Suomessa on perheitä, joissa eletään kahta eri elintasoa
Me Naisten juttu.
Mitä mieltä, että kummallakin omat rahat, vaikka tuloero on 4000€/kk.
Kommentit (1925)
2010 tulo- ja elinkeinotutkimuksessa kuitenkin selvisi, Suomessa puolisoiden täysin yhteinen tulojen käyttö on vähäistä muuhun Eurooppaan verrattuna: vain 14 prosenttia vastanneista kertoi, että kaikki ansaitut rahat ovat yhteisiä.
Elintasoeroja esiintyy toki myös toisin päin. Nimimerkki NK, 30, kertoo kyselyssä miehestään, joka on työtön. Miehellä ei ole rahaa tehdä juuri mitään, mutta hän ei ole silti halukas korjaamaan tilannettaan.
– Tuntuu typerältä, kun mies ei voi ostaa mitään suurempaa, ei matkustella, ei käydä tapahtumissa. Minun on tehtävä kaikki yksin ja hankinnat jäävät vain toiselle. Mies syö aina eri ruokaa, ja hän tekee asioita yksin. On kuin kaksi kämppistä olisi samassa taloudessa.
37-vuotias nainen taas kertoo, että on valmis uhraamaan oman palkkakehityksensä, jotta perheen tuloerot tasoittuisivat.
– Olen ajatellut luopua noin 50 prosenttia tulotasostani ja mennä mieheni työn perässä, jotta mieheni pääsee miellyttävämpään urakehitykseen. Välillä on hänen vuoronsa, ja haluan viettää välillä enemmän aikaa lasteni kanssa. Elintasoa tärkeämpää minulle on elämänlaatu, nimimerkki Muutakin kuin työtä kirjoittaa.
Holm uskoo, että perheen sisäinen köyhyys voi olla merkittävä ongelma, johon pitäisi kiinnittää enemmän huomiota. Aiemmin on tutkittu lähinnä kotitalouksien kokonaistuloja eikä tulojen jakautumista perheenjäsenten kesken.
Me naiset
Vierailija kirjoitti:
"Ennen vanhaan" nämä olivat helpompia asioita. Naiset hoitivat mukisematta kodin ja lapset. Naiset olivat pääsääntöisesti pienituloisia ja mies se hyväpalkkaisempi osapuoli. Kumpikaan osapuoli ei valittanut. Mies koki, että on hänen velvollisuutensa elättää perhe. Nykypäivänä alle 50-vuotiaat naiset eivät enää suostu siihen vanhanaikaiseen roolimalliin. Näin ollen moni hyvätuloisempikin mies elää sitten yksikseen, kun tasoistansa ei löydä.
M36, DI.
Ei ne meidän äidit olleet onnellisia, siksi ne vannotti tyttäriään hankkimaan kunnon koulutuksen, hyvän ammatin ja omat rahat, että ei tarvitse olla miehestä riippuvainen. Kiitä vain isääsi ja muita miehiä tilanteestasi.
Se on myös helvetin väärin että jos varakkaampi haluaa elää nuukasti (jopa köyhemmänn elintasoa nuukemmin) eli ei hanki hilavitkuttimia tai matkustele tms turhaa rahanhukkaa, ja samalla köyhempi yrittää nostaa elintasoaan vaatimalla "meille" asioita jotka toki kustannetaan rikkaamman varoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän takia ei kumppaniksi oteta ihmistä jolla on parempi tulotaso. Siinä saa sitten jokainen yli 5000e kuukaudessa tienaava mies kilpailla niistä muutamasta naisesta jotka tienaa sen yli 5000e kuussa, mutta minkäs sille voi. Ne voi perustaa vaikkapa varakkaille naisille polyamorisia kommuuneja jossa on yhtä naista kohti 100 miestä tai jotain.
Elämää ei vain voi ennustaa. Toinen voi joutua työttömäksi tai sairastua. Tiedän Suomen rikkaimpia, joissa vaimo tienaa tosi vähän, nämä ovat olleet yhdessä jo teinistä. Yleensä se vaimon kotihengettäryys on mahdollistanut miehen uran.
