Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eräs reppana oli valittanut pomollemme, että kiusaan häntä

Vierailija
07.05.2015 |

Kyseessä ujo reppana nainen. Omasta mielestäni olen vain koittanut saada häntä enemmän mukaan keskusteluihin jne. Esim kun ollaan istuttu kahvipöydässä tauolla jutustelemassa, olen pyytänyt tätä naista kertomaan jotain omia tarinoita tai vitsejä liittyen keskusteluaiheeseen. Yleensä alkaa posket punottamaan ja menee vähän vaikeaksi tämä nainen ja mutisee vastaukseksi hissukseen jotain tyyliin "ei mulla tule nyt oikein mitään mieleen".

Tarkoituksenani ei todellakaan ole ollut kiusata tätä, vaan vähän "pönkittää" hänen sosiaalisia taitoja. On kyllä kertakaikkiaan naurettavaa, että tuo nainen on ottanut apuni kiusaamisena. Tunnen oloni jopa hieman loukatuksi. Ilman minua tämä nainen olisi varmaan vieläkin eristäytyneempi töissä kuin mitä hän nyt on..

Kommentit (152)

Vierailija
1/152 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 20:30"][quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 19:43"][quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 19:15"][quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 19:11"]

[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 18:45"]Todella ikävää käytöstä. Minulla on syrjäänvetäytyvänä introverttinä ikäviä muistoja kouluajoilta, kun kaikkien piti olla rempseitä ja mennä mukaan peleihin ja leikkeihin. Jos sull lysti on, niin kädet yhteen lyö! Ihan hirveää.  En edelleenkään tykkää työpaikan kissanristiäisissä niistä ryhmäyttävistä leikeistä, enkä pidä siitä, että minut otetaan väkisin huomion keskipisteeksi. Työssäni esiinnyn ja olen ihmisten kanssa tekemisissä koko ajan, mutta se on työminä, rooli. En minä itse. Niinpä monet näyttelijätkin (kuten Johnny Depp) ovat siviilissä ujoja.  Ei toisia saa väkisin vetää mukaan keskusteluun ja vaatia heitä olemaan muuta kuin ovat. Antaa kaikkien kukkien kukkia. Rauhassa! Omila ehdoillaan.  En kestä ap:n kaltaisia työpaikan päällepäsmäreitä, joitten pitää koko ajan olla suuna päänä huseeraamassa.  [/quote] Miten jaksat työssä, jossa joudut esiintymään? Eikö se ole henkisesti hirvittävän raskasta? Jos on, miksi hakeuduit tuohon työhön? . Ihan ystävällisesti kyselen, meillä oli työssä hämmentävä tapaus taannoin. Työhön, jossa käytännössä vaaditaan esiintymistaitoa ja ulospäinsuuntautuneisuutta, hakeutui hyvin estynyt, ujo ja hiljainen nainen. Yritykset rohkaista ja tukea häntä kilpistyivät, kuten ap:lla, kiusaamissyytöksiin. Työterveyshuolto tuli mukaan kuvioihin. Pitkän ja sotkuisan prosessin päätteeksi, nätisti sanottuna, hän ei ole enää meillä töissä. . Tämän kokemuksen jälkeen, miten sinä pystyt, jos koko ajan tekee pahaa?

[/quote]

Ei tee yhtään pahaa. Luitko mitä kirjoitin työminästä? Se on pelkkä rooli. Minun on erittäin helppo esiintyä siinä roolissa (niin kuin näyttelijän). Mutta ns. siviiliminä on introvertti eikä minua kiinnosta kahvipöydän kotkotukset. 

Olen vieläpä erittäin hyvä esiintymään, saan siitä kiitosta. Lue uudelleen mitä kirjoitin. 
[/quote]
Joo joo, luin jo. En jotenkin pysty sisäistämään tätä "introvertti, joka halutessaan voi esittää ekstroverttiä" -ajatusta. Tai siis, miksi kukaan haluaisi? Esität roolia, näyttelet, aina töissä ollessa. Eikö se ole kuluttavaa? Jos olet opettaja, ymmärrän ehkä. Siinä joutuu esiintymään tavallaan, mutta pääpaino on ihan muissa asioissa.
.
Toisaalta, useimmilla meistä on jonkinlaisia rooleja. Työminä, kotiminä, kouluminä, futisäiti...
.
Joo, edelleen ihmettelen. Ehkä olemme liian erilaisia, että voisin ymmärtää. Minä olen se muksu, joka löi innoissaan käsiä yhteen, ja halusi kaikki mukaan leikkimään.
[/quote]

