Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen ihan loppu lapsiin liittyvään metatyöhön

Vierailija
14.01.2022 |

Kolmen lapsen äitinä Wilmaviestejä pukkaa vähintään se 30 kpl viikossa, päikkyyn hoitoaikojen jokapäiväinen suunnittelu ja lomien laitto. Valokuvauksiin pitää ilmoittautua netissä JA täyttää suostumuslomake. Lasten kuskaaminen hammastarkastuksiin erikseen ( ennen hoitui koulussa/ päiväkodissa) , koululaisen jokapäiväinen lukuläksyn kuittaus... jne. Lista on loputon.

Tätä kaikkea roskatyötä ei ennen ollut.

Kommentit (440)

Vierailija
381/440 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En myöskään toivo viestitulvaa pyyhekumin unohtamisen tasoisista asioista.  

Voi kun vanhemmat ja oppilaat ymmärtäisivät, kuinka paljon hankaloittaa tunninpitoa ja muuta opettajan työtä, kun kyniä ja kumeja puuttuu itse kultakin.

Yksinkertainen ratkaisu ongelmaan: alakoulussa voisi mainiosti olla omat kynät ja kumit pulpetissa ja kotona omansa. Näin myöskin opelta säästyisi Wilmaan kirjaamisen vaiva ja vanhemmalta viestin kuittaamisvaiva. Yläkoululaisen kynänunohdus taasen on asia, jonka oppilas opetelkoon hoitamaan itse + opettajilla voisi olla luokissaan varakynät ja -kumit.

Vierailija
382/440 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi kun vanhemmat ja oppilaat ymmärtäisivät, kuinka paljon hankaloittaa tunninpitoa ja muuta opettajan työtä, kun kyniä ja kumeja puuttuu itse kultakin.

Ei aiheuta. Lainaa naapurilta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
383/440 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä vastaan nykyään, kun kysellään vanhempien osallistamisesta esim. kivojen pikku kuppikakkumyyjäisten tiimoilta, että EI. Ja selitän miksi ei: koska kaikki ylimääräinen jää 100-prosenttisesti äitien hoidettavaksi. Isät eivät osallistu tai ok ehkä joku yksi isä kerran kahdessa vuodessa osallistuu vaimonsa pakottamana. Osallistamisen ja koululaisen ympärille sidostetun hömppätekemisen ihannointi on vaivihkaa pesiytynyt suomalaisen koulun liepeille jostain amerikkalaisten kotirouvien maailmasta. Mutta Suomessa äideillä on työt ja muuta tekemistä ihan riittävästi.

Vierailija
384/440 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä vastaan nykyään, kun kysellään vanhempien osallistamisesta esim. kivojen pikku kuppikakkumyyjäisten tiimoilta, että EI. Ja selitän miksi ei: koska kaikki ylimääräinen jää 100-prosenttisesti äitien hoidettavaksi. Isät eivät osallistu tai ok ehkä joku yksi isä kerran kahdessa vuodessa osallistuu vaimonsa pakottamana. Osallistamisen ja koululaisen ympärille sidostetun hömppätekemisen ihannointi on vaivihkaa pesiytynyt suomalaisen koulun liepeille jostain amerikkalaisten kotirouvien maailmasta. Mutta Suomessa äideillä on työt ja muuta tekemistä ihan riittävästi.

Täysin samaa mieltä! Tähän on saatava muutos, tai kaiken maailman kuppikakkumyyjäisten pitää loppua. Ei ole meidän lapsen koululla yhtäkään isää näissä riennoissa koskaan vuosien aikana näkynyt. 

Vierailija
385/440 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teistä läskeistä mammoista kukaan ei edes tiedä mitä sana "meta" tarkoittaa.

Vierailija
386/440 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta on ihan kivaa, että puhutaan rehellisesti kaikesta ylimääräisestä työstä ja negatiivisistakin asioista mitä vanhemmuus tuo tullessaan eikä aina vaan hehkuteta miten kivaa ja ihanaa ja helppoa on 24/7. Jospa useampi harkitsisi sen jälkeen useamman kerran että kannattaako niitä muksuja pyöräyttää maailmaan ihan vaan siksi koska yhteiskunta niin sulta odottaa.

