Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomessa on perheitä, joissa eletään kahta eri elintasoa

Vierailija
12.01.2022 |

Me Naisten juttu.

Mitä mieltä, että kummallakin omat rahat, vaikka tuloero on 4000€/kk.

Kommentit (1925)

Vierailija
1921/1925 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina voi erota ja elää yhdellä palkalla. Mutta sitten joutuisi muuttamaan huonompaan asuntoon, vaihtamaan huonompaan autoon tai olemaan autoton. Kesämökkin ehkä erossa menisi.

Eroa äläkä vingu.

CNC- koneistaja (mies) saa n. 4500 euroa palkkaa kuukaudessa, ja hänen vaimonsa (nainen) merkonomi ja toimistosihteeri 2800 euroa kuukaudessa, niin pitääkö miehen maksaa naiselleen 850 euroa kuukaudessa, että heillä olisi yhtä suuret "tulot"?

Miksi miehen pitäisi maksaa palkkaa? Se on työnantajalle kuuluva asia. Jostain syystä koneistajan työnantaja on valmis maksamaan noin ison palkan miehelle, ja toimistosihteerin työtä ei arvosteta tuon enempää.

Mutta pariskunnan yhteisessä taloudessa, sekä tulot että menot on käytännössä yhteisiä, siitä huolimatta että kummallakin on omat rahat. Yhteisiin menoihin pitää osallistua suhteessa omiin tuloihin, ja kotityöt pitää tehdä myös oikeudenmukaisesti, eikä niin, että pienempituloinen tekee kaikki kotityöt vain sen takia että hänen työnantajansa ei maksa hänelle suurempaa palkkaa, tai yleensä syy on vain se, että miehet olettaa että kotityöt on naisten hommia, ja naiset jotekin nauttii niistä ja tekee kaiken mielellään raskaan työpäivän päätteeksi.

Vierailija
1922/1925 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on käsittämätöntä, miten jotkut miehet ajattelee.

Naisen euro on edelleen vähemmän kuin miehen.

Jos perhe grillaa on iskälle pihvit ja muille halpaa makkaraa, lomalla isä lähtee ulkomaille ja muu perhe puuhapuistoon. Koska minulla on oikeus nauttia vaan itse omista rahoistani, tuollainen mies on raukkis jos ei perheestään huolehdi vaikka varaa ois.

Mitähän mahdat tarkoittaa? Minut ja mun työpari palkattiin yhtäaikaa ja kummallakin meistä on sama palkka. Työparini on mies, minä oon nainen.

Hyvä niin että sulla on noin. Minä olin työparina miehen kanssa joka teki työnsä tosi paskasti, eli siis ei tehnyt kaikkia töitään, meillä oli samat työt, miehellä tonnin parempi kk palkka kuin minulla. Osa selittyi sillä, että ennen työnantaja nosti satasella palkkaa kun kävi jonkun isomman koulutuksen, mutta siihen aikaan kun minä suoritin erikoisammattitutkinnon työn ohessa, nostettiin palkkaa vain viidellä kympillä. Se mies oli käynyt monta koulutusta työn ohessa, mutta ei kuitenkaan tonnin edestä, jostain syystä sille oli maksettu alunperinkin huomattavasti enemmän kuin tessin mukaan, joka mulle maksettiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1923/1925 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän perheen, jossa miehellä hyvät tulot ja vaimo on kotiäiti. Jäi aikoinaan kotiin lasten vuoksi, jäi tutkinnot ja työura kesken. Nyt mies nöyryyttää kuluttamalla tulonsa kalliisiin harrastuksiin ja matkustelemalla yksin. Edes lapsille ei anneta viikkorahaa, ei viedä matkoille, ei minnekään. Ruoan pitää olla halpaa ja tietynlaista, mies nirsoilee. Nainen haluaisi omia tuloja, mutta vaikea työllistyä.

Mä ihmettelen miksi tälläiset miehet edes haluavat lapsia.

Vierailija
1924/1925 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se ole silloin perhe jos selkeästi eletään kahta eri elintasoa. Jos kumpikin elää omaa elämäänsä toisesta välittämättä.

Perheessä puhalletaan yhteen hiileen ja pidetään huolta toisistaan.

Halutaan kaikilla olevan siinä yhteisössä hyvä ja turvallinen olla. Vuorotellen avitetaan toista.

Perheen oletetaan tuovan turvaa. Sehän on varmaan se idea osin ollut alun alkaneenkin.

Näin. Kahden eri tulotason kodeissa ollaan lähinnä kämppiksiä. Vahditaan ettei kumpikaan hyödy toisista. Käydään omilla reissuilla, jääkapissa on omat hyllyt, ravintolassa molemmat maksaa omansa, molemmilla omat tulotasoon sopivat harrastukset jne. Kaksi erillistä elämää, kaksi eri yksikköä

Perheessä ja parisuhteessa toimitaan yhdessä, yhteisen hyvän eteen. Yksikkönä on perhe.

Vierailija
1925/1925 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi jakaa elämäänsä, aikaansa liittoon , jossa ei kunnioiteta , rakasteta, tahdota hyvää puolisolle? Tuhoon tuomittu liitto, jossa kaikki voivat pahoin. Liitossa on muitakin jaettavia arvoja kuin raha eikä sillä , jolla eniten rahaa ole välttämättä eniten annettavaa liitolle. Tahdon tässä sanoa, että pidän outona jos yksi elää irrallista, omaa eläämäänsä liitossa . ( ellei näin nimenomaisesti ole alunperin sovittu)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kuusi