Mä ymmärrän oikein hyvin. Esiinnyn työasioissa mielelläni ja koen olevani hyvä kouluttaja, mutta ei minua huvita tippaakaan jakaa yksityisasioitani kahvihuoneessa muuten kuin satunnaisesti ja valikoidusti. Työn ulkopuolella en halua olla erityisen huomion kohteena. Mikä tässä nyt on outoa?
[/quote]
Sinä olet introvertti. Ok. Tiedän, mitä se tarkoittaa, ja tiedän, että se on eri asia kuin ujo. Ei se ole mahdoton ajatus, että introvertti nauttii esiintymisestä. Mutta syvällisesti en ymmärrä tällaista persoonaa. Ei se haittaa. Olen vain utelias.
.
Lainauksen ensimmäinen kirjoittaja sen sijaan on ristiriitainen monessa asiassa, eikä vastaa kysymyksiin. Hänen kanssaan jo totesimme, ettemme ymmärrä toisiamme :)

Vierailija
2/152 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 18:33"]

No näitä vahingossa kiusaamisia tapahtuu, kun ei ymmärretä muita ihmisiä. Eihän tuossa mitään kun saat kertoa oman kantasi kuitenkin pomollesi. Nainen luultavasti koki teon tarpeelliseksi, jotta saisi olla rauhassa. Ujoille tuollainen voi olla yllättävän häiritsevää ja stressaavaa. Kyllä kannattaisi pyytää anteeksi, että et ymmärtänyt hänen kokevan asiat noin ja selität asian. Senjälkeen se on sitten hänen häpeänsä jos ei osaa pyytää sinulta anteeksi ylilyöntiä.

Turha kuitenkaan ottaa mitään kosto asennetta. Tuon jälkeen ihmiset ovat luultavasti melko varovaisia hänen kanssaan muutenkin. Luultavasti pomokin ymmärtää tilanteen, eikä siitä sen kummempia seuraa, kunhan homma jää tuohon. Sulla on vaan ronski ote elämään, eikä siinä mitään vikaa ole. Joskus ihmisten kanssa näitä sattuu. Älä ota tuota liian vakavasti.

[/quote]

Ihanaa, ensimmäinen fiksu vastaus tässä keskustelussa! Pisteet sinulle!

MÄ olen aivan silmät pyöreenä lukenut tätä ketjua, siis että oliko oikeasti ihmisten mielestä ap. NIIIN kamala, eikä mitään ymmärrystä löydy sille, miten pahalta tuntuu, jos tulee syytetyksi kiusaamisesta, jos itse on vain tarkoittanut hyvää. Joo, keino ei ole ollut hyvä, mutta silti. Tosi hassua että sitten suu vaahdossa raivotaan ja toivotaan ap:lle potkuja eikä nähtäväsi itse huomata ollenkaan, millaista kiusaamista oma keskustelu täällä on koko ajan.

Tuntuu myös hämmentävältä, että onko  aikuisilla ihmisillä todella näin vaikeaa olla sosiaalisissa tilanteissa normaalisti? Siis että jos joku sanoo että kerropa tarina, niin että siihen vastaa, esim. "kerro sinä kun sulla on aina niin hauskoja tarinoita" Jolloin se huomio kiinnittyy itsestä pois, ja se suuna päänä olevakin saa hyvän mielen. Miksi ihmiset kokee koko ajan jonkun tahtovan satuttaa heitä? En ymmärrä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/152 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 20:38"][quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 17:52"]

[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 17:49"]

Miksi se hiljainen sitten väkisin haluaa istua muiden kanssa kahvipöydässä, jos ei saa sanaakaan sanottua ja muiden keskusteluyrityksetkin tulkitaan kiusaamiseksi? Voi yhden kerran taas. Jos on niin intromortti uniikki lumihiutale niin silloin luulisi että omakin seura riittää.

Ap, kerää joku kiva remppa työkavereista ja menkää porukalla vaikka pihalle kahville. Jätä tuollaiset valittajat kokonaan omaan arvoonsa.

[/quote]

Eli et antais istua muiden kanssa kahvipöydässä? 

Miksi et, osaat varmasti perustella asian, kun oot selkeästi miettinyt sitä.

[/quote]

No rehellisesti sanottuna näin ohikulkijana, en mäkään kaipaa ketään kahvipöytään kärsimään. Koko ajanhan te introvertit ja ujot valitatte kuinka inhottavaa on istua pöydässä ja kuunnella toisten juttuja, jotka on siis niin paskaa, ja te fiksuina ja ylemmyydentuntoisina osaatte olla viksusti hiljaa ja kärsiä.

Joten älkää tulko tuollaiseen SOSIAALISEEN tilanteeseen, jos ette halua olla SOSIAALISIA. Usein kahvihuoneen nimikin on SOSIAALITILA. Eikö se jo anna teille vinkkiä siitä, mitä siellä on tarkoitus tehdä?

