Suomessa on perheitä, joissa eletään kahta eri elintasoa
Me Naisten juttu.
Mitä mieltä, että kummallakin omat rahat, vaikka tuloero on 4000€/kk.
Kommentit (1925)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä parisuhde mahdollistaa paremman elintason molemmille. Kummallakaan ei olisi ollut varaa yksin ostaa tätä kotia missä asutaan. Yhdessä elellessä on paljon enemmän varaa kaikenlaiseen.
Kuitenkin! Mies halusi tämän paikan. Tämä on mun makuuni turhan iso ja työläs, mutta mies ja hänen juttunsa tarvitsevat tämän tilan. Mies myös syö noin 3/4 kaikesta yhdessä ostetusta ruuasta. Tässä tilanteessa en nähnyt kohtuullisena, että maksamme kaiken puoliksi, eli minä pienempituloisena elättäisin miestä, joten maksamme tulojemme suhteessa.
Lapsia emme tehneet. Sekin oli pitkälti taloudellinen päätös; mies ei halunnut elättää. Minulla taas ei ollut silloisella tulotasolla mahdollisuutta äitiys- ja hoitovapailla maksaa omaa osuuttani kuluista (ja mies ei todellakaan aikonut hoitovapaille jäädä). Totesin että sellainen yhtälö missä mies saa kaiken mitä haluaa (minut, talon, lapset, ja maksaa vain oman osuutensa) ei yksinkertaisesti onnistu. Päätimme jättää lapset kuviosta pois.
Mies varmaan käyttää enemmän myös pesuaineista ja meikeistä? Sillä on se 30 purkkia erilaisia rasvoja?
Kyllä mä ostan ihan itse pesuaineeni ja meikkini. Ei ne ole yhteisiä. Jäi ilmeisesti tarkentamatta, että kaikesta yhteisestä. Sori siitä.
Miten tuo teillä toimii? Ostatko ne täysin erikseen vai katsotteko ne kuitista erikseen pois? Excel vai paperikirjanpito? Jaatteko hedelmät vai syötkö kalliita kasviksia miestä enemmän? Meneekö kaikki vaa'an kautta?
Ihmeellistä vänkäämistä. Jos nyt miettii miten meillä menee rahaa, niin mä ostan lankoja omilla rahoilla ja kudon sukkia ja villapaitoja myös sille miehelle. Samalla kun tilaan netistä itselleni ihonhoitoa, voin tilata miehelle jonkun Niveaa paremman dödön tms. jos löytyy jotain mitä mies sattuu haluamaan. Maksan ne omista rahoista enkä peri mieheltä euroja takaisin. Se on mun valinta. Mies ostaa omilla rahoillaan mönkijää, sähköskuuttia, sähköpyörää, sekä niihin varusteita, valoja yms joista ei ole mulle edes villasukkien vertaa iloa (toki saisin käyttää jos haluaisin, oma valintani taas). Näin meillä, on se niin väärin, kyllä minä törkeästi loisin miehen kustannuksella. Varsinkin nykyään tuloerojen pienennyttyä kun maksan noin 7% vähemmän kuin mies, vaikka mies kuluttaa ainakin 25% enemmän kuin minä yhteisesti maksetuista.
Ja ihan vaan tiedoksi, olen taloushallinnon ihmisiä, kustannuslaskenta, budjetointi, jaksottaminen ym. on mun työtä lähes 20 000 ihmisen organisaatiolle, joten se käy ihan vaivatta myös kotioloissa. Eikä mieskään mikään tumpelo ole taloudenpidossa, ihan yhdessä on laskelmat tehty ja oltu niistä samaa mieltä. Kyllä mahtaa sua ahdistaa että joillekin näinkin monimutkaiset asiat on helppoja. Ja kun kerran kysyit, ihan on excel-taulukot ja kaavat tehtynä. Koska mä voin, ja koska se on mulle helppoa ja hauskaa puuhaa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä parisuhde mahdollistaa paremman elintason molemmille. Kummallakaan ei olisi ollut varaa yksin ostaa tätä kotia missä asutaan. Yhdessä elellessä on paljon enemmän varaa kaikenlaiseen.
