Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies kieltää liittymästä ammattiliittoon

Vierailija
09.05.2015 |

Valmistun ammattiin tänä keväänä, ja olen pitänyt itsestään selvänä liittyä alani ammattiliittoon, jonka opiskelijajäsen jo olen. Olemme molemmat ihan perusduunareita hyvin työllistyvillä aloilla. Tiesin, ettei mieheni kuulu oman alansa liittoon eikä tällä hetkellä edes yleiseen työttömyyskassaan tms., mutta ajattelin, ettei hänellä asiasta suurempia mielipiteitä ole. Olin väärässä. Mainitsessani aikovani liittyä liittoon, mies alkoi rähjätä melkeinpä suu vaahdossa, miten turhaa se nykypäivänä on ja jopa vaarallista työllistymisen kannalta. Minä taas olen jo kotona oppinut, että liittoon on hyvä kuulua, jos tahtoo oikeuksia ja tasa-arvoa nauttia vaikkei Pirkko Perusduunaria "parempi" ihminen ole.

Arvon av-mammat! Onko mieheni oikeassa sanoessaan ay-liikkeiden olevan muinaishistoriaan kuuluva jäänne, johon ei kukaan alle 45-vuotias enää kuvittelekaan liittyvänsä?

Kommentit (44)

Vierailija
1/44 |
09.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäli liitossa olevien määrä laskee alle tietyn % osuuden työntekijöistä vaarantuu työehtosopimusten yleissitovuus.

Eli mikäli ihmiset eivät kuuluu ammattiliittoon (yksityinen työttömyyskassa eli ns loimaan kassa/liitto ei tähän kuulu vaikka kuinka maksaisit sinne lakiavusta ym) katoavat yleissitovat työehtosopimukset. Työntekijät saavat itse sopia (=yrittää sopia) työnantajan kanssa työsuhteensa ehdoista. Mikään ei pakota työnantajaa työsopimus ja -aikalakia parempiin etuihin.

Esim:

työaika 40 tuntia/vko ei pekkasia, tai 4 vko:n tasoittumisjakson aikana keskimäärin 40 tuntia/vko, jopa 45 tuntia/vko

Eli LIITY LIITTOON HYVÄ IHMINEN oman itsesi tähden

Vierailija
2/44 |
09.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantajalle ei kuulu millään muotoa, onko työntekijä ammattiliitossa vai ei. Jäsenmaksun voi hoitaa itsekin, kassalta saa maksua varten viitenumerot. Näin teen itsekin, koska työnantaja perii suoraan palkasta vain yhden liiton maksut, muihin liittoihin kuuluvat saavat maksaa itse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/44 |
09.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liity liittoon. Työnantajapuoli hurraa jokaisesta pelkkään kassaan liittyvästä. Työnantajat itse ovat hyvin järjestäytyneitä, niin kyllä silloin myös työntekijäpuolen kannattaa olla. Säilyy tasapaino.

Vierailija
4/44 |
09.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 11:21"]Valmistun ammattiin tänä keväänä, ja olen pitänyt itsestään selvänä liittyä alani ammattiliittoon, jonka opiskelijajäsen jo olen. Olemme molemmat ihan perusduunareita hyvin työllistyvillä aloilla. Tiesin, ettei mieheni kuulu oman alansa liittoon eikä tällä hetkellä edes yleiseen työttömyyskassaan tms., mutta ajattelin, ettei hänellä asiasta suurempia mielipiteitä ole. Olin väärässä. Mainitsessani aikovani liittyä liittoon, mies alkoi rähjätä melkeinpä suu vaahdossa, miten turhaa se nykypäivänä on ja jopa vaarallista työllistymisen kannalta. Minä taas olen jo kotona oppinut, että liittoon on hyvä kuulua, jos tahtoo oikeuksia ja tasa-arvoa nauttia vaikkei Pirkko Perusduunaria "parempi" ihminen ole.

