Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apua! Haluan opetella ompelemaan vaatteita!

Vierailija
10.05.2015 |

Prkl mulla meni nyt hermot! Tuntuu, etten löydä mistään häävejä vaatteita itselleni! Vaatteiden laatu laskee vuosi vuodelta, halvat vaatteet kestävät muutaman pesun ja keskihintaiset ja sitä kalliimmat vähän enenmän. Jalkoja mulla on paljon ja housut vielä jotenkuten löytyy, mutta selkä on lyhyt ja sopivaa mekkoa ei olekaan. Asun isossa kaupungissa ja löydän vain harvoin sopivaa, mieluista ja edes säällisen laatuista. 

Minä haluan yrittää nyt opetella ompelemaan itse! Tykkään modernista ja simppelistä - ei mun lempivaatteissani ole edes kovin montaa saumaa. Minulla on kaapissa ihan pätevä ompelukone ja olen ihan loogiseen ajatteluun kykenevä ja sorminäppärä emäntä.

Nyt hyvät siskot tsempatkaa mua - kertokaa ettei ajatukseni ole älytön ja mistä minun kannattaa aloittaa. Kirjavinkkejä ja ihan mitä vaan niksejä pinoon, kiitos!

Niin ja onko tavan t-paita hyvä aloitusprojekti? :)

Kommentit (62)

Vierailija
21/62 |
10.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä maailman helpoin mekko-ohje. Helmaan voi muokata haluamaansa malliin saksilla Ja samoin kaula-aukkoa. Lyhyempi malli käy tunikasta. Minä en koskaan käytä kaavoja vaan jo olemassa olevia vaatteita mallina.

Vierailija
22/62 |
10.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.05.2015 klo 21:10"]Tässäpä on numerolle 13 (ja toki muillekin kiinnostuneille aika maalaisjärkinen ohje siihen, miten piirtää kaavat vanhasta t-paidasta:

Tuolla videolla mallipaidassa ei helppouden maksimoimiseksi ole lainkaan erillisiä hihakappaleita. Pistin penkoen ja yllättävää kyllä löysin vastaavan trikootunikan kaapistani, hooämmän höpölaatua mutta malliltaan aivan oiva. 

Ostoslistalle siis kaavapaperia, tuollainen kätevä "tracing wheel" ja riittävästi kangasta. :)

ap
[/quote]

Jos hm höpölaatua et enää tarvi, leikkaa saumat auki ja avot sulla on kaava

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/62 |
10.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
24/62 |
10.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit mennä myös kangaskauppaan ostamaan Burda-kaavoja. Selaat vaan sitä isoa kirjaa ja ostat kaavan numeron perusteella.

Vierailija
25/62 |
10.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.05.2015 klo 20:19"]

[quote author="Vierailija" time="10.05.2015 klo 20:11"]

Tsemp! Ei se oikeasti ole vaikeaa! Tavallinen t-paita on just hyvä eka projekti. Joku yksinkertainen hamekin voi olla hyvä harjoituskohde. Hae kirjastosta kaavalehtiä (Ottobre, Moda, Suuri Käsityölehti) ja joku ompelemisen perusteos. Kaavat voi jäljentää esim. leivinpaperille.

[/quote]

Olisiko oikea kaavapaperi helpompi aloittelijalle? Meinaan eikö se leivinpaperi helposti rullaudu tai liu'u piirtäessä? Voi olla hassu kysymys, mutta tuli mieleen. 

Onko pöhkö ajatus aloittaa ensiprojekti piirtämällä kaavat jostain vanhasta t-paidasta?

[/quote]

No sitä kaavapaperia on huomattavasti helpompi käsitellä, ja tulee leveämmissä paloissa.

Vierailija
26/62 |
10.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

FB:n ryhmä Ompeluelämää auttaa kaikissa pulmissa

Vierailija
27/62 |
10.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ykdi paketti kaavapaperia ei maksa paljon ja kestää pitkään. Ja osta kirpparilta xl vaate hyvää laatua ja kokeile tuunata siitä.

Vierailija
28/62 |
10.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pinterestistä löytyy kans kivoja ohjeita. Etsi vaikka diy shirt, diy jeans jne. Löytyy myös paljon vaatteiden korjaukseen ja muokkaukseen liittyviä ohjeita.

Vierailija
29/62 |
10.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.05.2015 klo 21:28"]

FB:n ryhmä Ompeluelämää auttaa kaikissa pulmissa

[/quote]

Oikeastiko? Minäkin haluan oppia ompelemaan. Olen ommellut kauan sitten, teininä. Ostin nyt verkkokaupasta ompelukoneen, mutta opettelu ei onnistu. Siis tää on liian tieteellinen. Onnistuin puolaamaan, mutta tuli takapakkia jo heti puolan takaisinlaitossa ja langoituksessa. Olen ihan toivoton luuseri, keneltä voisi kysyä apua?

Vierailija
30/62 |
10.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo toki kaavapaperi on leivinpaperia parempaa, ajattelin vaan että kun se tulee miljoonan metrin rullassa, jos innostus ei sytykään... Mutta voihan sen rullan sitten aina antaa pois nurkista pyörimästä.

Vierailija
31/62 |
10.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en tosiaan lähtisi tekemään vanhasta t-paidasta mallia. Yhtä hyvin voisit piirtää vapaasti, kuin venyvää ja vanuvaa paitaa asetella paperille. Haluatko oikeasti laadukasta vai et?

Vierailija
32/62 |
10.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

31 = 6

Vierailija
33/62 |
10.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en lähtisii ensimmäisenä tekemään trikoosta yhtään mitään, varsinkaan jos ei ole saumuria. 

