Eräs reppana oli valittanut pomollemme, että kiusaan häntä
Kyseessä ujo reppana nainen. Omasta mielestäni olen vain koittanut saada häntä enemmän mukaan keskusteluihin jne. Esim kun ollaan istuttu kahvipöydässä tauolla jutustelemassa, olen pyytänyt tätä naista kertomaan jotain omia tarinoita tai vitsejä liittyen keskusteluaiheeseen. Yleensä alkaa posket punottamaan ja menee vähän vaikeaksi tämä nainen ja mutisee vastaukseksi hissukseen jotain tyyliin "ei mulla tule nyt oikein mitään mieleen".
Tarkoituksenani ei todellakaan ole ollut kiusata tätä, vaan vähän "pönkittää" hänen sosiaalisia taitoja. On kyllä kertakaikkiaan naurettavaa, että tuo nainen on ottanut apuni kiusaamisena. Tunnen oloni jopa hieman loukatuksi. Ilman minua tämä nainen olisi varmaan vieläkin eristäytyneempi töissä kuin mitä hän nyt on..
Kommentit (152)
Kaikkein kiinnostavinta olisi saada tietää työpaikkasi, edes viitteellisesti.
Meidän työpaikalla juorutaan niin paljon, että mä en niille kielikelloille kerro MITÄÄN vapaaehtoisesti. Ne sen sijaan avautuvat lasten vatsataudista ja ukkonsa tekemisistä ad nauseam. Kiviäkin kiinnostaa!
Minultakin joskus on pyydetty tarinaa. Tai kysytty mielipidettä puheena olevaan asiaan. Kysyn, mistä puhutaan, ja kerron parhaan tarinan, minkä keksin. Mikä ihme tässä on niin vaikeaa, aikuisille ihmisille? Jos teillä on niin huono itsetunto, ettette pysty, hakekaa apua.
-
Minulla on keskittymishäiriö, ja uppoudun välillä ajatuksiini aika huolella. Yleensä olen puhelias, ja minulla on hyvä itsetunto. Mutta enpä olisi tajunnut loukkaantua ap:lle. Seuraavan kerran, kun joku havahduttaa ajatuksistani, kiljaisen: Älä ahdistele mua! Saadaan hyvät naurut töissä.
[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 19:26"]
Minultakin joskus on pyydetty tarinaa. Tai kysytty mielipidettä puheena olevaan asiaan. Kysyn, mistä puhutaan, ja kerron parhaan tarinan, minkä keksin. Mikä ihme tässä on niin vaikeaa, aikuisille ihmisille? Jos teillä on niin huono itsetunto, ettette pysty, hakekaa apua. - Minulla on keskittymishäiriö, ja uppoudun välillä ajatuksiini aika huolella. Yleensä olen puhelias, ja minulla on hyvä itsetunto. Mutta enpä olisi tajunnut loukkaantua ap:lle. Seuraavan kerran, kun joku havahduttaa ajatuksistani, kiljaisen: Älä ahdistele mua! Saadaan hyvät naurut töissä.
[/quote]
No sepä siinä onkin, kun usein ne hyvät naurut on jonkun erilaisen kustannuksella.
[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 19:21"]
Meidän työpaikalla juorutaan niin paljon, että mä en niille kielikelloille kerro MITÄÄN vapaaehtoisesti. Ne sen sijaan avautuvat lasten vatsataudista ja ukkonsa tekemisistä ad nauseam. Kiviäkin kiinnostaa!
[/quote]
Olen aina ihmetellyt tätä naisporukoiden tapaa haukkua ja aliarvioida miehiään kilpaa kahvipöydissä. Luulisi, että itselleen rakasta ihmistä ei tekisi mieli haukkua muille. Itse arvostan miestäni (,joka on samalla paras ystäväni) niin paljon, että tuntuisi kurjalta myydä parisuhteessa vallitseva kunnioitus jonkin omituisen sosiaalisen koodiston vuoksi.
Oliko se työkaveri pyytänyt sua auttamaan?
- ai ei?
- Aivan.
Ap, sun täytyy nyt pyytää anteeksi tältä ihmiseltä. Hän arvostaa varmasti aitoa, sydämestä tulevaa anteeksipyyntöä. Aloitatte uudelleen, ja tutustut kaikessa rauhassa häneen. Yksi parhaista ystävistäni on puolierakko introvertti, ja kesti kauan oppia tuntemaan hänet. Mutta kun sen luottamuksen viimein voittaa, sitä ei murra mikään. Todella ihana ystävä, johon voin aina luottaa, joka tilanteessa. Vaikka olemme erilaisia, tulemme loistavasti toimeen.
[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 19:29"]
[/quote]
Olen aina ihmetellyt tätä naisporukoiden tapaa haukkua ja aliarvioida miehiään kilpaa kahvipöydissä. Luulisi, että itselleen rakasta ihmistä ei tekisi mieli haukkua muille. Itse arvostan miestäni (,joka on samalla paras ystäväni) niin paljon, että tuntuisi kurjalta myydä parisuhteessa vallitseva kunnioitus jonkin omituisen sosiaalisen koodiston vuoksi.
