Amalgaamipaikan poistaminen
Hei! Ihan pakko kysyä..olen menossa hammaslääkäriin, suussa "miljoona" vuotta amalgaamipaikka, mitä luultavasti joudutaan poistamaan, kun alle/viereen tullut reikää. En miettinyt asiaa sen kummemmin, mutta ystäväni sanoi, että raskausaikana ei tulisi poistattaa amalgaamipaikkoja. En nyt tietenkään viitsisi odottaa, että hammas rupeaa kunnolla oireilemaan, kun välillä viiltelee ikävästi. Onko siis kokemuksia, onko hammaslääkäri toiminut jotenkin eritavalla tms.? Kaikki kokemukset tervetulleita! :)
Kommentit (21)
Mene spesialistille poistamaan amalgaamit, tavallinen lekuri ei osaa.
Amalgaamipaikan poistattaminen on turhaa, ellei mitään terveysoireilua ole. Paniikin lietsominen amalgaamista oli aikoinaan pelkkä rahastuskeino! Ja kuten tuolla jo joku sanoikin, niin muovipaikathan eivät ole kovin kestäviä (rahastuskeino tämäkin), amalgaami sen sijaan voi kestää ihmisiän verran.
Ja mistähän tällaisen spesialistin löytää?
6 amalgaanipaikkaa alahamapaissa ja ylhäällä kai saman verran. Terve oon ja ikääkin on.
Joo, spesialisti voi poistaa sen vaikka raitisilmasuojauksessa jottei potilas saa elohopeahöyryjä. Hauskaahan tässä on se, että se maksaa rutkasti tavallista paikkausta enemmän, amalgaamista ei nouse elohopeahöyryjä lainkaan ja hammaslääkäri sekä hoitaja ovat ilman mitään suojauksia vaikka tekevät noita päivät pääksytysten.
Mitä tästä voi päätellä :)
Kuka tahansa hammaslääkäri voi laittaa käsiteltävän hampaan ympärillekumi- tai nitriilisuojan jotta suuhun ei tule amalgaamipurua paikaka pois porattaessa. Joten onnistuu ihan tavallisellakin hammaslääkärillä. Yleensähän nämä tehdään ilman mitään kumilätkää suussa, kaikki mössö menee kyllä imuriin anyway.
Yhdestä haukiruuasta saa muuten rutkasti enemmän elohopeaa elimistöönsä kuin amalgaamipaikan laittamisesta. Poistamisesta vielä vähemmän.
Höpö höpö ettei muka "poista amalgaamipaikkoja ellei terveyssyistä ole pakko. vanha kunnon amalgaami on näet paikka-aineena lyömätön falskaavaan muoviin verrattuna."
Multa ainakin on vaihdettu ihan kosmeettisista syistä ja omasta halusta, ja muovipaikat on kestäneet hyvin, ainoakaan ei ole lohjennut. Eikä siinä mitään spesialistia tarvita.
[quote author="Vierailija" time="10.05.2015 klo 11:48"]Mene spesialistille poistamaan amalgaamit, tavallinen lekuri ei osaa.
[/quote]
Turhaa työtä
Ja siis voiko poistattaa raskauden aikana? Kauhean vähän löytyy tietoa :( Luulisi h. lääkärin toki tietävän ja onhan niitä laitettu ja purettu raskauden aikana aiemmin. Mulla ainoastaan 1 amalgaamipaikka ja nyt tietty alkaa tulemaan tiensä päähän. En yhtään murehtisi moista, ilman tätä raskautta.
Ihmisen suussa amalgaami on lyömätön? Ja suun ulkopuolella ympäristömyrkky :-(
Amalgaamista häviää elohopea, sitä sekoittaessa, ennen suuhun laittoa. Ei ole terveyshaittoja ja 100% kestävempiä kuin muovipaikat. Muovit taas hyvin allergisoivia ennen kovettamista. Paljon enemmän terveyshaittoja, kuin amalgaamissa.
T.Suuhygienisti
[quote author="Vierailija" time="10.05.2015 klo 12:00"]
Ja siis voiko poistattaa raskauden aikana? Kauhean vähän löytyy tietoa :( Luulisi h. lääkärin toki tietävän ja onhan niitä laitettu ja purettu raskauden aikana aiemmin. Mulla ainoastaan 1 amalgaamipaikka ja nyt tietty alkaa tulemaan tiensä päähän. En yhtään murehtisi moista, ilman tätä raskautta.