Arvon av-mammat! Onko mieheni oikeassa sanoessaan ay-liikkeiden olevan muinaishistoriaan kuuluva jäänne, johon ei kukaan alle 45-vuotias enää kuvittelekaan liittyvänsä?
[/quote]
Miehesi on väärässä. Tottakai liityt ammattiliittoon. Mä olen usein tarvinnut liiton lakimiehen neuvoja työhön liittyvissä asioissa. Ja ansiosidonnaista tyttömyyskorvausta saa vain jos kuuluu työttömyyskassaan.

Vierailija
5/44 |
09.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen joka ei kuulu liittoon, tukee työantajan itsevaltaista asemaa sopijaosapuolena. Entäpä kun tulee niin suuria ongelmia, että niitä ei pysty itse ratkaisemaan? Hankkiiko liittoon kuulumaton omalla kustannuksellaan juridista apua? Tai vähän pienemmissä asioissa luottamusmies ei lotkauta korvaansa, jos et kuulu liittoon.

Miten muuten kukaan voi jättäytyä sekä liiton että työttömyyskassan ulkopuolelle ja ilmeisesti kuvitella, että hän on korvaamaton työpaikallaan? Mites sitten suu pannaan, kun käydään yt-neuvottelut ja käteen lyödään irtisanomispaperi? Ikää on jo sen verran, ettei ole mitenkään haluttu työmarkkinoilla. Pelkällä työmarkkinatuella ei kovin leveää leipää syödä!

Vierailija
6/44 |
09.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähtäävä esimieshommiin ja haluatko edetä uralla? Vai haluatko olla duunari vaan aina?

Esimiehet ei voi olla liiton ihmisiä, duunari voi

Vierailija
7/44 |
09.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti pitää oikeuksistaan pitää kiinni ja liittyä liittoon. Sellaiseen työhön ei edes kannata mennä joka katsoo pahalla että kuuluu liittoon.

Lisöksi saat korvausta jos jäät työttömäksi ja se korvaus on melko paljo isompi kuin Kelan.

Liitto on sen takia, että se pitää kiinni SUN oikeuksista. Työnantaja ei sitä tee.

Vierailija
8/44 |
09.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

YTK ilman muuta.

Ay-jyrät ja lakkokenraalit kuuluvat historian hämärään.

Vierailija
9/44 |
09.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki jotkut osaa pitää huolta oikeuksista fiksusti ilman liittoakin.

Vierailija
10/44 |
09.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä liiton kauhukuvamaalareita riittää aina, mutta totuus on, että se liitto puolustaa sinun oikeuksiasi silloin, jos jotakin tapahtuu - eli kyse ei ole ainoastaan työttömyyskassasta. Sanon tämän kokemuksen syvällä rintaäänellä, koska ehdin liittyä liittoon juuri ajoissa, kun piti jo olla puhelimen päässä selvittämässä ehtaa kyykytystä. 

Vierailija
11/44 |
09.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet normaalijärjellä varustettu ja pystyt pitämään puolesi niin ei tarvitse liittyä liittoon mutta kassaan kannattaa liittyä niin saa tarvittaessa ansiosidonnaista.

Liiton jäsenyys ei siis ole pakollista vaikka kuuluisi kassaan...maksaa vain n. 100e/v.

Mutta jos mies määrää sinua vaikka olet aikuinen ihminen niin en tiedä pärjäätkö tässä maailmassa muutenkaan?!?!

Vierailija
12/44 |
09.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 12:26"]

Toki jotkut osaa pitää huolta oikeuksista fiksusti ilman liittoakin.

[/quote]

Miten? 

Vierailija
13/44 |
09.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

YTK ei ole mitään muuta, kuin EK:n yritys tuhota yleissitovuus. Hölmöt menee halpaan.

Vierailija
14/44 |
09.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies KIELTÄÄ!!!

Kasva ensin aikuiseksi ja mieti sitten mitä teet...ihan itse!

Vierailija
15/44 |
09.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai naisena teet niinkuin miehesi sanoo, oli hän oikeas tai väärässä. Nainen vaietkoon seurakunnassa. Ja muuallakin.

