Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eräs reppana oli valittanut pomollemme, että kiusaan häntä

Vierailija
07.05.2015 |

Kyseessä ujo reppana nainen. Omasta mielestäni olen vain koittanut saada häntä enemmän mukaan keskusteluihin jne. Esim kun ollaan istuttu kahvipöydässä tauolla jutustelemassa, olen pyytänyt tätä naista kertomaan jotain omia tarinoita tai vitsejä liittyen keskusteluaiheeseen. Yleensä alkaa posket punottamaan ja menee vähän vaikeaksi tämä nainen ja mutisee vastaukseksi hissukseen jotain tyyliin "ei mulla tule nyt oikein mitään mieleen".

Tarkoituksenani ei todellakaan ole ollut kiusata tätä, vaan vähän "pönkittää" hänen sosiaalisia taitoja. On kyllä kertakaikkiaan naurettavaa, että tuo nainen on ottanut apuni kiusaamisena. Tunnen oloni jopa hieman loukatuksi. Ilman minua tämä nainen olisi varmaan vieläkin eristäytyneempi töissä kuin mitä hän nyt on..

Kommentit (152)

Vierailija
101/152 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Pirkko, mites sun vappu meni? Mitä teitte?"
"Jouko, onko sulle ikinä sattunut mitään vastaavaa kuin Leenalle? Sullahan on kanssa kesämökki?"
"Pena, katoitko sääkin sen eilisen pelin?"
-- ) Suomalaista työpaikkakiusaamista raaimmillaan.

Vierailija
102/152 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika mustavalkoisia mielipiteitä. Kun työelämään tulee, niin tietyt perustaidot ihmisillä pitää olla. Se ei tarkoita sitä, että ollaan koko ajan äänessä, mutta kyllä minusta ujokin voi opetella vaihtamaan pari sanaa muiden kanssa. Johtajakoulutuksessakin muistutetaan siitä, että myös hiljaisilta pitää kysyä mielipidettä.

Voi olla, että tässä saattoi vähän puuttua pelisilmää, mutta minä uskon, että tahto oli hyvä. Ja turha pilkata amerikkalaisia sosiaalisuudesta. Se on useimmilla sielläkin opittu taito ja olisi todella hienoa jos meilläkin Suomessa se otettaisiin jo kodeissa ja kouluissa esille. Kaunis käytös, kohteliaisuus ja pieni sosiaalinen small talk eivät maksa mitään, mutta auttavat kummasti elämässä eteenpäin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/152 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 18:33"]

No näitä vahingossa kiusaamisia tapahtuu, kun ei ymmärretä muita ihmisiä. Eihän tuossa mitään kun saat kertoa oman kantasi kuitenkin pomollesi. 

[/quote]

Hienoa jos kehtaa kertoa pomolle, että työkaverin pisteet oli liian alhaalla jne. Jos tuon sanominen kuitenkin kaikesta huolimatta tuntuu vähän vaikealta niin olikohan se ap niin hyvä ja päivänvaloa kestävä syy? Ihmettelisin jos ap on kehdannut sanoa kuten asia on.

Vierailija
104/152 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 18:37"]

Aika mustavalkoisia mielipiteitä. Kun työelämään tulee, niin tietyt perustaidot ihmisillä pitää olla. Se ei tarkoita sitä, että ollaan koko ajan äänessä, mutta kyllä minusta ujokin voi opetella vaihtamaan pari sanaa muiden kanssa. Johtajakoulutuksessakin muistutetaan siitä, että myös hiljaisilta pitää kysyä mielipidettä.

Voi olla, että tässä saattoi vähän puuttua pelisilmää, mutta minä uskon, että tahto oli hyvä. Ja turha pilkata amerikkalaisia sosiaalisuudesta. Se on useimmilla sielläkin opittu taito ja olisi todella hienoa jos meilläkin Suomessa se otettaisiin jo kodeissa ja kouluissa esille. Kaunis käytös, kohteliaisuus ja pieni sosiaalinen small talk eivät maksa mitään, mutta auttavat kummasti elämässä eteenpäin. 