[/quote]
Tota en tosiaankaan ymmärrä. Puhun aina kauniisti miehelleni, ja jos on jotain valittamista, sanon siitä HÄNELLE enkä kerro kahvipöydässä. En tykkäis jos mies haukkuisi minua kavereilleen baarissa tai futistreeneissä.
[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 19:37"]
[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 19:29"]
[/quote]
[/quote]
Tota en tosiaankaan ymmärrä. Puhun aina kauniisti miehelleni, ja jos on jotain valittamista, sanon siitä HÄNELLE enkä kerro kahvipöydässä. En tykkäis jos mies haukkuisi minua kavereilleen baarissa tai futistreeneissä.
[/quote]
Siis *miehestäni
älä nyt mene tuolla lailla painostamaan, ellei nyt kiusaisi nyt sinua.
Ei sentään ihan NIIN reppana ollutkaan kuin luulit, kun sentään esimiehen puheille meni.
Minä niin toivon, että tämä olisi provo , mutta luulen tuntevani sinut, tai ainakin jonkun sinun kaltaisesi, jolla ei ole mitään sosiaalista tilannetajua.
[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 19:15"][quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 19:11"]
[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 18:45"]Todella ikävää käytöstä. Minulla on syrjäänvetäytyvänä introverttinä ikäviä muistoja kouluajoilta, kun kaikkien piti olla rempseitä ja mennä mukaan peleihin ja leikkeihin. Jos sull lysti on, niin kädet yhteen lyö! Ihan hirveää. En edelleenkään tykkää työpaikan kissanristiäisissä niistä ryhmäyttävistä leikeistä, enkä pidä siitä, että minut otetaan väkisin huomion keskipisteeksi. Työssäni esiinnyn ja olen ihmisten kanssa tekemisissä koko ajan, mutta se on työminä, rooli. En minä itse. Niinpä monet näyttelijätkin (kuten Johnny Depp) ovat siviilissä ujoja. Ei toisia saa väkisin vetää mukaan keskusteluun ja vaatia heitä olemaan muuta kuin ovat. Antaa kaikkien kukkien kukkia. Rauhassa! Omila ehdoillaan. En kestä ap:n kaltaisia työpaikan päällepäsmäreitä, joitten pitää koko ajan olla suuna päänä huseeraamassa. [/quote] Miten jaksat työssä, jossa joudut esiintymään? Eikö se ole henkisesti hirvittävän raskasta? Jos on, miksi hakeuduit tuohon työhön? . Ihan ystävällisesti kyselen, meillä oli työssä hämmentävä tapaus taannoin. Työhön, jossa käytännössä vaaditaan esiintymistaitoa ja ulospäinsuuntautuneisuutta, hakeutui hyvin estynyt, ujo ja hiljainen nainen. Yritykset rohkaista ja tukea häntä kilpistyivät, kuten ap:lla, kiusaamissyytöksiin. Työterveyshuolto tuli mukaan kuvioihin. Pitkän ja sotkuisan prosessin päätteeksi, nätisti sanottuna, hän ei ole enää meillä töissä. . Tämän kokemuksen jälkeen, miten sinä pystyt, jos koko ajan tekee pahaa?
[/quote]
Ei tee yhtään pahaa. Luitko mitä kirjoitin työminästä? Se on pelkkä rooli. Minun on erittäin helppo esiintyä siinä roolissa (niin kuin näyttelijän). Mutta ns. siviiliminä on introvertti eikä minua kiinnosta kahvipöydän kotkotukset.
Olen vieläpä erittäin hyvä esiintymään, saan siitä kiitosta. Lue uudelleen mitä kirjoitin.
[/quote]
Joo joo, luin jo. En jotenkin pysty sisäistämään tätä "introvertti, joka halutessaan voi esittää ekstroverttiä" -ajatusta. Tai siis, miksi kukaan haluaisi? Esität roolia, näyttelet, aina töissä ollessa. Eikö se ole kuluttavaa? Jos olet opettaja, ymmärrän ehkä. Siinä joutuu esiintymään tavallaan, mutta pääpaino on ihan muissa asioissa.
.
Toisaalta, useimmilla meistä on jonkinlaisia rooleja. Työminä, kotiminä, kouluminä, futisäiti...
.
Joo, edelleen ihmettelen. Ehkä olemme liian erilaisia, että voisin ymmärtää. Minä olen se muksu, joka löi innoissaan käsiä yhteen, ja halusi kaikki mukaan leikkimään.