Meinaatko tosissaan että mies ei olisi omalla älykkyydellään ja kovalla työllä ansainnut kovaa tulotasoa ilman naista. Naurettavaa. Tämän takia avioerojuristit pitäisi upottaa suomenlahteen ja syvälle. Se nainen ei ole tehnyt mitään miehen URAN eteen vaikka on hoitanut lapsia ja kotia. Ja samaan suomenlahteen pitäisi viedä kaikki golddiggerit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taloudellista väkivaltaahan tuo on.
Nainen on hyvä ja hommaa paremmat tulot. Ei ole miehen vika että nainen ei ole hommannut parempi palkkasia töitä.
Se ei ole minkäänlaista väkivaltaa jos mies ei nosta naisen elintasoa korkeammalle mihin omat varat riittää vaikka kuinka yritätte päästä miehen rahoihin käsiksi
Minä tienasin enemmän kuin lasteni isä ja hän jäi mukisematta esim. hoitovapaalle kahden lapsen kanssa, sai myös paljon haluamiaan tavaroita ja vaatteita. Kun erosimme (sulassa sovussa) hän ei oikein tajunnut paljonko eläminen oikeastimaksaa kun lapset olivat siellä viikonloppuja ja ärisi minulle. On nykyään ihan hyvätuloinen ja ärinätkin ovat loppuneet.
Meillä minä tienaan monta tonnia vaimoa enemmän, mutta meillä on sama vaatimaton elintaso. Erona on vaan se, että minä laitan kaiken ylimääräisen säästöön ja sijoituksiin ja vaimo käyttää rahansa harrastuksiin.
Mun mies tienaa ainakin 5 x sen mitä minä (1500€netto). Meillä lapsia ja iso koti. Minä hoidan kaiken lapsiin ja kotiin liittyvän, mies taas hoitaa rahapuolen.
Laitan kaiken rahani säästöön, olen osatanut sijoitusasuntoja.
Eläkkeeni tulee olemaan pieni, mutta oletan, että pärjään ikävuodet 68-85 myymällä pari sijoituskämppääni. Jos siis lasken savani niistä esim. 200ke, niin 17 v voisin käyttää 1000€/kk. Loput asunnot jäävät lapsilleni perinnöksi.
Vierailija kirjoitti:
En voisi kuvitellakaan eläväni liitossa naisen kanssa, jonka rahankäyttöä en voisi tarkkailla esimerkiksi niin, että myös minulle tulee naisen tiliotteet. Kyllä talouden pitää vakavassa parisuhteessa olla läpinäkyvää.
Meillä on käyttöoikeus toistemme tileille ollut aina ja kaikki tulot ja menot on excelissä. Sieltä vaan katsoo mihin rahat menee.
Mitään tiliotteiden tai visalaskujen syynäystä ei tehdä, tarkkailu kuulostaa tosi sovinistiselta ellei sitten ole molemminpuolista??
Isoimmista hankinnoista (niistä henkilökohtaisistakin) puhutaan aina etukäteen, ei tule ikinä yllättäen. Kummallakin on toki myös omilla tileillään "käyttörahaa" mitä voi käyttää miten haluaa. Mies tuhlaa omat taskurahansa, minä sijoitan.
Vierailija kirjoitti:
Meillä meni näin aikanansa. Minä tienaan 5800e kuukaudessa ja puoliso 2700e kuukaudessa.
Perustimme uusioperhettä ja yhteen muuttaessa sovimme paljonko joka kuukausi laitamme yhteiselle tilille rahaa elämisen kuluja varten.Men vuosi kun puoliso alkoi vaatimaan että minun pitäisi alkaamaksaa enemmän vaikka aina kun olimme missä vain yhdessä minä maksoin kaiken aina.
Eli vasta myöhemmin alettiin vaatia enemmän vaikka yhteen muuttaessa olimme jo sopineet järjestelyistä.
En antanut koskaa periksi siinä asiassa.
Eli kumpikin laittoi yhteiseen pottiin max 2700€ ja sen jälkeen vaimo pureskeli kynsiään vanhoissa vaatteissaan ja sinä nautit elämästä extralla 3100 eurolla?
Nice.