[/quote]

Ai sinusta on ok ajatella työkaverista, että tämä on reppana jota en voi hyväksyä, ja näyttää se käytöksellään? Ap voi pyytää anteeksi, niin näyttää ensin itse, että ei ole mustavalkoinen hänen asenteensa, eikö niin?

Vierailija
105/152 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä ap on toiminut oikeasti aika kivasti, hyvällä tarkoituksella. Itsekin saattaisin yrittää ottaa ja olenkin ottanut hiljaisempia ja uusia tulokkaita mukaan keskusteluun. En ole koskaan ajatellut että se olisi kiusausta vaan hyviä käytöstapoja. 

Miksi ihmeessä ap nyt teilataan?

Vierailija
106/152 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 18:39"]

[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 18:33"]

No näitä vahingossa kiusaamisia tapahtuu, kun ei ymmärretä muita ihmisiä. Eihän tuossa mitään kun saat kertoa oman kantasi kuitenkin pomollesi. 

[/quote]

Hienoa jos kehtaa kertoa pomolle, että työkaverin pisteet oli liian alhaalla jne. Jos tuon sanominen kuitenkin kaikesta huolimatta tuntuu vähän vaikealta niin olikohan se ap niin hyvä ja päivänvaloa kestävä syy? Ihmettelisin jos ap on kehdannut sanoa kuten asia on.

[/quote]

siis hänen mielestään.

Vierailija
107/152 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella ikävää käytöstä. Minulla on syrjäänvetäytyvänä introverttinä ikäviä muistoja kouluajoilta, kun kaikkien piti olla rempseitä ja mennä mukaan peleihin ja leikkeihin. Jos sull lysti on, niin kädet yhteen lyö! Ihan hirveää. 

En edelleenkään tykkää työpaikan kissanristiäisissä niistä ryhmäyttävistä leikeistä, enkä pidä siitä, että minut otetaan väkisin huomion keskipisteeksi. Työssäni esiinnyn ja olen ihmisten kanssa tekemisissä koko ajan, mutta se on työminä, rooli. En minä itse. Niinpä monet näyttelijätkin (kuten Johnny Depp) ovat siviilissä ujoja. 

Ei toisia saa väkisin vetää mukaan keskusteluun ja vaatia heitä olemaan muuta kuin ovat. Antaa kaikkien kukkien kukkia. Rauhassa! Omila ehdoillaan. 

En kestä ap:n kaltaisia työpaikan päällepäsmäreitä, joitten pitää koko ajan olla suuna päänä huseeraamassa. 

Vierailija
108/152 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 18:44"]

Mun mielestä ap on toiminut oikeasti aika kivasti, hyvällä tarkoituksella. Itsekin saattaisin yrittää ottaa ja olenkin ottanut hiljaisempia ja uusia tulokkaita mukaan keskusteluun. En ole koskaan ajatellut että se olisi kiusausta vaan hyviä käytöstapoja. 

[/quote]

Ei sitä pidä väkisin tehdä.

Vierailija
109/152 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 18:45"]

[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 18:44"]

[/quote]

Ei sitä pidä väkisin tehdä.

[/quote]

Ja jatkan vielä, että jos motiivi on niinkin halventava kuin aloittajan niin se nyt paistoi läpi. Opettele ap sitten salaamaan motiivisi paremmin jos ne eivät olekaan hyväsydämisiä, vaan tuomitsemisesta nousevia.

Vierailija
110/152 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 17:18"]

En aio pyytää tältä naiselta anteeksi. Jos hän olisi pyytänyt minua lopettamaan tuon (hänen AVITTAMISENSA siis), olisin sen tehnyt. Hän on selkäänpuukottanut minua menemällä suoraan pomon puheille. 

