Lihava 5v
Kamala syyllisyys painaa. Olen selvästi huono äiti, mutta en vaan tiedä miten muuttua.
Poika 4.5v ja pituutta aamulla mitattuna 120cm ja painoa 27.5kg.
Käyrien mukaan lihava ja kyllähän sitä mahaa pikkuisen on, muuten sopusuhtaisen oloinen.
Käydään uimassa pari kertaa viikossa ja harrastaa kahta joukkuelajia viikossa myös. Päiväkodissa ulkoilevat kahdesti päivässä ja on siellä aina aktiivinen.
Kotona syömme ihan normaalia kotiruokaa, kasvispainotteista, välillä kanaa ja kalaa. Karkkipäivä kerran viikossa, mutta kyllä muinakin päivinä saatetaan käydä esim kahvilassa, jossa lapsi saa jonkun pullan. Ei joka viikko kuitenkaan.
Joinain päivinä ruoka lapsesta hyvää ja ottaa lisää jopa kahdesti (laitan pieniä annoksia kerrallaan) ja joskus ei tykkää ja ei syö. En silloin laita muuta vaan saa syödä sitten pöydästä mitä tarjolla (esim. Parsakaalia, josta pitää).
Syö aamiaisen tarhassa ja iltapalaa emme qyö ollenkaan sillä syömme illallisen pari tuntia ennen nukkumaanmenoa. Eli leipää qyö lähinnä vain viikonloppuisin ja sokerisia jugurtteja meillä ei ole koskaan, koska en itse ole koskaan tykännyt mausta. Mehua juodaan aamupalalla niinä päivinä, kun sitä syödään.
Ihan kamala morkkis, että jossain selvästi nyt toimii väärin ja lapseni kärsii sen takia. Mitä tehdä?
Kommentit (65)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotain jää kertomatta, sillä tuollaisella ruokavaliolla ei liho.
Lihoo.
T. Kahden lihavan lapsen äiti
Silloin täytyy annoskoot olla pahasti pielessä. Oletko Itse ylipainoinen? Harvemmin hoikilla vanhemmilla näkee ylipainoisia lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Herranjestas, meidän vitosluokkalainen painaa hädin tuskin 30kg. Melko mörssäri 5-vuotias!
Ja Suomessa ihmetellään, miksi koulukiusaamista esiintyy. Älä kasvata lapsistasi kaltaisiasi.
No en tietenkään. Eikö teillä muka ole sellaista filtteriä ettei kaikki mitä ajattelee tule myös suusta ulos etenkin kun omat lapset ovat paikalla? Minulla luojan kiitos on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alapeukkujen määrästä ottaa koville ylipainoisille joita on todella paljon suomen pienestä kansasta.
Minulla ottaa koville aikuisten kiusaajien määrä. Olen itse normaalipainoinen, mutta mielestäni muiden painoasiat eivät kuulu muille. Ap kysyi 5-vuotiaan painosta ja tänne ilmestyy aikuisia kiusaajia kertomaan, kuinka lihavia suomalaiset ovat ja kuinka lihavat eivät kestä kritiikkiä.
Lapset eivät ole kiusaajia luonnostaan, se opitaan jostain, yleensä vanhemmilta. Muutamalla ystävälläni oli teidän kaltaisianne äitejä, joille oma ja muiden paino oli pakkomielle. Hävetti kauheasti, kun kaverin äiti saattoi kommentoida jonkun vieraan painoa. Kavereillani on ollut painon kanssa ongelmia (alipaino) ja ovat käsitelleet sitä vielä aikuisenakin terapiassa.
Ei kyse ole kiusaamisesta, vaan lapsen ylipainoon on puututtava, niin ikävä aihe kun se onkin. Ei todellakaan ole ok että vanhemmat syöttää lapsensa lihaviksi. Vai meinaatko että esim kakkostyypin diabetes on jotenkin hauska sairaus?
Herkut pois, annoskoot järkeviksi, ja jos se ei tuota tulosta, niin sitten ammattilaisen puheille.
Ei ole mahdollista että ap kertomalla ruokavaliolla poika on noin ylipainoinen. Kala ja kana ovat terveellisiä, mutta miten ne valmistetaan? Uunissa, höyryttämällä, rasvakeittimellä jne on suuri merkitys. Mitä on kalan lisukkeena; kasvikset, keitetyt perunat vai rasvakeittimessä valmistetut ranskalaiset? Lihavuus johtuu aina liiallisesta epäterveellisestä syömisestä. Hengittämämme ilma ei muutu rasvaksi.
Minulla ottaa koville aikuisten kiusaajien määrä. Olen itse normaalipainoinen, mutta mielestäni muiden painoasiat eivät kuulu muille. Ap kysyi 5-vuotiaan painosta ja tänne ilmestyy aikuisia kiusaajia kertomaan, kuinka lihavia suomalaiset ovat ja kuinka lihavat eivät kestä kritiikkiä.
Lapset eivät ole kiusaajia luonnostaan, se opitaan jostain, yleensä vanhemmilta. Muutamalla ystävälläni oli teidän kaltaisianne äitejä, joille oma ja muiden paino oli pakkomielle. Hävetti kauheasti, kun kaverin äiti saattoi kommentoida jonkun vieraan painoa. Kavereillani on ollut painon kanssa ongelmia (alipaino) ja ovat käsitelleet sitä vielä aikuisenakin terapiassa.