Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaduttaako se kauheasti, jos tekee aivan surkean gradun? Kokemuksia?

Vierailija
13.01.2022 |

Siis jos muut opinnot on menneet hyvin. On vaan puhti ihan pois. En millään jaksa tehdä enää gradua.

Kommentit (89)

Vierailija
41/89 |
14.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei harmita ei haittaa. Mutta vilppi on iso riski, sitä pitää välttää.

Nykyisin kaikki gradut ajetaan tarkastusohjelman läpi ja plagiointi paljastuu. Ohjelma katsoo plagioinniksi myös sen , että luettelee alkuaineet samassa järjestyksessä kun ne on jaksollisessa järjestelmässä.

Vierailija
42/89 |
14.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja sitten mahtaillaan, kuinka yliopistotutkinnon jälkeen ollaan niiiin paljon parempia 🤭

Missä tätä mahtailua mahtaa tapahtua?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/89 |
14.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaduta. Mulla oli it-alan työpaikka jo opiskellessa ja se vakinaistettiin valmistuessa. Halusin siksi saada gradun käsittelyn kevään viimeiseen kokoukseen enkä jättää syksyyn ja saadaOhjaaja ehdotti korjauksia, että saisin paremman arvosanan. Kysyin pääsenkö läpi, jos en korjaa. Kun vastasi, että pääsen, jätin korjaamatta. Muutenkin loppuvaiheen opiskelut kärsi töistä. Kukaan työelämässä ei ole koskaan kysynyt mitään gradusta tai opintojen arvosanoista. On riittänyt, että on tutkinto. Ja nyt vanhempana työkokemus on ainoa millä on merkitystä.

Ainoa, missä huonosta gradusta olisi ollut haittaa, olisi ollut jatko-opintoihin hakeminen.

Vierailija
44/89 |
14.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Minulta loppui tuet ennen gradun tekemistä joten raapaisin sen kasaan ilman mitään ohjausta kun en ollut edes yliopiston kirjoilla silloin. Eipä ole kukaan kysellyt muuta kuin että mikä tutkinto on. 

Vierailija
45/89 |
14.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaduta. Ei kiinnosta. Ei kiinnosta ketään. Kaikki tietävät millaisia gradut ovat, ja kukaan ole niistä kiinnostunut esim. rekryssä. Pääasia että sellainen on tehty. 

Vierailija
46/89 |
14.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu siitä, millainen ihminen itse olet. Minua harmittaa ikuisesti keskivertoarvosana (3). En vain sitten enää jaksanut koko gradua ja halusin vain paperit ulos. Olin suunnitellut jatkavani opintoja, mutta tuo gradu oli osoitus, ettei kannata.

Vierailija
47/89 |
14.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kaduta. Mulla oli it-alan työpaikka jo opiskellessa ja se vakinaistettiin valmistuessa. Halusin siksi saada gradun käsittelyn kevään viimeiseen kokoukseen enkä jättää syksyyn ja saadaOhjaaja ehdotti korjauksia, että saisin paremman arvosanan. Kysyin pääsenkö läpi, jos en korjaa. Kun vastasi, että pääsen, jätin korjaamatta. Muutenkin loppuvaiheen opiskelut kärsi töistä. Kukaan työelämässä ei ole koskaan kysynyt mitään gradusta tai opintojen arvosanoista. On riittänyt, että on tutkinto. Ja nyt vanhempana työkokemus on ainoa millä on merkitystä.

Ainoa, missä huonosta gradusta olisi ollut haittaa, olisi ollut jatko-opintoihin hakeminen.

Katkesi lause: Halusin siis saada kesäajan valmistuneen, vakinaisen työntekijän, enkä harjoittelijan palkkaa. Siksi oli kiire saada vaan gradu läpi.

Vierailija
48/89 |
14.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pääasia että tekee. Työelämässäkin pitää oppia menemään aidan matalimmasta kohdasta. Gradu on hyvää treeniä siihen.

Jos ei nyt ihan alimmasta kohdasta, niin todellakin, työelämässä joutuu usein tekemään "riittävän hyvän" vaikka se oma vaatimustaso olisi korkeammalla. Ei niitä deadlineja voi missata vain sen takia, että haluaa hioa ja hinkata paremmaksi ihan loputtomiin. 

Gradussa lienee tärkeintä, että sen kautta osoitetaan kyvykkyys pitkäjänteiseen, itsenäiseen työskentelyyn ja saada homma valmiiksi? 