Vierailija
387/440 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Metatyön määrä on uuvuttavaa . Sitä ei etukäteen varmasti kukaan käsitä, kun ei ole kristallipalloa.

Varsinkin tää naisten vastuu lasten asioissa on väärin. Se selittyy paljolti ihan vaan biologialla, naiset on hoivaajia ja handlaavat usein monta asiaa yhtäaikaa paremmin kuin miehet. Siitä ei voi oikeastaan syyttää ketään, koska minkä luonnonlaille voi. Väärin ja perseestä se silti on.

Vierailija
388/440 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen ihan loppu näihin metatyöstä valittaviin. Me muut kun teemme nämä hommat eikä joka hemmetin asiaa tarvitse suunnittelemalla suunnitella.

T:Äiti ja töiden ohessa opiskeleva

Teillä on varmaan isovanhemmat hoitoapuna kuvioissa. Silloin on aivan eri tilanteessa.

Vierailija
389/440 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei aiheuta. Lainaa naapurilta.

Yläluokkien aineenopettajana sanon, että todellakin lainaaminen aiheuttaa. Naapurioppilas ei ehkä ole kaveri, jolloin häneltä ei lainata. Kumia ei ehkä ole hänelläkään. Oppilaat huutelevat luokan yli toisilleen, kun pyytävät niitä lainaksi. Lisäksi he heittelevät niitä, kun välimatka on liian pitkä. 

Viimeksi tällä viikolla yksi oppilas pyysi toiselta kumia lainaksi kesken kokeen. Siinä sitten piti alkaa selvittämään, onko kumiin kirjoitettu jotain luntteja.

Olen sanonut, että tunnin alussa pitää tarkistaa, ovatko välineet mukana. Jos ei ole, pyytää lainaan, ja opettajalta. Se ei vain ole ihan helppo niitä etsiä ja antaa, kun on sata muutakin asiaa. Lisäksi tunnin jälkeen opettajan pitää pyytää se takaisin ja tarkistaa, ettei sitä ole rikottu.

Vierailija
390/440 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksinkertainen ratkaisu ongelmaan: alakoulussa voisi mainiosti olla omat kynät ja kumit pulpetissa ja kotona omansa. Näin myöskin opelta säästyisi Wilmaan kirjaamisen vaiva ja vanhemmalta viestin kuittaamisvaiva. Yläkoululaisen kynänunohdus taasen on asia, jonka oppilas opetelkoon hoitamaan itse + opettajilla voisi olla luokissaan varakynät ja -kumit.

Alaluokkalaisista en tarkalleen tiedä, mutta eiköhän heillä ole välineet pulpetissaan. Yläluokkalaisten kohdalla luepa viesti numero 390.

Vierailija
391/440 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaffepulla kirjoitti:

Jos lapsia hankkii niin pitää ymmärtää, että siihen kuuluu se että lapsia on tarvittaessa vietävä hammaslääkäriin ja lääkäriin. Lapsella on oikeus saada terveydenhoitopalveluja.

Jos tämä tuntuu liian vaikealta asialta, älä hanki lapsia.

Vilmat sun muut voi jättää omaan arvoonsa. Valokuvaus ei ole pakollinen.

No esimerkiksi tää hammashoitoloiden katoaminen ei ollut kyllä ennustettavissa

Tai se ettei lääkäriin pääse

Kokoomus on ollut suosituimpia puolueita ja pm/vm-puolue vuosikymmeniä, mutta julkisten palvelujen huonontuminen ei muka ole ollut ennustettavissa?

Vai uskooko oikeistolaiset oikeasti, että palvelut paranevat, kun niistä leikataan?

Niinpä. Itse kävin koululaisena oman koulun hammaslääkärissä, jonne vain kutsuttiin.Nyt on koulun hammashoitolat lakkautettu, terveysasemia lakkautetaan jatkuvasti ja tehty jotain hyvinvointijättiyksköitä, ja hammaslääkäriajankin voi saada ties minne.

Muistan myös kunnalliset lapsiperheiden kotihoitajat 1980-luvulla, jos lapsi sairastui.

Isätkin vois ottaa jo vastuuta. Ei se niin vaikeaa ole kommunikoida opettajien kanssa tai ostaa lasten vaatteita. Aikaa se toki vie.