AP

[/quote]

Kuule, ei sitä ole kiusaajalleen kovin helppoa sanoa päin naamaa, että lopettaa kiusaamisen ja jättää rauhaan. Tuliko sulle muuten koskaan mieleen, että ehkä sitä tyyppiä ei vaan ollenkaan kiinnosta osallistua teidänn juttuihin? Että se on vaan kohteliaisuuttaan istuu, mutta oikeesti ajattelee jotain ihan muuta tai laskee minuutteja, että pääsee sun seurasta pois.

Vierailija
111/152 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 18:24"]

Ap, sä olet just se syy miksi mä pelkään astua työelämään muutaman vuoden kuluttua. Inhottaa ajatus kahvipöydässä istumisesta sunkaltaisten kanssa... t. opiskelija

[/quote]

Älä suotta, kyllä kaikilla työpaikoilla onn myös hyviä tyyppejä. Kahvipöydästä on myös ok poistua, jos muiden naamat rupee ärsyttää. Tsemppiä! Kyllä kaikki sujuu hyvin!

Vierailija
112/152 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkään en ole sanonut ujoa missään vaiheessa reppanaksi, koska minulla on hyvät käytöstavat no 96,

mutta minusta aikuinen ihminen voi opetella sanomaan joskus jotain eikä istua tuppisuuna koko aikaa.

joku voi puolestaan pitää sitä ylimielisyytenä. Eikä ole kyse mistään päällepäsmäreistä vaan kohteliaisuudesta. Jos keskustelemme vaikka kesälomasta ja muut ovat kertoneet, millainen sää  heillä oli, niin kyllä minusta on kohteluasta kysyä ujommaltakin, että miten sinulla. Kyllä se on kaukana kiusaamisesta.

Vierailija
113/152 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 18:58"]

Ensinnäkään en ole sanonut ujoa missään vaiheessa reppanaksi, koska minulla on hyvät käytöstavat no 96,

mutta minusta aikuinen ihminen voi opetella sanomaan joskus jotain eikä istua tuppisuuna koko aikaa.

joku voi puolestaan pitää sitä ylimielisyytenä. Eikä ole kyse mistään päällepäsmäreistä vaan kohteliaisuudesta. Jos keskustelemme vaikka kesälomasta ja muut ovat kertoneet, millainen sää  heillä oli, niin kyllä minusta on kohteluasta kysyä ujommaltakin, että miten sinulla. Kyllä se on kaukana kiusaamisesta.

[/quote]

Voi toki kysyä, mutta hyväksy myös se, että jos sulle vastataan, et "ihan sama" tai "eipä mulla mitään" tai "ihan hyvä". Ku ei kaikki välttämättä halua puhua yksityisasioista töissä. Töissä tehdään töitä. Ja taukonsa jokainen saa käyttää niinku haluaa. Ja kyllä, kesälomasäistä kysyminen on yksityisasioista kysymistä, ja sillä toisella saattaa olla hyvä syy pitää päänsä kiinni.

Vierailija
114/152 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP ihmiset on tosi erilaisia. Minä pidän siitä että voin sivusta seurata rauhassa muiden keskustelua. En edes tahdo olla mukana. En osaa jutella small talkia.

Vierailija
115/152 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

voit ottaa hänet ystäväksesi.Juttele hänen kanssaan kahdenkesken,tällaiselle henkilölle riittää jopa se että on läsnä.Älä tuppaudu seuraan koko ajan vaan anna toiselle tilaa hengittää.Voit kysäistä mitä tekee työn ulkopuolella.Esim harrastaako mitään,jos harrastaa ole kiinnostunut aiheesta pikkuhiljaa kun hänen luottamuksensa sinuun vahvistuu hän alkaa todennäköisesti puhumaan ja avautumaan sinulle.