Itse en ole gradua tehnyt enkä sano, että AMK:n opinnäyte olisi siihen mitenkään verrattavissa. Mutta voin allekirjoittaa tuon, että jos opinnot ovat sujuneet hyvin (itselläni keskiarvo oli 4,7) niin ei se lopputyökään kauhean huono voi olla. Itselläni oli suuria vaikeuksia välillä saada tehtyä sitä (sain ADHD-diagnoosin ja lääkityksen vasta 18 vuotta myöhemmin) ja oman riman alentaminen auttoi siinä paljon. Ajattelin, että jo hyvällä suomen kielellä erottuu edukseen niistä surkeimmista. Ja kun tutkimusosio alkoi sujua ja innostuin itsekin siitä tekemisestä, ajattelin että tähtään kuitenkin neloseen. Ja sain kuitenkin vitosen, vaikka koko prosessi vähän venähti (mikä oli osa kokonaisarviota), niin se korkeatasoinen tutkimus painoi siinä kuitenkin enemmän. 

Joskus jälkeenpäin olen tuohon palannut (kun netissähän ne on kaikki nähtävissä) ja ihmetellyt, että olenpa osannut kirjoittaa fiksun kuuloista tekstiä ja niitä tutkimustuloksiakin olen ihastellut. 

Kannatan siis sitä, että kunhan valmista tulee! Ja uskon, ettei se kovin huonokaan voi hyvällä opiskelijalla olla, mutta ei myöskään haittaa jos ainoa tyydytys tulee siitä, että sai sen valmiiksi.

Vierailija
49/89 |
14.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei IT-alalla sitä tutkintoakaan tarvita kuin julkisella sektorilla. Yksityisellä puolella osaaminen ratkaisee, ei se, miten se on hankittu.

Vierailija
50/89 |
14.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma graduni oli ihan surkea räpellys, opintojeni huonoin arvosana tuli siitä. Eniten hävetti käydä sitä graduohjaajan kanssa läpi ja se että se jäi laitoksen kanslian kirjahyllyyn kaikkien luettavaksi. Mutta valmistuinpa ja se on pääasia! Kukaan ei koskaan työhaastatteluissa kysellyt gradusta mitään. Ja hyvin olen työelämässä pärjännyt.

Voin luvata, että sitä ei kukaan käy ikinä lukemassa. 

Vierailija
51/89 |
14.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma graduni oli ihan surkea räpellys, opintojeni huonoin arvosana tuli siitä. Eniten hävetti käydä sitä graduohjaajan kanssa läpi ja se että se jäi laitoksen kanslian kirjahyllyyn kaikkien luettavaksi. Mutta valmistuinpa ja se on pääasia! Kukaan ei koskaan työhaastatteluissa kysellyt gradusta mitään. Ja hyvin olen työelämässä pärjännyt.

Voin luvata, että sitä ei kukaan käy ikinä lukemassa. 

Kyllä mä luin ison määrän vanhoja graduja ja sen huomasi mitkä olivat hyviä ja mitkä huonoja. Mutta huonojen gradujen hyvä puoli oli, ettei ottanut liikaa paineita gradusta. Surkeakin gradu hyväksytään, jos miniehdot täyttyvät.

Vierailija
52/89 |
14.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gradu on vain yksi suoritus muiden joukossa, siksi sen varaan ei kannata itsetuntoaan ripustaa. Itse omaani panostin, mutta periaatteessa turhaan, kun kukaan ei ole koskaan siitä mitään kysynyt.

Vierailija
53/89 |
14.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle oli kandin tekeminen suorastaan helppoa ja sain 4/5. Gradun tekeminen ei sitten ollutkaan. Kirjoitin ehkä tahallaankin huonon tekeleen siinä pelossa, ettei hyvää kannata tehdä, ettei sitä huomata. Ajatus olisi upottaa se jonnekin netin syövereihin.

Semmassa sitt esittelin ja kehno se oli. Tosin en oikein tiedä, miten sitä pitäis parantaa, kun ohjaus ei sitä kertonut. Ohjaaja oli ekaa kertaa ohjailemassa eikä tiennyt edes miten pitkä tekstin pitäisi olla. Luulisi varmaan vieläkin, että 60 sivua riittää. Alkoi sitten uusi ryhmä ja siellä joku vanha proffa oli kertonut ja perustellut gradun pituuden yms. Sitten tuo uusikko kertoi meille seuraavassa semmassa.

