Ja taas tätä koppikotien hehkutusta: Leena asuu lapsensa kanssa 47,5 neliön kaksiossa: tämä ratkaisi tilanpuutteen – ”Kaksiosta tuli melkein kuin kolmio”
https://www.is.fi/asuminen/art-2000008535411.html
Tosi ihanaa viettää yönsä tuollaisessa sellissä
Kommentit (138)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä muutenkaan näiden minikotien ja "näppärien tilaratkaisujen" ihannointia.
Minä ymmärrän hyvin, koska sossu ei maksa vuokraani vaan maksan muutaman kympin asumistukea ylittävän osan ihan itse, matalapalkka-alan osa-aikaisen työpaikan pienestä palkastani. Ahdas asunto on käytännön sanelema pakko. Rahalle kun on muutakin käyttöä kuin vuokra, ja muutto muualle halvempien neliövuokrien perässä tarkoittaisi sek lisääntyneitä työmatkakuluja että vähentynyttä vapaa-aikaa. Jostain on pakko tinkiä, mutta onneksi pienestäkin kämpästä voi saada toimivan ja mukavan kodin.
No itsekin juuri kerroit miksi tässä tilanteessa ei ole mitään "ihannoimista"!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä muutenkaan näiden minikotien ja "näppärien tilaratkaisujen" ihannointia.
Minä ymmärrän hyvin, koska sossu ei maksa vuokraani vaan maksan muutaman kympin asumistukea ylittävän osan ihan itse, matalapalkka-alan osa-aikaisen työpaikan pienestä palkastani. Ahdas asunto on käytännön sanelema pakko. Rahalle kun on muutakin käyttöä kuin vuokra, ja muutto muualle halvempien neliövuokrien perässä tarkoittaisi sek lisääntyneitä työmatkakuluja että vähentynyttä vapaa-aikaa. Jostain on pakko tinkiä, mutta onneksi pienestäkin kämpästä voi saada toimivan ja mukavan kodin.
No itsekin juuri kerroit miksi tässä tilanteessa ei ole mitään "ihannoimista"!
Höpsis. Näppärä minikoti on kaiken hehkutuksen arvoinen, koska muuten pienessä kämpässä seinät kaatuisi päälle.
Ei tuon kokoinen asunto mielestäni ole koppi. Ihan normaalikokoinen kahdelle.
Viime vuosina on kyllä kieltämättä ollut superpienten kotien villitys meneillään länsimaissa, myös omakotitalojen. YouTubessa on valtavasti tiny house -videoita. Yleensä asukkaat ovat kyllä pariskuntia ja yksin eläviä.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olikohan luvat kunnossa, huoneen käyttötarkoituksen muuttaminen vaatii rakennusluvan!
Mitä hel*etin merkitystä! Minua niin ärsyttää nämä suomalaiset sääntöorjat, mitään ei voida muka tehdä ilman lupaa. Vaikka olemmekin Suomessa, omaa harkintaa saa silti käyttää.
Muistuttaisin, että samat säännöt koskevat meitä kaikkia. Tässä tilanteessa on monta huomioon otettavaa asiaa: ilmanvaihto, paloturvallisuus ja poistumisteiden toimivuus näin äkkiä tuli mieleen.
Tyypillinen suomijuntin asenne: "Ei säännöt minua koske.". Mitäs sitten kun jotain tapahtuu ja etsitään syyllisiä. Ei taida vakuutusyhtiö auttaa luvattomien remonttien takia sattuneiden vahinkojen kanssa.
Jos lupaa ei ole haettu, niin sattuupa mikä vahinko tahansa, vakuutusyhtiö ei täyttä hintaa maksa. Olin töissä vakuutusyhtiössä 30 v.
Mikä lupa tarvitaan, jos vaatehuone muutetaan makuusopeksi?
Vaatehuoneet ovat kevytrakenteisia, myös ilmastointi huomioitu. Itse en näe mitään ongelmaa, säilytetäänkö siellä patjaa tai huonekaluja vai nukutaanko siellä.
Taloyhtiö tarvitsee toimenpideluvan, jos vaatehuone muutetaan esim. saunaksi, joita on rakennettu paljon, mutta sekin määrääntyy kiukaan perusteella.
As.Oy voi huoneen käyttötarkoitusta voi muuttaa vapaasti, olohuoneesta tehdä makuuhuoneen tai makuuhuoneesta vaatehuoneen, luvanvaraista on jos tarvitaan muuttaa vesipistettä, sähkösulakkeiden kokoa jne.
