Suomessa on perheitä, joissa eletään kahta eri elintasoa
Me Naisten juttu.
Mitä mieltä, että kummallakin omat rahat, vaikka tuloero on 4000€/kk.
Kommentit (1925)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä nuo loiskotiäitien ajat alkaa olla mennyttä maailmaa.
Tasa-arvoisessa suhteessa molemmilta vaaditaan yhtäläinen panos yhteiseen elämään.
Otappa selvää asioista. Suomessa naiset ovat tehneet aina töitä,jo agraariyhteiskunnan ajoista låhtien. Talon työt olisivat jääneet tekemättä. Naiset tehneet AINA myös niitä ns talon ulkopuolisia töitä. Kotirouvia on Suomessa ollut vain yleän keskiluokan ja yläluokanperheissä,ja noita on niin vähän,että on mitätön luku. Outoa minusta on se, että naiset käyvät tlissä maksavat puolet ja hoitaa lapset ja miehet vinkuvat ja eivät tee omaa osuuttaan kotitöistä. Ei pidä 8hmetellä, miksi naiset eivät tee lapsia.
Jos haluaa viiden tonnin palkkaa vaativan elintason, niin on varmasti valinnut kouluttautua alalle jossa on hyvät palkat ja/tai ponnistellut töissä edetäkseen. Kyllä normaalin ihmisen pitäisi tajuta, ettei Siwan kassan liksalla syödä sisäfilettä ja osteta omakotitaloja.
Eri juttu jos ei älli ja lahjat riitä sitä Siwan kassaa pidemmälle, mutta ne ihmiset ei kiinnosta minua kumppaniehdokkaina muutenkaan.
aikoihin eletty kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on naimisissa ja lapsia niin kyllä ne tulot pitäisi tasata.
silloinhan nainen olisi täysin elätti, varsinkin jos taipumusta velttouteen yms. hattua nostan jos sattuu abt samat tulot molemmille silloin on vakka kantensa valinnut silläkin saralla. ja sit vielä mies auttaa kotona naisten töissä kun raataa päivän, että nainen pääsee sanonko minne
Siinäpä se vasta oikea sankari on. Tee kaikille palvelus ja pysy sinkkuna.
Vierailija kirjoitti:
Hyvätuloiselle ei yleensä kelpaa se elintaso, mitä pienituloinen tahtoisi. Sitten parisuhteessa on riitoja, kun pienituloinen kieltää hyvätuloiselta kaikenlaista ihan siksi, että niihin ei menisi rahaa.
No jos isotuloisemmalle ei kelpaa pienituloisen elintaso niin ei kai hänellä ole muita vaihtoehtoja kuin kantaa isompi taloudellinen vastuu ja tehdä se ihan valittamatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monessa muussa keskustelussa missä nainen tienaa enemmän on ollut hyväksyttävää se että on eri elintasot ja silloinkin menee maksun tasan puoliksi miksi se ei toimi näin että mies tienaa enemmän?
Miten niin ei toimi? Vastaukseni on aina sama riippumatta sukupuolista: 50/50 jako ja jos on merkittävä tuloero, niin elintaso pienituloisemman mukaan. Hoitovapaat puoliksi. Jos jompikumpi haluaa ne pitää yksin, niin hän on varmasti valmis myös sen eteen uhrautumaan.
Älä ala taas yleistää meitä naisia yhtenäiseksi massaksi jolla on yhteinen mielipide.
