Hallituksen linjaus: Vaihtakaa pois pörssisähköstä
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/faaa2777-266e-410f-9db6-14252b1e8…
Ympäristö- ja kulttuuriministeri suosittelee luopumaan pörssisähkösopimuksista ja vaihtamaan halvempiin määräaikaisiin sopimuksiin. Hallituksen puolesta ei ole tulossa toimenpiteitä sähkön hinnan alentamiseksi.
Kommentit (63)
Niin. Valtionko sinuakin pitäisi holhota ja maksaa sinun sähköt?
Ja paskat, huomenna enää 16c/kWh. Ei paljon määräaikaisia kalliimpaa.
Valtion pitäisi ostaa sähköntuotanto takaisin suomalaisille.
Vierailija kirjoitti:
Tyhmempikin on jo tajunnut ettei pörssisähkösopimukset ole köyhiä varten.
Meillä oli 3 vuotta pörssisähköllä 4.4c/kWh. Nyt 7c kallis määräaikainen.
No ei hallitusta kiinnosta että joku voisi olla Suomessa halvempaa ja nähdä sen eteen vaivaa. Eivät ministerit usein edes tiedä, mitä kaikkea tavalliset suomalaiset joutuvat tekemään elääkseen koska useimmat poliitikot ovat aina hyväosaisia ja puolueen hyvä seli järjestelmä auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli 3 vuotta pörssisähköllä 4.4c/kWh. Nyt 7c kallis määräaikainen.
Oli meilläkin 3c/kWh määräaikainen aikanaan. Mutta ei ole enää.
Vierailija kirjoitti:
Ja paskat, huomenna enää 16c/kWh. Ei paljon määräaikaisia kalliimpaa.
Onhan se tuplahinta joten on paljon kalliimpi kuin kisä.
En ole alunperinkään ymmärtänyt tuota pörssisähkövillitystä. Onpa tosi kiva joka päivä tuijotella käyriä, milloin voi laittaa uunin päälle tai mennä saunaan (mulla onneksi muutenkin puulämmitteinen). Ja kun ei se lopullinen hinta ole pelkkä pörssisähkön hinta vaan siihen tulee marginaali päälle sekä kk-maksu, mikä voi yksistään olla yli 5 eur. Itselleni kiinteä hinta on paras ja kk-maksukin vain 2,50 eur
Siis nyt kun vaihdan niin se tulee voimaa maaliskuun alusta josta eteenpäin pörssisähkö on todella suurella todennäköisyydella sitä kiinteämpää halvempaa?
Ei ole enää mitään järkeä nyt tälle talvelle mitään vaihtaa. Ensi syksynä voi miettiä mutta jos tuleekin normaali talvi niin sitten taas häviää.
Valtio ei holhoa meitä muutenkaan, ei yksityislääkäriltä aikaa varatessa kerrota, että hei, julkisella lääkärikäynti on edullisempi, varaa aikasi sieltä (tosin aikoja ei ole, mutta sepä vasta halpaa onkin). Miksi siis pitäisi erikseen muistuttaa, että tämä on pärssisähköä, joskus halpaa ja joskus kallista eikä valtio tule apuun, jos sähkö on hurjan kallista tai hurjan halpaa, valitse itse ja ole aikuinen.
"Onpa tosi kiva joka päivä tuijotella käyriä, milloin voi laittaa uunin päälle tai mennä saunaan (mulla onneksi muutenkin puulämmitteinen)"
En minä ole koskaan noita tuijotellut ja silti se on tullut tähän mennessä halvemmaksi. Nyt tämä talvi voi olla poikkeus mutta tämä on kerran vuosikymmenessä tapaus.
