Apua! Haluan opetella ompelemaan vaatteita!
Prkl mulla meni nyt hermot! Tuntuu, etten löydä mistään häävejä vaatteita itselleni! Vaatteiden laatu laskee vuosi vuodelta, halvat vaatteet kestävät muutaman pesun ja keskihintaiset ja sitä kalliimmat vähän enenmän. Jalkoja mulla on paljon ja housut vielä jotenkuten löytyy, mutta selkä on lyhyt ja sopivaa mekkoa ei olekaan. Asun isossa kaupungissa ja löydän vain harvoin sopivaa, mieluista ja edes säällisen laatuista.
Minä haluan yrittää nyt opetella ompelemaan itse! Tykkään modernista ja simppelistä - ei mun lempivaatteissani ole edes kovin montaa saumaa. Minulla on kaapissa ihan pätevä ompelukone ja olen ihan loogiseen ajatteluun kykenevä ja sorminäppärä emäntä.
Nyt hyvät siskot tsempatkaa mua - kertokaa ettei ajatukseni ole älytön ja mistä minun kannattaa aloittaa. Kirjavinkkejä ja ihan mitä vaan niksejä pinoon, kiitos!
Niin ja onko tavan t-paita hyvä aloitusprojekti? :)
Kommentit (62)
[quote author="Vierailija" time="10.05.2015 klo 21:39"]
Mä en lähtisii ensimmäisenä tekemään trikoosta yhtään mitään, varsinkaan jos ei ole saumuria.
Mene johonkin ompelukurssille
[/quote]
Täällä on monta jotka kuorossa sanovat, ettei yksinkertaista t-paitaakaan voi tehdä onnistuneesti ilman saumuria. Olisi kiva, jos vaivautuisitte julistamisen ohella myös vastaamaan eka sivulla esittämääni kysymykseen: miksi se saumuri on niin ässä?
Sä vallan mahdollisesti olet tosi ompeluguru, mutta ilman järkeviä perusteluja saatat vahingossa antaa sellaisen vaikutelman, että olet vaan se tympeä palstan perinteinen vakimasentaja. Tää lainaamani viesti saattaa kiertyä jonkun kierossa mielessä muotoon: "et kuitenkaan sellaista osaa, ei sulla oo välineitäkään, hanki apua ittelles". :D
ap
Älä tee ainakaan ekaa paitaasi "piirrä kaavat vanhasta paidasta"-tyylillä. Aloittelijan on paljon helpompi toimia kunnollisten kaavojen kanssa.
Joka tyypin kaavakirjat (1&2) ovat selkeitä ja niistä löytyy perusvaatteiden kaavoja, sekä neuvoja siihen, miten kaavoja voi muokata. Kaavoja löydät myös lehdistä. Perus-ompelukoneella pärjää. Ompele trikoossa saumat jousto-ompeleella, joka näyttää tältä LLLLLL, ja reunat joko "pikkusiksakilla" (siksak, piston leveys 1 ja pituus 2,5), kaksoisneulalla tai kuvio-ompeleella ( esim "hunajakenno" yms, voi tosin venyttää reunaa).
Lue ohjeet huolella. Piirrä kaavat huolella (kaikki kaavamerkit myös), leikkaa kappaleet tarkasti, silitä vähän väliä. Tekemällä oppii. Ekat tekeleet eivät ole ehkä maailman parhaita, mutta aloita yksinkertaisesta ja pikkuhiljaa alkaa syntymään parempia ja parempia vaatteita. Itse tekemällä et ehkä säästä kamalasti, mutta saat juuri itsellesi sopivia vaatteita. Tsemppiä, ompeleminen on kivaa!
[quote author="Vierailija" time="10.05.2015 klo 21:36"]Joo toki kaavapaperi on leivinpaperia parempaa, ajattelin vaan että kun se tulee miljoonan metrin rullassa, jos innostus ei sytykään... Mutta voihan sen rullan sitten aina antaa pois nurkista pyörimästä.