Eli jos mark zuckerberg nai naisen jolla ei ole tuloja ja paljon velkaa ... niin hän muuttaa naisen kanssa kadulle kerjäämään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
silloinhan nainen olisi täysin elätti, varsinkin jos taipumusta velttouteen yms. hattua nostan jos sattuu abt samat tulot molemmille silloin on vakka kantensa valinnut silläkin saralla. ja sit vielä mies auttaa kotona naisten töissä kun raataa päivän, että nainen pääsee sanonko minne
Ruokkimalla provoa saa nopeasti keskustelun tuhottua. Kannattaisi kommentoida asiallisia viestejä, jos haluaa, että keskustelua syntyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perhe on yhteinen yritys ja jokainen osallistuu parhaansa mukaan. Hyvintienaava mies maksaa valtaosan laskuista ja huonotuloinen nainen tekee mahdollisimman paljon kotitöitä. Vain sillä tavalla ollaan tasa-arvoisia, kumpikin osallistuu mahdollisimman paljon sillä tavalla, mikä on mahdollista. Elintasoa kun on paistin lisäksi puhdas ja siisti koti, sen voi pienituloinenkin mahdollistaa hyvätuloiselle puolisolleen. Sitä kutsutaan rakkaudeksi!
Miksi se pienituloinen nainen ei rakastu yhtä pienituloiseen mieheen? Voisivat molemmat siivota yhdessä pientä kotiaan. Ja nainen olen itsekin, joka tätä ihmettelen. Itse valitsisin koska tahansa mieluummin maksaa isomman osuuden kuluista kuin siivota enemmän, sen verran paljon inhoan siivoamista.
Tuohan olisi optimi. Valitettavasti moni nainen olettaa, että avioliittolaissa perheen elatus on pelkkää laskunmaksua, kyllä se on myös kotitöitä ja niitä pystyy tekemään pienituloinenkin - kaiken lisäksi paljon enemmän, kuin se työssäkäyvä kumppaninsa. Eikä ole kahta elintasoa, kun molemmat toimivat yhteiseksi parhaaksi.
Kyllähän pienituloinenkin voi olla työssäkäyvä. Itse kokisin ainakin todella omituiseksi tilanteen, jossa parempituloinen pääsisi luistamaan kaikista kotitöistä. Itse ainakin inhoan kotitöitä niin, paljon, että mieluummin sitten vaikka asuisin erillään. Ja itselleni ei tulisi mieleenkään ehdottaa toiselle osapuolelle, että hän joutuisi tekemään kaikki kotityöt, jos hän sattuisi olemaan vaikka työtön.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä molemmilla voi olla omat tilit, mutta on hävytöntä jos samassa pöydässä syödään eri ruokia.Kerrassaan tylyä. En päivääkään sietäisi tuollaista. Kyllä isompituloisen pitää huolehtia että perhe syö samaa kuin itsekin syö.
Kyllä meillä oli ex kumppanin kanssa sama elintaso, kun olimme yhdessä. Minä tienasin enemmän kuin tuplaten sen minkä avomies ja maksoin ulkomaan matkatkin molemmille
No ei takuuvarmasti, minä en suostu syömään niitä ruokia, joita hyvätuloinen mieheni syö. Hän ostaa punalaputettuja tuotteita ja syö aika yksipuolisesti, näin talvella paljon juureksia ja perunaa, ei koskaan leikkeleitä ja leivän hän korvaa puurolla. Hedelmiä, juustoa tai mitään herkkuja ei osteta, koska ei ole tarvetta.
Niinpä minä ostan omat ruokani ja syön hyvillä mielin mustikkarahkaa, jota puoliso pitää kalliina turhakkeena (vaikka mustikat on omasta metsästä).
Vierailija kirjoitti:
Hyvätuloiselle ei yleensä kelpaa se elintaso, mitä pienituloinen tahtoisi. Sitten parisuhteessa on riitoja, kun pienituloinen kieltää hyvätuloiselta kaikenlaista ihan siksi, että niihin ei menisi rahaa.
Hetkinen. Miksi kieltäisi? Omia rahojaansahan se käyttää eikä pienituloisen.
Tarkennatko tuota "kaikenlaista"?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Matalasti koulutettujen kuulee puhuvan miesten ja naisten töistä. Omassa lapsuudenperheessäkin muijat huutavat miehiä apuun jos hylly pitää kiinnittää tai taulu ripustaa.
Sinkkuna ei ole tuota ongelmaa. Ei ole ukon kustantamaa omakotitaloa, kesämökkiä, autoa eikä ulkomaan matkoja.