Ja vaatehuoneen neliöt lasketaan asuinhuoneiston neliömäärään.
Luin "taas tätä korppikotkien hehkutusta"....
Suurimmalla osalla isojen asuntojen omistajilla, neliöt ovat käytössä tavaran säilytykseen tai vajaalla käytöllä ja kotona vietetään aikaa muutaman neliön alueella, joka on yleensä oleskelutila ja keittiö ja makuuhuoneessa käydään vain nukkumassa.
Ja monessa lapsiperheessä, lapsetkin haluavat olla vanhempiensa seurassa, eikä yksin omassa huoneessa.
Itse asun vanhassa talossa, neliöitä 130m2 ja saman verran yläkerrassa, jota pidetään puolilämpimänä ja kun olen kotona, vietän aikaani n. 30m2 tilassa, enkä juuri vietä aikaani muissa huoneessa ja ovat lähinnä huonekalujen ja tavaroiden käytössä, joka maksaa aivan liikaa.
Minulle kävisi oikein hyvin tuollainen minikoti, asumiskustannukset pienet, jo lämmityskuluissa säästää paljon ja senkin ylimääräisen rahan voisi käyttää muun elämänlaadun parantamiseen, joka tuottaa mielihyvää ja iloa.
Kun huomioi suomalaisten palkansaajien ostovoiman, palkasta menee aivan liian paljon asumiskustannuksiin, vaikka kotona ollaan vähän ja ajasta työssäkäyvät viettävät lähes puolet muualla.
Vierailija kirjoitti:
Suurimmalla osalla isojen asuntojen omistajilla, neliöt ovat käytössä tavaran säilytykseen tai vajaalla käytöllä ja kotona vietetään aikaa muutaman neliön alueella, joka on yleensä oleskelutila ja keittiö ja makuuhuoneessa käydään vain nukkumassa.
Ja monessa lapsiperheessä, lapsetkin haluavat olla vanhempiensa seurassa, eikä yksin omassa huoneessa.Itse asun vanhassa talossa, neliöitä 130m2 ja saman verran yläkerrassa, jota pidetään puolilämpimänä ja kun olen kotona, vietän aikaani n. 30m2 tilassa, enkä juuri vietä aikaani muissa huoneessa ja ovat lähinnä huonekalujen ja tavaroiden käytössä, joka maksaa aivan liikaa.
Minulle kävisi oikein hyvin tuollainen minikoti, asumiskustannukset pienet, jo lämmityskuluissa säästää paljon ja senkin ylimääräisen rahan voisi käyttää muun elämänlaadun parantamiseen, joka tuottaa mielihyvää ja iloa.
Kun huomioi suomalaisten palkansaajien ostovoiman, palkasta menee aivan liian paljon asumiskustannuksiin, vaikka kotona ollaan vähän ja ajasta työssäkäyvät viettävät lähes puolet muualla.
Kun sain esikoisen, muutettiin mieheni lapsuudenkotiin. Appivanhemmat muuttivat uudisasuntoon. Tästä on lähes 20 v.
Mies sai parin v komennuksen ja aloin samantien tyhjentämään kotia.
Aikaa meni hirveesti, myin satoja paketteja huutiksessa. Alunperin kaikki, joka oli myynnissä, oli yhdessä huoneessa ha toisessa , mikä oli menossa myyntiin.
Pikkuhiljaa talo tyhjeni ja yhtenä päivänä yläkerta oli tyhjä.
Appivanhemmat aina voivottelivat kun kaikuu, ei ole kodikasta.
Heidän uusi koti oli ja on ihana. Jätti turhat tavarat, matkamuistot, lahjat jne ja otti kauneimmat mukaan.
Parin v ajan meidän oma koti oli vuokralla. Karsinnassa tajusin mitä en halua
Kodin neliöt ei vielä kerro asumismukavuudesta ja viihtyvyydestä, ellei sitten ole neljän seinän sisällä 24/7, vaan tärkeintä on sijainti. Palvelut, puistot ja metsät, uimarannat, puutarhat jne.
Vierailija kirjoitti:
Olikohan luvat kunnossa, huoneen käyttötarkoituksen muuttaminen vaatii rakennusluvan!
Ei vaadi, kun sinne ei rakennettu saunaa tai toisinpäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja taas on böndet tohkeissaan kun ei kaikki haluakaan asua ryteikössä jossain persjärvellä. 😁
Ei ne teidän homekorsut ole minkään arvoisia eikä sinne kukaan muuta. Hyväksykää kohtalonne.
