Asiallinen keskustelu lihansyönnin vähentämisestä
Onko sellainen mahdollista täällä?
Minusta aihe on hyvä ja ajattelin yrittää uudestaan keskustelua, joka pysyisi asiallisena. Katsotaan miten käy :) Eli voisitko harkita lihansyönnin vähentämistä? Tai oletko jo tehnyt niin? Jos et voisi edes harkita, niin miksi et?
En siis nyt puhu lihansyönnin lopettamisesta kokonaan, vaan vähentämisestä, esim niin että pitää yhden tai useamman kasvisruokapäivän viikossa tai vaan tietoisesti valitsee useammin kasvisruoan kuin ennen. Tuntuu, että monesti tässä mennään ääripäästä toiseen, eli ajatellaan että vaihtoehto päivittäiselle lihansyönnille on lihansyönnin lopettaminen kokonaan. Kuitenkin jo sillä on vaikutusta, että suuri joukko ihmisiä, jotka ovat ennen syöneet lihaa joka päivä, alkavat vaikka syödä yhtenä päivänä viikosta kasvisruokaa. Pointti on pysyä sekasyöjänä, mutta syödä vähemmän lihaa kuin ennen.
Eli miksi et voi tai halua edes vähän vähentää lihan kulutustasi? :) Tai jos olet jo vähentänyt, niin miten olet sen tehnyt ja onko se vaikuttanut elämääsi jotenkin?
Kommentit (103)
[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 18:41"]
Ap kai käsität, että asialliseen keskusteluun kuuluu monenlaiset näkökannat, kunhan ne on argumentoitu? Jos joku haluaa syödä lihaa tai pelkää kasvissyönnin vaikutuksia, eikö se saa sitä sanoa? Mun mielestä sinä olet tämän ketjun epäasiallinen keskustelija. Tässä on sentään sananvapaus. Ei keskustelua synny, jos kaikki on samaa mieltä. Epäasiallista olisi alkaa nimitellä toisia tai kirjoittaa kaikki capslockilla. -35
[/quote]
Viherfasistit alapeukuttaa tätäkin. itse syön hyvin vähän lihaa ja pyrin olemaan muutenkin ekologinen, mutta Vihreää narsistipuoluetta en koskaan äänestäisi juuri noiden "mun mielipide on ainoa oikea mielipide"-tyyppien takia...
[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 18:33"]
[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 17:52"][quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 17:29"]Tiedämme että se on hyvää, mutta kaikki tietävät nykyään myös että se on haitallista ympäristölle ja tuotantoeläimiä pidetään hirveissä oloissa, joten pohdin miksi ihmiset eivät voi silti edes vähän vähentää lihansyöntiään? ap [/quote] En mä ainakaan tiennyt, eikä kyllä edes kiinnosta. En vähennä, koska ei ole mitään syytä siihen. Mitään viherpiipertäjää musta ei tod saa. Kasviksia ei jaksa mussuttaa kuin tomaatin päivässä, jos sitäkään. Ei ne niin hyviä ole, joten liha pysyy. Sä voit ihan rauhassa syödä lanttua ja parsakaalia, ei kuulu mulle. [/quote] Suolistosyöpä koputtelee jo ovella... :)
[/quote]
Perustele
[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 18:59"][quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 18:41"]
Ap kai käsität, että asialliseen keskusteluun kuuluu monenlaiset näkökannat, kunhan ne on argumentoitu? Jos joku haluaa syödä lihaa tai pelkää kasvissyönnin vaikutuksia, eikö se saa sitä sanoa? Mun mielestä sinä olet tämän ketjun epäasiallinen keskustelija. Tässä on sentään sananvapaus. Ei keskustelua synny, jos kaikki on samaa mieltä. Epäasiallista olisi alkaa nimitellä toisia tai kirjoittaa kaikki capslockilla. -35
[/quote]
Viherfasistit alapeukuttaa tätäkin. itse syön hyvin vähän lihaa ja pyrin olemaan muutenkin ekologinen, mutta Vihreää narsistipuoluetta en koskaan äänestäisi juuri noiden "mun mielipide on ainoa oikea mielipide"-tyyppien takia...