Kummallista jankkaamista siitä, pitääkö vai eikö pidä kustantaa toiselle. Hyvätuloisena ostan myös puolisolleni asioita, jotka ilahduttavat häntä. En mieti asiaa sen kautta, että pitääkö minun tehdä niin vai ei. Olen parisuhteessa rakastamani ihmisen kanssa, jonka ilahduttaminen on minulle ilo ja etuoikeus. Ei elämän tarvitse olla sellaista hampaiden kiristelyä, miltä se taas tässäkin ketjussa kuulostaa.
Parempituloisen pitäisi laittaa erotuksen verran sijoituksiin ja elää samalla elintasolla.
Vierailija kirjoitti:
Naikaa naiset samalla palkkatadolla olevia miehiä. Ei oo elätin osa kuin häpeäksi. Siis huonopalkkainen duunari huonopalkkaisen duunarin, hyväpalkkainen duunari hyväpalkkaisen duunarin eli siivooja siivoojan, insinööri insinöörin, lääkäri lääkärin , pappi papin, ikityötön ikityöttömän.
Sama pätee miehiin. Kukaan ei pakota naimaan atai alkamaan parisuhteeseen alempituloisen naisen kanssa. Oma valinta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu vähän siitä, millaisesta suhteesta on kysymys, minkä ikäisistä ihmisistä ja missä vaiheessa suhde on. Vähän eri asia, jos on tiukasti erilliset rahat silloin, kun suhde on aika tuore ja ollaan molemmat vaikka opiskelijoita tai muuten nuoria, kuin jos oltaisiin vuosikausia yhdessä ollut lapsiperhe, jossa tulee eteen esim. äitiyslomat yms.
Ei ne äitiyslomatkaan aina tarkoita että pitäisi siirtyä pois 50-50 mallista. Ei kaikki äidit ole köyhiä ja pienituloisia.
En sitä väittänytkään. Eikä mies suinkaan aina ole se parempituloinen osapuoli. Tuossa nyt vain yksi esimerkki, jonka annoin. Itse kokisin perhe-elämän hankalaksi, jos pitäisi sumpilia ja järjestää kahta erilaista elintasoa saman perheen sisällä, kuitenkin niin, ettei se vaikuttaisi lasten asioihin. En edes tiedä, miten se käytännössä olisi mahdollista. Itse olen omassa suhteessani ollut parempituloinen osapuoli (olen siis nainen), ja vaikea olisi hahmottaa perhe-elämää, jossa olisi kahden ihmiset talous tiukasti erillään toisistaan.
Ei erilliset rahat ole automaattisesti sama kuin eri elintasot. Kahden hyväpalkkaisen perheissä se 50-50 jako voi mennä, että ainut ero on säästötilin saldoissa. Tai esim. toisella on upouusi auto kun toisella on muutaman vuoden vanha.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perhe on yhteinen yritys ja jokainen osallistuu parhaansa mukaan. Hyvintienaava mies maksaa valtaosan laskuista ja huonotuloinen nainen tekee mahdollisimman paljon kotitöitä. Vain sillä tavalla ollaan tasa-arvoisia, kumpikin osallistuu mahdollisimman paljon sillä tavalla, mikä on mahdollista. Elintasoa kun on paistin lisäksi puhdas ja siisti koti, sen voi pienituloinenkin mahdollistaa hyvätuloiselle puolisolleen. Sitä kutsutaan rakkaudeksi!
Miksi se pienituloinen nainen ei rakastu yhtä pienituloiseen mieheen? Voisivat molemmat siivota yhdessä pientä kotiaan. Ja nainen olen itsekin, joka tätä ihmettelen. Itse valitsisin koska tahansa mieluummin maksaa isomman osuuden kuluista kuin siivota enemmän, sen verran paljon inhoan siivoamista.