Miten noi isot elintasoerot toimii käytännössä? Jos se varakkaampi haluaisi ostaa vaikka kivan kesämökin mutta toisella ei ole varaa. Ostaako varakkaampi mökin omiin nimiin ja käy siellä yksin samalla kun muu perhe viettää juhannusta kaipungissa?:D Tai majoitutaanko ulkomailla eri hotelleissa, toinen lentää economy luokassa parin välilaskun kautta ja yöpyy hostellissa ja toinen lentää bisnessluokassa viiden tähden hotelliin.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole helppoa olla hyvätuloinen nainen
Mulle olisi ihan selvää että jos samassa taloudessa asuvan mieheni tulot olisivat pienemmät niin ottaisin vähän isomman osan menoista kannettavakseni. Puhumattakaan siitä jos olisi lapsia. Samaa edellyttäisin toisinpäin.
Vierailija kirjoitti:
Miten noi isot elintasoerot toimii käytännössä? Jos se varakkaampi haluaisi ostaa vaikka kivan kesämökin mutta toisella ei ole varaa. Ostaako varakkaampi mökin omiin nimiin ja käy siellä yksin samalla kun muu perhe viettää juhannusta kaipungissa?:D Tai majoitutaanko ulkomailla eri hotelleissa, toinen lentää economy luokassa parin välilaskun kautta ja yöpyy hostellissa ja toinen lentää bisnessluokassa viiden tähden hotelliin.
Varmaan näkyy lähinnä arkisissa jutuissa, ulkona syömisessä, hankinnoissa, harrastamisessa ja matkoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän takia ei kumppaniksi oteta ihmistä jolla on parempi tulotaso. Siinä saa sitten jokainen yli 5000e kuukaudessa tienaava mies kilpailla niistä muutamasta naisesta jotka tienaa sen yli 5000e kuussa, mutta minkäs sille voi. Ne voi perustaa vaikkapa varakkaille naisille polyamorisia kommuuneja jossa on yhtä naista kohti 100 miestä tai jotain.
Elämää ei vain voi ennustaa. Toinen voi joutua työttömäksi tai sairastua. Tiedän Suomen rikkaimpia, joissa vaimo tienaa tosi vähän, nämä ovat olleet yhdessä jo teinistä. Yleensä se vaimon kotihengettäryys on mahdollistanut miehen uran.
Meinaatko tosissaan että mies ei olisi omalla älykkyydellään ja kovalla työllä ansainnut kovaa tulotasoa ilman naista. Naurettavaa. Tämän takia avioerojuristit pitäisi upottaa suomenlahteen ja syvälle. Se nainen ei ole tehnyt mitään miehen URAN eteen vaikka on hoitanut lapsia ja kotia. Ja samaan suomenlahteen pitäisi viedä kaikki golddiggerit.
Olisi saanut saman tulotason sinkkuna, mutta ei lapsia tai perhettä. Yh-isänä tuskin olisi onnistunut.
Vierailija kirjoitti:
2010 tulo- ja elinkeinotutkimuksessa kuitenkin selvisi, Suomessa puolisoiden täysin yhteinen tulojen käyttö on vähäistä muuhun Eurooppaan verrattuna: vain 14 prosenttia vastanneista kertoi, että kaikki ansaitut rahat ovat yhteisiä.
Elintasoeroja esiintyy toki myös toisin päin. Nimimerkki NK, 30, kertoo kyselyssä miehestään, joka on työtön. Miehellä ei ole rahaa tehdä juuri mitään, mutta hän ei ole silti halukas korjaamaan tilannettaan.
– Tuntuu typerältä, kun mies ei voi ostaa mitään suurempaa, ei matkustella, ei käydä tapahtumissa. Minun on tehtävä kaikki yksin ja hankinnat jäävät vain toiselle. Mies syö aina eri ruokaa, ja hän tekee asioita yksin. On kuin kaksi kämppistä olisi samassa taloudessa.
37-vuotias nainen taas kertoo, että on valmis uhraamaan oman palkkakehityksensä, jotta perheen tuloerot tasoittuisivat.
– Olen ajatellut luopua noin 50 prosenttia tulotasostani ja mennä mieheni työn perässä, jotta mieheni pääsee miellyttävämpään urakehitykseen. Välillä on hänen vuoronsa, ja haluan viettää välillä enemmän aikaa lasteni kanssa. Elintasoa tärkeämpää minulle on elämänlaatu, nimimerkki Muutakin kuin työtä kirjoittaa.