Vierailija
392/440 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi hankitte lapsia? Minä tajusin jo nuorena että voimavarani riittää yhteen lapseen ja olen onnellinen että tällähetkellä hän on 19v. ja muuttaa yksin asumaan.

Vierailija
393/440 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap taitaa olla sellainen mamma, joka haluaa olla se, joka pitää langat käsissään ja hoitaa kaiken. Sitten urputtaa, kun on niin raskasta... Jos kotoa löytyy se lasten toinen vanhempi, niin ihan yhtälailla myös hänelle noita velvollisuuksia vai eikö hän osaa tarpeeksi hyvin?

Yks kaveri siirsi vastuun miehelleen yhteydenpidosta kouluun ja hoitoon sekä terveydenhuoltoon, sekä muusta arjen asioiden muistamisesta ja huolehtimisesta. Mies rehenteli että ei voi olla niin vaikeaa ja karmit kaulassa lähti hommiin.

Lapsilta (päiväkotilaisia ja pieniä koululaisia) puuttui kuusi kertaa kuukauden sisään jotain erikseen tarvittavia juttuja/välineitä, uimahallikamoja ja lupalappuja ym. Yhden lapsen kaksi tärkeää lääkärikäyntiä jäi välistä, kun mies ei ollut katsonut niiden ajankohtaa vaikka näistä huolehtiminen kuului pakettiin.

Tuona aikana myös puuttui joka ikisenä päivänä jotain mitä olisi pitänyt olla mukana: pienimmän vaipat, vaihtovaatteet, ulkovarusteista jokin oleellinen, oli mukana pelkät kesäkumpparit kun pakkasta 18 astetta, yhdellä ei lainkaan housuja ulkoiluun koska mies oli jättänyt ne märkänä yöksi pesukoneeseen ja vain lähtenyt viemään lapsia ilman.

Kokeilu päättyi kuin kaveri oli viemässä omalla vuorollaan lapsia hoitoon mutta ovella oli sanottu että lapsille ei ole varattuna hoitoa tuolle päivälle ja kaverin työvuoro jäi välistä. Sanomista tuli. Todella.

Tuossapa syy lapsettomuuteeni. Muuten hyvä mieheni ei ota vastuuta mistään nytkään, joten säästän itseni tuolta. Me kaksi ja koirat olemme hyvä perhe. Yhtään lisää tähän, niin minä uuvun totaalisesti. Mies on niin peräänkatsottava ja minun aikani kuluu kaiken tekemiseen ja suunnitteluun. Olen mm. huomannut, että hänen tililtään on mennyt kuukausikaupalla toistuva veloitus johonkin huijaukseen. Mihin lie mennyt korttinsa numeron antamaan. Ei itse huomannut, kun rahaa nyt tulee niin paljon, ettei kesken lopu, joten ei viitsi seurata tilitapahtumiaan. Oli maksanut vuosia laitevakuutusta puhelimeen, jonka jälkeen ostanut jo kolme muuta. Sain tietää, kun hänen reissussa ollessaan avaan postit ja siellä oli kirje, jossa oli ne vakuutuspaperit. Ei siis katso, mitä siellä puhelinlaskuilla - tai missään muuallakaan - lukee.

Tässä nyt vain pari pientä esimerkkiä. Käytännössä hän käy vain töissä ja kaiken taloon liittyvän (vesivahinkokorvausten ja remontin järjestäminen ml), autoihin liittyvän, vakuutukset jne. teen minä. En ymmärrä, kun kuulen naisista, jotka eivät osaa asentaa sälekaihdinta tai robottileikkurin raja-aitaa tai puhdistaa talonsa rännejä. .

Vierailija
394/440 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Turussa on hoitoajat suunniteltava erikseen. Matkaa hammaslääkäriin Turussa on se 5km.

Ja EI, en valinnut tätä elämää. Vaan toinen huoltaja sairastui vakaan masennukseen kun lapset olivat jo tehty. Lisäksi 70v. hyväkuntoiset isovanhemmat dementoituivat muutamassa vuodessa. Näistä asioista olin täysin tietämätön lapsilukua suunnitellessani.

