Lihava 5v
Kamala syyllisyys painaa. Olen selvästi huono äiti, mutta en vaan tiedä miten muuttua.
Poika 4.5v ja pituutta aamulla mitattuna 120cm ja painoa 27.5kg.
Käyrien mukaan lihava ja kyllähän sitä mahaa pikkuisen on, muuten sopusuhtaisen oloinen.
Käydään uimassa pari kertaa viikossa ja harrastaa kahta joukkuelajia viikossa myös. Päiväkodissa ulkoilevat kahdesti päivässä ja on siellä aina aktiivinen.
Kotona syömme ihan normaalia kotiruokaa, kasvispainotteista, välillä kanaa ja kalaa. Karkkipäivä kerran viikossa, mutta kyllä muinakin päivinä saatetaan käydä esim kahvilassa, jossa lapsi saa jonkun pullan. Ei joka viikko kuitenkaan.
Joinain päivinä ruoka lapsesta hyvää ja ottaa lisää jopa kahdesti (laitan pieniä annoksia kerrallaan) ja joskus ei tykkää ja ei syö. En silloin laita muuta vaan saa syödä sitten pöydästä mitä tarjolla (esim. Parsakaalia, josta pitää).
Syö aamiaisen tarhassa ja iltapalaa emme qyö ollenkaan sillä syömme illallisen pari tuntia ennen nukkumaanmenoa. Eli leipää qyö lähinnä vain viikonloppuisin ja sokerisia jugurtteja meillä ei ole koskaan, koska en itse ole koskaan tykännyt mausta. Mehua juodaan aamupalalla niinä päivinä, kun sitä syödään.
Ihan kamala morkkis, että jossain selvästi nyt toimii väärin ja lapseni kärsii sen takia. Mitä tehdä?
Kommentit (65)
Yksi olennainen tekijä lapsen ruokailussa on se, mitä päivähoidossa syö. Kotonahan ei normisti syö kuin yhden aterian päivässä. Jotkut sanovat, että päiväkotien ruoka on hiilaria hiilarin perään ja jotkut ovat herkkiä sille. En ole mikään hysteerinen karppaaja, mutta tiedän tapauksia, joissa esim. ihan tavallinen leipä aiheuttaa sen, että pitää saada lisää ja lisää ja lisää, tämä on yksilöllistä. Oletko ap kysynyt miten lapsi syö hoidossa?
Vierailija kirjoitti:
Minkä kokoisia muut perheenjäsenet ovat? Jos tämä koskee vain yhtä, niin veisin hänet lääkäriin tutkittavaksi. Jos taas kaikki ovat enemmän tai vähemmän pehmoisia, niin vanhemmat ravitsemusterapeutin pakeille.[/quote
No eihän nyt lasta tarvitse viedä automaattisesti lääkäriin jos hän on 5-vuotiaana isompi kuin sisarukset. Miehen veli oli isompi lapsena, oli kuitenkin kova liikkumaan ja söi normaalia ruokaa. Kaikki suli murrosiässä. Sama tilanne mun parhaalla ystävällä oli lapsena, oli vähän pyöreä, vaikka harrastettiin liikuntaa ja muutenkin oltiin kokoajan menossa. Hänelläkin tuo ylimääräinen lähti kasvupyrähdyksen myötä itsestään.
Vierailija kirjoitti:
Olennainen kysymys: onko vanhemmat ylipainoisia?
Jos on, niin piilorasvaa tulee jostain.
Miksi muuten vain _välillä_ kanaa ja kalaa. Niitä saisi olla enemmän kuin punaista lihaa.
Mä ymmärsin etteivät syö punaista lihaa, vaan kasvisruokaa ja välillä kanaa ja kalaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä kokoisia muut perheenjäsenet ovat? Jos tämä koskee vain yhtä, niin veisin hänet lääkäriin tutkittavaksi. Jos taas kaikki ovat enemmän tai vähemmän pehmoisia, niin vanhemmat ravitsemusterapeutin pakeille.[/quote
No eihän nyt lasta tarvitse viedä automaattisesti lääkäriin jos hän on 5-vuotiaana isompi kuin sisarukset. Miehen veli oli isompi lapsena, oli kuitenkin kova liikkumaan ja söi normaalia ruokaa. Kaikki suli murrosiässä. Sama tilanne mun parhaalla ystävällä oli lapsena, oli vähän pyöreä, vaikka harrastettiin liikuntaa ja muutenkin oltiin kokoajan menossa. Hänelläkin tuo ylimääräinen lähti kasvupyrähdyksen myötä itsestään.
Ap:n 4,5-vuotias lapsi ei ole hieman ylipainoinen vaan huomattavan lihava.
Todellakin olisi aika käydä asiantuntijalla juttelemassa miksi painoa kertyy noin paljon. Lapsen terveys on vaarassa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi muuten vain _välillä_ kanaa ja kalaa. Niitä saisi olla enemmän kuin punaista lihaa.
Suomessa 2/3 vanhemmista on ylipainoisia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syystäkin olet huolissasi, tuon ikäisellä ei kuulu on mitään pallomahaa. Käyttekö pikaruokaloissa, maistukoo limppari?
Juu, hampparilla muutaman kerran kuussa, samoin pizzaa. Limpparia herkuttelupäivinä. Aapee
Tämä ei ole ap.
Vierailija kirjoitti:
Onko lapsella lasten lautanen? Ettei tule vahingossa aikuisten annoskokoja.
Me ei kyllä koskaan rajoiteta lasten annoskokoja perusruoan suhteen.