[/quote]
Sitä saa arkkeina ei maksa paljoa
[quote author="Vierailija" time="10.05.2015 klo 21:35"]
[quote author="Vierailija" time="10.05.2015 klo 21:28"]
FB:n ryhmä Ompeluelämää auttaa kaikissa pulmissa
[/quote]
Oikeastiko? Minäkin haluan oppia ompelemaan. Olen ommellut kauan sitten, teininä. Ostin nyt verkkokaupasta ompelukoneen, mutta opettelu ei onnistu. Siis tää on liian tieteellinen. Onnistuin puolaamaan, mutta tuli takapakkia jo heti puolan takaisinlaitossa ja langoituksessa. Olen ihan toivoton luuseri, keneltä voisi kysyä apua?
[/quote]
No höps, jos olet ennen osannut ommella niin et sinä tosiaankaan voi olla onneton luuseri ompeluhommissa. :D Huono ompelukone on kyllä hyvä innon tappaja, en tiedä onko siitä kyse sun kohdalla.
Toi videossa esiintyvä tracing wheel taitaa muuten olla suomeksi kaavapyörä, jos sellaisen haluat itsellesi ostaa.
ap
[quote author="Vierailija" time="10.05.2015 klo 21:54"][quote author="Vierailija" time="10.05.2015 klo 21:50"]
Suosittelen googlaamaan jenkki- ja brittiompelublogeja, niistä saa hyvin inspistä ja vinkkejä mistä voi ostaa kaavoja. Monet firmat (esim. Colletterie ja Grainline studio) tekee kaavojen lisäksi myös loistavia tutoriaaleja, joiden avulla on tosi helppo aloittelijankin saada vaatteita valmiiksi. Ja kaavat voi usein tulostaa A4 paperille ja liimata yhteen niin ei tarvitse maksaa postikulujen ja odotella postin kulkua.
Googlaa esim. Hemlock tee: ilmainen ja helppo trikoopaidan ohje minkä voi mainiosti ommella ompelukoneella.
Seuraava haaste onkin sitten löytää kivoja kankaita.. Kangasostoksille ottaisin itsekin mielellään vinkkejä vastaan, Eurokankaasta olen tullut monet kerrat tyhjin käsin pois.
[/quote]
Suurin haaste on löytää kankaita. Eurokankaassa on tosi surkeat valikoimat, varsinkin jos on edes jonkinlainen etukäteismielikuva haluamastaan vaatteesta. Paloja löyyy joskus.
Minä kierrän aina kaikki kangaskaupta uudessa kaupungissa, ulkomailla jne.
Ja toinen juttu on kankaiden hinnat, ne on aika kalliita. vetoketjut myös.
[/quote]
Nettikaupoissa on kivoja kankaita
Yks hyvä vinkki on, että osta vanhoja materiaaleja tai jopa vanhoja vaatteita, joita tuunaat. Ennen 70-lukua materiaalit tehtiin vielä yleensä kestämään, nykyään tahallisen vanhentamisen ansiosta ostokankaatkin voivat olla huonolaatuisia :/
[quote author="Vierailija" time="10.05.2015 klo 22:11"]Minä opettelin ompelemaan YouTuben, Pinterestin ja Googlen avulla. Erilaisia videoita ja tutoriaaleja löytyy pilvin pimein. :)
Kaavoja en oikein ole oppinut käyttämään, yleensä oikaisen ja merkkaan kankaaseen leikattavat palat nuppineuloilla, sitten vaan leikkaan... Pitäisi kai jossain kohtaa ruveta tekemään kaavoista mutta en ole vielä jaksanut :D (Jos ei halua ostaa isoa kaavapaperirullaa niin sanomalehdillä pääsee myös alkuun, on isompi paperi käytettävissä kuin leivinpaperi ja niitäkin voi teippailla yhteen.)
Itse ostan kankaani nykyään miltei kokonaan Pelastusarmeijan kirpputorilta (kyllä, sieltäkin saa kankaita, ja myös vetoketjuja hintaan 0,20-0,50€/kpl). Toki siellä ei pysty valitsemaan kankaan kokoa mutta olen tehnyt todella paljon löytöjä tuolta kirpparin kangasosastolta ja vetoketjut ostan miltei pelkästään sieltä nykyään.