[/quote]
Minä äänestin Vihreitä, koska ne ajaa hyviä asioita. Täytyy kuitenkin tunnustaa, että olen samaa mieltä kanssasi. Monella vihreällä on selkeitä asenneongelmia. Ihan jo pelkästään se puole ei pahemmin pysty tekemään yhteisiä päätöksiä muiden puolueiden kanssa, eikä suostu minkäänlaisiin kompromisseihin. Asiat ei etene "mut kun mä en haluuuuu!" tai "mun mielipide on ainoa oikea" -asenteella. Politiikan kuuluisi olla yhteistyötä. Myös ystäväpiirissäni olen huomannut, että muita mielipitritä ei arvosteta, vaikka ne olisi hyvin perusteltuja. Esim. kaksi ystävääni äänesti Vihreiden sijasta Persuja. Heillä oli miekestäni hyväg syyt siihen, mutta Vihreät ystäväni jaksoivat kauhistella tätä. He käyttäytyivät auorastaan, kuin persut olisi mielenterveysongelmaisia. Hulluikksi tulleita. Sori typot. Näyttö meni taas osin valkoiseksi, koska mobiili on niin huono nykyään. Niin en näe, mitä kirjoitin. Ja sori ohis. Täähän ei siis liity oikeastaan ketjun aiheeseen. -35
[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 18:12"]
[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 17:29"]
Tiedämme että se on hyvää, mutta kaikki tietävät nykyään myös että se on haitallista ympäristölle ja tuotantoeläimiä pidetään hirveissä oloissa, joten pohdin miksi ihmiset eivät voi silti edes vähän vähentää lihansyöntiään? ap
[/quote]
Asiallinen keskustelu = olla kanssasi samaa mieltä?
Liha maistuu hyvältä, siksi syön sitä mielelläni. Liha on hyväksi ruuansulatuselimistölleni ja tunnen suurimman osan syömistäni eläimistä nimeltä. Tuotantoeläinten hirveä olo = käyskentely laitumella? Ei nuo nyt kovin kärsiviltä vaikuta, kun ikkunasta katselen. Harva vanhus pääsee joka päivä ulos, paremmat oltavat naudoilla on.
[/quote]
Missä olen väittänyt näin?
Totta kai on tiloja, joissa eläimet pystyvät mm. toteuttamaan lajityypillistä käyttäytymistään, mutta aivan liian paljon on niitä, jossa asiat eivät ole ok. Lihansyönti on mielestäni sen takia ongelmallista, että lihan alkuperää ei voi tietää, ja silloin tulee tietämättään tukeneeksi myös epäeettistä tuotantoa.
Tarkoituksenani oli nyt herätellä keskustelua nimenomaan lihansyönnin vähentämisestä, ei lopettamisesta eikä kasvissyönnistä. Lihansyöntiä kun voi vähentää myös ryhtymättä kasvissyöjäksi, joten halusin keskustella tästä vaihtoehdosta. Kasvissyöjiä voitte solvata jossain muussa keskustelussa. ap
[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 19:06"][quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 18:33"]
[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 17:52"][quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 17:29"]Tiedämme että se on hyvää, mutta kaikki tietävät nykyään myös että se on haitallista ympäristölle ja tuotantoeläimiä pidetään hirveissä oloissa, joten pohdin miksi ihmiset eivät voi silti edes vähän vähentää lihansyöntiään? ap [/quote] En mä ainakaan tiennyt, eikä kyllä edes kiinnosta. En vähennä, koska ei ole mitään syytä siihen. Mitään viherpiipertäjää musta ei tod saa. Kasviksia ei jaksa mussuttaa kuin tomaatin päivässä, jos sitäkään. Ei ne niin hyviä ole, joten liha pysyy. Sä voit ihan rauhassa syödä lanttua ja parsakaalia, ei kuulu mulle. [/quote] Suolistosyöpä koputtelee jo ovella... :)
[/quote]
Perustele
[/quote]
Jos syöt vain yhden tomaatin päivässä, et voi saada tarpeeksi kuituja. Jos et syö kuituja, sulla on korkea riski sairastua suolistosyöpään. Myös punaisen lihan runsas kulutus johtaa korkeampaan syöpäriskiin.
