Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomessa on perheitä, joissa eletään kahta eri elintasoa

Vierailija
12.01.2022 |

Me Naisten juttu.

Mitä mieltä, että kummallakin omat rahat, vaikka tuloero on 4000€/kk.

Kommentit (1925)

Vierailija
1521/1925 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taloudellista väkivaltaahan tuo on.

Nainen on hyvä ja hommaa paremmat tulot. Ei ole miehen vika että nainen ei ole hommannut parempi palkkasia töitä.

Se ei ole minkäänlaista väkivaltaa jos mies ei nosta naisen elintasoa korkeammalle mihin omat varat riittää vaikka kuinka yritätte päästä miehen rahoihin käsiksi

Mies on hyvä,ja tekee puolet kotitöistä ja hoitaa 1/2 ajasta lapsia. Kummastiaina tässä teidän" tada- arvokeskustelussa" unohtuu tåmä asia.

Niin, ja mies kantakoon lasta 4,5 kk ja synnyttäköön puolet ajasta ja imettää puolet ajasta.

Vierailija
1522/1925 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minuakin ketuttaisi, jos oma perhe tuntuisi täysin vieraalta, nukkuisin ja söisin hotelleissa ja makselin asunnon kuluja, jossa on puoliso ja lapset.

Mitä jos te miehet viettäisitte aikaa perheenne kanssa? Lapsetkin alkavat vierastaa jos he oppivat, ettei iskä ikinä tee heidän kanssaan mitään. 

Seuraavan kerran mies kun tulet töistä, tule marketin kautta. Näin ei vaimon tarvitse lähteä uhmaikäisten kanssa kauppaan. Teette yhdessä jonkun makaronipadan, syötte ja lähdette mukuloitten kanssa pulkkamäkeen tai luistelemaan. Tai viet lapset uimahalliin töitten jälkeen niin eukkosi pääsee lenkille. 

Tätä kun teet sinnikkäästi muutaman kuukauden, siis vietät aikaa sekä lasten että vaimon kanssa, niin a vot, tapahtuu ihme. 

Akkasi lakkaa pyytämästä sinulta rahaa.

Typeryyksien ostelu johtuu tylsistymisestä ja siitä, että nainen haluaisi vakuuttua, että rakastat häntä vielä. 

Jos olette toistenne parhaat kaverit etkä laita miesten höntsäfutista tai jotain mopokorjailua jatkuvasti perheesi edelle tai vietä kaikkea valveillaoloaikaasi töissä, niin akka asuu vaikka paskakassa kanssasi. 

Hienot loft-kartanot, joissa eukko kuvaa tyhjää elämäänsä instagramiin ja äijä ostelee muorilleen kaikennäköistä, ovat oikeasti kultaisia vankiloita. Mies vihaa salaa loisivaa eukkoaan ja akka itkee iltaisin sitä, ettei mies oikeasti rakasta häntä ja hän kuolee tylsyyteen hiekkalaatikon reunalla. 

Ei muuten lakkaa pyytämästä rahaa. On ihan yleinen kuvio että työssäkäyvä mies vie isommat hoitoon äidin jäädessä nukkumaan nuorimman kanssa, mies myös hakee lapset hoidosta ja koukkaa kaupan kautta kotiin. Illalla sitten kotitöitä koska ”kotiäiti tekee vaan sen minkä ehtii ja jaksaa” (suora lainaus tästä ketjusta). Kyllä sille kotiäidille kelpaa rahat ja elatus vaikka saisi elää miten rennosti ja helposti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1523/1925 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minuakin ketuttaisi, jos oma perhe tuntuisi täysin vieraalta, nukkuisin ja söisin hotelleissa ja makselin asunnon kuluja, jossa on puoliso ja lapset.

Mitä jos te miehet viettäisitte aikaa perheenne kanssa? Lapsetkin alkavat vierastaa jos he oppivat, ettei iskä ikinä tee heidän kanssaan mitään. 