Vierailija
16/44 |
09.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä väitän, että yksi työntekijä on altavastaajana, jos vastassa on iso, kyykyttävä ja mielivaltaisesti toimiva firma. Yksityisen ihmisen on esimerkiksi iso kynnys haastaa isoa firmaa oikeuteen, vaikka syy olisi kuinka hyvä. En neuvoisi liikaa luottamaan siihen, että pelkällä terveellä järjellä pärjää ilman liittoakin. Sillä vastapuolella sitä tervettä järkeä ei nimittäin välttämättä ole, mutta enemmän massia kyllä.

Vierailija
17/44 |
09.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kassaan kannattaa totta kai liittyä, jotta on oikeutettu ansiosidonnaiseen työttömyyden kohdatessa.

Itse en ole koskaan kuulunut liittoihin, enkä tule kuulumaankaan. Suomessa liitot ovat änkyröinnillään aiheuttaneet laajoja tappioita työnantajille, ja tämän seurauksena moni on sitten saanut kenkää kun henkilöstöä ei ole varaa enää pitää entiseen malliin. Sama vaikutus on sillä, että henkilöstökulut ovat liittojen vaatimuksesta liian korkealla tasolla suhteessa tiettyjen töiden tuottavuuteen. En voi kannattaa toimia, joilla ajetaan vain lyhytnäköisesti omaa senhetkistä etua, eikä mietitä yhtään kuinka kestävällä pohjalla nämä vaatimukset ovat, ja kuinka moni jää niiden johdosta työttömäksi.

Siksi en itse kuulu liittoihin. Keskustelua ja perusteluja aiheesta löytyy myös täältä:

http://www.vauva.fi/keskustelu/3850125/ketju/eroa_ammattiliitosta_tee_se_heti

Ja te, joiden mielestä liittoihin kuulumattomat maksattavat etunsa liittojen jäsenillä, pitäkääpä pienempää suuta. Todellisuudessa liittojen jäsenet maksattavat ansiosidonnaisensa yhteiskunnalla, myös työttömillä ihmisillä ja heillä, jotka eivät pääse ansiosidonnaisen piiriin vaikka haluaisivat. Vain 5% ansiosidonnaisista maksetaan liittojen jäsenmaksuista. Ne jäsenmaksut käytetään mm. kaikenlaisiin liittopomojen etuihin ja poliittikkojen voiteluun ja sen sellaiseen mukavaan.

Tällä hetkellä ansiosidonnainen on tulonsiirto vähävaraisilta hyväosaisille. Tämä on aivan äärimmäisen törkeää, kun vielä muistetaan että nykyaikana moni on työttömänä juuri siitä syystä, että työllistäminen tulee yrityksille usein liian kalliiksi! Siis työssäolevien huimat edut ja runsaat palkalliset vapaat ovat suoraan pois niiltä, jotka eivät työtä löydä. Kannattaa todellakin tarkkaan miettiä, onko niihin liittoihin pakko liittyä.

Vierailija
18/44 |
09.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 11:25"]

Ja maksattaisit etuutesi niillä, jotka kuuluvat liittoon? Palkankorotuksesi ja kaikki muut sellaiset on liiton sopimia. Ja yksilön kannalta kyllä fiksuinta olisi liittyä vähintään työttömyyskasssaan. Miehesi on urpo

[/quote]

Minun kolmen viimeisen vuoden aikana 35% noussutta palkkaa ei todellakaan mikään liiton kätyri ole neuvotellut. Vaan omalla venymisellä, omalla työn tulokselani olen saanut korotukset + osakkeet firmalta jne.

Pitäkää liittoprosenttine. Ne on niitä varten jotka eivät osaa tai eivät viitsi.

Vierailija
19/44 |
09.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä porvatit on saaneet teidät lankaan. Luuletteko, että oikeasti itse voitte neuvotella paremmat työehdot kuin ay- liike? 

Jos liittoon kuuluu alle puolet, menettää liitto oikeuden neuvotella työehdoista. Sitten ei ole yleissitovaa työsopimusta, jolloin jokainen neuvottelee ne sairauslomapäivienpalkllisuuden, ylityökorvaukset,  muuttovapaat, muut korvaukset, sairauslomailmoitus oikeudet yms yms itse.

Vierailija
20/44 |
09.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liitto on paha asia..se kurittaa työnantajoa ja liiton lakimiesarmeija ei ole yhtään hyvä asia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kolme