Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olisi todella upeaa, jos nykykoulussa erittäin hyvin pärjäävät oppilaat ja opiskelijat tekisivät enemmän yhteistyötä heikompien luokka- tai ryhmätoveriensa kanssa!

Vierailija
14.01.2022 |

Esimerkiksi lukion pitkässä matematiikassa joku viitosen tai kuutosen opiskelija pystyisi melkeinpä ihmesuorituksiin, jos vain joku matemaattisesti lahjakas opiskelija kysyisi tältä: "Hei, lasketaanko yhdessä näitä laskuja?" (Huom! Näin voidaan myös säästää yhteiskunnan varoja jopa miljoonan euron verran.)

Kommentit (158)

Vierailija
21/158 |
14.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei toimi.

Ei se vähemmän lahjakas siinä opi että se katsoo, miten taitavampi tekee. Muutenhan hän oppisi kun opettaja opettaa (eli siinä katsoo kun taitava tekee).

Lopettakaa jo hyvien syyllistäminen siitä, että ovat hyviä!

Voisi jopa ajatella, että olisi maan etu, jos ne lahjakkaat saisivat keskittyä aidosti haastamaan omaa osaamistaan!

Lukioon asti, vähintään, lahjakkaat laitetaan raahaamaan tumpeloita läpi koulun. Meillä ainakin jopa opettajat myöntävät laittavansa luokan tekemään ryhmätöitä mistä kaikki saavat saman numeron niin he käytännössä saavat myös tumpeloille suorituksia minkä perusteella päästää luokaltaan 😟🤯

Vierailija
22/158 |
14.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vahva yksilökeskeisyys näkyy jo hyvin tämänkin ketjun osalta, vaikka ei olla paljon alkua pidemmälle keritty.

Hyvä Suomi!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/158 |
14.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sain (90-luvulla) laajasta matikasta pelkkiä kymppejä, ja kun tunneilla jäi aikaa laskin mun kahden parhaan kaverin kanssa laskuja yhdessä. Opin siinä varmaan itsekin paremmin, kun jouduin selittämään tehtäviä. Opettajallekin tämä oli ok, koska pyrittiin olemaan mahdollisimman hiljasia. Jälkikäteen kaverit on sanonu, että olisivat ehkä ilman mua vaihtaneet lyhyeen matikkaan, mutta nyt selvisivät ihan kunnialla (arvosanat varmaan jotain 7-8, ja kirjotuksistakin muistaakseni C/M).

Vierailija
24/158 |
14.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi?

Mitä siinä häviää? Se on win-win-tilanne. Molemmat voittaa. Matikkanerolle tulee hyvä mieli. Ei-matikkanero saa onnistumisen kokemuksia.

Ei minulle tullut yhtään hyvä mieli, kun jouduin aikoinani tuollaisiin apuopettajan tehtäviin, vaikka olisin vain halunnut tehdä omat tehtäväni ja loppuajan tehdä lisätehtäviä tai vain olla omissa ajatuksissani. Suorastaan v***tti se, että hyvistä suorituksista sai rangaistuksen.

Missä inhimillisyytesi? Oletko enemmän kone kuin ihminen?

Vierailija
25/158 |
14.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukiossa on Tutor-tunnit koulun jälkeen, missä harrastetaan tuota. Koulutunneilla kukin opiskelee ja tekee omia tehtäviään.

Vierailija
26/158 |
14.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko aloitus kirjoitettu tosissaan? Eihän tuossa olisi mitään järkeä! Se lahjakas lapsi on koulussa oppimassa ihan yhtä lailla ja hänellä on siihen oikeus vaikka olisikin taitavampi kuin joku muu.

Meidän lapsi on hyvä matikassa. Onneksi hänellä on ollut alusta asti kannustavia ja herkkävaistoisia opettajia ja innostus oppimiseen on säilynyt. Hän on saanut edetä itsenäisesti ja on nyt 2 vuosikurssia edellä. Välillä on ollut vähän säätämistä kokeiden ja kirjojen kanssa, mutta muuten on mennyt hienosti. En usko, että motivaatio olisi säilynyt samalla tavalla, jos hän olisi vuodesta toiseen raahautunut kahdeksaksi matematiikantunneille vain tukiopettamaan muita, ilman että itse tuntisi oppivansa mitään.

Vierailija
27/158 |
14.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi todella upeaa, jos nykykoulussa ne heikosti pärjäävät eivät kiusasi erittäin hyvin pärjääviä oppilaita.