Mene johonkin ompelukurssille

Vierailija
34/62 |
10.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjatosta saa lainata Burda-lehtiä joissa on kaavat, ihan turhaa ostaa kalliita burdan kaavoja.

Vierailija
35/62 |
10.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
36/62 |
10.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen googlaamaan jenkki- ja brittiompelublogeja, niistä saa hyvin inspistä ja vinkkejä mistä voi ostaa kaavoja. Monet firmat (esim. Colletterie ja Grainline studio) tekee kaavojen lisäksi myös loistavia tutoriaaleja, joiden avulla on tosi helppo aloittelijankin saada vaatteita valmiiksi. Ja kaavat voi usein tulostaa A4 paperille ja liimata yhteen niin ei tarvitse maksaa postikulujen ja odotella postin kulkua.

Googlaa esim. Hemlock tee: ilmainen ja helppo trikoopaidan ohje minkä voi mainiosti ommella ompelukoneella. 

Seuraava haaste onkin sitten löytää kivoja kankaita.. Kangasostoksille ottaisin itsekin mielellään vinkkejä vastaan, Eurokankaasta olen tullut monet kerrat tyhjin käsin pois.

Vierailija
37/62 |
10.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.05.2015 klo 21:50"]

Suosittelen googlaamaan jenkki- ja brittiompelublogeja, niistä saa hyvin inspistä ja vinkkejä mistä voi ostaa kaavoja. Monet firmat (esim. Colletterie ja Grainline studio) tekee kaavojen lisäksi myös loistavia tutoriaaleja, joiden avulla on tosi helppo aloittelijankin saada vaatteita valmiiksi. Ja kaavat voi usein tulostaa A4 paperille ja liimata yhteen niin ei tarvitse maksaa postikulujen ja odotella postin kulkua.

Googlaa esim. Hemlock tee: ilmainen ja helppo trikoopaidan ohje minkä voi mainiosti ommella ompelukoneella. 

Seuraava haaste onkin sitten löytää kivoja kankaita.. Kangasostoksille ottaisin itsekin mielellään vinkkejä vastaan, Eurokankaasta olen tullut monet kerrat tyhjin käsin pois.

[/quote]

Suurin haaste on löytää kankaita. Eurokankaassa on tosi surkeat valikoimat, varsinkin jos on edes jonkinlainen etukäteismielikuva haluamastaan vaatteesta. Paloja löyyy joskus.

Minä kierrän aina kaikki kangaskaupta uudessa kaupungissa, ulkomailla jne. 

Ja toinen juttu on kankaiden hinnat, ne on aika kalliita. vetoketjut myös.

Vierailija
38/62 |
10.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.05.2015 klo 21:20"]

[quote author="Vierailija" time="10.05.2015 klo 21:10"]Tässäpä on numerolle 13 (ja toki muillekin kiinnostuneille aika maalaisjärkinen ohje siihen, miten piirtää kaavat vanhasta t-paidasta:

Tuolla videolla mallipaidassa ei helppouden maksimoimiseksi ole lainkaan erillisiä hihakappaleita. Pistin penkoen ja yllättävää kyllä löysin vastaavan trikootunikan kaapistani, hooämmän höpölaatua mutta malliltaan aivan oiva.  Ostoslistalle siis kaavapaperia, tuollainen kätevä "tracing wheel" ja riittävästi kangasta. :)   ap [/quote] Jos hm höpölaatua et enää tarvi, leikkaa saumat auki ja avot sulla on kaava

[/quote]

Hee, tämähän on hieno idea! Taidan kyllä pessimistinä yrittää piirtää kaavat. Mutta tämä ehdottomasti korvan taakse vinkkinä, ja jos oikein innostun niin sitten tämä idea käyttöön. :)

ap

Vierailija
39/62 |
10.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.05.2015 klo 21:36"]

Joo toki kaavapaperi on leivinpaperia parempaa, ajattelin vaan että kun se tulee miljoonan metrin rullassa, jos innostus ei sytykään... Mutta voihan sen rullan sitten aina antaa pois nurkista pyörimästä.

[/quote]

Kaunis ajatus sulla. :) Mutta taidan investoida siihen "oikeaan" paperiin. Takkuista se on hiihdon opettelu melkein sopivilla monoilla - ehkä sopii periaatteeksi tähänkin. :D Koetetaan tehdä aloituksesta mahdollisimman helppoa, ettei se innostus kuolisi heti alkuunsa. 

ap

Vierailija
40/62 |
10.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä opettelin ompelemaan YouTuben, Pinterestin ja Googlen avulla. Erilaisia videoita ja tutoriaaleja löytyy pilvin pimein. :)

Kaavoja en oikein ole oppinut käyttämään, yleensä oikaisen ja merkkaan kankaaseen leikattavat palat nuppineuloilla, sitten vaan leikkaan... Pitäisi kai jossain kohtaa ruveta tekemään kaavoista mutta en ole vielä jaksanut :D (Jos ei halua ostaa isoa kaavapaperirullaa niin sanomalehdillä pääsee myös alkuun, on isompi paperi käytettävissä kuin leivinpaperi ja niitäkin voi teippailla yhteen.)

Itse ostan kankaani nykyään miltei kokonaan Pelastusarmeijan kirpputorilta (kyllä, sieltäkin saa kankaita, ja myös vetoketjuja hintaan 0,20-0,50€/kpl). Toki siellä ei pysty valitsemaan kankaan kokoa mutta olen tehnyt todella paljon löytöjä tuolta kirpparin kangasosastolta ja vetoketjut ostan miltei pelkästään sieltä nykyään.

Kirjoitan myös (englanninkielistä) blogia jossa on juttua ompeluprojekteistani ja joitakin tutoriaaleja: 

http://somescoundrel.blogspot.fi/

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi viisi