Jos ette ole vegaaneja, niin miksi?
Voisitte pelastaa ilmaston ja eläimiä, sekä ruokaa riittäis kaikille jos sitä ei syötettäis eläimille kaikkea.
Kommentit (468)
Vegaani kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin vegaani kerran elämässäni muutaman vuoden mutten jaksanut pitää sitä yllä. Liian rasittavaa miettiä mitä voi syödä ja kun valikoima on niin suppea, syödä lähes samoja ruokia aina. Eikä saa herkutella, mikä on heikkouteni. Nytkin kaapissa kermapullia iltapäiväkahvia odottamassa.
Ei ole suppea, ja jos haluaa lihaa, maitoa, juustoa, jugurttia jne niin sillon voi syödä korvikkeita. Ja kerma tulee lehmän tisseistä, eikö ole ällöttävää juoda toisen eläimen tissimaitoa?
Ei.
Vegaani kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin vegaani kerran elämässäni muutaman vuoden mutten jaksanut pitää sitä yllä. Liian rasittavaa miettiä mitä voi syödä ja kun valikoima on niin suppea, syödä lähes samoja ruokia aina. Eikä saa herkutella, mikä on heikkouteni. Nytkin kaapissa kermapullia iltapäiväkahvia odottamassa.
Ei ole suppea, ja jos haluaa lihaa, maitoa, juustoa, jugurttia jne niin sillon voi syödä korvikkeita. Ja kerma tulee lehmän tisseistä, eikö ole ällöttävää juoda toisen eläimen tissimaitoa?
Kuka haluaa jotain lisäainekorvikkeita??
Äärimmäisen epäterveellisiä ja usein niiden kasvatus ja valmistus on luonnolle haitallisempaa kuin normiruuan.
Olen sekasyöjä muttasyön paljon luonnollisesti vegaanista kasvisruokaa. Esim eilen kukkakaali-perunacurrya, huomenna paahdettua kukkakaali-kikhernepataa, viikonloppuna couscousia, kasviksia ja falafeleja tomaattikastikkeen kanssa.
Ihan ilman veganismiöyhötystä
Vegaani kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tykkään lihasta, maidosta, kalasta, kananmunista. Syön myös kasvisruokaa.
Kerropa kuinka monta kertaa olet elämässäsi lentänyt ulkomaille?
Minä kuusi kertaa ( meno-paluumatkoja siis yhteensä 3). Ikää 50-vuotta. En omista autoa.
Olen kolmesti lentänyt ulkomaille, mutten enää. Omistan itse sähköauton, joka ei saastuta.
Taivaastako se sähkö autoosi tulee?? 🤣🤣
Kaikki sähkön tuotantomuodot vaikuttavat haitallisesti tavalla tai toisella ja saastuttavat
Autosi akku kestää muutaman vuoden mutta sen valmistus ja hävitys saastuttaa hillittömästi, enemmän kuin 30v kestävä polttomoottori ikinä.
Ja muuten taas sen auton valmistus saastutta saman verran kuin muidenkin autojen
Voi teitä hyväuskoisia hölmöjä...
Olen sekasyöjä eikä mitään hyvää syytä ryhtyä pelkästään vegaaniksi.
Korvikkeet ovat korvikkeita eikä innosta. Syön kasviksia paljon ,ja pidän niistä, mutta haluan olla sekasyöjä, josta taas on paljon hyötyä. Silloin tällöin hyvässä ravintolassa tartarpihvi on herkkua tai talvipäivänä vaikka burgundinpata . Ja onnelliset he, jotka metsästävät tai muuten saavat riistaa. Maailma voi vielä ajautua siihen, että kaikki metsästämme riistaa saadaksemme ravintoa. Eli kannattaa pitää elimistö tottuneena lihansyöntiin.
Olin pitkään käyttämättä muita eläinkunnan tuotteita paitsi itse kalastettua kalaa. Voin todella huonosti sinä aikana koska vatsani ei kestä kasviproteiinin lähteistä muuta kuin tofua. En voi syödä soijarouhetta, papuja, herneitä enkä mitään näitä valmiita nyhtökauroja tai härkiksiä.
Palasin takaisin lihan syöntiin että vatsani voisi paremmin ja saisin riittävästi proteiinia. Nykyään syön paljon kanaa ja joskus harvoin myös punaista lihaa. Osaan kyllä tehdä maistuvaa kasvisruokaa ja olisin halunnut luopua lihasta kokonaan mutta suolisto-ongelmien takia se ei ole mahdollista. Lisäksi käytän jonkun verran maitotuotteita koska treenaan säännöllisesti ja proteiinin tarve on melko suuri.
Vierailija kirjoitti:
Vegaani kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei.
Korvikkeiden ravinto-arvot on todella heikkoja. Kaurajuoma esimerkiksi sisältää alle kolmanneksen maidon proteiinista ja kauran proteiinin aminohappokoostumus on sellainen ettei se edes imeydy elimistöön niin hyvin kuin maitoproteiini. Vielä pahempia on juustojen korvikkeet joista suurin osa on jotain kookosrasvaa ja muita aineita joilla tehdään juuston kaltainen erittäin epäterveellinen tuote. Ihmisen pitäisi ajatella eläinten hyvinvoinnin lisäksi omaa hyvinvointiaan.
En ole koska en halua. Esimerkiksi juustot ovat aivan liian hyviä, enkä halua pizzani päälle tai voileipien väliin jotain teollisesti valmistettua "vuustoa", mitä vttua sitten sisältääkin. Olen maistanut, enkä pitänyt. Lisäksi harrastan leivontaa joten kananmunia kuluu siihen paljon. Harvemmin syön munia ihan sellaisenaan, uunimunakasta joskus. Käytän myös sekä ruoanlaitossa että leivonnassa ihan oikeaa voita ja kermaa mieluummin kuin korvikkeita. Olen siis ollut ovo-lakto-vegetaristi jo aika tarkalleen 29 vuotta, joten oletettavasti olen osuuteni ilmaston eteen tehnyt.