Mies kieltää liittymästä ammattiliittoon
Valmistun ammattiin tänä keväänä, ja olen pitänyt itsestään selvänä liittyä alani ammattiliittoon, jonka opiskelijajäsen jo olen. Olemme molemmat ihan perusduunareita hyvin työllistyvillä aloilla. Tiesin, ettei mieheni kuulu oman alansa liittoon eikä tällä hetkellä edes yleiseen työttömyyskassaan tms., mutta ajattelin, ettei hänellä asiasta suurempia mielipiteitä ole. Olin väärässä. Mainitsessani aikovani liittyä liittoon, mies alkoi rähjätä melkeinpä suu vaahdossa, miten turhaa se nykypäivänä on ja jopa vaarallista työllistymisen kannalta. Minä taas olen jo kotona oppinut, että liittoon on hyvä kuulua, jos tahtoo oikeuksia ja tasa-arvoa nauttia vaikkei Pirkko Perusduunaria "parempi" ihminen ole.
Arvon av-mammat! Onko mieheni oikeassa sanoessaan ay-liikkeiden olevan muinaishistoriaan kuuluva jäänne, johon ei kukaan alle 45-vuotias enää kuvittelekaan liittyvänsä?
Kommentit (44)
[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 12:38"]
Kyllä porvatit on saaneet teidät lankaan. Luuletteko, että oikeasti itse voitte neuvotella paremmat työehdot kuin ay- liike?
Jos liittoon kuuluu alle puolet, menettää liitto oikeuden neuvotella työehdoista. Sitten ei ole yleissitovaa työsopimusta, jolloin jokainen neuvottelee ne sairauslomapäivienpalkllisuuden, ylityökorvaukset, muuttovapaat, muut korvaukset, sairauslomailmoitus oikeudet yms yms itse.
[/quote]
Minusta on aivan käsittämättömän naiivia kuvitella, että yksi ainoa ihminen pystyy loputtomasti sopimaan oikeuksistaan kahden kesken työnantajapuolen kanssa. Eikös siitä ole helppo rivistä vain valita se työntekijä, joka neuvottelee itselleen hieman laihemmat edut ylittääkseen muut - ja jos ei mitään tahoa ole pitämässä yleissitovista oikeuksista kiinni, saadaan varmaan ennen pitkää kaikki ottaa vastaan valmiiksi sanellut sopimukset millä ehdoilla tahansa.
Uskomatonta miten tietämätöntä porukkaa on täällä. Miettikää kuka teitä sitten auttaa kun tulee töissä riitatilanne ja tarvitsette lakimiehen apua?. Liittoon kuuluva saa sen omasta liitostaan ja liittoon kuulumaton jää alakynteen. Eikä pidä luulla ettei sellaista käy, koska koko ajan saa lukea miten työntekijä joutuu viemään käräjille kun jää palkkasaatavia saamatta. Lisäksi laittomat irtisanomiset on ihan tätä päivää.
Ap:lle sanoisin että sinä teet niin kuin parhaaksi näet ja sinun tilanteessasi liittyisin liittoon, en minä siihen miehen suostumusta tarvitse. Onneksi oma mies kuuluu liittoon ja toisekseen tuollaista keskustelua ei meillä käytäisi.
[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 12:34"]
Mies KIELTÄÄ!!!
Kasva ensin aikuiseksi ja mieti sitten mitä teet...ihan itse!
[/quote]
Vanhempani kielsivät minua pitämästä lastani, ja silti tuo tuossa jaloissa pyörii. Kyllä minä oman pääni pidän, kunhan jäin pohtimaan tätä asiaa. :D Otsikko on ehkä vähän liiankin SHOKKIVAU-raflaava sisältöön nähden, sen myönnän. Ei mies avioerolla tms. uhkaa, vaikka liittoon liittyisinkin (ja todennäköisesti liityn ja olisin liittynyt ilman tätä keskusteluakin).
[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 12:46"]
Uskomatonta miten tietämätöntä porukkaa on täällä. Miettikää kuka teitä sitten auttaa kun tulee töissä riitatilanne ja tarvitsette lakimiehen apua?. Liittoon kuuluva saa sen omasta liitostaan ja liittoon kuulumaton jää alakynteen. Eikä pidä luulla ettei sellaista käy, koska koko ajan saa lukea miten työntekijä joutuu viemään käräjille kun jää palkkasaatavia saamatta. Lisäksi laittomat irtisanomiset on ihan tätä päivää.
Ap:lle sanoisin että sinä teet niin kuin parhaaksi näet ja sinun tilanteessasi liittyisin liittoon, en minä siihen miehen suostumusta tarvitse. Onneksi oma mies kuuluu liittoon ja toisekseen tuollaista keskustelua ei meillä käytäisi.