Kuitenkin! Mies halusi tämän paikan. Tämä on mun makuuni turhan iso ja työläs, mutta mies ja hänen juttunsa tarvitsevat tämän tilan. Mies myös syö noin 3/4 kaikesta yhdessä ostetusta ruuasta. Tässä tilanteessa en nähnyt kohtuullisena, että maksamme kaiken puoliksi, eli minä pienempituloisena elättäisin miestä, joten maksamme tulojemme suhteessa.
Lapsia emme tehneet. Sekin oli pitkälti taloudellinen päätös; mies ei halunnut elättää. Minulla taas ei ollut silloisella tulotasolla mahdollisuutta äitiys- ja hoitovapailla maksaa omaa osuuttani kuluista (ja mies ei todellakaan aikonut hoitovapaille jäädä). Totesin että sellainen yhtälö missä mies saa kaiken mitä haluaa (minut, talon, lapset, ja maksaa vain oman osuutensa) ei yksinkertaisesti onnistu. Päätimme jättää lapset kuviosta pois.
Mä olisin jättänyt miehen pois kuvioista, jos olisin joutunut luopumaan lapsihaaveista ja asumaan siellä missä mies haluaa (iso ja työläs kohde).
Vierailija kirjoitti:
käytte aina kaksin kaupassa ettei toinen huijaa ?
Pääsääntöisesti käydään aina kaksin kaupassa, koska miksi ei? Samoin pääsääntöisesti tehdään lumityöt yhdessä, nurmikko ajellaan yhdessä (puoliksi), renkaat vaihdetaan autoihin yhdessä, kotityöt tehdään yhdessä jne. Koska miksi ei tehtäisi? Mukavampi niitä on kaksin tehdä kuin yksin.
Vierailija kirjoitti:
Airbnb asunnosta löytyi kamera
https://www.iltalehti.fi/iltv-matkailu/a/8e55aedd-dfd6-4529-91eb-ebe097…
Ei ole ollut rahaa matkustella onneksi. Muuten voisi olla vaikka mitä videota itsestä netissä.
Vierailija kirjoitti:
käytte aina kaksin kaupassa ettei toinen huijaa ?
Mitä tarkoitat tuolla huijaamisella?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olisin jättänyt miehen pois kuvioista, jos olisin joutunut luopumaan lapsihaaveista ja asumaan siellä missä mies haluaa (iso ja työläs kohde).
Ei mulla ollut lapsihaaveita. Miehellä oli, mutta ei ilmeisesti kovin voimakkaita. Mulle lapset on ihan se ja sama. Toki jälkikäteen kävi ilmi etten lapsia olisi voinut saadakaan. Ja mieskin on nyt nelikymppisenä kuulemma onnellinen siitä ettei lapsia ole.
Täällä asumisessa on hyvät puolensa. Ja huonot. Samoin kuin olisi ollut sellaisessa missä mä olisin mieluummin asunut. Hyötyliikuntana kun ottaa niin ihan mukavaahan se puuhastelu on, eipä tarvitse erikseen niin hirveästi pitää huolta siitä että on tarpeeksi jaloillaan päivän aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on käsittämätöntä, miten jotkut miehet ajattelee.
Naisen euro on edelleen vähemmän kuin miehen.
Jos perhe grillaa on iskälle pihvit ja muille halpaa makkaraa, lomalla isä lähtee ulkomaille ja muu perhe puuhapuistoon. Koska minulla on oikeus nauttia vaan itse omista rahoistani, tuollainen mies on raukkis jos ei perheestään huolehdi vaikka varaa ois.
Emeritustutkija Pauli Sumanen kertoo Taloussanomien artikkelissa, että kun huomioidaan ylityöt ja käytetään laskelmissa palkan käteen jäävää osuutta (eli huomioidaan verot), niin naisen euro on 102 senttiä. Sumanen haluaa myös särkeä myytin kotitöiden raskauttamista naisista, ja viittaa Sosiaali- ja terveysministeriön tutkimuksiin, joiden mukaan parisuhteessa elävä mies tekee viikossa 8,5 tuntia enemmän yhteenlaskettua ansio- ja kotityötä kuin naispuolinen kumppaninsa.