[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 19:09"]
[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 19:06"][quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 18:33"] [quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 17:52"][quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 17:29"]Tiedämme että se on hyvää, mutta kaikki tietävät nykyään myös että se on haitallista ympäristölle ja tuotantoeläimiä pidetään hirveissä oloissa, joten pohdin miksi ihmiset eivät voi silti edes vähän vähentää lihansyöntiään? ap [/quote] En mä ainakaan tiennyt, eikä kyllä edes kiinnosta. En vähennä, koska ei ole mitään syytä siihen. Mitään viherpiipertäjää musta ei tod saa. Kasviksia ei jaksa mussuttaa kuin tomaatin päivässä, jos sitäkään. Ei ne niin hyviä ole, joten liha pysyy. Sä voit ihan rauhassa syödä lanttua ja parsakaalia, ei kuulu mulle. [/quote] Suolistosyöpä koputtelee jo ovella... :) [/quote] Perustele [/quote] Jos syöt vain yhden tomaatin päivässä, et voi saada tarpeeksi kuituja. Jos et syö kuituja, sulla on korkea riski sairastua suolistosyöpään. Myös punaisen lihan runsas kulutus johtaa korkeampaan syöpäriskiin.
[/quote]
Älä jauha sontaa!
[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 19:06"][quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 18:33"] [quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 17:52"][quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 17:29"]Tiedämme että se on hyvää, mutta kaikki tietävät nykyään myös että se on haitallista ympäristölle ja tuotantoeläimiä pidetään hirveissä oloissa, joten pohdin miksi ihmiset eivät voi silti edes vähän vähentää lihansyöntiään? ap [/quote] En mä ainakaan tiennyt, eikä kyllä edes kiinnosta. En vähennä, koska ei ole mitään syytä siihen. Mitään viherpiipertäjää musta ei tod saa. Kasviksia ei jaksa mussuttaa kuin tomaatin päivässä, jos sitäkään. Ei ne niin hyviä ole, joten liha pysyy. Sä voit ihan rauhassa syödä lanttua ja parsakaalia, ei kuulu mulle. [/quote] Suolistosyöpä koputtelee jo ovella... :) [/quote] Perustele [/quote] Jos syöt vain yhden tomaatin päivässä, et voi saada tarpeeksi kuituja. Jos et syö kuituja, sulla on korkea riski sairastua suolistosyöpään. Myös punaisen lihan runsas kulutus johtaa korkeampaan syöpäriskiin.
[/quote]
Ja tutkimusten mukaan "runsas kulutus" on noin 150 g/päivä eli jos syö punaista lihaa tästä enemmän niin se suolistosyöpäriski alkaa kohota.
Olen vähentänyt vuosien kuluessa. Parikymppisenä ateriat olivat pitkälle jauhelihasta, broilerista tai kalasta tehtyjä. Tajuttuani broilerinkasvatuksen ongelmat, vähensin sen syöntiä rajusti. Ei se edes ole mielestäni erityisen hyvää. Kokonaan en ole kuitenkaan lopettanut, edelleen ehkä kerran kolmessa kuukaudessa tulee kutienkin ostettua sitäkin.
Jauhelihakin on jäänyt harvakseltaan ostettavaksi lihaksi, ehkä kerran kuussa tulee ostettua. Sen sijaan parempien lihojen kulutusta olen vastaasti nostanut, eli alkanut ostaa laadukkaampia raaka-aineita, mutta yhteensä siis lihan syöminen on vähentynyt.
Arkisin syön lähinnä kalaa (kalan ja hyvien pihvien takia en voisi kuvitella olevani kasvissyöjä) ja kasvisruokaa, viikonloppuisin sitten lihaa esim. pihvien, laatumakkaroiden yms. muodossa sekä kalaa. Leikkeleitä tulee kuitenkin syötyä arkenakin, eli kokonaan lihattomia päiviä on melko harvoin.
[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 19:14"]
[/quote]
Ja tutkimusten mukaan "runsas kulutus" on noin 150 g/päivä eli jos syö punaista lihaa tästä enemmän niin se suolistosyöpäriski alkaa kohota.
[/quote]
Minkä tutkimuksen?
[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 19:16"]
[/quote]
[/quote]
Minkä tutkimuksen?
[/quote]
Ainakin tämän 478 000 ihmisellä tehdyn seurantatutkimuksen mukaan:
http://www.health.harvard.edu/family_health_guide/red-meat-and-colon-cancer
[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 19:24"]
[/quote]
[/quote]
Minkä tutkimuksen?