[/quote]
Oikeusturvavakuutus on olemassa.
Ihan turha kuulua liittoon, YTK on paras ja nykyaikaisin ratkaisu.
Kuuluun Akavaan. Saan tarvittaessa lakiapua ja työttömyyden varalle ansiosidonnaista. Iso etu on myös vapaa-ajan matka- ja tapaturmavakuutus johon akavalainen kuuluu automaattisesti.
Minun alallani ei ole yleissitovaa työehtosopimusta vaan jokainen sopii palkan ym itse. Alan palkkaus on selvästi keskitasoa parempi. Paikallinen sopiminen ei ole sama asia kuin riisto ja työnantajan ylivalta. Joka tapauksessa lopullinen valta työpaikoista on sillä jolla on pääomaa. Ay-liike ei voi estää työn ulosliputusta. Tällä hetkellä ay-liike itseasiassa edistää työpaikkojen pysyvää siirtymistä maan rajojen ulkopuolelle.
Ap, mikä on hyvin työllistävä ala tänä päivänä? meinaan kun ei tartte edes työttömysturvasta (=ansiosidonnaisesta) huolehtia...
Jos on yhtään seurannut eduskuntavaaleja ja hallituksen muodostamista niin ymmärtää, että nyt on se hetki kun duunareiden kannattaa liittyä ammattiliittoon. Palkkaus on vain pieni osa liiton keskustelemista eduista ja jos ei ole liittoa, ei ole myöskään etuja. Eniten tämä koskettaa työntekijäpuolta, joilla palkkaus ja työehdot menevät suoraan työehtosopimuksen mukaan.
[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 12:38"]
Kyllä porvatit on saaneet teidät lankaan. Luuletteko, että oikeasti itse voitte neuvotella paremmat työehdot kuin ay- liike?
Jos liittoon kuuluu alle puolet, menettää liitto oikeuden neuvotella työehdoista. Sitten ei ole yleissitovaa työsopimusta, jolloin jokainen neuvottelee ne sairauslomapäivienpalkllisuuden, ylityökorvaukset, muuttovapaat, muut korvaukset, sairauslomailmoitus oikeudet yms yms itse.
[/quote]
En voi, enkä halua neuvotella itselleni kaikenkarvaisia palkallisia saikkuja, äitiyslomien ketjutusmahdollisuuksia ja muita täysin kohtuuttomia vedätyksiä, jotka saavat etenkin pienyritykset todella vaikeisiin tilanteisiin ja vievät osan jopa konkurssiin, jolloin kaikki niissä olleet työpaikat katoavat!
Olen solidaarinen muita työntekijöitä ja työpaikkaa etsiviä kohtaan, joten vastustan sitä että liitot ruuvaavat työssä olevien ehtoja aina vain paremmiksi ja kalliimmiksi, minkä seurauksena yhä harvempi voi sen työpaikan saada. Eikö meillä sinun mielestäsi ole vielä riittävää määrää työttömiä?
Muistetaanpa vielä sekin, että SAK ja Demarit yhdessä heikentävät kaikkein huono-osaisimpien suomalaisten oloja ja asemaa aina kun vain voivat. Viimeksi kun perusturvaa yritettiin parantaa, demarit estivät tämän ja saivat vielä läpi lain, joka määrää parantamaan ansiosidonnaista turvaa aina yhtä aikaa perusturvan tulevienkin parannusten kanssa, ja ei yhtä paljon vaan enemmän. Siis kuilu keskiluokan ja vähäosaisten välillä kasvaa kasvamistaan, ja tästä ovat vastuussa demarit AY-liikkeen tuella ja siunauksella.
AY-liike on nykyajan vastenmielinen riistäjä, joka on todellakin valmis riistämään kaikkein köyhimmiltä kaiken, mikä irti lähtee. Sen kunniakas historia ei nykypäivän sikailuja tee yhtään hyväksyttävämmiksi! Tuolle oksettavalle porukalle en ainakaan omia rahojani tule antamaan koskaan.
Mun mielestä liittoon kuulumattomat ei myöskään voi vedota tessiin tai saada yleiskorotuksia tms. Eivät voi vedota työaikoihin, ylityökorvauksiin jne. Ja en nyt tarkoita yyteekoota liitolla
[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 12:11"]
Tähtäävä esimieshommiin ja haluatko edetä uralla? Vai haluatko olla duunari vaan aina? Esimiehet ei voi olla liiton ihmisiä, duunari voi
[/quote] olen keskiportaan esimies ja työpaikkani pääluottamusmies. Ylin johto ei voi toimia luottamusmiehenä, mutta liittoon hekin kuuluvat, ainakin omalla työpaikallani.