[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 19:29"][quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 19:26"]
Minultakin joskus on pyydetty tarinaa. Tai kysytty mielipidettä puheena olevaan asiaan. Kysyn, mistä puhutaan, ja kerron parhaan tarinan, minkä keksin. Mikä ihme tässä on niin vaikeaa, aikuisille ihmisille? Jos teillä on niin huono itsetunto, ettette pysty, hakekaa apua. - Minulla on keskittymishäiriö, ja uppoudun välillä ajatuksiini aika huolella. Yleensä olen puhelias, ja minulla on hyvä itsetunto. Mutta enpä olisi tajunnut loukkaantua ap:lle. Seuraavan kerran, kun joku havahduttaa ajatuksistani, kiljaisen: Älä ahdistele mua! Saadaan hyvät naurut töissä.
[/quote]
No sepä siinä onkin, kun usein ne hyvät naurut on jonkun erilaisen kustannuksella.
[/quote]
Onneksi se joku erilainen on jossain muualla töissä.
[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 19:37"][quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 19:29"]
[/quote]
[/quote]
[/quote] Hetkinen? Eikö tämän ketjun logiikan mukaisesti sinun kuuluisi haukkua mies hänen äidilleen tms?
[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 17:18"]
En aio pyytää tältä naiselta anteeksi. Jos hän olisi pyytänyt minua lopettamaan tuon (hänen AVITTAMISENSA siis), olisin sen tehnyt. Hän on selkäänpuukottanut minua menemällä suoraan pomon puheille.
AP
[/quote]
Mä olen kyllä tässä ihan samaa mieltä. Miksi vilkkailla ihmisillä pitäisi aina olla parasta mahdollista pelisilmää ujojen ja hiljaisten asioille, mutta näillä ei muiden?
JOo, ap.lla ei ollut pelisilmää ujon tilanteelle, mutta jos ujo olisi toiminut fiksusti, hän olisi laittanut ap:lle ystävällishenkisen sähköpostin, jossa sanonut tavalla tai toisella, ettei halua keskustella noissa tilanteissa, vaikka mielellään mukana onkin.
Eli ihan yhtä typerää mun mielestä on tuollainen ensimmäisenä pomolle vinkumaan meneminen. Ei varmasti hänen tilannettaan ainakaan helpota.
Tappakaahan akat toisenne, niin pääsette pikemmin taivaaseen.
[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 20:14"]
[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 19:37"][quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 19:29"] [quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 19:21"] Meidän työpaikalla juorutaan niin paljon, että mä en niille kielikelloille kerro MITÄÄN vapaaehtoisesti. Ne sen sijaan avautuvat lasten vatsataudista ja ukkonsa tekemisistä ad nauseam. Kiviäkin kiinnostaa! [/quote] Olen aina ihmetellyt tätä naisporukoiden tapaa haukkua ja aliarvioida miehiään kilpaa kahvipöydissä. Luulisi, että itselleen rakasta ihmistä ei tekisi mieli haukkua muille. Itse arvostan miestäni (,joka on samalla paras ystäväni) niin paljon, että tuntuisi kurjalta myydä parisuhteessa vallitseva kunnioitus jonkin omituisen sosiaalisen koodiston vuoksi. [/quote] Tota en tosiaankaan ymmärrä. Puhun aina kauniisti miehelleni, ja jos on jotain valittamista, sanon siitä HÄNELLE enkä kerro kahvipöydässä. En tykkäis jos mies haukkuisi minua kavereilleen baarissa tai futistreeneissä. [/quote] Hetkinen? Eikö tämän ketjun logiikan mukaisesti sinun kuuluisi haukkua mies hänen äidilleen tms?
[/quote]
Huomasitko että korjasin sen kommentin, tuossa ylempänä?
[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 20:15"][quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 17:18"]
En aio pyytää tältä naiselta anteeksi. Jos hän olisi pyytänyt minua lopettamaan tuon (hänen AVITTAMISENSA siis), olisin sen tehnyt. Hän on selkäänpuukottanut minua menemällä suoraan pomon puheille.
AP
[/quote]
Mä olen kyllä tässä ihan samaa mieltä. Miksi vilkkailla ihmisillä pitäisi aina olla parasta mahdollista pelisilmää ujojen ja hiljaisten asioille, mutta näillä ei muiden?
JOo, ap.lla ei ollut pelisilmää ujon tilanteelle, mutta jos ujo olisi toiminut fiksusti, hän olisi laittanut ap:lle ystävällishenkisen sähköpostin, jossa sanonut tavalla tai toisella, ettei halua keskustella noissa tilanteissa, vaikka mielellään mukana onkin.
Eli ihan yhtä typerää mun mielestä on tuollainen ensimmäisenä pomolle vinkumaan meneminen. Ei varmasti hänen tilannettaan ainakaan helpota.
[/quote] Aamen
Mulla on ujous karissut sen verran iän myötä että sanoisin sulle pari valikoitua sanaa. Ei tuolla tavalla väkisin yritetä saada toistaa juttelemaan. Riittää kun työt sujuu ja tulee toimeen muiden kanssa.