Holm uskoo, että perheen sisäinen köyhyys voi olla merkittävä ongelma, johon pitäisi kiinnittää enemmän huomiota. Aiemmin on tutkittu lähinnä kotitalouksien kokonaistuloja eikä tulojen jakautumista perheenjäsenten kesken.
Me naiset
Muualla Euroopassa kotiäitisysteemi on tavallinen, joten loogisesti toinen hoitaa kodin, toinen maksaa laskut. Meillä Suomessa halutaan systeemi, jossa toinen hoitaa kodin ja maksaa laskut, toinen ei osallistu mitenkään, koska on nainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan näkyy lähinnä arkisissa jutuissa, ulkona syömisessä, hankinnoissa, harrastamisessa ja matkoissa.
Se näkyy siinä, että pienituloinen ei saa haluamaansa 10 000 euron hintaista sohvaa, koska maksaja eli parempituloinen pitää 3000 euroa maksavaa riittävän hyvänä. Pienituloinen itkee elintasoeroa eli hän ei saa sitä, mitä tahtoo ja se on omista rahoistaan kiinnipitävän ilkeän puolison vika.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Mahdollistanut".. tuskinpa niinkään. Pikemminkin niin, että vaimon kotihengettäryys on sopinut hyvin molemmille. Toisen uraa kun ei mitenkään puolison toimilla tehdä.
Kyllä minun urakehitysvaihetta helpotti äärettömän paljon kun mies hoiti koirien aamulenkit, pyykit niin että oli aina puhdasta päällepantavaa ja täysi jääkaappi ilman että piti pistää tikkuakaan ristiin itse. Usein odotti myös ruoka valmiina kun pääsi töistä. Kotona kuormitus oli pientä ja sai nukkua aamulla hitusen pidempään ja latautua ❤️
Väitän silti, että siellä missä uraa kehitit, niissä tilanteissa, punnittiin nimenomaan sinun suoritustasi, aikaansaannosta ja tulevaisuuden potentiaalia. Ihan riippumatta oliko miehesi laittanut puhdasta päällepantavaa.
On helpompi paneutua suoritukseen, aikaansaannokseen ja potentiaaliin kun ei tarvitse huolehtia soittaako joku tarhasta kesken päivän ja pyytää hakemaan nuhaisen pikkuVillen kotiin tai ehditkö juoksemaan töistä heti neljän jälkeen kaupan kautta laittamaan ruokaa tai valitsetko illalla siivouksen vain sen pakollisen teamsmöten New Yorkiin.
Meillä molemmilla oli vaativat ja aikaa vievät työt useammassa aikavyöhykkeessä ja paljon työmatkoja. Kuopuksen synnyttyä totesimme että on helpompaa jos minä pysyttelen positiossa missä matkoja on vain muutama ja suurimman osan aikavyöhykkeiden yli tapahtuvasta kommunikaatiosta työajan ulkopuolella voin hoitaa sähköpostitse illalla jolloin minulle oli helpompi hoitaa noita päivittäisiä asioita (ja yhden taloraksan siinä sivussa).
Kun kuopus oli sitten koulussa ja miehen työ muuttunut siten että matkatkin oli vain 3-4 pv kuukaudessa jatkoin omalla urallani eteenpäin. Hän on kuitenkin aina kantanut vastuun perheestä ja osallistunut mahdollisimman paljon kotitöihin.
Mutta kyllä, koen että annoin miehelleni kehittää omaa uraansa siinä vaiheessa kun se oli hänelle otollisinta
En voi kun ihmetellä tuollaisia avioliittoja ja erityisesti jos on lapsia. Onko noi naiset jotenkin tyhmiä, että alistuvat tuollaiseen? Toki tuossa nyt voi olla vähän väritystä asioille, mutta aika selvää on se, että perheen yhteiset kulut jaetaan tulojen suhteessa, eli enemmän tienaavat maksaa euroina enemmän yhteisistä kuluista. Ja yhteisiä kuluja ovat myös lomamatkat. Sitten se mikä jää kullekin voisi olla sellaista omaa rahaa, jolle sitten voi tehdä mitä lystää. Ostaa vaikka kalliin takin jos on varaa siihen.
Ja jos enemmän tienaava itkee sitä, että häneltä menee enemmän rahaa, niin pysyköön sitten sinkkuna, jos ei ymmärrä sitä mitä yhteinen talous tarkoittaa.