Kirjoitan myös (englanninkielistä) blogia jossa on juttua ompeluprojekteistani ja joitakin tutoriaaleja:
http://somescoundrel.blogspot.fi/
[/quote]
Kaavapapruu saa arkeissa, ei tartte mitään rullia ostaa
[quote author="Vierailija" time="10.05.2015 klo 22:23"]
[quote author="Vierailija" time="10.05.2015 klo 21:54"][quote author="Vierailija" time="10.05.2015 klo 21:50"] Suosittelen googlaamaan jenkki- ja brittiompelublogeja, niistä saa hyvin inspistä ja vinkkejä mistä voi ostaa kaavoja. Monet firmat (esim. Colletterie ja Grainline studio) tekee kaavojen lisäksi myös loistavia tutoriaaleja, joiden avulla on tosi helppo aloittelijankin saada vaatteita valmiiksi. Ja kaavat voi usein tulostaa A4 paperille ja liimata yhteen niin ei tarvitse maksaa postikulujen ja odotella postin kulkua. Googlaa esim. Hemlock tee: ilmainen ja helppo trikoopaidan ohje minkä voi mainiosti ommella ompelukoneella. Seuraava haaste onkin sitten löytää kivoja kankaita.. Kangasostoksille ottaisin itsekin mielellään vinkkejä vastaan, Eurokankaasta olen tullut monet kerrat tyhjin käsin pois. [/quote] Suurin haaste on löytää kankaita. Eurokankaassa on tosi surkeat valikoimat, varsinkin jos on edes jonkinlainen etukäteismielikuva haluamastaan vaatteesta. Paloja löyyy joskus. Minä kierrän aina kaikki kangaskaupta uudessa kaupungissa, ulkomailla jne. Ja toinen juttu on kankaiden hinnat, ne on aika kalliita. vetoketjut myös. [/quote] Nettikaupoissa on kivoja kankaita
[/quote]
Mistä nettikaupoista olet ostanut?
[quote author="Vierailija" time="10.05.2015 klo 21:54"]
[quote author="Vierailija" time="10.05.2015 klo 21:50"]
Suosittelen googlaamaan jenkki- ja brittiompelublogeja, niistä saa hyvin inspistä ja vinkkejä mistä voi ostaa kaavoja. Monet firmat (esim. Colletterie ja Grainline studio) tekee kaavojen lisäksi myös loistavia tutoriaaleja, joiden avulla on tosi helppo aloittelijankin saada vaatteita valmiiksi. Ja kaavat voi usein tulostaa A4 paperille ja liimata yhteen niin ei tarvitse maksaa postikulujen ja odotella postin kulkua.
Googlaa esim. Hemlock tee: ilmainen ja helppo trikoopaidan ohje minkä voi mainiosti ommella ompelukoneella.
Seuraava haaste onkin sitten löytää kivoja kankaita.. Kangasostoksille ottaisin itsekin mielellään vinkkejä vastaan, Eurokankaasta olen tullut monet kerrat tyhjin käsin pois.
[/quote]
Suurin haaste on löytää kankaita. Eurokankaassa on tosi surkeat valikoimat, varsinkin jos on edes jonkinlainen etukäteismielikuva haluamastaan vaatteesta. Paloja löyyy joskus.
[/quote]
Tiedän kyllä, ettei itse tekemällä säästä lainkaan rahaa. :) Se ei tässä ole pointtina eikä mulle ole (kohtuuden rajoissa) väliä sillä, mitä mun vaatteeni maksavat. Haluaisin itselleni elämää helpottamaan yksinkertaisen vaatevaraston, jossa olisi mulle sopivia ja toisiinsa yhteensopivia vaatteita. Aamulla voisi sitten vain heittää vaatteet niskaan miettimättä enempiä yhdistelmiä. Haluaisin myös, että mun ei tarvisi kaiken aikaa ostaa uusia vaatteita ja laittaa siihen aikaa ja vaivaa. Niitä huonolaatuisia ostovaatteita kun joutuu uusimaan todella usein.
