Ja taas tätä koppikotien hehkutusta: Leena asuu lapsensa kanssa 47,5 neliön kaksiossa: tämä ratkaisi tilanpuutteen – ”Kaksiosta tuli melkein kuin kolmio”
https://www.is.fi/asuminen/art-2000008535411.html
Tosi ihanaa viettää yönsä tuollaisessa sellissä
Kommentit (138)
Olen asunut muutettuani Helsinkiin noin 15 vuokra-asunnossa kooltaan 19-32 neliötä. Nykyisessä yksiössäni on 35 neliötä enkä kaipaisi yhtäkään enempää, koska vihaan imuroimista.
Toiset tykkää omakotiasumisesta. Mulle haravointi, lumityöt ja vastaavat ovat ikäviä muistoja lapsuudesta. Kerrostaloasumisen paras puoli on se, että kun painaa oven takanaan kiinni niin saa olla omissa oloissaan eikä tarvitse piitata kenestäkään eikä ainakaan naapureista. Ketään ei tarvitse tuntea ellei erityisesti kiinnosta. Ja pihatyöt hoitaa joku firma.
Mä todella ihmettelen tätä pienempien asuntojen vihaamista. Yksinasuvien määrä lisääntyy jatkuvasti. Sinkut viettävät sosiaalista elämää. Monille koti on kämppä eli punkka ja huoltopiste ja sitten taas mennään.
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos äidille tulee vaikka "yövieras"?! Lapsen ollessa samassa huoneessa sitten lempii miesvierastaan? Hyi ei se ole ok!!!!
luultavasti silloin panee, kun lapsi on isällään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olikohan luvat kunnossa, huoneen käyttötarkoituksen muuttaminen vaatii rakennusluvan!
Mitä hel*etin merkitystä! Minua niin ärsyttää nämä suomalaiset sääntöorjat, mitään ei voida muka tehdä ilman lupaa. Vaikka olemmekin Suomessa, omaa harkintaa saa silti käyttää.
Muistuttaisin, että samat säännöt koskevat meitä kaikkia. Tässä tilanteessa on monta huomioon otettavaa asiaa: ilmanvaihto, paloturvallisuus ja poistumisteiden toimivuus näin äkkiä tuli mieleen.
Tyypillinen suomijuntin asenne: "Ei säännöt minua koske.". Mitäs sitten kun jotain tapahtuu ja etsitään syyllisiä. Ei taida vakuutusyhtiö auttaa luvattomien remonttien takia sattuneiden vahinkojen kanssa.
Koskee vain kantiksia. Muille fatta maksaa riittävästi neliöitä. Tasan ei käy onnen lahjat.
Hahaa, elintaso lähenee kommunismin aikoja!
Suomessa kaksio on enää 2,5 m2 suurempi kuin Neuvostoliiton virallinen kaksio. Ei tätä uskoisi jos ei eläisi.
"Typical apartments of the K-7 series have a total area of 30 m2 (323 sq ft) (one-room), 44 m2 (474 sq ft) (two-room) and 60 m2 (646 sq ft) (three-room)."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olikohan luvat kunnossa, huoneen käyttötarkoituksen muuttaminen vaatii rakennusluvan!
Mitä hel*etin merkitystä! Minua niin ärsyttää nämä suomalaiset sääntöorjat, mitään ei voida muka tehdä ilman lupaa. Vaikka olemmekin Suomessa, omaa harkintaa saa silti käyttää.
Muistuttaisin, että samat säännöt koskevat meitä kaikkia. Tässä tilanteessa on monta huomioon otettavaa asiaa: ilmanvaihto, paloturvallisuus ja poistumisteiden toimivuus näin äkkiä tuli mieleen.
Tyypillinen suomijuntin asenne: "Ei säännöt minua koske.". Mitäs sitten kun jotain tapahtuu ja etsitään syyllisiä. Ei taida vakuutusyhtiö auttaa luvattomien remonttien takia sattuneiden vahinkojen kanssa.
Tuo on aika vähäinen rikkomus, katsoi sitä ihan miltä kantilta vain.
Kaikilla ei ole vaatteita ja muuta romua kuutiokaupalla. Tyttäreni on muuttamassa pian omaan yksiöön ja hänellä ei ole oikeasti tavaroita kovin paljon. Ikean senkkiin mahtuvat tavalliset vaatteet, ulkovaatteet taas eteisen kaappiin, keittiötavarat keittiöön ja muut tavarat omille paikoilleen. Meillä on nyt iso koti, mutta täälläkin on tavaraa aika niukasti ja enempää ei tarvitse. En viihdy yhtään missään rojuloissa, joissa kaikki pinnat ja tasot ovat täynnä, romua on lattialla ja millään ei ole mitään väliä. Samanlainen on myös tytär.
Minikodeille pelkkää arvostusta! Meitä 5 henkilöä, asunnossa reilu 80 neliötä. Välillä vaatii vähän luovimista, mutta oikein mukava on ollut tässä asua.
Kaikkein mukavin pointti oli, että asuntolaina maksettiin alle 8 vuodessa pois:)
Me asutaan lapsen kanssa suunnilleen saman kokoisessa asunnossa ja samalla ratkaisulla eli makuuhuone lapsella, itsellä sänky olkkarin nurkassa.