Oliskohan se nyt kuitenkin niin, että ne lasten wilma-viestit (Turku on muuten edistyksellinen kaupunki kun siellä pkodissakin on Wilma käytössä) EI OLE se syy miksi olet loppu? Olisi varmaan järkevää laittaa nyt asiat tärkeysjärjestykseen: se sun masentunut puolisosi on AIKUINEN ihminen, hänen pitää ottaa itse vastuu omasta elämästään. Ja niille dementoituneille vanhemmille kaupunki kyllä järjestää apua, jos suoraan sanot, että sinä et repeä. Pakkohan se on, jos muitakaan auttajia ei ole. Eli sun prioriteetti on ne lapset ja sinä itse. Ei kukaan muu.

Kuinkas monta kertaa olenkaan kuulut, että lapsia on tehty siksi "Että onpa sitten vanhana joku, joka hoitaa meitä". Mitäs, kun niillä lapsilla on sitten juurikin ne omat lapsensa hoidettavanaan...

Vierailija
395/440 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap taitaa olla sellainen mamma, joka haluaa olla se, joka pitää langat käsissään ja hoitaa kaiken. Sitten urputtaa, kun on niin raskasta... Jos kotoa löytyy se lasten toinen vanhempi, niin ihan yhtälailla myös hänelle noita velvollisuuksia vai eikö hän osaa tarpeeksi hyvin?

Yks kaveri siirsi vastuun miehelleen yhteydenpidosta kouluun ja hoitoon sekä terveydenhuoltoon, sekä muusta arjen asioiden muistamisesta ja huolehtimisesta. Mies rehenteli että ei voi olla niin vaikeaa ja karmit kaulassa lähti hommiin.

Lapsilta (päiväkotilaisia ja pieniä koululaisia) puuttui kuusi kertaa kuukauden sisään jotain erikseen tarvittavia juttuja/välineitä, uimahallikamoja ja lupalappuja ym. Yhden lapsen kaksi tärkeää lääkärikäyntiä jäi välistä, kun mies ei ollut katsonut niiden ajankohtaa vaikka näistä huolehtiminen kuului pakettiin.

Tuona aikana myös puuttui joka ikisenä päivänä jotain mitä olisi pitänyt olla mukana: pienimmän vaipat, vaihtovaatteet, ulkovarusteista jokin oleellinen, oli mukana pelkät kesäkumpparit kun pakkasta 18 astetta, yhdellä ei lainkaan housuja ulkoiluun koska mies oli jättänyt ne märkänä yöksi pesukoneeseen ja vain lähtenyt viemään lapsia ilman.

Kokeilu päättyi kuin kaveri oli viemässä omalla vuorollaan lapsia hoitoon mutta ovella oli sanottu että lapsille ei ole varattuna hoitoa tuolle päivälle ja kaverin työvuoro jäi välistä. Sanomista tuli. Todella.

Tuossapa syy lapsettomuuteeni. Muuten hyvä mieheni ei ota vastuuta mistään nytkään, joten säästän itseni tuolta. Me kaksi ja koirat olemme hyvä perhe. Yhtään lisää tähän, niin minä uuvun totaalisesti. Mies on niin peräänkatsottava ja minun aikani kuluu kaiken tekemiseen ja suunnitteluun. Olen mm. huomannut, että hänen tililtään on mennyt kuukausikaupalla toistuva veloitus johonkin huijaukseen. Mihin lie mennyt korttinsa numeron antamaan. Ei itse huomannut, kun rahaa nyt tulee niin paljon, ettei kesken lopu, joten ei viitsi seurata tilitapahtumiaan. Oli maksanut vuosia laitevakuutusta puhelimeen, jonka jälkeen ostanut jo kolme muuta. Sain tietää, kun hänen reissussa ollessaan avaan postit ja siellä oli kirje, jossa oli ne vakuutuspaperit. Ei siis katso, mitä siellä puhelinlaskuilla - tai missään muuallakaan - lukee.

Tässä nyt vain pari pientä esimerkkiä. Käytännössä hän käy vain töissä ja kaiken taloon liittyvän (vesivahinkokorvausten ja remontin järjestäminen ml), autoihin liittyvän, vakuutukset jne. teen minä. En ymmärrä, kun kuulen naisista, jotka eivät osaa asentaa sälekaihdinta tai robottileikkurin raja-aitaa tai puhdistaa talonsa rännejä. .