Varmasti kangaskaupasta ei löydä kaikkea mahdollista - mutta en löydä kyllä vaatekaupoistakaan. :D Garderoobini värikartta on akselilla musta-harmaa-valkoinen-tummansininen-oikeansävyinen beige, joskus jotain kauden trendiväriä mausteena. En oikein suostu uskomaan, että harmaan ja valkoisen kankaan löytäminen aloittelijan töihin on ihan kamalan vaikeaa. :) Jos niin on, niin siinähän ne kangastuliaiset tulevat matkalaukussa kuin vaatetuliaisetkin. :)
ap
Kerrotko vielä mitä sen ensimmäisen viestin monta jalkaa tarkoittaa. Jotain ihan muuta yritit kertoa, mutta ennakoiva päätti jekuttaa meitä.
Mutta on asiaakin... Tästä joku mainitsikin... Pinterestissä on kivoja ohjeita ompeluun ja tekniikoihin. Minä opettelin ihan normaalipuuvillakankaan kanssa tekemällä kesähameita ja kasseja. Joustaviin kankaisiin en ole tykästynyt vieläkään, minun kone ei tee kunnolla joustavaa ommelta.
Kuitukangaslakana on myös hyvä kaava"paperi". Itse käytän sitä kaavoissa, joista tulee kestosuosikkeja.
[quote author="Vierailija" time="10.05.2015 klo 22:11"]
Minä opettelin ompelemaan YouTuben, Pinterestin ja Googlen avulla. Erilaisia videoita ja tutoriaaleja löytyy pilvin pimein. :)
Kaavoja en oikein ole oppinut käyttämään, yleensä oikaisen ja merkkaan kankaaseen leikattavat palat nuppineuloilla, sitten vaan leikkaan... Pitäisi kai jossain kohtaa ruveta tekemään kaavoista mutta en ole vielä jaksanut :D (Jos ei halua ostaa isoa kaavapaperirullaa niin sanomalehdillä pääsee myös alkuun, on isompi paperi käytettävissä kuin leivinpaperi ja niitäkin voi teippailla yhteen.)
Itse ostan kankaani nykyään miltei kokonaan Pelastusarmeijan kirpputorilta (kyllä, sieltäkin saa kankaita, ja myös vetoketjuja hintaan 0,20-0,50€/kpl). Toki siellä ei pysty valitsemaan kankaan kokoa mutta olen tehnyt todella paljon löytöjä tuolta kirpparin kangasosastolta ja vetoketjut ostan miltei pelkästään sieltä nykyään.
Kirjoitan myös (englanninkielistä) blogia jossa on juttua ompeluprojekteistani ja joitakin tutoriaaleja:
[/quote]
En ole käynyt moneen vuoteen kirppareilla (kun ei sieltäkään löydy koskaan mitään kivaa), mutta voisi joskus piipahtaa jos sieltä kankaitakin saa. :)
Noi sun luomukset on todella hienoja, mut ei ehkä parasta apua tällaiselle vasta-alkajalle.
Maailma on kyllä pieni. Ollaan nimittäin joskus taidettu olla ohimennen tekemisissä toistemme kanssa. Tai sit sulla on kaksoisolento. :D
Ap
Minäkään en suosittelisi aloittamaan trikoon ompelusta, vaan jostain joustamattomista materiaaleista. Samoin kannattaa opetella kunnollisilla kaavoilla ja alkaa oikoa ja muokata sitten kun on perustaidot hallussa. Vanhat lakanat ovat kätevää kokeilumateriaalia, myös protojen tekemiseen.
Trikoota voi ommella tavallisella koneella, mutta saumurilla saa helpommin parempaa jälkeä. Myös joustamattomia kankaita ommellessa saumanvarat on mukavampi huolitella saumurilla kuin siksakilla.
-vaatetusompelija
Kaverini aloitti ompelun hääpuvusta. Liukasta kangasta. Tuli ihan ok mekko.