En lähtisi tällaista henkilöä muiden läsnäollessa pyytämään ottamaan osaa keskusteluihin jos toinen ei halua ainakaan aluksi.Saattaa olla että taustalla on jotain hämminkiä menneisyydessä ja sen vuoksi kyseisen henkilön luottamus pitää ensin ansaita.Ehkä kun hän oppii ensin luottamaan sinuun niin itseluottamuksen kasvaessa alkaa juttelemaan myös muidenkin kanssa.

Sanoit että hän on tehnyt työpaikkakiusaamisesta sinusta ilmoituksen,saattaa olla että häntä kenties on edellisessä työpaikassa kiusattu.Tai on joutunut kärsimään koulussa aikoinaan rankasta kiusaamisesta,kuka tietää "haavat jotka eivät koskaan parane kunnolla"saattavat olla syvällä jossain mielen sopukoissa.

Toivottavasti ymmärrät hänen mahdollisen ylireagointinsa,ja saat hänestä elinikäisen ystävän.

Vierailija
116/152 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 19:04"]

AP ihmiset on tosi erilaisia. Minä pidän siitä että voin sivusta seurata rauhassa muiden keskustelua. En edes tahdo olla mukana. En osaa jutella small talkia.

[/quote]

Sama. Mullakaan ei ole aina mitään sanomista. Ei mua kiinnosta ne asiat, joista muut meillä töissä puhuu. Jonkun parvekekukat on mulle yks hailee, ja oon mieluummin hiljaa, ku sanon, et ei mua sun rehus kiinnosta.

Vierailija
117/152 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 18:45"]Todella ikävää käytöstä. Minulla on syrjäänvetäytyvänä introverttinä ikäviä muistoja kouluajoilta, kun kaikkien piti olla rempseitä ja mennä mukaan peleihin ja leikkeihin. Jos sull lysti on, niin kädet yhteen lyö! Ihan hirveää. 

En edelleenkään tykkää työpaikan kissanristiäisissä niistä ryhmäyttävistä leikeistä, enkä pidä siitä, että minut otetaan väkisin huomion keskipisteeksi. Työssäni esiinnyn ja olen ihmisten kanssa tekemisissä koko ajan, mutta se on työminä, rooli. En minä itse. Niinpä monet näyttelijätkin (kuten Johnny Depp) ovat siviilissä ujoja. 

Ei toisia saa väkisin vetää mukaan keskusteluun ja vaatia heitä olemaan muuta kuin ovat. Antaa kaikkien kukkien kukkia. Rauhassa! Omila ehdoillaan. 

En kestä ap:n kaltaisia työpaikan päällepäsmäreitä, joitten pitää koko ajan olla suuna päänä huseeraamassa. 
[/quote]
Miten jaksat työssä, jossa joudut esiintymään? Eikö se ole henkisesti hirvittävän raskasta? Jos on, miksi hakeuduit tuohon työhön?
.
Ihan ystävällisesti kyselen, meillä oli työssä hämmentävä tapaus taannoin. Työhön, jossa käytännössä vaaditaan esiintymistaitoa ja ulospäinsuuntautuneisuutta, hakeutui hyvin estynyt, ujo ja hiljainen nainen. Yritykset rohkaista ja tukea häntä kilpistyivät, kuten ap:lla, kiusaamissyytöksiin. Työterveyshuolto tuli mukaan kuvioihin. Pitkän ja sotkuisan prosessin päätteeksi, nätisti sanottuna, hän ei ole enää meillä töissä.
.
Tämän kokemuksen jälkeen, miten sinä pystyt, jos koko ajan tekee pahaa?

Vierailija
118/152 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kerran tauolla tuli puhetta harrastuksista, mitä kukin tekee ja juttu oli ihan mukavaa kunnes yksi porukasta alkoi vaatia että kaikki kertovat omasta harrastuksestaan vuoronperään. Tarkoitus oli ihan hyvä, ei mitenkään nolaava, mutta tajusin parin hiljaisemman työkaverin vaivautuneista olemuksista että he eivät todellakaan olisi halunneet tuollaista pakko-osallistuttamista. Ehkä olisivat puhuneet muutenkin ehkä eivät, mutta nyt kaikkien huomio kohdistui heihin ja kaikki eivät vain sellaisesta tykkää. Jollain voi tosiaan olla syynsä olla kertomatta lomastaan, perheestään tai kiinnostuksenkohteistaan, eikä ole hyvien tapojen mukaista heitä silloin ajaa tilanteeseen jossa on pakko kertoa jotain tai muuten vaikuttaa omituiselta.