Sain sitten töitä toiselta alalta enkä enää mennyt semmoihin. Taidan jättä koko opinnot, kun olen niin lähellä eläkeikää, ettei työelämääni tule hyötyä gradusta eikä maisterin tittelistä. Hankkikoot itse rahoituksen yliopistolleen, kun kerran ovat niin viisaita.

Vierailija
54/89 |
14.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei IT-alalla sitä tutkintoakaan tarvita kuin julkisella sektorilla. Yksityisellä puolella osaaminen ratkaisee, ei se, miten se on hankittu.

Tutkintoa ei välttämättä tarvita, erityisesti, jos on kovan luokan osaamista jostain harvinaisemmasta jutusta/ juuri sen osaamisen työvoimapulaa. Kannattaa kuitenkin huomata, että it-ala ei ole sama asia kuin vain ohjelmointi. Alalla on paljon muitakin työtehtäviä. Ohjelmoinnin sisälläkin on paljon eri tason tehtäviä ja erilaisia teknologioita.

Yksikkömme vetäjä yksityisellä sektorilla priorisoi sellaisia hakijoita, joilla on tutkinto. Hänen mielestään se on osoitus kyvystä viedä isompi kokonaisuus maaliin asti. Olen samaa mieltä.

Vierailija
55/89 |
14.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sillä ole oikeasti mitään merkitystä, jos et jatko-opinnoista haaveile. Itse kyllä hinkkasin ja panostin graduun liikaakin.. Silti en ole työelämässä oikein menestynyt vaikka gradusta tuli E. Eli ei todellakaan ole mitään väliä työelämässä muulla kuin ehkä sillä, että olet sen tehnyt. Tosin jotku painaa duunia jo opiskeluaikana eikä yksinkertaisesti kerkeä sitä tehdä. Jos se palkkaan vaikuttaa tai etenemiseen niin ilman muuta sitten kannattaa tehdä.

Vierailija
56/89 |
14.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kadutti. Mutta työelämässä ei ikinä ole tullut edes puheeksi että mistä gradu on tehty.

Vierailija
57/89 |
14.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No aika vähän olen valmistumisen jälkeen miettinyt graduani ja siitä on nyt parikymmentä vuotta. Sinne se on haudattuna yliopiston kirjastoon jonnekin ja vanhempieni kirjahyllyyn. Toisen tutkinnon opinnäytetyön tein kolmisen vuotta sitten ja se piti tietysti syöttää nettiin Theseukseen, mistä sen halutessaan löytää kuka tahansa. Jotenkin koin, että se kyllä antoi puhtia siihen, ettei ihan mitä tahansa scheissea kehdannut kirjoittaa. Viimeksi kun kävin katsomassa, työni oli Theseuksesta avattu n. 150 kertaa, joten sen on selkeästi lukenut joku muukin kuin äitini. :D Sitä en tiedä, onko graduilla joku vastaava käytäntö nykyään. 

Vierailija
58/89 |
14.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No aika vähän olen valmistumisen jälkeen miettinyt graduani ja siitä on nyt parikymmentä vuotta. Sinne se on haudattuna yliopiston kirjastoon jonnekin ja vanhempieni kirjahyllyyn. Toisen tutkinnon opinnäytetyön tein kolmisen vuotta sitten ja se piti tietysti syöttää nettiin Theseukseen, mistä sen halutessaan löytää kuka tahansa. Jotenkin koin, että se kyllä antoi puhtia siihen, ettei ihan mitä tahansa scheissea kehdannut kirjoittaa. Viimeksi kun kävin katsomassa, työni oli Theseuksesta avattu n. 150 kertaa, joten sen on selkeästi lukenut joku muukin kuin äitini. :D Sitä en tiedä, onko graduilla joku vastaava käytäntö nykyään. 

Ei ole pakko laittaa gradua avoimesti luettavaksi.

Vierailija
59/89 |
14.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ottaen huomioon yleisen Theseuksesta löytyvän tason, niin huoletta voi laittaa scheisseä jakoon!

Vierailija
60/89 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko gradujen vaatimuksia nykyisin väljennetty? Ännäntenä ohjaajana en ole vaatimuksiin niin perehtynyt, mutta aika heikko esitys jaettiin luettavaksi. Ja heikko on todella kohteliaasti muotoiltu. Vai yrittääkö opiskelija teettää työt ohjaajilla ja kirjoittaa korjausten avulla gradun vain puhtaaksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi viisi