[quote author="Vierailija" time="10.05.2015 klo 22:34"]
[quote author="Vierailija" time="10.05.2015 klo 21:54"]
[quote author="Vierailija" time="10.05.2015 klo 21:50"]
[/quote]
[/quote]
Tiedän kyllä, ettei itse tekemällä säästä lainkaan rahaa. :) Se ei tässä ole pointtina eikä mulle ole (kohtuuden rajoissa) väliä sillä, mitä mun vaatteeni maksavat. Haluaisin itselleni elämää helpottamaan yksinkertaisen vaatevaraston, jossa olisi mulle sopivia ja toisiinsa yhteensopivia vaatteita. Aamulla voisi sitten vain heittää vaatteet niskaan miettimättä enempiä yhdistelmiä. Haluaisin myös, että mun ei tarvisi kaiken aikaa ostaa uusia vaatteita ja laittaa siihen aikaa ja vaivaa. Niitä huonolaatuisia ostovaatteita kun joutuu uusimaan todella usein.
Varmasti kangaskaupasta ei löydä kaikkea mahdollista - mutta en löydä kyllä vaatekaupoistakaan. :D Garderoobini värikartta on akselilla musta-harmaa-valkoinen-tummansininen-oikeansävyinen beige, joskus jotain kauden trendiväriä mausteena. En oikein suostu uskomaan, että harmaan ja valkoisen kankaan löytäminen aloittelijan töihin on ihan kamalan vaikeaa. :) Jos niin on, niin siinähän ne kangastuliaiset tulevat matkalaukussa kuin vaatetuliaisetkin. :)
ap
[/quote]
Tuo nyt ei varsinaisesti ollut sinulle vaan yleensä jorinaa kangasvalikoimista nykyaikana.
Asutko Vantaalla? Tee minulle Munsalan kansallispuku?
Kuten moni muukin sanoi: PINTEREST!! <3 löytyy paaaaaljon muutaki ku ompelua.
[quote author="Vierailija" time="10.05.2015 klo 22:49"]
[quote author="Vierailija" time="10.05.2015 klo 22:11"]
Minä opettelin ompelemaan YouTuben, Pinterestin ja Googlen avulla. Erilaisia videoita ja tutoriaaleja löytyy pilvin pimein. :)
[/quote]
En ole käynyt moneen vuoteen kirppareilla (kun ei sieltäkään löydy koskaan mitään kivaa), mutta voisi joskus piipahtaa jos sieltä kankaitakin saa. :)
Noi sun luomukset on todella hienoja, mut ei ehkä parasta apua tällaiselle vasta-alkajalle.
Maailma on kyllä pieni. Ollaan nimittäin joskus taidettu olla ohimennen tekemisissä toistemme kanssa. Tai sit sulla on kaksoisolento. :D
Ap
[/quote]
Pelastusarmeijan kirpparilla tosiaan on kankaita ja joskus sieltä löytyy todellisia aarteita.
Hassua että sanot ettei nuo ole sopivia vasta-alkajalle, koska itse miellän itseni vielä melko aloittelevaksi ompelun saralla :D Kellohelmaiset mekot on ehkä helpoimpia ommella, siksi suosinkin niitä... :P Tuolla blogissa on pari suht helppoa tutoriaalia, löytyy klikkaamalla sivupalkin "tutorial"-tägiä. Kellohameen tekeminen ainakin on helppoa. :)
Hui, missä tekemisissä me ollaan oltu? :D
Hei,Hattulassa alkaa uusi iloinen monipuolinen ja nykyaikainen Naisten ompelu ja käsityöseura keväällä ja siellä pidetään myös ompelukursseja aloittelioille ja jo ommelleille sekä käsityökursseja myös.Fiilis on tosi iloinen sielä ja ompeluseuran nimi on Päivin ompelu & käsityökerho ja sillä on uudet sivut nyt netissä-)
Ottakaahan yhteyttä jos ompeleminen ja käsityöt kursseineen kiinnostaa. Maaliskuussa jo lennokkaan kesähameen ompelukurssi ja nätin kesämekon ompelukurssi mikäli ompelioita löytyy riittävästi ja kiva opettaja-)
0456499120
Valmiissa kaavoissa verrattuna vaatteesta jäljennettyyn on se etu, että mukana tulee ompeluohjeet. Tosin t-paidan ompelujärjestys nyt on helppo päätellä itsekin, mutta jos tekee jotain monimutkaisempaa.