Miksi sun mielestä on ok että Helsingin hinnat on ihan riistohintoja? Eikö asialle tosiaan pitäisi tehdä mitään paitsi tunkea ihminen vaatehuoneeseen nukkumaan? Mielestäni ihmisellä on oikeus asua Helsingissä ilman että joutuu maksamaan itsensä sairaaksi tai asumaan komerossa. Koko homma on ihan perseellään, siksi että ihmiset kuten sinä vain hyväksyvät kaiken.
Monet myös unohtavat, että Helsinki on monelle kotikaupunki! Onko tosiaan muka oikein, että omasta synnyin- ja kotikaupungistaan on muutettava pois vain siksi, ettei ole varaa asua siellä?! Että on ihan ok vaatia, että ihminen joutuu hylkäämään perheensä, sukulaisensa, ystävänsä, harrastuksensa ja kaiken muun mitä elinpiiriinsä on ikinä kuulunut?! Ja kyllä Helsinkikin tarvitsee matalapalkka-alojen ihmisiä eikä kaikkia voi seutukuntiin asuttaa! Kaikki eivät voi kulkea matkojen takaa eikä se tulisi lopulta enää halvemmaksikaan ja lisäksi pitäisi tosiaan hylätä kaikki tutut ja lähipiiri. Kyllä asumisen hinnalle tm. on tehtävä jotain, sillä poismuutto ei tosiaan ole mikään ratkaisu.
Jostain syystä poismuuttoa kuitenkin esitetään itsestäänselväksi ratkaisuksi kaikille maaseudulla asuville, jos he kärsivät jatkuvasta yksityisautoilun kallistumisesta ja palveluiden keskittämisestä pelkkiin isoihin kaupunkeihin. Vaikka yhtä lailla se maaseutu on heille koti ja siellä on perhe ja ystävät.
Vierailija kirjoitti:
Varo, kohta huoneen käyttötarkoitustarkastaja soittaa ovikelloa. Siinä kotoa muuttaneen lapsen entisessä makuuhuoneessa ei sitten voi muuta kuin nukkua!
Ja kun vaatehuoneeseen oli tehty sähkö- ja ilmanvaihtotöitä niin taloyhtiölle on tehty remontti-ilmoitus. En tajua mitä höpsit rakennusluvasta.
Vierailija kirjoitti:
Ja monessa lapsiperheessä, lapsetkin haluavat olla vanhempiensa seurassa, eikä yksin omassa huoneessa.Itse asun vanhassa talossa, neliöitä 130m2 ja saman verran yläkerrassa, jota pidetään puolilämpimänä ja kun olen kotona, vietän aikaani n. 30m2 tilassa, enkä juuri vietä aikaani muissa huoneessa ja ovat lähinnä huonekalujen ja tavaroiden käytössä, joka maksaa aivan liikaa.
Etätyö tuli aika monelle jäädäkseen, ja itsekin hyödynnän kyllä koko 130 neliön kotiani. Edellinen oli 56 neliöinen kaksio, mielestäni silloin ihan sopiva kahdelle, mutta enää en haluaisi niin pieneen toisen ihmisen ja lemmikkien kanssa.
Onko menossa joku kilpailu siitä kuka kykenee asumaan mahdollisimman epäinhimillisesti? Olen asunut pienessä asunnossa ja siinä ei ollut mitään hyvää. Jopa siivoaminen on helpompaa, kun on edes vähän tilaa ympärillä.
Ei meidän ole myöskään pakko matkia kaikkia huonoja asioita ulkomailta. Kuten esim. pieniä asuntoja.
Vierailija kirjoitti:
Onko menossa joku kilpailu siitä kuka kykenee asumaan mahdollisimman epäinhimillisesti? Olen asunut pienessä asunnossa ja siinä ei ollut mitään hyvää. Jopa siivoaminen on helpompaa, kun on edes vähän tilaa ympärillä.
Ei meidän ole myöskään pakko matkia kaikkia huonoja asioita ulkomailta. Kuten esim. pieniä asuntoja.
Allekirjoitan tämän, että siivoaminen on helpompaa isossa asunnossa. Asun lapsen kanssa noin 50 m2 kämpässä ja vaikka ei olla mitään tavararohmuja, sitä tavaraa kuitenkin vaan eläessä kertyy ja kun on pienet säilytystilat, tavaroita pitää siirtää jatkuvasti edestakaisin. Haaveilen isommasta kodista, edes 10m2 suuremmasta.