Tällainen ratkaisu on tosi edullinen (Helsingin mittapuulla pieni laina+vastike), mutta kyllähän sitä kieltämättä välillä kaipaa lisää tilaa ympärilleen ja sitä, että olisi oma makuuhuone. Itse katselen siis tällä hetkellä isompaa asuntoa koska kaipaan itse lisää tilaa. Lapsi on tyytyväinen näinkin, ei halua muuttaa kodista pois.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa kaksio on enää 2,5 m2 suurempi kuin Neuvostoliiton virallinen kaksio. Ei tätä uskoisi jos ei eläisi.
"Typical apartments of the K-7 series have a total area of 30 m2 (323 sq ft) (one-room), 44 m2 (474 sq ft) (two-room) and 60 m2 (646 sq ft) (three-room)."
Ihan normaali eurooppalainen kaupunkiasunto.
NL-vastainen propaganda organisoitiin ja suunniteltiin pitkälti USA:ssa ja siksi siinä haukuttiin mm. ahdasta asumista. Amerikassa asuntojen keskikoko onkin huomattavasti suurempi kuin Euroopassa. Muttei se Neuvostoliitossa olennaisesti pienempi ollut kuin Euroopan kapitalistisissa maissa. Kun siis "apartmenteista" eli huoneistoista (?) puhutaan.
Vierailija kirjoitti:
Mä en tajua miksi toisten asuminen nyppii joitain niin kovasti. Ainakaan jos on omaan elämään tyytyväinen.
Ei nypi se että toisen haluaa tai pystyy asumaan noin, vaan se että tätä markkinoidaan jotenkin mahtavan ihanana juttuna. Ihan siksi vaan että ihmiset eivät huomaisi että Helsingin hinnat ovat erseestä.
Vierailija kirjoitti:
Minikodeille pelkkää arvostusta! Meitä 5 henkilöä, asunnossa reilu 80 neliötä. Välillä vaatii vähän luovimista, mutta oikein mukava on ollut tässä asua.
Kaikkein mukavin pointti oli, että asuntolaina maksettiin alle 8 vuodessa pois:)
En todellakaan kestäisi. Kaikkien perheenjäsenten pitää olla tosi sosiaalisia että pystyy asumaan noin.
Vierailija kirjoitti:
Mitä väliä ja ketä kiinnostaa? Kun asuin aikoinani noin 30 m2 kokoisessa kerrostaloasunnossa, niin se oli mielestäni oikein asiallisen kokoinen.
Katsoin kuvat: miten sänkyyn pääsee, hyppäämällä vai kömpimällä.
Asuin lapsen kanssa 8 vuotta kaksiossa. Ensin jaettiin makuuhuone, sitten minä muutin olkkariin. Homma alkoi kiristää hermoja, kun lapsi meni kouluun ja meillä alkoi käydä enemmän lapsen kavereita. Minulla ei ollut mitään paikkaa minne "paeta" muuta kuin vessa. Keittiössäkään ei ollut ovea mitä sulkea, vaan se oli tavallaan samaa tilaa olohuoneen kanssa. Oli piinaavaa, kun aina kun oli kavereita, ei oikein voinut rentoutua tai vetäytyä tekemään mitään omaa.
Viime vuonna muutettiin kolmioon ja elämänlaatu parani 10000%.
Vierailija kirjoitti:
En tajua miksi Suomessa on suorastaan lähtenyt käsistä tämä minikotimania. Lääniä riittää, myös pääkaupunkiseudulla, väkeä on vähän, rakennukset pystyy nykyään rakentamaan energiatehokkaammiksi kuin koskaan jne. Ei muualla Euroopassa asuta noin.
Suomessa ja Pohjoismaissa rakentaminen kallista, kun lämpötila vaihtelut voi olla jopa 75 astetta.
Ja suomalaisten palkansaajan ostovoima on vain Eu-maiden keskitaloa.
Ja kolmanneksi, Suomessa paljon omistusasuntoja, toisin kuin Euroopassa ja asunto maksetaan 20-25vuodessa.
Ja niitä rikkaitakin on vähän.
Vierailija kirjoitti:
Joillekin hyvä ja kaikkeen tottuu. Kun tavaraa ei ole liikaa ja pitää järjestystä yllä, niin varmasti ihan hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Katsoin kuvat: miten sänkyyn pääsee, hyppäämällä vai kömpimällä.
Kömpimällä pääsee oikein hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En todellakaan kestäisi. Kaikkien perheenjäsenten pitää olla tosi sosiaalisia että pystyy asumaan noin.
En minä tätä varauksetta kaikille suosittelisikaan. Ollaan toisaalta aina yhdessä, koko perhe. Matkustellaan ja mökkeillään ja vaelletaan ja tehdään road trippejä ja syödään ulkona.
Mutta ei varmaan kannata kokeilla, jos kaipaa vaan sitä omaa tilaa. Suomessahan on tää yksilökeskeisyys niin selkeä piirre
Vierailija kirjoitti:
Mihin ne vaatteet vaatehuoneesta?
Lue juttu,siellä kerrotaan.