Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lihava 5v

Vierailija
13.01.2022 |

Kamala syyllisyys painaa. Olen selvästi huono äiti, mutta en vaan tiedä miten muuttua.

Poika 4.5v ja pituutta aamulla mitattuna 120cm ja painoa 27.5kg.
Käyrien mukaan lihava ja kyllähän sitä mahaa pikkuisen on, muuten sopusuhtaisen oloinen.
Käydään uimassa pari kertaa viikossa ja harrastaa kahta joukkuelajia viikossa myös. Päiväkodissa ulkoilevat kahdesti päivässä ja on siellä aina aktiivinen.
Kotona syömme ihan normaalia kotiruokaa, kasvispainotteista, välillä kanaa ja kalaa. Karkkipäivä kerran viikossa, mutta kyllä muinakin päivinä saatetaan käydä esim kahvilassa, jossa lapsi saa jonkun pullan. Ei joka viikko kuitenkaan.
Joinain päivinä ruoka lapsesta hyvää ja ottaa lisää jopa kahdesti (laitan pieniä annoksia kerrallaan) ja joskus ei tykkää ja ei syö. En silloin laita muuta vaan saa syödä sitten pöydästä mitä tarjolla (esim. Parsakaalia, josta pitää).

Syö aamiaisen tarhassa ja iltapalaa emme qyö ollenkaan sillä syömme illallisen pari tuntia ennen nukkumaanmenoa. Eli leipää qyö lähinnä vain viikonloppuisin ja sokerisia jugurtteja meillä ei ole koskaan, koska en itse ole koskaan tykännyt mausta. Mehua juodaan aamupalalla niinä päivinä, kun sitä syödään.

Ihan kamala morkkis, että jossain selvästi nyt toimii väärin ja lapseni kärsii sen takia. Mitä tehdä?

Kommentit (65)

Vierailija
1/65 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unohda käyrät! Teillä on perusasiat kunnossa, elätte vaan normaalia elämää. Kaikki kasvaa omaan tahtiin, välillä tulee painoa ja välillä pituutta.

Vierailija
2/65 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä taas alipainoinen samanikäinen ja siksi joskus selvittänyt näitä ruoka-asioita. 4-6-vuotiaan pojan päivittäinen kaloritarve on 90kcal/kg. Teillä olisi siis 2475kcal. Meidän pojalla taas vain 1530. Voithan vaikka viikon ajan pitää ruokapäiväkirjaa ja seurata ruoan menekkiä (tietenkään lapselle mitään näistä kertomatta). Voisihan lapselta pyytää jotain perusverikokeita varmuuden vuoksi, jos ruoka- ja aktiviteettiasiat näyttäisivät olevan kunnossa mutta painoa silti liikaa. Meillä pojalta otettiin mutta mitään ei löytynyt, on vain pieni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/65 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Unohda käyrät! Teillä on perusasiat kunnossa, elätte vaan normaalia elämää. Kaikki kasvaa omaan tahtiin, välillä tulee painoa ja välillä pituutta.

Samaa mieltä.

Mulla kans ikäisekseen kookas 3,5v poika; en muista pituutta mutta käyttää 110-116cm vaatteita ja painaa 20kg. Pientä mahan nyppyrää on mutta taivas, se liikkuu kokoajan kuin pallosalama. Ja on liikkeessä kaiken hereiläolonsa. Meillä syödään suurinpiirtein samoin kuin ap:lla.

Vierailija
4/65 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko hän aina mennyt samalla tavoin painon suhteen yläkäyrillä vai onko jatkuvasti suhteellinen paino noussut?

Jos on vähitellen kertynyt ylimääräistä, niin se huolestuttavampaa. Jos taas aina ollut kropaltaan tuollainen, eikä paino suhteessa pituuteen ole noussut, niin ei ole huolestuttavaa, jos elämäntavat kunnossa.

Vierailija
5/65 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä kokoisia muut perheenjäsenet ovat? Jos tämä koskee vain yhtä, niin veisin hänet lääkäriin tutkittavaksi. Jos taas kaikki ovat enemmän tai vähemmän pehmoisia, niin vanhemmat ravitsemusterapeutin pakeille.

Vierailija
6/65 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko hän aina mennyt samalla tavoin painon suhteen yläkäyrillä vai onko jatkuvasti suhteellinen paino noussut?

Jos on vähitellen kertynyt ylimääräistä, niin se huolestuttavampaa. Jos taas aina ollut kropaltaan tuollainen, eikä paino suhteessa pituuteen ole noussut, niin ei ole huolestuttavaa, jos elämäntavat kunnossa.