Vierailija kirjoitti:
En ole alunperinkään ymmärtänyt tuota pörssisähkövillitystä. Onpa tosi kiva joka päivä tuijotella käyriä, milloin voi laittaa uunin päälle tai mennä saunaan (mulla onneksi muutenkin puulämmitteinen). Ja kun ei se lopullinen hinta ole pelkkä pörssisähkön hinta vaan siihen tulee marginaali päälle sekä kk-maksu, mikä voi yksistään olla yli 5 eur. Itselleni kiinteä hinta on paras ja kk-maksukin vain 2,50 eur
Ei paljon tarvinnut tuijotella käyriä kun älyrele ohjasi 3m3 lämmitysvaraajan lämmitystä automaattisesti halvoille tunneille. Kalliit päivät puulla. 4 vuotta 3.5c/kWh.
Jos hallitus jotain suosittelee, kannattaa tehdä päinvastoin.
Vierailija kirjoitti:
Siis nyt kun vaihdan niin se tulee voimaa maaliskuun alusta josta eteenpäin pörssisähkö on todella suurella todennäköisyydella sitä kiinteämpää halvempaa?
Ei ole enää mitään järkeä nyt tälle talvelle mitään vaihtaa. Ensi syksynä voi miettiä mutta jos tuleekin normaali talvi niin sitten taas häviää.
Tän vuoden osalta peli on jo pelattu. Takkiin tulee ja rankasti. Kesä kannattaa mennä pörssillä, että saisi edes jotain takaisin. Ellei tule taas jotain ydinvoimalaseisokkeja. Talveksi on vaihdettava määräaikaiseen. Nyky hallitus taitaa vielä ensi talven olla hääräämässä hintoja taivaisiin.
Vierailija kirjoitti:
"Onpa tosi kiva joka päivä tuijotella käyriä, milloin voi laittaa uunin päälle tai mennä saunaan (mulla onneksi muutenkin puulämmitteinen)"
En minä ole koskaan noita tuijotellut ja silti se on tullut tähän mennessä halvemmaksi. Nyt tämä talvi voi olla poikkeus mutta tämä on kerran vuosikymmenessä tapaus.
Tätähän monet aina sanovat mutta omalla kohdallani ainakin on päinvastoin. Kävin syöttämässä omat viime vuoden tietoni liukurin laskuriin ja kyllä se kertoi minulle että määräaikainen oli kohdallani halvempi kuin pörssisähkö olisi ollut. Käyriä tuijottelemalla ehkä olisin voinut säästää muutamia euroja mutta kun nimenomaan se on mun kohdalla se määräaikaisen pointti: en halua elää niin.
Nämä vaihdot pitää tehdä hyvissä ajoin ennen kalliin kauden alkua, jos niitä mielii tehdä.
Ei näitä enää vaihdella tai kiinnitellä täksi talveksi. Nyt odotellaan jo halpaa kesäkautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei paljon tarvinnut tuijotella käyriä kun älyrele ohjasi 3m3 lämmitysvaraajan lämmitystä automaattisesti halvoille tunneille. Kalliit päivät puulla. 4 vuotta 3.5c/kWh.
Meillä samanlainen lämmitys ja 3,7c/kWh.
Sen tumpelofassareiden jengin "linjauksiin" ei ole luottamista... Niissä on aina jokin v''tumainen salajuoni köyhälistön lisäkurjistamiseksi. VAROKAA !
Pörssisähkö ei sovi sellaiselle, joka ei osaa budjetoida eikä etukäteen säästää. Vaikka mä olenkin nk määris, niin mullekin pörssisähkö tulisi vuoden mittaan halvemmaksi. Pörssisähkössä kun käy niin, että talvella tulee isoja laskuja ja kesällä aivan olemattomia. Jos laskee vuoden kaikki sähkölaskut yhteen ja jakaa summan 12:lla, niin pösä on monelle edullisempi kuin määräaikainen kiinteähintainen. Pouslukien ehkä ne, joilla on sähkölämmitys ja siksi talvisin sähköä kuluu enemmän kuin kesällä. Mutta tosiaan pösän kanssa niinä kuukausina, jolloin sähkölasku on olematon, laitetaan summa säästöön, jolloin on sitten tililä rahaa maksaa talvella se isompi sähkölasku.