[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 12:42"]
Minusta on aivan käsittämättömän naiivia kuvitella, että yksi ainoa ihminen pystyy loputtomasti sopimaan oikeuksistaan kahden kesken työnantajapuolen kanssa. Eikös siitä ole helppo rivistä vain valita se työntekijä, joka neuvottelee itselleen hieman laihemmat edut ylittääkseen muut - ja jos ei mitään tahoa ole pitämässä yleissitovista oikeuksista kiinni, saadaan varmaan ennen pitkää kaikki ottaa vastaan valmiiksi sanellut sopimukset millä ehdoilla tahansa.
[/quote]
Minusta taas on naiivia kuvitella, ettei työnantajaa kiinnosta mikään muu kuin työntekijän loputon kurjistaminen. Nykypäivänä tuo ei enää päde, koska työn laadulla on paljonkin merkitystä ja laadukkaan lopputuloksen aikaansaamiseksi tarvitaan hyvinvoiva työntekijä.
Tällä hetkellä jotkut työntekijät voivat jo liiankin paksusti siihen nähden, minkä verran heidän työpanoksensa tuo rahaa taloon, ja näissä tilanteissa varmasti työnantaja palkkaa tilalle vähempään tyytyviä, jos se tulee mahdolliseksi. Mutta tähän tuleekin pyrkiä! On kilpailukyvyllemme epäedullista, jos työntekijä tulee tuottavuteensa nähden liian kalliiksi. Se johtaa työnantajayrityksen kyvyttömyyteen kilpailla markkinoilla, koska asiakkaat ostavat samat tuotteet silloin muilta yrityksiltä, jotka voivat myydä niitä halvemmalla. Jokainen tietää tämän omista kulutusvalinnoistaan. Siis jos ja kun joillakin aloilla on palkoissa ja eduissa tällaista "ilmaa", niin nuo ilmat tulee saada pois ja kustannukset järkevälle, kestävälle tasolle.
Liian huonoiksi etuja ei yksinkertaisesti kannata päästää, koska huonosti voivat työntekijät ovat myös este yrityksen kilpailukyvylle. Tähän ei tarvita ainakaan nykyisen vahvuista AY-liikettä säätämään ja määräilemään sitä, että jokaisen yrityksen pitää aina vain maksaa lisää ja lisää palkkaa ja etuja. Järkevästi toimiva AY-liike, sellainen kuin Ruotsissa on, olisi eri asia. Siellä pohditaan oikeasti yhdessä työnantajien kanssa, mikä palkkataso ja millaiset edut ovat kansantalouden näkökulmasta kannattavia. Mutta Suomen AY-jäärät eivät tällaiseen kykene vaan reagointitapa on itkupotkuraivarit + lakko. Sellaisella porukalla me emme oikeasti nykymaailmassa tee mitään. Touhu vain haittaa menestystämme kansantaloutena ja asettaa esteitä myös työllistämiselle. Ei kiitos!
AP, mä käsittäisin että täysikäisenä saat tehdä ihan mitä haluat. Jos susta tuntuu sopivalta, liity liittoon tai edes kassaan. Mä en antaisi mieheni määräillä mua noin tai ois nopsaan entinen mies. Ei me missään pimeällä keskiajalla enää eletä. Haloo?
Miehelläsi ei ole yhtään mitään oikeutta puuttua sun asioihin. Hänen asenteensa ja luulonsa siitä että voi sinua hallita ja kieltää ovat aika pelottavia, sen lisäksi että hänen asenteensa ovat duunarille aivan käsittämättömän tyhmät.
Jos et oikeasti provosoinut niin teillä on kyllä paha parisuhdeongelma.
Liittoon kannattaa liittyä monestakin syystä, jotka tuli yllä mainittua, mutta myös siksi että liitot ylläpitävät tiettyjä ammattialoja ja tutkivat alan kehitystä.
On oikeassa. Mutta liity kassaan ja liitä mies myöskin. Työttömänä on kiva saada ansiosidonnaista.
Mies on tyhmä jos ei edes yleiseen työttömyyskassaan kuulu, ei saa ansiosidonnaista jos jää työttömäksi.
Ja maksattaisit etuutesi niillä, jotka kuuluvat liittoon? Palkankorotuksesi ja kaikki muut sellaiset on liiton sopimia. Ja yksilön kannalta kyllä fiksuinta olisi liittyä vähintään työttömyyskasssaan. Miehesi on urpo
Liittykää molemmat työttömyyskassaan. Liittoon ei kannata liittyä jos et halua tukea SDP:n politiikkaa.
[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 12:11"]
Tähtäävä esimieshommiin ja haluatko edetä uralla? Vai haluatko olla duunari vaan aina? Esimiehet ei voi olla liiton ihmisiä, duunari voi
[/quote]
Kyllä esimieskin voi liittoon kuulua .