki sinkut eivät ole mitään baareilevia parikymppisiä. Toisekseen, ongelma tästä on alkanut tulla sen takia että nykyään ei muuta rakennetakkaan kuin komeroasuntoja tyyliin 30 neliön kolmioita. Ja ihmisille syötetään mielikuvaa että on cooool ja hip ja vaikka mikä asua ylikalliissa koirankopissa. Pikkuhiljaa suomalaisten elämistyyli on alkanut siirtyä kehitysmaiden huone+5 henkilöä-tyyliin ja ne kehikset saavat täällä niitä tilavia kolmiota/neliöitä. Tämäkö ei ole väärin ja outoa? Suomessa ON tilaa rakentaa(mutta kenelle)
Moni pariskunta asuu tuon kokoisessa kaksiossa aivan tyytyväisenä ja sinkku yksiössä. Sotket nyt kaksi asiaa keskenään: omat mieltymyksesi ja sen mikä on oikeasti tarpeellista. Mitä tuo "tarvitsee" tarkoittaa? Sano vaan suoraan että haluaa. Liikojen huoneiden tunkeminen pieniin neliöihin on toki hassua.
Vierailija kirjoitti:
Miten tuossa nukkuma-kaapissa ilma kiertää ?
Varmaan tuhannes viesti tässä ketjussa samasta asiasta. Jutussa oli, että siellä on poistoilmaventtiili. Lisäksi oviaukko on auki.
On huolestuttavaa miten ihmisten lukutaito on heikentynyt.
Kyllä neliöitä olla pitää, vaikka syän märkenisi.
Minä en tiedä mitä niissä rakennetaan tällä hetkellä, mutta noita mikroasuntoja kyllä löytyy ja niistä kirjoitellaan juttuja ihan samoin kuin nyt vaikka tuosta aloituksen "koppikodista". Pahimmat on tätä tasoa: https://www.mirror.co.uk/news/uk-news/tiny-london-flat-measuring-sale-2…