Tuohan olisi optimi. Valitettavasti moni nainen olettaa, että avioliittolaissa perheen elatus on pelkkää laskunmaksua, kyllä se on myös kotitöitä ja niitä pystyy tekemään pienituloinenkin - kaiken lisäksi paljon enemmän, kuin se työssäkäyvä kumppaninsa. Eikä ole kahta elintasoa, kun molemmat toimivat yhteiseksi parhaaksi.
Kyllähän pienituloinenkin voi olla työssäkäyvä. Itse kokisin ainakin todella omituiseksi tilanteen, jossa parempituloinen pääsisi luistamaan kaikista kotitöistä. Itse ainakin inhoan kotitöitä niin, paljon, että mieluummin sitten vaikka asuisin erillään. Ja itselleni ei tulisi mieleenkään ehdottaa toiselle osapuolelle, että hän joutuisi tekemään kaikki kotityöt, jos hän sattuisi olemaan vaikka työtön.
En ymmärrä tätä ajatusmaailmaa, jossa pienituloinen voi luistaa laskunmaksusta, mutta vastaavasti parempituloinen ei voi luistaa kotitöistä. Mitä ihmeen yhteistä tasa-arvoista perhe-elämää on se, että toinen maksaa suurimman osan kuluista ja tekee puolet kotitöistä, toinen maksaa murto-osan kuluista ja tekee puolet kotitöistä. Eikö ne pienituloiset rakasta puolisoaan ja ymmärrä, mistä perhe-elämässä on kyse? Onko ne suhteessa vain hyötymismielessä,kun toinen joutuu panostamaan siihen paljon enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai miksi isotuloinen mies ei etsi toista isotuloista naista, vaan väkisin pitää änkeä itsensä suhteeseen pienituloisen kanssa, ja sitten aletaan katkeroitua, kun toisella onkin liian pienet tulot isotuloisen miehen mukaan mitoitetun elintason pyörittämiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monessa muussa keskustelussa missä nainen tienaa enemmän on ollut hyväksyttävää se että on eri elintasot ja silloinkin menee maksun tasan puoliksi miksi se ei toimi näin että mies tienaa enemmän?
Miten niin ei toimi? Vastaukseni on aina sama riippumatta sukupuolista: 50/50 jako ja jos on merkittävä tuloero, niin elintaso pienituloisemman mukaan. Hoitovapaat puoliksi. Jos jompikumpi haluaa ne pitää yksin, niin hän on varmasti valmis myös sen eteen uhrautumaan.
Älä ala taas yleistää meitä naisia yhtenäiseksi massaksi jolla on yhteinen mielipide.
Eli jos mark zuckerberg nai naisen jolla ei ole tuloja ja paljon velkaa ... niin hän muuttaa naisen kanssa kadulle kerjäämään?
Mikseivät naiset tee vastaavanlaisia uusia keksintöjä?
Sen sijaan naiset haluavat miehiä useammin lapsia, vaikka niitä on maailmassa jo ihan liikaa + ei heillä itsellään ole varaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai miksi isotuloinen mies ei etsi toista isotuloista naista, vaan väkisin pitää änkeä itsensä suhteeseen pienituloisen kanssa, ja sitten aletaan katkeroitua, kun toisella onkin liian pienet tulot isotuloisen miehen mukaan mitoitetun elintason pyörittämiseen.
Pienituloisissa on runsaasti sekä naisia että miehiä. Sen sijaan hyvätuloisissa lähes kaikki ovat miehiä.
En sitä väittänytkään. Eikä mies suinkaan aina ole se parempituloinen osapuoli. Tuossa nyt vain yksi esimerkki, jonka annoin. Itse kokisin perhe-elämän hankalaksi, jos pitäisi sumpilia ja järjestää kahta erilaista elintasoa saman perheen sisällä, kuitenkin niin, ettei se vaikuttaisi lasten asioihin. En edes tiedä, miten se käytännössä olisi mahdollista. Itse olen omassa suhteessani ollut parempituloinen osapuoli (olen siis nainen), ja vaikea olisi hahmottaa perhe-elämää, jossa olisi kahden ihmiset talous tiukasti erillään toisistaan.