Jos teillä ei siis ole mitään annettavaa, älkää tulko vain ottamaan.
[/quote]
Jep. Monet kutsuvat tällaisia ihmisiä energiasieppareiksi. Istuvat korvat hörössä kuuntelemassa, eivätkä anna itsestään mitään. Energiaa nämä syövät myös, kun kanssakäyminen joka asiassa on niin tahmaista ja hankalaa.

Vierailija
4/152 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 19:29"]

[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 19:21"]

Meidän työpaikalla juorutaan niin paljon, että mä en niille kielikelloille kerro MITÄÄN vapaaehtoisesti. Ne sen sijaan avautuvat lasten vatsataudista ja ukkonsa tekemisistä ad nauseam. Kiviäkin kiinnostaa! 

[/quote]

Olen aina ihmetellyt tätä naisporukoiden tapaa haukkua ja aliarvioida miehiään kilpaa kahvipöydissä. Luulisi, että itselleen rakasta ihmistä ei tekisi mieli haukkua muille. Itse arvostan miestäni (,joka on samalla paras ystäväni) niin paljon, että tuntuisi kurjalta myydä parisuhteessa vallitseva kunnioitus jonkin omituisen sosiaalisen koodiston vuoksi. 

[/quote]

No voi voi sentään. Ehkäpä kyse on ihan vain vertaistuesta. Eikä se nyt ole niin vakavaa. Voin mäkin avautua äidistäni, ystävistäni, puolisostani, eikä se tarkoita että mä en niitä rakastaisi.

Vierailija
5/152 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittajalla taitaa olla eniten ongelmia itsensä kanssa.Projisoi niitä muihin.
Ällöttävä ämmä.Ujo on luultavasti monta kertaa fiksumpi kuin sinä.Et ymmärrä sitä, joten KUSIPÄÄ, jätä muut rauhaan.Keskity omiin ongelmiisi.Uskon, että niitä riittää

Vierailija
6/152 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 20:38"]

[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 17:52"]

Miksi se hiljainen sitten väkisin haluaa istua muiden kanssa kahvipöydässä, jos ei saa sanaakaan sanottua ja muiden keskusteluyrityksetkin tulkitaan kiusaamiseksi? Voi yhden kerran taas. Jos on niin intromortti uniikki lumihiutale niin silloin luulisi että omakin seura riittää.

Ap, kerää joku kiva remppa työkavereista ja menkää porukalla vaikka pihalle kahville. Jätä tuollaiset valittajat kokonaan omaan arvoonsa.

[/quote]

[/quote]

No rehellisesti sanottuna näin ohikulkijana, en mäkään kaipaa ketään kahvipöytään kärsimään. Koko ajanhan te introvertit ja ujot valitatte kuinka inhottavaa on istua pöydässä ja kuunnella toisten juttuja, jotka on siis niin paskaa, ja te fiksuina ja ylemmyydentuntoisina osaatte olla viksusti hiljaa ja kärsiä.

Joten älkää tulko tuollaiseen SOSIAALISEEN tilanteeseen, jos ette halua olla SOSIAALISIA. Usein kahvihuoneen nimikin on SOSIAALITILA. Eikö se jo anna teille vinkkiä siitä, mitä siellä on tarkoitus tehdä?

[/quote]

Jospa siellä kahvihuoneessa ois tarkoitus myös pitää kahvitaukoa? Siihen ei sitte tietenkään hiljaisilla ja ujoilla olekaan oikeutta kun eivät osaa viihdyttää muita niin kuin pitäisi. Tappaahan nuo luonnevikaiset inisevät kusipäät pitäisi, ei niistä ole kuin harmia kaikille normaaleille ihmisille.

Vierailija
7/152 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 20:38"]

[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 17:52"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Niin, eli sen joka ei halua jutella pitäisi olla työpisteellään, juomatta kahvia lainkaan? Selvä.

Vierailija
8/152 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne lakisääteiset tauot kuuluu myös ujoille. Vessassako pitäis istua se aika?

Vierailija
9/152 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei muuten ole minkään sortin reppana, kun on uskaltanut puolustaa oikeuksiaan ja paljastanut pomolleen työkaverin, joka pilaa työkavereidensa päivän sosiaalisella kyvyttömyydellään ja myötähäpeää aiheuttavalla tahdittomuudellaan.

Pakko olla provo.