Minulle tämä on aina ollut ihan itsestään selvää. Toki helppoa sanoa, kun IT-naisena tulot on melko isot, joten ei ole tarvinnut miehen armoilla olla ikinä. Jonkun aikaa olin hoitovapaalla lapsen syntymän jälkeen ja miehelle oli itsestään selvää, että kun tuo nyt saa vain muutaman satasen, niin minä maksan tämän 1/2 vuotta kaikki kulut. No en olisi ikinä kyllä mitään idioottia mieheksi edes ottanut. Mikä hiton pakko on tuollaisia ukkoja edes valita??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sen uratykin ei tarvitse lähteä töisä joka ikinen työpäivä klo 16 hakemaan lapsia hoidosta eikä hänelle aiheudu onglelmia lapsen sairastuessa yöllä, niin todellakin puoliso on mahdollistanut hänen uralla etenemisen.
Näin lähemmäs viisikymppiselle naiselle on outoa, että osa ajattelee olevansa parisuhteessa vain ihmisen osan kanssa. Että toisessa on puolia, joiden kanssa ei olla. Itse olen avioitunut koko miehen kanssa. Siihen kuuluu mies kaikkinensa oli kyse sitten hänen makuuhuonetarpeistaan tai sukulaisistaan tai omaisuudestaan. Vastaavasti itse olen kokonaisuutena parisuhteessa mukana. Minun tuloni tai omaisuuteni mukaanlukien tulleet ja tulevat perinnöt ovat yhteisiä. Ne kuuluvat yksikölle nimeltä meidän perhe.
Niina, 45, ansaitsee kuussa yli 4 000 euroa miestään vähemmän. Anna-Marin, 30, puoliso taas shoppailee hetken mielijohteesta kaikkea kivaa samalla, kun Anna-Mari miettii, mistä saisi rahaa ruokaan.
Ei hemmetti, taas jotain uutta.
Anna-Mari*, 30, tuijotti miehensä ostamaa kallista kaiutinjärjestelmää ja tunsi kiukun nousevan. Hän oli juuri miettinyt uuden talvitakin ostamista vanhan risan tilalle, mutta hankinta oli jäänyt haaveeksi, koska tilillä ei ollut tarpeeksi rahaa. Samoihin aikoihin mies oli paitsi uusinut äänentoistolaitteiston, myös ostanut itselleen pelikonsolin.
– Se tuntui epäreilulta, todella epäreilulta, Anna-Mari kertoo.
---
Me Naisten perheen sisäisiä elintasoeroja koskeva aiempi verkkokysely paljastaa, ettei Anna-Mari ole ongelmansa kanssa yksin. Suomesta löytyy pariskuntia ja perheitä, jotka kätkevät sisäänsä ikään kuin kaksi kastia: yksi tienaa ja kuluttaa, toinen kituuttaa. Suurin osa kyselymme vastaajista on naisia, ja useimmat kertovat elävänsä huomattavasti pienemmällä rahalla kuin miehensä.
Nimimerkki Niina, 45, kertoo ansaitsevansa kuussa yli 4 000 euroa miestään vähemmän. Tuloeroa on tasattu hieman yhteisellä tilillä, jonne mies laittaa rahaa kuukausittain muutaman satasen Niinaa enemmän, mutta talouskulujen ja lasten menojen jälkeen tili on kuun lopussa aina tyhjä. Tuloeron tasaamisesta on keskusteltu, mutta miehen mielestä Niina valittaa turhasta.
– Hänen mielestään minun ei kuulu olla materialisti, vaan ottaa uusi asenne: lasi on puoliksi täynnä! Niina kertoo.
Mies shoppailee, syö ulkona ja matkustaa, mutta Niina taas kertoo hemmottelevansa itseään lähinnä noutokahveilla. Niina uskoo, että mies on tilanteeseen tyytyväinen, koska pienituloinen, lapsista huolehtiva vaimo on helppo hallittava.
– Mies sanoi joskus, että saat kuitenkin syödä meidän kanssa samaa ruokaa ja tulla samalle kesälomalle. En ole antanut hänelle vieläkään anteeksi kommenttia.
Pari poimintaa Me Naiset jutusta
Ap