Aikuista vastaava painoindeksi on noin 32.4 kg/m2.
Lapsi on lihava. Painon hallinta on välttämätöntä tulevien terveysongelmien välttämiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me ei kyllä koskaan rajoiteta lasten annoskokoja perusruoan suhteen.
Ei normaalipainoisella tarvitsekaan.
Vierailija kirjoitti:
Taidat vähätellä ruuan määrää mitä lapsi syö. Monesti olen huomannut miten lihavilla aikuisilla on lautaset aina kukkuroillaan ja sitä luullaan normaaliksi annokseksi. Hoikkien oikeasti normaaleja annoksia moititaan sillä miten vähän he syövät.
Minä olen normaalipainoinen ja syön mielestäni ihan samoja annoksia kuin isompikokoiset. Tosin en käytä aikaani muiden annoskokojen arviointiin.
Tässä on kyseessä 5-vuotias ja kuulostaa aika kamalalta, jos normaalin ruoan suhteen alettaisiin vahtia annoskokoa.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärtänyt. Eli jos vanhempi on ylipainoinen, lapselle tulee piilorasvaa jostain?
Läski kiusattu siitä tulee, anna olla. Olet kelvoton äidiksi kun täällä palstalla pyöriskelet.
Mitä hyvänsä teet, älä ala pitämään lapselle laihdutuskuuria. Jos elämäntavoissa on jotain korjattavaa, niitä voi muokata pikkuhiljaa lapsen huomaamatta. Se, että lapselle tehdään selväksi, että nyt syödään tätä ruokaa ja tehdään tätä liikuntaa siksi, että olet ylipainoinen on vahingollista.
Olen ollut pyöreä lapsi, joka joutui puntarille joka aamu, pakotettiin liikkumaan ja tuputettiin pahimmillaan nutrilettia ravinnoksi äitinsä toimesta. En kokenut itseäni hyväksytyksi, söin salaa, masennuin ja vihasin itseäni huonommuudestani. Nyt asiani ovat jo paremmalla tolalla, mutta siitä ei ole äitiäni kiittäminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi muuten vain _välillä_ kanaa ja kalaa. Niitä saisi olla enemmän kuin punaista lihaa.Suomessa 2/3 vanhemmista on ylipainoisia
Ei nyt sentään.
Vuonna 2018 ylipainoisia tai lihavia miehistä oli 59 prosenttia ja naisista 45 prosenttia. Ylipaino ja lihavuus oli yleisintä 55–74-vuotiailla.
Vierailija kirjoitti:
Mitä hyvänsä teet, älä ala pitämään lapselle laihdutuskuuria. Jos elämäntavoissa on jotain korjattavaa, niitä voi muokata pikkuhiljaa lapsen huomaamatta. Se, että lapselle tehdään selväksi, että nyt syödään tätä ruokaa ja tehdään tätä liikuntaa siksi, että olet ylipainoinen on vahingollista.
Olen ollut pyöreä lapsi, joka joutui puntarille joka aamu, pakotettiin liikkumaan ja tuputettiin pahimmillaan nutrilettia ravinnoksi äitinsä toimesta. En kokenut itseäni hyväksytyksi, söin salaa, masennuin ja vihasin itseäni huonommuudestani. Nyt asiani ovat jo paremmalla tolalla, mutta siitä ei ole äitiäni kiittäminen.
Ap:n lapsi on vasta 4 v, tuskin edes ymmärtää mikä on ylipaino. Ja syöminen on vielä täysin aikuisten hallinnassa. Ei tarvitse puhua lapselle mitään, ainoastaan korjata ruokavalio.
Siis aivan järkyttävää jos 5v. lihava. Olen syntynyt vuonna-71 ja minun nuoruudessani oli äärettömän harvinaista olla lihava. Mikä muutos on tapahtunut viimeisen 40 vuoden aikana.
Vierailija kirjoitti:
Siis aivan järkyttävää jos 5v. lihava. Olen syntynyt vuonna-71 ja minun nuoruudessani oli äärettömän harvinaista olla lihava. Mikä muutos on tapahtunut viimeisen 40 vuoden aikana.
Tuo sinun ikäluokkasi ja sitä vanhempien kauhistelu ei auta asiaa. Aikananne myös moni muu asia oli toisin.
Vierailija kirjoitti:
Kerrassaan pöyristyttävää. Ja tästä asiasta kannattaa muistuttaa ja syyllistää nykyvanhempia ja tietysti esim. kaupassa kommentoida silleen muka kuulumattomasti että ”onpa lihava lapsi, herranen aika”. Se todistetusti auttaa tilannetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taidat vähätellä ruuan määrää mitä lapsi syö. Monesti olen huomannut miten lihavilla aikuisilla on lautaset aina kukkuroillaan ja sitä luullaan normaaliksi annokseksi. Hoikkien oikeasti normaaleja annoksia moititaan sillä miten vähän he syövät.
Minä olen normaalipainoinen ja syön mielestäni ihan samoja annoksia kuin isompikokoiset. Tosin en käytä aikaani muiden annoskokojen arviointiin.
Tässä on kyseessä 5-vuotias ja kuulostaa aika kamalalta, jos normaalin ruoan suhteen alettaisiin vahtia annoskokoa.
Se on se "normaali ruoka" mikä häntä nyt lihottaa, mikäli äiti puhuu totta herkkujen maltillisesta määrästä. Kyllä normaalia ruokaakin voi syödä yksinkertaisesti liian suuria määriä.