[/quote]
Kyllä voi, etkä saa poistosta elohopeaa. Varaa aika sille hammaslääkärille jolla yleensäkin käyt.
T: hml
[quote author="Vierailija" time="10.05.2015 klo 12:03"]
Ihmisen suussa amalgaami on lyömätön? Ja suun ulkopuolella ympäristömyrkky :-(
[/quote]
No ei tokl ole lyömätön. Mutta yhtään ainoaa pysyväksi tarkoitettua paikka-ainetta ei ole olemassa joka olisi täysin terveyshaitaton. En ole kymmeneen vuoteen vispannut yhtäkään amalgaamipaikkaa, koska muovipaika-aineet ovat kehittyneet aika tavalla.
Nykyisin tehdään paljon keramiasta paikkoja, sellaisiin hampaisiin joista pitää paikata useampia pintoja kerralla. Kallistahan se on, siksi yksityispuolen hommaa. Mutta ei niitä keraamisiakaan paikkoja millään kaurapuurolla tai kehäkukkanektarilla liimata paikoilleen.
[quote author="Vierailija" time="10.05.2015 klo 11:58"]
Höpö höpö ettei muka "poista amalgaamipaikkoja ellei terveyssyistä ole pakko. vanha kunnon amalgaami on näet paikka-aineena lyömätön falskaavaan muoviin verrattuna."
Multa ainakin on vaihdettu ihan kosmeettisista syistä ja omasta halusta, ja muovipaikat on kestäneet hyvin, ainoakaan ei ole lohjennut. Eikä siinä mitään spesialistia tarvita.
[/quote]
Minä vaihdatin myös ihan kosmeettisista syistä. Vaihtamisesta on yli 20 vuotta aikaa ja vain yksi muovipaikka on lohjennut sinä aikana. Hampaat ovat paljon kauniimmat ilman amalgaamipaikkoja.
Mulla poisti asiaan erikoistunut biohammaslääkäri amalgaamipaikan raitisilmasuojauksessa ja kofferdam-kumi suunpohjaa suojaten. Maksoi saman verran kuin tavallinen hammaslääkäri, ja koska kyseinen hammaslääkäriasema vielä oli edullisempi kuin esim. aiemmin käymäni iso O:lla alkava ketju, niin hintaa jäi paikkauksenkin kanssa vähemmän kuin tällä toisella ketjulla oli pelkkä vastaava paikkaus. Olin myös antioksidanttikuurilla ennen ja jälkeen toimenpiteen.
olin tarkkana, koska sattumaa tai ei, niin edellisen amalgaamipoiston jälkeen 15 vuotta sitten mulle puhkesi kaksi kroonista harvinaista sairautta, joiden kanssa tässä nyt elelen ja toivon etteivät pahene, koska toinen vie pahentuessaan ennenaikaiseen hautaan.
Alapeukkuja odotellen...
itse olen poistattanut raskausaikana, en kylläkään kosmeettisista syistä.
Hyvä artikkeli amalgaamin vaaroista ja vaikutuksista. Ehkä monet kellä on sitä, ei osaa yhdistää niveloireita tai päänsärkyjä amalgaamipaikkoihin. Tunnen myös hammaslääkärin joka sai myrkytyksen koska olivat poistaneet amalgaamia ilman omaa suojausta, eli ei se haitaton hammaslääkäreillekään ole, jos hoitavat ilman suojausta niin se ei tarkoita että se olisi turvallista, vaan ehkä enemmän ajattelemattomuutta ja varomattomuutta.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/rutiinitoimenpide-hammaslaakarissa-…
Mulla on 40v vanhoja amlagaameja suussa, ei mitään ongelmia. Niitä ei mun mielestä kannata turhaan alkaa porailla ja poistella.
turhaa hysteriaa!
nykyisin hammaslääkärit eivät poista amalgaamipaikkoja ellei terveyssyistä ole pakko. vanha kunnon amalgaami on näet paikka-aineena lyömätön falskaavaan muoviin verrattuna. amalgaamin paras ominaisuus on että laajenee samoissa lämpötiloissa kuin hammasaines ja sopeutuu siihen, muovi ei sitä tee. amalgaami voi kestää parhaimmillaan ikuisuuden