Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

VINTED ostaja haluaa palauttaa vaatteen joka ei ollutkaan sopiva

Vierailija
06.02.2026 |

Minulla oli myynnissä merkkivaate, jonka myynti ilmoituksessa oli linkki valmistajan ilmoittamille tiedoille, joissa myös tarkemmat kokotiedot. Ostaja kysyi sopiino hänellenja kysyi mittoja, jotka mittasin parhaani mukaan ja kerroin ne ostajalle. Lisäsin vielä nuo valmistajan ilmoittamat mitat sekä löytämäni kokemukset siitä, että mitoitus on reilu. Ostaja osti tuotteen, jonka lähetin seuraavana päivänä, eikä kertaakaan sanonut että epäilee sopivuutta, halusi ostaa ilmeisesti kiireellä, koska tykkäyksiä oli tuotteessa paljon.

Nyt ostaja sai vaatteen ja haluaakin palauttaa sen, koska vaate on liian iso hänelle.

Kuka maksaa palautuksen? Palautus on minulle ok, jos palautuskulut eivät tule minulle maksettavaksi.  En tiedä miten muuten olisin voinut myyjänä toimia, kun nyt kerroin useasti mitat. En tiedä ostajan kokoa tai käyttämiensä vaatteiden mittoja. Mnusta olisi ostajan tehtävä vaikka verrata omiin vaatteisiinsa tai jos yhtään epäilee sopivuutta, jättää ostamatta.

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttävä ostaja. Mikään velvollisuus sinulla ei ole ottaa takaisin, mutta koska se ei haittaa sinua, niin mikäs siinä. Mutta ihan kaikki kulut palautuksesta on ostajan kontolla. 

Ostajan kuuluisi siis mielestäni niellä "tappio" ja myydä vaate itse eteenpäin.

Vierailija
2/39 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot sille että pistä itse lumppu myyntiin ja se siitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ärsyttävä ostaja. Mikään velvollisuus sinulla ei ole ottaa takaisin, mutta koska se ei haittaa sinua, niin mikäs siinä. Mutta ihan kaikki kulut palautuksesta on ostajan kontolla. 

Miten palautus tehdään niin, että palautuskulut tulevat ostajalle? Käyttäjä on aika uusi eikä itsellä ole tullut vastaavaa vastaan aikaisemmin. Ostaja klikkaa, että on ongelma vai miten ? Ap

Vierailija
4/39 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksityisten välisessä kirppiskaupassa ei ole palautusoikeutta. Myyköön itse eteenpäin jos ei ole sopiva.

Vierailija
5/39 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ala ollenkaan tollasiin palautuksiin. Ihmisten tulee tajuta ettei yksityisten välillä ole palautusoikeutta muutoin kun jos tuote ei ole se mikä myytiin ja täysi susi.

Vierailija
6/39 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksityisten välisessä kirppiskaupassa ei ole palautusoikeutta. Myyköön itse eteenpäin jos ei ole sopiva.

Jos ostaja klikkaa, että on ongelma, niin jääkö hänelle tuote ja multa rahat saamatta, jos en suostu palautuskustannuksiin? En tiedä yhtään miten tämä toimii, mutta kyse on 50e tuotteesta eli ei ihan ilmainen. Ei ole mikään riita meneillään, kun vasta yhdessä yritetään ratkaisu keksiä. ap

Vierailija
7/39 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän voi myydä sen itse eteenpäin. Turha niitä on palautella.

Vierailija
8/39 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten palautus tehdään niin, että palautuskulut tulevat ostajalle? Käyttäjä on aika uusi eikä itsellä ole tullut vastaavaa vastaan aikaisemmin. Ostaja klikkaa, että on ongelma vai miten ? Ap

Minä en hyväksyisi palautusta, varsinkaan uudelta käyttäjätililtä. On ihan yleinen huijaus, että takaisin tulee esimerkiksi sama tuote rikkinäisenä, koska ostaja halusi ehjän tilalle.

Kertomasi perusteella tällaisesta ei välttämättä ole kyse, mutta ei ostajan tyhmyys silti ole sinun ongelmasi. Itsekin olen saanut vääränkokoisia vaatteita yms. eikä tule mieleenikään vaatia jotain palautusoikeutta yksityishenkilöltä, jos tuotteessa ei ole mitään todellista vikaa. On turha olla liian kiltti tällaisilla myyntialustoilla, tulee vain hyväksikäytetyksi tai kusetetuksi.