Eihän tätä totuutta saa missään sanoa ääneen kun naisilta menisi hyvä uhriutumis ja miesviha tekosyy
Vierailija kirjoitti:
Airbnb asunnosta löytyi kamera
https://www.iltalehti.fi/iltv-matkailu/a/8e55aedd-dfd6-4529-91eb-ebe097…
Vierailija kirjoitti:
Jos perhe grillaa on iskälle pihvit ja muille halpaa makkaraa, lomalla isä lähtee ulkomaille ja muu perhe puuhapuistoon. Koska minulla on oikeus nauttia vaan itse omista rahoistani, tuollainen mies on raukkis jos ei perheestään huolehdi vaikka varaa ois.
Jep, ei tuo oikein terveeltä kuulosta.
Työmarkkinatuki on noin 800 brutto
https://www.kela.fi/tyomarkkinatuen-maara-ja-maksaminen
Mutta työmarkkinatuesta menee veroa noin 20%
Vierailija kirjoitti:
Työmarkkinatuki on noin 800 brutto
https://www.kela.fi/tyomarkkinatuen-maara-ja-maksaminen
Mutta työmarkkinatuesta menee veroa noin 20%
Yhtiölaina/rahoitusvastike ei ole lasku toimeentulotuessa.
Että nyt kun ansiosidonnainen leikataan niin työmarkkinatuki rulaa.
Vierailija kirjoitti:
Mies maksoi kaiken rekkapenapalkallaan kun olin äitiysvapaalla kotihoidontuella. Nyt minä olen taas asiantuntijatöissäni 3000€/kk palkalla ja mies siirtyi pienemmälle palkalle logistiikka-alalla varastolle töihin (paremmat työajat ja pääsee olemaan enemmän perheen parissa). Muutimme asuntoon maksettavat kulut niin, että minä parempipalkkaisena maksan 60%, hän 40%. Ja tilanne muuttuu aina jos tulot muuttuvat. Ollaan joukkue ja puhalletaan perheenä yhteen hiileen. Kummallakin vanhemmista tulee jäädä pakollisten menojen jälkeen löysää rahaa säästöön ja omiin huveihin.
Kun mies saa "rekkapenapalkkaa", se riittää maksamaan kaiken. Kun nainen tekee "asiantuntijatöitä", palkka on 3000€/kk. Brutto vai netto? Eipä sen väliä, tää on niin tätä. Rekkapenan ja asiantuntijan palkka oli kaiketi sama, koska nainen tienaa enemmän vasta nyt kun miehen palkka on laskenut. Naisen on äärimmäisen vaikea päästä käsiksi siihen parempaan palkkaan, josta täälläkin sauhutaan.
On eräskin EU:n huppuvirassa oleva, on opiskellut lääkäriksi ja saanut seitsemän lasta. Tynteko ja ura on mahdollista yhdistää, jos ei ole naimisissa urpon kanssa. Turha valittaa.
25 vuotta yhdessä kirjoitti:
Todella outoja parisuhteita ja perheitä kyllä ihmisillä näiden juttujen perusteella... Luulisi, että oma puoliso ja lapset olisivat elämässä kaikkein tärkeintä. Raha on vaan rahaa. Ei rahan pitäisi koskaan olla elämässä se tärkein asia. Todella surullista nähdä oma kumppani lokkina...
Meillä on puolison kanssa aina ollut yhteiset rahat, joista maksetaan pakolliset menot ja omat tarpeet. Ei tuhlailla kumpikaan liikoja, mutta ei myöskään lasketa kumpi nyt käyttää enemmän omiin juttuihin. Mies tykkää käydä salilla, itse juoksen mieluummin metsässä. Kumpikin on tyytyväisiä.
Meillä tulot molemmilla vaihdelleet elämän aikana. Jopa perintörahat yms käytetty yhteiseen omaisuuteen. Tilit ja omaisuus on yhteisiä, tarvittaessa siirrellään rahoja tilien välillä.
Tärkeintä on perheen ja parisuhteen onnellisuus. <3
No tämä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina voi erota ja elää yhdellä palkalla. Mutta sitten joutuisi muuttamaan huonompaan asuntoon, vaihtamaan huonompaan autoon tai olemaan autoton. Kesämökkin ehkä erossa menisi.