Seuraavan kerran mies kun tulet töistä, tule marketin kautta. Näin ei vaimon tarvitse lähteä uhmaikäisten kanssa kauppaan. Teette yhdessä jonkun makaronipadan, syötte ja lähdette mukuloitten kanssa pulkkamäkeen tai luistelemaan. Tai viet lapset uimahalliin töitten jälkeen niin eukkosi pääsee lenkille. 

Tätä kun teet sinnikkäästi muutaman kuukauden, siis vietät aikaa sekä lasten että vaimon kanssa, niin a vot, tapahtuu ihme. 

Typeryyksien ostelu johtuu tylsistymisestä ja siitä, että nainen haluaisi vakuuttua, että rakastat häntä vielä. 

Jos olette toistenne parhaat kaverit etkä laita miesten höntsäfutista tai jotain mopokorjailua jatkuvasti perheesi edelle tai vietä kaikkea valveillaoloaikaasi töissä, niin akka asuu vaikka paskakassa kanssasi. 

Hienot loft-kartanot, joissa eukko kuvaa tyhjää elämäänsä instagramiin ja äijä ostelee muorilleen kaikennäköistä, ovat oikeasti kultaisia vankiloita. Mies vihaa salaa loisivaa eukkoaan ja akka itkee iltaisin sitä, ettei mies oikeasti rakasta häntä ja hän kuolee tylsyyteen hiekkalaatikon reunalla. 

Ei muuten lakkaa pyytämästä rahaa. On ihan yleinen kuvio että työssäkäyvä mies vie isommat hoitoon äidin jäädessä nukkumaan nuorimman kanssa, mies myös hakee lapset hoidosta ja koukkaa kaupan kautta kotiin. Illalla sitten kotitöitä koska ”kotiäiti tekee vaan sen minkä ehtii ja jaksaa” (suora lainaus tästä ketjusta). Kyllä sille kotiäidille kelpaa rahat ja elatus vaikka saisi elää miten rennosti ja helposti.

Ei kyllä ole mikään yleinen kuvio. Mutta jokainen tekee elämänvalintansa itse. Teillä menee noin, monella muulla toisin.

Vierailija
1524/1925 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on kyllä siten, että minun kotonaolevana henkilönä ei tarvitse kuitenkaan ihan silmittömästi raataa päivästä toiseen. Puoliso hoitaa kaupassakäynnit, ja minä muut kevyemmät kotityöt, kuten ruuanlaitto, leipominen, siivous, pyykinpesu jne., ja puoliso tekee talon ulkopuoliset työt, ja pienet remontit ja kunnostukset tehdään yhdessä tai palkataan joku tekemään. Ei minua aamulla kukaan herätä, saan nukkua ihan rauhassa. Jos olen jotenkin estynyt tekemästä kotona mitään, niin silloin puoliso tekee.

Vierailija
1525/1925 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tienaan n. 2 x enemmän kuin mies ja tulot jaetaan. Ollaanko me naiset tähänkin suuntaan hölmöjä? Itse ajatellut aina, että tulot ehdottomasti jaetaan. Mutta kun lukee tätä, että kun tilanne usein toisinpäin niin tuloja ei jaetaakaan? Pitäisikö toimia toisin?

Vierailija
1526/1925 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä haluaisin nähdä oikeassa elämässä nähdä silmätysten sen ihmisen, joka jaluaa ottaa vastaan yhteiskunnalta tukea talouteensa, jossa toinen on pienituloinen, mutta toinen hyvin tai jopa oikein hyvin tienaava.

Vierailija
1527/1925 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nainen on hyvä ja hommaa paremmat tulot. Ei ole miehen vika että nainen ei ole hommannut parempi palkkasia töitä.

Se ei ole minkäänlaista väkivaltaa jos mies ei nosta naisen elintasoa korkeammalle mihin omat varat riittää vaikka kuinka yritätte päästä miehen rahoihin käsiksi

Mies on hyvä,ja tekee puolet kotitöistä ja hoitaa 1/2 ajasta lapsia. Kummastiaina tässä teidän" tada- arvokeskustelussa" unohtuu tåmä asia.