Vierailija
10/152 |
08.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 20:14"]

[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 19:37"][quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 19:29"] [quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 19:21"] Meidän työpaikalla juorutaan niin paljon, että mä en niille kielikelloille kerro MITÄÄN vapaaehtoisesti. Ne sen sijaan avautuvat lasten vatsataudista ja ukkonsa tekemisistä ad nauseam. Kiviäkin kiinnostaa!  [/quote]   Olen aina ihmetellyt tätä naisporukoiden tapaa haukkua ja aliarvioida miehiään kilpaa kahvipöydissä. Luulisi, että itselleen rakasta ihmistä ei tekisi mieli haukkua muille. Itse arvostan miestäni (,joka on samalla paras ystäväni) niin paljon, että tuntuisi kurjalta myydä parisuhteessa vallitseva kunnioitus jonkin omituisen sosiaalisen koodiston vuoksi.  [/quote] Tota en tosiaankaan ymmärrä. Puhun aina kauniisti miehelleni, ja jos on jotain valittamista, sanon siitä HÄNELLE enkä kerro kahvipöydässä. En tykkäis jos mies haukkuisi minua kavereilleen baarissa tai futistreeneissä.  [/quote] Hetkinen? Eikö tämän ketjun logiikan mukaisesti sinun kuuluisi haukkua mies hänen äidilleen tms?

[/quote]

Työpaikalla tapahtuvat työntekoa haittaavat asiat nimenomaan kuuluvat pomolle, koska hän on vastuussa työntekijöidensä työturvallisuudesta ja viihtyvyydestä.

Kiusaaminen on nimenomaan esimiehen asia, koska jos hän ei siihen puutu, hän on se joka lähtee viime kädessä käräjille asiasta syytettynä.

Pomo ei siis voi esim. sanoa että hoitakaa asia keskenänne, vaan hänen tulee järjestää asialliset työolot.

Kyse ei ole mistään "tämän ketjun logiikasta" vaan työsuojelulainsäädännöstä.

Ap, joka kuvittelee, että töissä pitää viihdyttää työkavereita, on niin pihalla kuin olla voi. Töissä tehdään töitä eikä keskitytä toisten yksityisasioihin. Jos joku haluaa kertoa omista asioistaan, totta kai se on ok jos muille se sopii, mutta töissäolon tarkoitus ei ole rakentaa mitään sosiaalisia suhdeverkkoja. Siitä ei palkkaa makseta.

Kyllä, osallistun työpaikan keskusteluihin, mutta niiden jotka eivät halua avautua omista asioistaan ei tietenkään tarvitse sitä tehdä.

Vierailija
11/152 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis oot väkisin selvästi ujon ottanut silmätikuksi, jolta aina tivaat nimen kanssa keskusteluun lisää? kyllä, se tuntuu varmasti kohteelta nöyryyttävältä.

Vierailija
12/152 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, sano, että olet pahoillasi etkä halunnut loukata häntä, niin eiköhän se siitä. Millä oikeudella sä muuten puhuttelet häntä tässäkin kommentoidessasi reppanaksi? Etkö arvostakaan kaikkia ihmisiä sellaisina kuin he ovat?

Vierailija
13/152 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kieltämättä ap:ltä puuttuu vähän pelisilmää, jos pyytää ujoa ja punastelevaa kertomaan vitsejä kahvipöydässä. Tarkoitus saattaa olla hyväkin, mutta toteutus ei ole paras mahdollinen.

Vierailija
14/152 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras lääke epävarmuuten ei todellakaan ole mikään vänkääminen. Kirjoitustyylistäsi jo huomaa että asenteessasi on ongelmia.

Vierailija
15/152 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Idiootti.

Vierailija
16/152 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä kiusaamistapauksissa pidetään palaveri esimiehen johdolla osapuolten kanssa. Onko teille sellainen jo sovittu? Ennen sitä pidä matalaa profiilia, tervehdi normaalisti mutta ei mitään muuta kontaktia jos ei ole pakko.

Vierailija
17/152 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No oletpa säälittävä, kun oikein tarkoituksella olet valinnut uhriksesi hiljaisen ja ujon ihmisen. Mieti, jos hänellä on vaikka traumoja koulukiusaamisesta ja sinä kiusaat vielä lisää. Huhhuh...

Ottaisit edes uhriksi jonkun tasavertaisen, rohkean ja puheliaan ihmisen, vai pelottaako? 

Vierailija
18/152 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy sanomassa hänelle, että kiitos, että kerroit, en ollut itse tajunnutkaan, että koit toimintani loukkaavana.

Vierailija
19/152 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi että kun tekee pahaa sen ujon puolesta :( meillä myös tämmönen sankari töissä, pakko aina joka asiaan puuttua myös.

Vierailija
20/152 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydä syvästi anteeksi käytöstäsi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi seitsemän