Pari vuotta sitten oli vielä muistaakseni +1 käymällä painon ja pituuden suhteen. Sitten nousi pituuden suhteen yli +2 käyrän, jonka jälkeen alkoi painokin nousemaan. Pituuskasvukin tällä hetkellä yli +2 käyrän. Ap

Vierailija
7/65 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

0/5

Vierailija
8/65 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotain jää kertomatta, sillä tuollaisella ruokavaliolla ei liho.

Vierailija
9/65 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syystäkin olet huolissasi, tuon ikäisellä ei kuulu on mitään pallomahaa. Käyttekö pikaruokaloissa, maistukoo limppari?

Vierailija
10/65 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienestä pyöreydestä en olisi huolissani jos on muuten hyväntuulinen ja aktiivinen lapsi. Samassa perheessä voi olla eri mallisia ihmisiä vaikka kaikki syövät ruoka-aikana samaa ruokaa. Välipaloista voi tulla yllättävän paljon energiaa. Mulle ravitsemusterapeutti (olen liian laiha) neuvoi että päivällisellä (17-18) ei kannata ahtaa mahaa täpötäyteen vaan syödä pienempi annos ja vaikka leipä ja jugurtti iltapalaksi. Sitten jaksaa vielä iltasellakin touhuilla jotain, tämä lienee hyvä neuvo kenelle vain. Neuvoisin vielä olemaan mahdollisimman luonnollinen ja iloinen ruokaan liittyen, mulla on vielä keski-iässäkin traumoja lapsuuden perheen ruokajutuista :(

Vierailija
11/65 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syystäkin olet huolissasi, tuon ikäisellä ei kuulu on mitään pallomahaa. Käyttekö pikaruokaloissa, maistukoo limppari?

Juu, hampparilla muutaman kerran kuussa, samoin pizzaa. Limpparia herkuttelupäivinä. Aapee

Vierailija
12/65 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
13/65 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olennainen kysymys: onko vanhemmat ylipainoisia?

Jos on, niin piilorasvaa tulee jostain.

Miksi muuten vain _välillä_ kanaa ja kalaa. Niitä saisi olla enemmän kuin punaista lihaa.

Vierailija
14/65 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse osasin eskari-ikäisenä jo käydä salaa ostamassa karkkia, kerroin vanhemmille meneväni "ulos leikkimään". Rahat otin vanhempien kolikkopurkista (säilyttivät siinä kolikkoja parkkimaksuja varten) tai keräsin tyhjiä pulloja.

Vierailija
15/65 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pienestä pyöreydestä en olisi huolissani jos on muuten hyväntuulinen ja aktiivinen lapsi. Samassa perheessä voi olla eri mallisia ihmisiä vaikka kaikki syövät ruoka-aikana samaa ruokaa. Välipaloista voi tulla yllättävän paljon energiaa. Mulle ravitsemusterapeutti (olen liian laiha) neuvoi että päivällisellä (17-18) ei kannata ahtaa mahaa täpötäyteen vaan syödä pienempi annos ja vaikka leipä ja jugurtti iltapalaksi. Sitten jaksaa vielä iltasellakin touhuilla jotain, tämä lienee hyvä neuvo kenelle vain. Neuvoisin vielä olemaan mahdollisimman luonnollinen ja iloinen ruokaan liittyen, mulla on vielä keski-iässäkin traumoja lapsuuden perheen ruokajutuista :(

Ei ole pieni pyöreys, vastaa aikuisen painoindeksiä 32,5 ☹️

https://www.kaypahoito.fi/pgr00068

Vierailija
16/65 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noilla mitoilla EI OLE sopusuhtainen. Äiti ei nyt näe totuutta.

Lapsi saa tuolla menolla diabeteksen ennen aikuisikää.

Vierailija
17/65 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu, hampparilla muutaman kerran kuussa, samoin pizzaa. Limpparia herkuttelupäivinä. Aapee

Joka viikko roskaruokaa?

Vierailija
18/65 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidat vähätellä ruuan määrää mitä lapsi syö. Monesti olen huomannut miten lihavilla aikuisilla on lautaset aina kukkuroillaan ja sitä luullaan normaaliksi annokseksi. Hoikkien oikeasti normaaleja annoksia moititaan sillä miten vähän he syövät.

Vierailija
19/65 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli toisin sanoen useamman kerran viikossa? No sehän selittää. Kerran viikossa joko pizza tai hamppari on ok, muuten roskaruuat pois ruokavaliosta.

Oletteko te vanhemmat normaalipainoisia?

Vierailija
20/65 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi mehua aamupalalla? Se nyt on ainakin täysin turha kalorilisä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kuusi