Totta! Ja sitten jos mies saa paremman työn, joka on kauempana kotoa, niin nainen ei jousta, ei hae lapsia yhtään ylimääräistä kertaa hoidosta, eikä käy yhtään enempää kaupassa kuin mieskään. Jos naisen pitää hommata parempipalkkainen työ, niin toki mies on varmaan valmis siihen, että nainen alkaa käydä kauempana töissä, jos siellä sattuu olemaan parempia töitä tarjolla. Sairaita lapsia jää molemmat hoitamaan 50/50. Molemmat vie lapsia vuorotellen harrastuksiin. Molemmat pesee myös sen jääkaapin kerran kuussa, mikron ja roskiskaapin myös kerran kuussa tai useammin, saunan lauteet kunnolla pari kertaa vuodessa jne.

Vierailija
1528/1925 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

20 vuotta naimisissa. Mies on aina tienannut enemmän kun minä. Mutta kaikki on ollut aina yhteistä. Minulla on ollut alusta asti laajat käyttöoikeudet molempien tileihin, minä olen huolehtinut laskut ja kaikki menot, että ne tulee ajallaan hoidettua.

Mies on luonut minulle edellytykset että minä voin toimia. Hän tekee uraa ja minä tuen häntä siinä. Mutta samaan aikaan minäkin olen edennyt urallani esimiesasemaan ja pärjäämme ihan kivasti. Meillä on kolme lasta jotka hoidin kotona yksivuotiaaksi kunnes palasin töihin.

Kamalaa lukea tilanteesta että avioliitossa eletään kahta elintasoa. Se ei toimi pidemmän päälle. Yhteinen elämä pitää rakentaa samanarvoisena molemmille. Silloin molemmat puolisot voivat sitoutua siihen loppuelämäkseen. Molempien täytyy pyrkiä eteenpäin ja toinen toistaan tukien. Kaikki muu käytös on toisen epäkunnioittamista.

Vierailija
1529/1925 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika hauska. Harvassa ne shoppailijat ja loft-kartanoissa elävät kotirouvat kuitenkin Suomessa ovat.

Vierailija
1530/1925 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä nainen tienaa noin 3000€/kk ja mulla on palkka luokkaa 7500€/kk. Juoksevat kulut, kuten ruoka, laskut, illanvietot yms jaetaan aina 50/50. Minä omistan yksin asuntomme ja maksan sen lainan lyhennyksiä ja vastikkeita aika ronskisti kokonaan yksin. Nainen asuu siis tavallaan ilmaiseksi (maksaa hoitovastikkeesta puolet). Progressiivinen verotus toki tasaa nettotuloja kummasti. Verojen ja asumismenojen jälkeen minulle käteen jäävä raha ei ole merkittävästi naisen summaa suurempi. Toki tässä minulle varallisuutta kertyy enemmän, mutta nainenkin pystyy säästämään melko hyvin.

Joudun ehkä hieman tinkimään elintasostani naisen vuoksi, esimerkiksi matkakohteiden valinnassa mennään naisen maksukyvyn mukaan. Minulle tämä ei ole ongelma, tärkeintä on itse lomailu ja toisen seura. Joskus osallistun kustannuksiin enemmän jos on jotain mitä aivan ehdottomasti haluan, mutta ne tietysti ovat poikkeustilanteita.

Aivan yhtä ja samaa elintasoa tässä eletään.

Vierailija
1531/1925 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikuttaa siltä, että vaimo on masentunut. Älä ainakaan pane häntä enää paksuksi ennen kuin saa päänsä kuntoon. Nuorin lapsi kun menee hoitoon, voi nainenkin palata työelämään. Ei masentunut mitään kotitöitä jaksa tehdä, lapsellekin masentunut vanhempi voi olla huonompi vaihtoehto kuin päiväkoti. 

Ei kai tuo tilanne loppuelämää kestä. 

Jos miehet synnyttäisivät kolme lasta neljässä vuodessa ja hoitaisivat niitä parikin vuotta niin, etteivät näkisi ikinä muita ihmisiä kuin vaimonsa illalla kun se tulee väsyneenä ja vittuuntuneena töistä, niin sanoisin, että miehetkin masentuisivat. 

