Siis onko Suomessa todellakin ihmisiä, joilla ei ole varaa maksaa n. 10 euroa työpaikkalounaasta?
Ihmettelen kun monet syövät ravinneköyhiä eväitään ja valittavat työpaikkaruokalan hintoja.
Itse ylempänä toimihenkilönä syön aina ruokalassa - se on edullista, terveellistä ja monipuolista.
Kommentit (149)
Miksi söisin lounaspaikassa kympillä lounaan, kun sama paikka myy annoksia mukaan 14 €/kg? Noin 400 g annoksen hinnaksi tulee vähän alle 6 euroa, enempää en jaksaisi syödäkään kerralla.
Itse inssinä toki syön työlounaan.
Jos ei ole varaa niin sitten on alipalkattu tai käyhälistö alalla töissä.
3300€/kk netto + 5-12k€ bonareita päälle.
Enkä todellakaan tuhlaa rahojani lounasravintolan mauttomaan safkaan.
Teen parempaa ja terveellisempää itse. Ajansäästön takia teen 2-3 päiväksi kerrallaan.
Järjetöntä tuhlausta tuollainen lounastelu.
Vierailija kirjoitti:
Itse inssinä toki syön työlounaan.
Jos ei ole varaa niin sitten on alipalkattu tai käyhälistö alalla töissä.
Paras toki mennä eri raflaan kuin oman firman raflaan.
Näin saa paremman rauhan. Ja paremman ruoankin yleensä.
Ja lounaani kestää 30...60 min.
Sen asian päätän ihan itse.
En ala kyttäämään minuutteja.
Inssi
Siitä helposti voi laskea montako prosenttia se 200€ kuukausi työpaikkaruokailusta on vaikka 2000€ nettopalkasta. Sepä se on 10% pelkkään lounaaseen kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylemmillä toimihenkilöillä on lounassetelit, ei ne itse pulia lounastaan mitään, tiedoksi AP:lle
Tämä on taas näitä, jotka kuvittelevat ettei työsuhde-eduista makseta mitään. Ei ole ilmaisia lounaita.
No kyllä minä ainakin käytin lounasetua huolettomammin edellisessä työssäni, jossa se oli luontoisetu, kun taas nykyisessä työssä meillä on käytössä lounasvähennys. Onhan sillä nyt merkitystä, maksaako lounaastaan verojen muodossa euron-pari vai vähennetäänkö palkasta 7,50e.
Käyn etätöissäkin lounaalla, tosin automatkan tulee 5 kilsaa. Haluan päästä kotoa tauolle ihmisten ilmoille.
Vierailija kirjoitti:
Se on rahan haaskuuta. Jos molemmat vanhemmat syö, se on 450 euroa kuussa.
450 euroa? On 337,50 euroa, koska työnantaja maksaa 25 % kun voi syödä missä tahansa esimerkiksi Edenredillä. Ehkä 250 euroa kuukaudessa mikäli työnantajalla on sopimusravintola! Alennus n. 40 %.
Pyrin siihen että kympillä saa kaikki päivän ruoat ja 2500-3000kcal. Eikä lounaspaikoissa ole edes kovin usein kanaa ja riisiä.
Toisekseen en yleensä edes pidä ruokataukoa, vaan syön työn ohessa ja lähden aikaisemmin kotiin.
Siis todellakin on, siis, tsiisus
Vierailija kirjoitti:
Siitä helposti voi laskea montako prosenttia se 200€ kuukausi työpaikkaruokailusta on vaikka 2000€ nettopalkasta. Sepä se on 10% pelkkään lounaaseen kuukaudessa.
Se on kyllä järjetön kasa rahaa. Moni vielä ajelee uudehkolla autolla 500e/kk kuluilla ja käy joka päivä lounaspaikassa syömässä. Kolmasosa nettopalkasta siitä ilosta että saa käydä töissä xD
No ei tietenkään ole! Eihän se tee kuin vaivaiset n. 215€/kk! Pariskunnaltakin siis vain n. 430€/kk. Eihän sillä rahalla mitään muuta tekis. Samasta syystä on turha väittää, etteikö kaikilla olisi varaa säästää ja ostaa mm. sijoitusasunto tai pari.
Jopa matalapalkka-aloilla voi valita asua vaikka lähimetsässä teltassa ja käyttää rahansa lounaisiin ja sijoituksiin. Jos haluaa asua mukavammin, tekee vaan enemmän töitä. Oma valinta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On. 200 eur kuukaudessa lounaaseen on hirveesti rahaa.
On jos kotona perheen kesken tehdään ruokaa kuitenkin työpäivän jälkeen.
Mutta yksineläjälle tuo on minusta edullista. Ruoka yleensä monipuolista ja useimmissa paikoissa saat itse mättää annoskokosi (mikä sitten helposti johtaa liikasyömiseen).
Ei se kympin lounas ole yksineläjälle yhtään edullisempi.
En maksaisi kymppiä työpaikkalounaasta mutta aika usein käytiin syömässä reilun kympin nepskulounas tai 15 euron lounaspihvi.
Syön suurimman osa päivän ruoasta vasta myöhään illalla, työaikana syön pari palaa leipää tms. ja rahkapurkin noin 500kcal. Ei oikein tuollaisesta määrästä ruokaa viitsi maksaa kymppiä.
Korkeintaan kerran viikossa käyn, menee liikaa rahaa ja aikaa jos käy joka päivä.
Meillä koulussa opettajien ateria maksaa 8 euroa, siis se sama, jonka oppilaat syövät. Jos menee luokan mukana syömään ja maksaa valvonta-aterian hinnan, se on muistaakseni pari euroa halvempi.
Mieluummin syön omia eväitä kaikessa rauhassa opettajainhuoneessa. Ainoa ruoka, jota ruokalasta kaipaan, on puuro ja mehukeitto, mutta sitä on vain kerran vuodessa.
Siiis on kai.
Mut mikä on tuo työ? Ja mikä on se ruokala?
Siis onko tosiaan Suomessa sellaisia, jotka muka tienaavat alle 2500€/kk, sanoi poliitikko Räty aikanaan.
Ja hän oli koulutukseltaan lääkäri. Siis.
Sama. Silti me omien eväiden syöjät olemme vähemmistössä ainakin meillä.
Olen myös sen verran erakko, että pidän mieluummin tauon rauhallisessa taukohuoneessa kuin täydessä, hälyisessä ruokalassa 🥴