Lihava 5v
Kamala syyllisyys painaa. Olen selvästi huono äiti, mutta en vaan tiedä miten muuttua.
Poika 4.5v ja pituutta aamulla mitattuna 120cm ja painoa 27.5kg.
Käyrien mukaan lihava ja kyllähän sitä mahaa pikkuisen on, muuten sopusuhtaisen oloinen.
Käydään uimassa pari kertaa viikossa ja harrastaa kahta joukkuelajia viikossa myös. Päiväkodissa ulkoilevat kahdesti päivässä ja on siellä aina aktiivinen.
Kotona syömme ihan normaalia kotiruokaa, kasvispainotteista, välillä kanaa ja kalaa. Karkkipäivä kerran viikossa, mutta kyllä muinakin päivinä saatetaan käydä esim kahvilassa, jossa lapsi saa jonkun pullan. Ei joka viikko kuitenkaan.
Joinain päivinä ruoka lapsesta hyvää ja ottaa lisää jopa kahdesti (laitan pieniä annoksia kerrallaan) ja joskus ei tykkää ja ei syö. En silloin laita muuta vaan saa syödä sitten pöydästä mitä tarjolla (esim. Parsakaalia, josta pitää).
Syö aamiaisen tarhassa ja iltapalaa emme qyö ollenkaan sillä syömme illallisen pari tuntia ennen nukkumaanmenoa. Eli leipää qyö lähinnä vain viikonloppuisin ja sokerisia jugurtteja meillä ei ole koskaan, koska en itse ole koskaan tykännyt mausta. Mehua juodaan aamupalalla niinä päivinä, kun sitä syödään.
Ihan kamala morkkis, että jossain selvästi nyt toimii väärin ja lapseni kärsii sen takia. Mitä tehdä?
Kommentit (65)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä hyvänsä teet, älä ala pitämään lapselle laihdutuskuuria. Jos elämäntavoissa on jotain korjattavaa, niitä voi muokata pikkuhiljaa lapsen huomaamatta. Se, että lapselle tehdään selväksi, että nyt syödään tätä ruokaa ja tehdään tätä liikuntaa siksi, että olet ylipainoinen on vahingollista.
Olen ollut pyöreä lapsi, joka joutui puntarille joka aamu, pakotettiin liikkumaan ja tuputettiin pahimmillaan nutrilettia ravinnoksi äitinsä toimesta. En kokenut itseäni hyväksytyksi, söin salaa, masennuin ja vihasin itseäni huonommuudestani. Nyt asiani ovat jo paremmalla tolalla, mutta siitä ei ole äitiäni kiittäminen.
Ap:n lapsi on vasta 4 v, tuskin edes ymmärtää mikä on ylipaino. Ja syöminen on vielä täysin aikuisten hallinnassa. Ei tarvitse puhua lapselle mitään, ainoastaan korjata ruokavalio.
Niinhän se ideaalitilanteessa menee.
Vaikka lapsi ei vielä ymmärtäisikään olevansa ylipainoinen, hän kyllä tajuaa kuitenkin sen, jos häntä kohdellaan eriarvoisesti sisaruksiin nähden vaikkapa ruuan suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis aivan järkyttävää jos 5v. lihava. Olen syntynyt vuonna-71 ja minun nuoruudessani oli äärettömän harvinaista olla lihava. Mikä muutos on tapahtunut viimeisen 40 vuoden aikana.
Kerrassaan pöyristyttävää. Ja tästä asiasta kannattaa muistuttaa ja syyllistää nykyvanhempia ja tietysti esim. kaupassa kommentoida silleen muka kuulumattomasti että ”onpa lihava lapsi, herranen aika”. Se todistetusti auttaa tilannetta.
No jotenkin ne simmut pitäisi saada auki, tässäkin ketjussa moni on sitä mieltä että normaalipaino. Ei todellakaan ole vaan huomattava ylipaino. Ja se on vain ja ainoastaan vanhemman vastuulla.