Silloin oltaisiin sellaisessa tilanteessa, että hyvin pärjäävä voisi auttaa sitä heikommin pärjäävää.

Vierailija
28/158 |
14.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lukiossa on Tutor-tunnit koulun jälkeen, missä harrastetaan tuota. Koulutunneilla kukin opiskelee ja tekee omia tehtäviään.

No mut ei se oo kivaa! Emmä halua koulun JÄLKEEN, epäreilua! Kaverisuhteet ja harrastukset kärsii!

T. Viivi-Santeri, joka roikkuu pitkällä matikalla koska haluaa (tai vanhemmat ?) lääkikseen, eikä ole lainkaan motivoitunut puurtamaan ymmärtääkseen sitä pitkää matematiikkaa.

Vierailija
29/158 |
14.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin koulussa se joka joutui opettamaan hitaampia ja se oli todella turhauttavaa. Olisin halunnut tehdä itsekseni vaikeampia tehtäviä enkä toistella samoja asioita jollekkin jonka kaaliin ne ei vain uppoa. Se on opettajan työtä, ei opiskelijan.

Vierailija
30/158 |
14.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä erinomainen ajatus. Samalla kehittyisi ryhmätyöskentely- ja esiintymistaidot. Nämähän ovat ne ne taidot, jotka meidän koulutusjärjestelmässä jää vähäisemmäksi. 

Vierailija
31/158 |
14.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai, muiden opiskelupaineiden lisäksi lukio-opiskelijoiden pitäisi tehdä vielä opettajan työt?

Vierailija
32/158 |
14.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi hyvää pitäisi rangaista lisätyöllä? Ennemmin kehittää itseään eteenpäin ja tekee haastavampia tehtäviä. Jos taas olisi tukioppilas ja saisi tuosta hommasta itselleenkin jotain niin eri asia.

Vierailija
33/158 |
14.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos ne 5 tai 6 oppilaat katsoisivat itse opetusvideoita YouTubesta (englanniksi) ja YouTube opettajien avulla laskisivat hankaliakin laskuja? Kääntäjällä vaan aiheen nimi jos ei tiedä ja valitset videon missä lasketaan final exam questions, jotka on varmasti riittävän vaikeita.

Samalla säästyy yhteiskunnan rahat ja lahjakkaat voivat käyttää energiansa itsensä parantamiseen

34/158 |
14.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin myös, että ei se toimisi.

Siinä kävisi vain niin, että etevä tekisi tehtävät ja huono kopioisi ne ja oppisi ehkä jopa vielä vähemmän kuin yksin. 

Jotta yhteisopiskelusta olisi hyötyä, etevän pitäisi samalla opettaa huonoa sekä laittaa hänet tekemään tehtäviä itsenäisesti ja tarkistaa ne käyden ongelmakohdat läpi. Ja tuo olisi liikaa vaadittu toiselta oppilaalta.

Vierailija
35/158 |
14.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olin koulussa se joka joutui opettamaan hitaampia ja se oli todella turhauttavaa. Olisin halunnut tehdä itsekseni vaikeampia tehtäviä enkä toistella samoja asioita jollekkin jonka kaaliin ne ei vain uppoa. Se on opettajan työtä, ei opiskelijan.

Samoin, ja kun ne hitaammat kaverit vielä luulee että minäkin siinä samalla opin! En todellakaan opi yhtään mitään selittämällä samaa 3+7x=10 laskua eri tavalla jo viidennestä kertaa

Vierailija
36/158 |
14.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä sain (90-luvulla) laajasta matikasta pelkkiä kymppejä, ja kun tunneilla jäi aikaa laskin mun kahden parhaan kaverin kanssa laskuja yhdessä. Opin siinä varmaan itsekin paremmin, kun jouduin selittämään tehtäviä. Opettajallekin tämä oli ok, koska pyrittiin olemaan mahdollisimman hiljasia. Jälkikäteen kaverit on sanonu, että olisivat ehkä ilman mua vaihtaneet lyhyeen matikkaan, mutta nyt selvisivät ihan kunnialla (arvosanat varmaan jotain 7-8, ja kirjotuksistakin muistaakseni C/M).

Eri asia kun itse halusit auttaa kavereita. Autoin itsekin, jos en saanut lisätehtäviä.