[/quote]
[/quote]
Missä syötiin, makkaraa, lihajalosteita ja hampurilaisia
[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 19:27"]
[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 19:24"]
[/quote]
[/quote]
Minkä tutkimuksen?
[/quote]
[/quote]
Missä syötiin, makkaraa, lihajalosteita ja hampurilaisia
[/quote]
Niissäkin on punaista lihaa. Aika hankala olisi varmaan ollut löytää tutkimukseen puolta miljoonaa nutipääkarppaajaa joiden ruokavalio koostuu pelkistä naudan pihveistä...
[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 17:26"]
Minusta aihe on hyvä ja ajattelin yrittää uudestaan keskustelua, joka pysyisi asiallisena. Katsotaan miten käy :) Eli voisitko harkita lihansyönnin vähentämistä? Tai oletko jo tehnyt niin? Jos et voisi edes harkita, niin miksi et?
En siis nyt puhu lihansyönnin lopettamisesta kokonaan, vaan vähentämisestä, esim niin että pitää yhden tai useamman kasvisruokapäivän viikossa tai vaan tietoisesti valitsee useammin kasvisruoan kuin ennen. Tuntuu, että monesti tässä mennään ääripäästä toiseen, eli ajatellaan että vaihtoehto päivittäiselle lihansyönnille on lihansyönnin lopettaminen kokonaan. Kuitenkin jo sillä on vaikutusta, että suuri joukko ihmisiä, jotka ovat ennen syöneet lihaa joka päivä, alkavat vaikka syödä yhtenä päivänä viikosta kasvisruokaa. Pointti on pysyä sekasyöjänä, mutta syödä vähemmän lihaa kuin ennen.
Eli miksi et voi tai halua edes vähän vähentää lihan kulutustasi? :) Tai jos olet jo vähentänyt, niin miten olet sen tehnyt ja onko se vaikuttanut elämääsi jotenkin?
[/quote]
Olen joskus miettinyt. Mutta olen myöskin tehnyt esim. kasvispullien ja lihapullien välimuotoa missä on molempia. Hyviä kasvispullia en ole saanut koskaan, vaikka niitä ovat muutkin kehuneet. En ole tykännyt. Kyllä se siis "periaatteessa" mahdollista olisi, mutta niiden ruokien pitäisi sitten maistua yhtä hyvälle kuin liharuokien ja ongelmaksi nousee se, että koska en ole koskaan niitä kasvisruokia tehnyt, niin en osaa tehdä yhtä hyviä kuin lihasta. Kerran tosin ajoin pohjaa kylmäsavuporo keittoon ja olihan se hyvää jo ennen kuin siihen lisättiin porot.
[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 20:09"]
[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 17:26"]
[/quote]
Olen joskus miettinyt. Mutta olen myöskin tehnyt esim. kasvispullien ja lihapullien välimuotoa missä on molempia. Hyviä kasvispullia en ole saanut koskaan, vaikka niitä ovat muutkin kehuneet. En ole tykännyt. Kyllä se siis "periaatteessa" mahdollista olisi, mutta niiden ruokien pitäisi sitten maistua yhtä hyvälle kuin liharuokien ja ongelmaksi nousee se, että koska en ole koskaan niitä kasvisruokia tehnyt, niin en osaa tehdä yhtä hyviä kuin lihasta. Kerran tosin ajoin pohjaa kylmäsavuporo keittoon ja olihan se hyvää jo ennen kuin siihen lisättiin porot.
[/quote]
Laitatko paljon mausteita kasvispulliin? Se voisi auttaa.
[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 18:16"]
Linkkispämääjä, avaa vaikka ihan oma topikki ja laita sinne tieteellisten metatutkimusten linkkejä. Noi yksittäiset höpöhöpölinkit ei vakuuta.
[/quote]
Ja piti olla asiallinen keskustelu, eikä "pelottelua" syöpäriskeillä .. toiset ne ei koskaan opi.
Itse miehenä valmis keskustelemaan ja pohtimaan näitä asioita, mutta kun yleensä naiset kaivavat kaikki maailmanlopun linkit esiin, niin siinä menee viimeisetkin fiilikset.
