Mies kieltää liittymästä ammattiliittoon
Valmistun ammattiin tänä keväänä, ja olen pitänyt itsestään selvänä liittyä alani ammattiliittoon, jonka opiskelijajäsen jo olen. Olemme molemmat ihan perusduunareita hyvin työllistyvillä aloilla. Tiesin, ettei mieheni kuulu oman alansa liittoon eikä tällä hetkellä edes yleiseen työttömyyskassaan tms., mutta ajattelin, ettei hänellä asiasta suurempia mielipiteitä ole. Olin väärässä. Mainitsessani aikovani liittyä liittoon, mies alkoi rähjätä melkeinpä suu vaahdossa, miten turhaa se nykypäivänä on ja jopa vaarallista työllistymisen kannalta. Minä taas olen jo kotona oppinut, että liittoon on hyvä kuulua, jos tahtoo oikeuksia ja tasa-arvoa nauttia vaikkei Pirkko Perusduunaria "parempi" ihminen ole.
Arvon av-mammat! Onko mieheni oikeassa sanoessaan ay-liikkeiden olevan muinaishistoriaan kuuluva jäänne, johon ei kukaan alle 45-vuotias enää kuvittelekaan liittyvänsä?
Kommentit (44)
[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 11:23"]
Mies on tyhmä jos ei edes yleiseen työttömyyskassaan kuulu, ei saa ansiosidonnaista jos jää työttömäksi.
[/quote]
Tekisi tähän mieleni näin anonyyminä sanoa, että niin kyllä piru vie tietyissä asioissa onkin. Tämä on yksi niistä. :D
- ap.
[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 11:27"]
Työtyömyyskassaan liittyminen on järki-ihmiselle itsestään selvää, erityisesti nykyään. Oman alan ammattiliittoon kuuluminen on jokaisen oma valinta ja monilla aloilla siitä on paljon apua esim. palkkapyynnön ja työsopimuksen tekoon. Miehesi on ikäasioista täysin väärässä. Hänellä on ehkä kokemusta vain omista piireistään. Esim. korkeakoulutetut kuuluvat omiin Akavan liittoihinsa.
[/quote]
Näin minäkin olen ymmärtänyt. :)
Taidan ottaa miehen kanssa asian vielä puheeksi ja pitää pääni. Ammattiliikkeen jäsenmaksu on sen prosentin verran palkasta, mutta koska olen eronnut kirkosta ja hän ei (koska "ei jaksa" - onko siis ihme, ettei työttömyyskassaankaan kuulu? :D), tilanne on vähän niin kuin plus/miinus nolla.
Vitoselle vielä huomautuksena, että molemmat vanhempani ovat SDP:n jäseniä ja mukana kunnallispolitiikassa, joten sinänsä tämä ay-liikkeiden sosiaalidemokraattisuus ei tuota ongelmia. :D (Ja mieskin äänestää demareita ainakin omien sanojensa mukaan.)
Työtyömyyskassaan liittyminen on järki-ihmiselle itsestään selvää, erityisesti nykyään. Oman alan ammattiliittoon kuuluminen on jokaisen oma valinta ja monilla aloilla siitä on paljon apua esim. palkkapyynnön ja työsopimuksen tekoon. Miehesi on ikäasioista täysin väärässä. Hänellä on ehkä kokemusta vain omista piireistään. Esim. korkeakoulutetut kuuluvat omiin Akavan liittoihinsa.