Öh, tuota... Mitä sinä tuosta suhteesta saat? Siis rehellisesti. Muutakin kuin miehen kaitsemista?

Eikö sinua häiritse se, että olet hänelle kuin äiti?

Vierailija
396/440 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain ekan lapsen 1993. Silloin maailma oli vielä inhimillinen perheiden metatyön suhteen. Vika lapsi syntyi 2008 ja hänen kanssaan on ollut jo wilmat ja sun muut. Ihan erilaista kuin esikoisen aikana jolloin oli vielä reissuvihko käytössä. Vaikka mies huolehtii osan asioista niin silti metatyön määrä on valtaisa. Luojalle kiitos ei ole enää päiväkoti-ikäisiä. Silloin ennen vanhaan lapset olivat päiväkodissa ja se siitä, ei sinne tarvinnut viedä mitään, ilmoittaa edes hoitoaikoja jos oli tavallisessa päiväkodissa.

Vierailija
397/440 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffepulla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei, Kaffepulla, olen vilpittömän kiinnostunut eräästä asiasta:

Mitä sinä tästä keskustelusta saat?

Yritän takoa järkeä ihmisten päähän.

Miksi juuri sinä? Miksi juuri sinun se pitää tehdä?

Esim. kaatuvatko Suomen julkisen puolen lapsiperheiden palvelut (khöh) jos sinä et niiden puolesta täällä paasaa? Vai, kautta Teutateksen, putoaako peräti taivas niskaan?

Kiinnostaisi tosiaan kuulla siitä, mikä on saanut sinut katsomaan itsesi soveliaaksi tähän valistustehtävään.

Vierailija
398/440 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi sentään. Kuinka kamalaa elämää elättekään täällä nurisijat.

Jännä että tällainen normaali mies pärjää ilman että tuntuu yliluonnollisen kamalalta.

Turussa asutaan, ja kaikki onnistuu ilman itkua (minulta).

lapset eri kouluissa, eli aikataulut aivan erilaiset. Wilma huutaa hoosiannaa kolmesta eri paikasta.

Eri harrastukset, eri mielenkiinnonaiheet.

Näiden hoitaminen on leikkiä siihen verrattuna mitä saan kestää päivätyössä sekä yrittäjänä.

Ja riittää aikaa itsellekin, lähes joka ilta.

Kyllä näin vaan on, että vastuuta kannattaa ottaa vain sen verran kuin kestää.

M41 +3 lasta.

Yh

Sulla ei olekaan sitä aikuista vielä hoidettavana siinä. Kokeilepa viiden vuoden univelkaa yhdistettynä henkisesti raskaaseen asiantuntijatyöhön ja kodin hoitamiseen lähes yksin, iltojen päättyessä siihen, että haluaisit romahtaa nukkumaan kaiken aikasi illalla vaatineen erityislapsen viereen, mutta sun täytyykin hoitaa puolisoasi ja hänen tarpeitaan, tai vähintäänkin edes yrittää jutella edes puoli tuntia, jotta ette erkaantuisi aivan täysin toisistanne. Kokeilepa ja tule sitten kertomaan, miten super olet!

Vierailija
399/440 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi hankitte lapsia? Minä tajusin jo nuorena että voimavarani riittää yhteen lapseen ja olen onnellinen että tällähetkellä hän on 19v. ja muuttaa yksin asumaan.

Koska haluamme lapsia. Kyllä heidät jaksaa, mutta kukaan ei halua jatkuvasti lisääntyvää ulkopuolelta tulevaa vanhempien ajankäytön pakko-ohjelmointia. 

Vierailija
400/440 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuohan ovat ihan normi juttuja. Miksi otat noin raskaasti. En mä ota. Iskäx3

Sun muijasihan nuo tekee ja taatusti ottaa raskaasti.

Kuulostaa siltä, että kolmen lapsen äiti on oikeasti väsynyt. Olen nähnyt mediasta miten paljon ihan lapsettomatkin ihmiset ovat väsyneitä ja ärtyneitä, en ihmettele, jos joku perheenäiti uupuu. Toivottavasti hän saa pian apua edes vähäksi aikaa. Tai edes vertaistukea vauvasivustolta.