[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 17:36"]
Tiedämme että se on hyvää, mutta kaikki tietävät nykyään myös että se on haitallista ympäristölle ja tuotantoeläimiä pidetään hirveissä oloissa, joten pohdin miksi ihmiset eivät voi silti edes vähän vähentää lihansyöntiään? ap
[/quote]
Ehkä tulevaisuudessa onnistutaan tuottamaan lihaa eläimiä vahingoittamatta. Siihen asti, bon appetit :)
[/quote]
Ohan tuota tutkittu jo paljon.
[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 17:46"]
[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 17:36"]
[/quote]
Ehkä tulevaisuudessa onnistutaan tuottamaan lihaa eläimiä vahingoittamatta. Siihen asti, bon appetit :)
[/quote]
Lihansyönnin ongelma on minusta eniten tehotuotanto ja sen aiheuttamat ympäristöhaitat sekä eläinten kärsimys. Ihmiset tulevat varmaan aina syömään lihaa, mutta sitä voitaisiin tuottaa paljon eettisemmin, tuottamatta eläimille tarpeetonta kärsimystä. Mutta jos tehotuotanto kiellettäisiin, lihantuotanto väistämättä vähenisi ja siitä tulisi kalliimpaa. Olisivatko ihmiset valmiita syömään vähemmän lihaa ja maksamaan siitä enemmän, jos lihaa alettaisiin tuottaa eettisemmin? ap
[/quote]
Minusta vähiten kun olen nähnyt samat paketit myynnissä 15 vuoden välein. No problemo.
[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 17:48"]
Kasvissyöjillä moninkertainen riski sairastua mielenterveysongelmiin... Tämä on yksi ratkaisematon ongelma vielä.
[/quote]
Tai sitten asia on toisinpäin ;) Hörhöt jotka ovat jo sairastuneet maailman huolien kantamiseen siirtyvät kasvissyöjiksi ;)
[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 18:12"]
[/quote]
Asiallinen keskustelu = olla kanssasi samaa mieltä?
Liha maistuu hyvältä, siksi syön sitä mielelläni. Liha on hyväksi ruuansulatuselimistölleni ja tunnen suurimman osan syömistäni eläimistä nimeltä. Tuotantoeläinten hirveä olo = käyskentely laitumella? Ei nuo nyt kovin kärsiviltä vaikuta, kun ikkunasta katselen. Harva vanhus pääsee joka päivä ulos, paremmat oltavat naudoilla on.
[/quote]
Missä olen väittänyt näin?
Totta kai on tiloja, joissa eläimet pystyvät mm. toteuttamaan lajityypillistä käyttäytymistään, mutta aivan liian paljon on niitä, jossa asiat eivät ole ok. Lihansyönti on mielestäni sen takia ongelmallista, että lihan alkuperää ei voi tietää, ja silloin tulee tietämättään tukeneeksi myös epäeettistä tuotantoa.
Tarkoituksenani oli nyt herätellä keskustelua nimenomaan lihansyönnin vähentämisestä, ei lopettamisesta eikä kasvissyönnistä. Lihansyöntiä kun voi vähentää myös ryhtymättä kasvissyöjäksi, joten halusin keskustella tästä vaihtoehdosta. Kasvissyöjiä voitte solvata jossain muussa keskustelussa. ap
[/quote]
Miksi keskustelussa ei saa olla sinun ajatuksillesi vastakkaisia mielipiteitä?
Enkä ymmärrä sitä, miksi lihan alkuperää ei voisi tietää. Tällä hetkellä teuraseläinten tiedot tilalta teurastamoon ja edelleen kauppaan on aukottomasti tiedossa, joten käytännössä lihatiskillä sinulle voidaan kertoa, että tämä oli vuonna 2008 syntynyt sonnin nimeltä Liedon Rytke, kasvatettu Taipalsaarella Alatalon tilalla, jonka omistaa Korhosen Ville.
En ymmärrä, miten siellä kehä3 sisäpuolella onnistutaan tekemään ihan kaikesta ongelma. Enemmän minä kantaisin huolta kaikista niistä pikkuisista kaupunkipuutarhoista, joissa kasvatetaan salaattia keräämään kadmiumia. Oikeastiko te syötte saasteissa kasvatettuja kasveja?
[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 18:41"]
[/quote]
Mutta eihän ap sanonut mitään kasvissyönnistä vaan sekäsyönnistä jossa on runsaasti kasvisruokapäiviä. ei tee terveydelle hyvää syödä joka päivä lihaa.