Vierailija kirjoitti:
Siis aivan järkyttävää jos 5v. lihava. Olen syntynyt vuonna-71 ja minun nuoruudessani oli äärettömän harvinaista olla lihava. Mikä muutos on tapahtunut viimeisen 40 vuoden aikana.
Olen samaa ikäluokkaa. En oikein ymmärrä kommenttiasi, mitä se auttaa kysyjää? Muutoksia tapahtuu, hyvään ja huonoon, varmasti enemmän hyvään. Nykyään ei esim. saa lyödä lasta. Mutta tämä kommentti ei mielestäni auta ketään tässä keskustelussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrassaan pöyristyttävää. Ja tästä asiasta kannattaa muistuttaa ja syyllistää nykyvanhempia ja tietysti esim. kaupassa kommentoida silleen muka kuulumattomasti että ”onpa lihava lapsi, herranen aika”. Se todistetusti auttaa tilannetta.
No jotenkin ne simmut pitäisi saada auki, tässäkin ketjussa moni on sitä mieltä että normaalipaino. Ei todellakaan ole vaan huomattava ylipaino. Ja se on vain ja ainoastaan vanhemman vastuulla.
Höpönlöpön, kukaan ei ole sanonut, että normaalipaino. Siinä olet oikeassa, että asia on vanhemman vastuulla. Sinä "totuuden saa sanoa" -täti et ole ja voit pitää siis suusi kiinni tilanteen tullessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En usko, että kukaan pitää ylipainoa toivottuna. Mutta sinun kauhistelusi ei auta asiaa. Tarjoa neuvoa tai apua, mutta tuommoinen kommentti on osaltaan kiusaamista. Samalla tavalla kasvatat omista lapsista kapeakatseisia ihmisiä ja ketju jatkuu. Kaltaisiasi aikuisia on paljon, jotka pöyristelevät asioita ääneen. Se ei auta toisia, asian voi ilmaista monella tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen samaa ikäluokkaa. En oikein ymmärrä kommenttiasi, mitä se auttaa kysyjää? Muutoksia tapahtuu, hyvään ja huonoon, varmasti enemmän hyvään. Nykyään ei esim. saa lyödä lasta. Mutta tämä kommentti ei mielestäni auta ketään tässä keskustelussa.
Juu ei tietenkään ettei vaan tule paha mieli kenellekkään. Suomessa on jotain todella pahasti vinksallaan kun tosiasioista ei saa puhua.
Vierailija kirjoitti:
Herranjestas, meidän vitosluokkalainen painaa hädin tuskin 30kg. Melko mörssäri 5-vuotias!
Ja Suomessa ihmetellään, miksi koulukiusaamista esiintyy. Älä kasvata lapsistasi kaltaisiasi.
Vuonna 1975 suomessa naisten yleisin vaatekoko oli 36 ja nyt 2022 se on 44. Ihan järkyttävä muutos.
Vierailija kirjoitti:
Vuonna 1975 suomessa naisten yleisin vaatekoko oli 36 ja nyt 2022 se on 44. Ihan järkyttävä muutos.
Mikset pura pahaa oloasi muualla? Ap ei kysynyt suomalaisten naisten vaatekoon kehitystä?
Vierailija kirjoitti:
Tsemppiä sinulle! Tuo kauhistelu ottaa varmasti koville :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikset pura pahaa oloasi muualla? Ap ei kysynyt suomalaisten naisten vaatekoon kehitystä?
Tässä esimerkki miten lihavia nykyihmiset ovat. Ja jotkut yrittää normalisoida asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on ihan liikaa lihavia. Eikö edes korona pelota laihduttamaan?
Ei, mutta sinä varmasti autat asiaa :)
Alapeukkujen määrästä ottaa koville ylipainoisille joita on todella paljon suomen pienestä kansasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on ihan liikaa lihavia. Eikö edes korona pelota laihduttamaan?
Ei, mutta sinä varmasti autat asiaa :)
Voin antaa ravintoneuvontaa.
Vierailija kirjoitti:
Jotain jää kertomatta, sillä tuollaisella ruokavaliolla ei liho.