Eroa äläkä vingu.
CNC- koneistaja (mies) saa n. 4500 euroa palkkaa kuukaudessa, ja hänen vaimonsa (nainen) merkonomi ja toimistosihteeri 2800 euroa kuukaudessa, niin pitääkö miehen maksaa naiselleen 850 euroa kuukaudessa, että heillä olisi yhtä suuret "tulot"?
Mies saa ylisuurta palkkaa sukupuolensa takia. Periaatteessa kukaan mies ei ansaise rahojaan. Mies on vain koko elämänsä ohituskaistalla, kun maailma on rakennettu miehille. Naisilla ei ole samoja mahdollisuuksia.
Miehet eivät päästä naisia hyvin palkattuihihin töihin. Miehet palkkaavat muita miehiä aina kun voivat. Miesvaltaisilla aloilla naisia kiusataan ja ahdistellaan. Miehet yrittävät kaikin keinoin savustaa naiset ulos.
Palataan asiaan kun suurin osa naisista ei ole duunissa julkisella sektorilla, tekemässä "ei mitään" , toisten naisten palkkaamina.
Julkisella puolella tehdään oikeat työt. Cnc koneistaja on pelkkä käsienheiluttelija.
Niin onhan tämä hyvä aihe. Toisaalta joskus asiat kuulostavat erittäin oudolta, jos joudut lainaamaan rahaa puolisoltasi vaikka ravintolassa. Kuulostaa vallankäytöltä.
Helpoin tapa varmaankin toimia tasapuolisesti/tasa-arvoisesti on tehdä yhteinen tili, johon molemmat laittavat kuukausittain saman summan rahaa. Tästä sitten maksetaan kulut oli ne sitten vuokra+kaupat+ravintolat+leffaliput+matkat tai mitä vain. Lopuilla itsellesi jäävillä rahoilla teet mitä haluat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Emeritustutkija Pauli Sumanen kertoo Taloussanomien artikkelissa, että kun huomioidaan ylityöt ja käytetään laskelmissa palkan käteen jäävää osuutta (eli huomioidaan verot), niin naisen euro on 102 senttiä. Sumanen haluaa myös särkeä myytin kotitöiden raskauttamista naisista, ja viittaa Sosiaali- ja terveysministeriön tutkimuksiin, joiden mukaan parisuhteessa elävä mies tekee viikossa 8,5 tuntia enemmän yhteenlaskettua ansio- ja kotityötä kuin naispuolinen kumppaninsa.
Eihän tätä totuutta saa missään sanoa ääneen kun naisilta menisi hyvä uhriutumis ja miesviha tekosyy
Niin, miehet tekevät enemmän ylitöitä, tutkimusten mukaan tekevät vähemmän kotitöitä.
Toki naisilta menee vähemmän veroja kun palkka on pienempi, se on juuri se idea kompensoida pienituloisten, miesten ja naisten, tuloeroja verrattuna suurituloisimpiin. Sehän ei kerro mitään siitä, paljonko miehille maksetaan jos nettoa vaan katsotaan, työnantaja maksaa bruoton, se on työnantajalle se kulu ja se minkä hän katsoo olevan työpanoksesta maksettava korvaus. Verottaja näkee asiat sitten eri tavalla, koska verottaja kerää rahaa valtion palveluihin, ei yrityksen kassaan.
Totta. Naisena kouluttauduin vähän lisää ja palkka nousi. Ai niin, tienasin kyllä jo ennen palkankorotusta enemmän kuin mieheni.
Mutta koska olen nainen, olen ehdottanut miehelleni, että kumpikin laittaa omista tuloistaan 60% yhteiselle tilille, loput kumpikin saa tuhlata itseensä. Mielestäni sekään ei ole oikein, että toisella ei koskaan ole omaa rahaa eikä mitään jää säästöön.
Nuorempana minulla oli mies joka luetteli aina mikä kaikki on hänen ja kuinka en ikinä pääse niistä hyötymään. Hän myös pienissä remonteissa yms. totesi, että jos tämä (hänen päätös) ei kelpaa, voit lähteä. 2 vuoden jälkeen tajusin poistua ja hän ihmetteli kovasti.