Vierailija
9/39 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tietysti sovitte niin että ostaja ei maksa tuotetta mutta hän maksaa paketin lähetyksen takaisin.

Vierailija
10/39 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ostaja klikkaa, että on ongelma, niin jääkö hänelle tuote ja multa rahat saamatta, jos en suostu palautuskustannuksiin? En tiedä yhtään miten tämä toimii, mutta kyse on 50e tuotteesta eli ei ihan ilmainen. Ei ole mikään riita meneillään, kun vasta yhdessä yritetään ratkaisu keksiä. ap

Se että vaate ei sovi ei ole sellainen ongelma mihin on tarkoitus klikata että on ongelma. Jos vaate on ehjä ja muutenkin siinä kunnossa kuin kuvailit, kauppaa ei tarvitse purkaa eikä vaatetta palauttaa. Ostaja voi päättää pitääkö vaatteen vai laittaako sen myyntiin.

Vierailija
11/39 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kauppaa voi clousata vintedissä ja sopia palautuksesta sovelluksen ulkopuolella, ikäänkuin erillisenä kauppana?

Vierailija
12/39 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei jää. Jos ostaja riitauttaa asian, Vinted tutkii asian ja toteaa, että vaatteen sopivuus ostajalle ei ole syy palautukseen.

Jos ostaja sen jälkeen yrittää vinkua, että itse asiassa tuotteessa oli myös reikiä ja tahroja, niin sinulla on kyllä todiste siitä, että hän valitti alunperin koosta eikä mistään muusta.

Vierailija
13/39 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä ala ollenkaan tollasiin palautuksiin. Ihmisten tulee tajuta ettei yksityisten välillä ole palautusoikeutta muutoin kun jos tuote ei ole se mikä myytiin ja täysi susi.

Älä viitsi levittää valheellisia uskomuksia, tietysti on palautusoikeus, jotkut kuvittelee ettei olisi. Kauppalaki on se, ei siis kuluttajansuoja.

https://www.finlex.fi/fi/lainsaadanto/1987/355#chp_1__crossHeading

Vierailija
14/39 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö kauppaa voi clousata vintedissä ja sopia palautuksesta sovelluksen ulkopuolella, ikäänkuin erillisenä kauppana?

Vintedin omissa tööms änd kondishoneissa on, että Vintedin autsaidissa ei tehdä mitään peimenttejä.

Vierailija
15/39 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä viitsi levittää valheellisia uskomuksia, tietysti on palautusoikeus, jotkut kuvittelee ettei olisi. Kauppalaki on se, ei siis kuluttajansuoja.

Ja missä kohdassa kauppalakia mainitaan että se koskee yksityishenkilöiden välisiä kauppoja? Tässä tapauksessa tuotteessa ei ole edes ollut mitään vikaa, mikä voisi olla peruste rahojen palauttamiseen.

Vierailija
16/39 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lakkaa nyt itse levittämästä ihan höpöhöpöä. Viallisia tuotteita ei saa myydä, mutta mitään postimyynnin palautusoikeuksia siksi että ostaja muutti mielensä tai ei mahdu vaatteeseen ei todellakaan kuluttajien välisessä kaupassa ole.

-eri

Vierailija
17/39 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vinted voi pakottaa ja ottaa myynnin pois saldostasi jos joku hullu alkaa vaatia paluttamista.

Vierailija
18/39 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Villi veikkaus. Palautat rahat ja ostaja lähettää sinulle ties minkä lumpun takaisin, tuskin ainakaan sitä myytyä vaatetta.

Vierailija
19/39 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksityishenkilöiden välisessä kaupassa ei ole takuuta eikä palautusoikeutta, ellei siitä ole erikseen sovittu.

Vierailija
20/39 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vinted voi pakottaa ja ottaa myynnin pois saldostasi jos joku hullu alkaa vaatia paluttamista.

Vinted itse sanoo, että vaatteen koko ei ole syy palauttaa, kunhan kokolapussa näkyvä koko on ilmoitettu oikein!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kahdeksan