Vierailija kirjoitti:
En tajua miksi Suomessa on suorastaan lähtenyt käsistä tämä minikotimania. Lääniä riittää, myös pääkaupunkiseudulla, väkeä on vähän, rakennukset pystyy nykyään rakentamaan energiatehokkaammiksi kuin koskaan jne. Ei muualla Euroopassa asuta noin.
Nyt et kyllä tiedä ollenkaan mistä puhut. Muualla Euroopassa asutaan usein vielä ahtaammin jos puhutaan isoista kaupungeista/pääkaupungeista. Enkä puhu pelkästään Euroopan köyhimmistä maista. On myös aivan tavallista, että varsinkin matalapalkka-aloilla (mutta toisinaan jopa paremmin tienaavat perheettömät) työssäkäyvät aikuiset ihmiset asuvat jaetuissa asunnoissa pienissä huoneissa, mikä on Suomessa vielä suhteellisen harvinaista muille kuin ehkä opiskelijoille. Käypä katsomassa vaikka Lontoossa tai Pariisissa, ei ole monellakaan elämä siellä kuin elokuvissa. Toki Suomessa lääniä tosiaan riittää enemmän eikä Helsinki ole vallan iso kaupunki, mutta toiset syystä tai toisesta kuitenkin priorisoivat esimerkiksi Helsingin kantakaupungissa asumisen leveästi asumisen edelle, silloin tarvii joskus asua ahtaammin että varat riittää. Valintoja valintoja - itse en haluaisi koppikotiin enkä suurin surminkaan esimerkiksi Helsingin keskustaan, mutta moni muu haluaa ja siitä vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tajua miksi Suomessa on suorastaan lähtenyt käsistä tämä minikotimania. Lääniä riittää, myös pääkaupunkiseudulla, väkeä on vähän, rakennukset pystyy nykyään rakentamaan energiatehokkaammiksi kuin koskaan jne. Ei muualla Euroopassa asuta noin.
Nyt et kyllä tiedä ollenkaan mistä puhut. Muualla Euroopassa asutaan usein vielä ahtaammin jos puhutaan isoista kaupungeista/pääkaupungeista. Enkä puhu pelkästään Euroopan köyhimmistä maista. On myös aivan tavallista, että varsinkin matalapalkka-aloilla (mutta toisinaan jopa paremmin tienaavat perheettömät) työssäkäyvät aikuiset ihmiset asuvat jaetuissa asunnoissa pienissä huoneissa, mikä on Suomessa vielä suhteellisen harvinaista muille kuin ehkä opiskelijoille. Käypä katsomassa vaikka Lontoossa tai Pariisissa, ei ole monellakaan elämä siellä kuin elokuvissa. Toki Suomessa lääniä tosiaan riittää enemmän eikä Helsinki ole vallan iso kaupunki, mutta toiset syystä tai toisesta kuitenkin priorisoivat esimerkiksi Helsingin kantakaupungissa asumisen leveästi asumisen edelle, silloin tarvii joskus asua ahtaammin että varat riittää. Valintoja valintoja - itse en haluaisi koppikotiin enkä suurin surminkaan esimerkiksi Helsingin keskustaan, mutta moni muu haluaa ja siitä vaan.
Rakennetaanko esim. Lontoossa tai Pariisissa uusia taloja jossa on minikoteja, eli näitä 40 neliön kolmioita ja 17 neliön yksiöitä?
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos äidille tulee vaikka "yövieras"?! Lapsen ollessa samassa huoneessa sitten lempii miesvierastaan? Hyi ei se ole ok!!!!
Onko se yhtään parempi että karvainen hanuri pomppii ovettoman komeron oviaukossa ja äänet kuuluvat ympäriinsä?
Itse olisin mielummin yhdistänyt komeron seinä kaatamalla alkoviksi olohuoneeseen ja erottanut alkovi-olohuoneen rehellisesti seinillä muusta asunnosta.
Seinät oli ilmeisesti vanhan roosan väriset mutta näytti kuvissa ihan ruskeilta ja ankeilta. Eka ajatus mullakin oli että onpa varmasti helkatin hankala pedata sänky.
Luitteko muuten sitä ilta-sanomien galluppia suomalaisten ihannekodista, kyllä siellä enemmistö haaveili vähintään kahdesta makuuhuoneesta ja tilaakin kaivattiin enemmän kuin nykyiset minikämpät. 0 % vastaajista piti unelmana alle 20 neliön kotia ja vain 3 % alle 50 neliön.
Haha, tarkoitin "kaupunki on olohuone"