Vierailija
1532/1925 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaino kirjoitti:

20 vuotta naimisissa. Mies on aina tienannut enemmän kun minä. Mutta kaikki on ollut aina yhteistä. Minulla on ollut alusta asti laajat käyttöoikeudet molempien tileihin, minä olen huolehtinut laskut ja kaikki menot, että ne tulee ajallaan hoidettua.

Mies on luonut minulle edellytykset että minä voin toimia. Hän tekee uraa ja minä tuen häntä siinä. Mutta samaan aikaan minäkin olen edennyt urallani esimiesasemaan ja pärjäämme ihan kivasti. Meillä on kolme lasta jotka hoidin kotona yksivuotiaaksi kunnes palasin töihin.

Kamalaa lukea tilanteesta että avioliitossa eletään kahta elintasoa. Se ei toimi pidemmän päälle. Yhteinen elämä pitää rakentaa samanarvoisena molemmille. Silloin molemmat puolisot voivat sitoutua siihen loppuelämäkseen. Molempien täytyy pyrkiä eteenpäin ja toinen toistaan tukien. Kaikki muu käytös on toisen epäkunnioittamista.

Meillä ihan toisin jo 30 vuotta, ikinä en ole katsonut edes miehen tilin saldoa eikä mies ole luonut minulle mitään toimintaedellytyksiä, ihan itse olen elämäni osaamisen pohjalle rakentanut. Molemmilla on oma ura ja sen myötä riittävästi rahaa elää omannäköistään elämää ilman toisen tilillä lokkimista.

Olemme sitoutuneet toisiimme, emme toistemme rahoihin. Se on paljon parempi vaihtoehto kuin väittää liittoa onnelliseksi nimenomaan siksi, että puolison tulot jaetaan.

Aikoinaan kavereita päätyi avioerojen myötä vuokrakämppiin ja he valittivat, miten elintaso laski (se oli muuten miesten vika!). Minulle ei käynyt niin, mutta tajusin, että kun elää omien tulojensa mukaisesti, ei elintaso laske lainkaan (eikä sen myötä joudu tekemään valintoja, joita katuu), vaikka puolisolle tapahtuisi mitä tahansa. Se oli äärimmäisen huojentava ajatus!

Vierailija
1533/1925 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta! Ja sitten jos mies saa paremman työn, joka on kauempana kotoa, niin nainen ei jousta, ei hae lapsia yhtään ylimääräistä kertaa hoidosta, eikä käy yhtään enempää kaupassa kuin mieskään. Jos naisen pitää hommata parempipalkkainen työ, niin toki mies on varmaan valmis siihen, että nainen alkaa käydä kauempana töissä, jos siellä sattuu olemaan parempia töitä tarjolla. Sairaita lapsia jää molemmat hoitamaan 50/50. Molemmat vie lapsia vuorotellen harrastuksiin. Molemmat pesee myös sen jääkaapin kerran kuussa, mikron ja roskiskaapin myös kerran kuussa tai useammin, saunan lauteet kunnolla pari kertaa vuodessa jne.

Miehen kannattaa maksaa omalla "vuorollaan" niin siivooja kuin lastenhoitajakin. Vaimo ei tosin välttämättä pidä siitä, että yhteisessä kodissa on joku vieras nainen (vaikka 55v) tekemässä niitä töitä, jotka hän halusi sälyttää miehelle.

Vierailija
1534/1925 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis itse valitsevat tuon osan, ja sitten valittavat?

Joo mullaki tulee pää kipeeksi  aina ku juoksen seinään naama edellä.

Vierailija
1535/1925 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis itse valitsevat tuon osan, ja sitten valittavat?

Joo mullaki tulee pää kipeeksi  aina ku juoksen seinään naama edellä.

Eli yhdenkään naisen ei pidä koskaan sekaantua mieheen, se on sama kuin juoksisi seinään naama edellä. 

Aikaisemmin nainen ei saanut valita, tytär naitettiin jollekin ukonkänttyrälle väkisin. 