Lihoo.
T. Kahden lihavan lapsen äiti
Käypä teettämässä lapselle kilpirauhaskokeet yksityisellä. Ei maksa paljoa. Tsh ja t4v. Kunnallinen terveydenhoito tossa ei toimi. Kilpirauhasen vajaatoiminta hidastaa aineenvaihdunnan ihan nolliin. Olen itse syönyt Thyroxinia jo 20 vuotta, mutta ollut lapsesta asti pyöreä vaikka söin äärimmäisen vähän, terveellisesti ja liikuin. Aineenvaihdunta ei vain toiminut. Kilpirauhasen ongelmat tulivat esiin vasta esikoista odottaessani. Oireet ovat sellaiset, että niihin sopeutuu. Itsekin ajattelin nyt vain olevani läski ja tyhmä.
Vierailija kirjoitti:
Kun nuo vaatteiden koot eivät ole standardoituja, niin huonon mittarin valitsit. Nykyäänkin joku 44 voi olla ihan sopiva, toisen valmistajan 44 ei meinaakaan mennä kiinni, seuraava 44 taas on teltta.
Vierailija kirjoitti:
Mitä hyvänsä teet, älä ala pitämään lapselle laihdutuskuuria. Jos elämäntavoissa on jotain korjattavaa, niitä voi muokata pikkuhiljaa lapsen huomaamatta. Se, että lapselle tehdään selväksi, että nyt syödään tätä ruokaa ja tehdään tätä liikuntaa siksi, että olet ylipainoinen on vahingollista.
Olen ollut pyöreä lapsi, joka joutui puntarille joka aamu, pakotettiin liikkumaan ja tuputettiin pahimmillaan nutrilettia ravinnoksi äitinsä toimesta. En kokenut itseäni hyväksytyksi, söin salaa, masennuin ja vihasin itseäni huonommuudestani. Nyt asiani ovat jo paremmalla tolalla, mutta siitä ei ole äitiäni kiittäminen.
Joo, älä kuuntele täältä yhtäkään idioottineuvoa, jossa käsketään alkaa tarkkailemaan lapsen painoa. Jos lapsi on terve, liikkuvainen ja positiivisella fiiliksellä, sekä syö enimmäkseen terveellisesti, se riittää. Ihan sama mitä ne käyrät tässä kohtaa sanoo.
Lapset kasvaa omilla tyyleillään. Tää nykyinen hysteria ei tee mitään muuta kuin haittaa. Mä tiedän vaikka kuinka monta lapsena pyöreää ihmistä, jotka sitten murrosiässä hoikistuivat, ja ovat ihan normaalipainoisia aikuisia. Sitten tiedän vielä enemmän niitä, joiden kehosuhde rikottiin jo lapsena, ja jotka alkoi laihduttamaan pahimmillan just 5-vuotiaina - ja jotka ovat sen jälkeen kamppailleet painonsa kanssa koko elämänsä.
Itse jo lapsena syömishäiriöön sairastuneena voin sanoa, että lihavuus on ihan tosi paljon helpompi kaveri kuin syömishäiriö.
Mulla neljä lasta, yhdelläkään ei lähellekään ylipainoa tai pientä pyöreyttä, päinvastoin ainakin kaksi vanhinta saisivat vähän lihotakkin, mutta en ota ressiä, koska aikuisena sitä painoa ehtii kyllä sitten kertymään varmasti.
Mutta meillä käydään hyvin harvoin edes syömässä mitää pizzoja ja hamppareita.
Ei edes huvita käydä hampparilla, kun aivan sikakallista verrattuna Venäjän mäkkäreihin. Siellä aterian saa 2-3 €, täällä saa maksaa melkein kympin. Venäjällä käydessä olikin kiva vetää aina hamppareita.
Toisaalta olen tyytyväinen että toi roskaruoka on kallista niin ei tule syötyä.
Herranjestas, meidän vitosluokkalainen painaa hädin tuskin 30kg. Melko mörssäri 5-vuotias!