Vierailija
37/158 |
14.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä aika moni varmaan tekeekin käytännössä niin pitkin koulu-uraa. Mutta lukioon mennessä tuossa alkaa helposti myös kyynistymään. Kun ei se osaaminen välttämättä tule sille ”lahjakkaallekaan” ilmaiseksi, vaan on joutunut jo tekemään ison työn keskittymällä ja harjoittelemalla. Kuten joku jo aiemmin sanoi, voi lisätyö apuopena tuntua rangaistukselta.

Ja kuten sanoin, ainakin parhaiden kavereiden kesken se meneekin automaattisesti niin, että kysytään ja annetaan neuvoja.

Vierailija
38/158 |
14.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei toimi.

Ei se vähemmän lahjakas siinä opi että se katsoo, miten taitavampi tekee. Muutenhan hän oppisi kun opettaja opettaa (eli siinä katsoo kun taitava tekee).

Lopettakaa jo hyvien syyllistäminen siitä, että ovat hyviä!

Voisi jopa ajatella, että olisi maan etu, jos ne lahjakkaat saisivat keskittyä aidosti haastamaan omaa osaamistaan!

Lukioon asti, vähintään, lahjakkaat laitetaan raahaamaan tumpeloita läpi koulun. Meillä ainakin jopa opettajat myöntävät laittavansa luokan tekemään ryhmätöitä mistä kaikki saavat saman numeron niin he käytännössä saavat myös tumpeloille suorituksia minkä perusteella päästää luokaltaan 😟🤯

Minusta alkuperäinen peruskoulu menetti paljon siinä, kun luopui matematiikan ja kielten tasoryhmistä. Ne tasoryhmät oli omana aikanani parasta, mitä koulussa oli. Ne häiriköivät ongelmaiset, joita ei edes opiskelu kiinnostanut olivat niillä matalimmilla kursseilla ja muilla edettiin tason mukaisesti, ei tarvinnut niiden hitaimpien mukaan mennä. Matematiikassa jotkut vaihtoivat tasokurssilta toiselle taitojensa perusteella. Joku tippui laajalta keskikurssille ja toisaalta joku toinen taas nousi sieltä keskitasolta ylimmälle. Samaa oli suppean ja keskikurssin välilläkin. Täytyy sanoa, että joskus ihmeteltiin, mitä yksinkertaisia peruslaskuja siellä suppeimmalla kurssilla tehtiin, kun tultiin luokkaan, missä ei oltu tauluja pyyhitty.

Vierailija
39/158 |
14.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi?

Mitä siinä häviää? Se on win-win-tilanne. Molemmat voittaa. Matikkanerolle tulee hyvä mieli. Ei-matikkanero saa onnistumisen kokemuksia.

-

Koulun tehtävä on jeesata  matikkaneroa vielä parempiin suorituksiin. Matikkaneron tehtävä ei ole toimia koulunkäyntiavustajana

-

-Taustana seuraava: Tunsin  kauan sitten perheen, joka poika oli matemaattisesti lahjakas ja sen lisäksi harrastamalla harrasti matematiikkaa. Paljon. 

Epäilemättä nuo asiat yhdessä avittivat kaverin Aalto-yliopistoon ja edelleen valmistuttuaan kovapalkkaisiin töihin.

-Mikä olisi ollut tilanne, jos matikkaneromme olisi alistettu koulunkäyntiavustajaksi?

-

Hyvä AP, ajatus on tietyllä tavalla kaunis, mutta hintalappu siitä kilahtaisi aivan väärään nilkkaan. Jyrkästi eri mieltä!

Vierailija
40/158 |
14.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä aika moni varmaan tekeekin käytännössä niin pitkin koulu-uraa. Mutta lukioon mennessä tuossa alkaa helposti myös kyynistymään. Kun ei se osaaminen välttämättä tule sille ”lahjakkaallekaan” ilmaiseksi, vaan on joutunut jo tekemään ison työn keskittymällä ja harjoittelemalla. Kuten joku jo aiemmin sanoi, voi lisätyö apuopena tuntua rangaistukselta.

Ja kuten sanoin, ainakin parhaiden kavereiden kesken se meneekin automaattisesti niin, että kysytään ja annetaan neuvoja.

Pitkä Matikkakaan ei niin vaikeaa ole, jos on oikeasti lahjakas ei tarvitse tehdä isoa työtä lukion pitkää matikkaa varten.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kaksi