Nyt kun saa, niin pysykää kaukana

Vierailija
1536/1925 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaino kirjoitti:

Meillä ihan toisin jo 30 vuotta, ikinä en ole katsonut edes miehen tilin saldoa eikä mies ole luonut minulle mitään toimintaedellytyksiä, ihan itse olen elämäni osaamisen pohjalle rakentanut. Molemmilla on oma ura ja sen myötä riittävästi rahaa elää omannäköistään elämää ilman toisen tilillä lokkimista.

Olemme sitoutuneet toisiimme, emme toistemme rahoihin. Se on paljon parempi vaihtoehto kuin väittää liittoa onnelliseksi nimenomaan siksi, että puolison tulot jaetaan.

Aikoinaan kavereita päätyi avioerojen myötä vuokrakämppiin ja he valittivat, miten elintaso laski (se oli muuten miesten vika!). Minulle ei käynyt niin, mutta tajusin, että kun elää omien tulojensa mukaisesti, ei elintaso laske lainkaan (eikä sen myötä joudu tekemään valintoja, joita katuu), vaikka puolisolle tapahtuisi mitä tahansa. Se oli äärimmäisen huojentava ajatus!

Niin mekin tehtiin eli sidoututtiin toisiimme, kun aloitimme yhteiselämämme n. 35 vuotta sitten, eikä silloin mitään rahoja ollut. Sen jälkeen on paljon tapahtunut, ja yhä ollaan sitouduttu ja rahaakin on tullut ja mennyt, mutta on sitä säästynytkin vähän. Ero ei ole käynyt mielessäni, enkä oikein usko, että puolisollanikaan olisi tällaisia ajatuksia ollut. Mutta jos kaikesta huolimatta puolisoni haluaisikin eroon minusta, niin mitäpä siinä on tehtävissä muuta, kuin erota. Itse en menisi vuokralle asumaan, vaan asuisin omassa asunnossa ja kyllä kai sitä taloudellisestikin jotenkin pärjäisi omaisuuden jaon jälkeen. Eikä kukaan estä töitä tekemästä, tai eläkeellä elellä, jos siinä iässä on.

Vierailija
1537/1925 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei muuten ole ihan yleinen kuvio. Yleisempi kuvio taitaa olla se, että äiti ja lapset nukkuu vähän pitempään ja äiti vie vanhemmat lapset vähän myöhemmin päiväkotiin. Ja hakee myös päiväkodista, koska monella paikkakunnalla lapset saa olla vaan puoli päivää päiväkodissa, jos toinen vanhemmista on kotona.

Vierailija
1538/1925 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on liian alhaiset palkat. Jos työnteolla tienaisi riittävästi, niin ei tarvitsisi olla jatkuvasti toisen kukkarolla.

Meillä ei riitä se että olen vaimoni kukkarolla ja tilillä jatkuvasti, vaan myös omat vanhemmat joutuvat sponsoroimaan minua, että saan elää kuin mies.

Työnteolla ei tässä maassa perhettä elätetä.

Onneksi on rikkaat boomer-vanhemmat.

Vierailija
1539/1925 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä nyt taas?

Aika pihalla täytyy asioista olla, jos tällaista näppikseltään oksentaa.

Vierailija
1540/1925 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on liian alhaiset palkat. Jos työnteolla tienaisi riittävästi, niin ei tarvitsisi olla jatkuvasti toisen kukkarolla.

Meillä ei riitä se että olen vaimoni kukkarolla ja tilillä jatkuvasti, vaan myös omat vanhemmat joutuvat sponsoroimaan minua, että saan elää kuin mies.

Onneksi on rikkaat boomer-vanhemmat.

Meillä sama. Olemme +40 pariskunta ja ihan äskettäin hajosi pesukone.

Tuloista yli puolet menee vuokraan.

Tyyliin äippä hei" "voitko heittää paritonnia, kun pesukone hajos".

Äippä vaan että joo.

He ymmärtävät nykyisen tilanteen nuorilla.

Heidän aikaan palkalla kykeni elämään ja säästämään pahan päivän varalle.

Yhteensä 12000e pyydetty viimevuonna rahaa vanhemmiltamme.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä seitsemän