Vierailija
119/152 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ujous ja introverttiys eivät ole sama asia. On paljon introverttejä, jotka ovat välillä varsinaisia viihdyttäjiä ja läpänheittäjiä, mutta ero ekstrovertteihin näkyy siinä, että kokevat kuluttavansa energiaa näissä sosiaalisissa tilanteissa ja vetäytyvätkin usein myös omiin oloihinsa. Toki suurempi osa introverteistä on myös luonteenpiirteiltään ujoja tai hiljaisia. Introvertti tai/ja ujo ihminen ei myöskään ole yleensä sosiaalisesti taitamaton. Vaikka ujo ihminen ei osaa itse aina avautua sosiaalisissa tilanteissa, hän usein osaa tarkkailijana lukea sosiaalisia tilanteita erittäin taitavasti ja kokee myös voimakasta myötätuntoa/empatiaa.

Ekstroverttikin voi olla sosiaalisesti lahjakas, mutta osalla (kuten ap:llä) "sosiaalinen lahjakkuus" onkin vain puheliaisuutta ja oikeasti empatiakyvyssä ja tilannetajussa (jotka ovat tärkeä osa sosiaalisia taitoja) onkin vakavia puutteita. Itse tunnen myös ujoja ekstroverttejä, jotka ammentavat tutuista ihmisistä energiaa ja kaipaavat heitä jatkuvasti ympärilleen, mutta menevät lukkoon vieraammassa seurassa. 

Vierailija
120/152 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 19:11"]

[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 18:45"]Todella ikävää käytöstä. Minulla on syrjäänvetäytyvänä introverttinä ikäviä muistoja kouluajoilta, kun kaikkien piti olla rempseitä ja mennä mukaan peleihin ja leikkeihin. Jos sull lysti on, niin kädet yhteen lyö! Ihan hirveää.  En edelleenkään tykkää työpaikan kissanristiäisissä niistä ryhmäyttävistä leikeistä, enkä pidä siitä, että minut otetaan väkisin huomion keskipisteeksi. Työssäni esiinnyn ja olen ihmisten kanssa tekemisissä koko ajan, mutta se on työminä, rooli. En minä itse. Niinpä monet näyttelijätkin (kuten Johnny Depp) ovat siviilissä ujoja.  Ei toisia saa väkisin vetää mukaan keskusteluun ja vaatia heitä olemaan muuta kuin ovat. Antaa kaikkien kukkien kukkia. Rauhassa! Omila ehdoillaan.  En kestä ap:n kaltaisia työpaikan päällepäsmäreitä, joitten pitää koko ajan olla suuna päänä huseeraamassa.  [/quote] Miten jaksat työssä, jossa joudut esiintymään? Eikö se ole henkisesti hirvittävän raskasta? Jos on, miksi hakeuduit tuohon työhön? . Ihan ystävällisesti kyselen, meillä oli työssä hämmentävä tapaus taannoin. Työhön, jossa käytännössä vaaditaan esiintymistaitoa ja ulospäinsuuntautuneisuutta, hakeutui hyvin estynyt, ujo ja hiljainen nainen. Yritykset rohkaista ja tukea häntä kilpistyivät, kuten ap:lla, kiusaamissyytöksiin. Työterveyshuolto tuli mukaan kuvioihin. Pitkän ja sotkuisan prosessin päätteeksi, nätisti sanottuna, hän ei ole enää meillä töissä. . Tämän kokemuksen jälkeen, miten sinä pystyt, jos koko ajan tekee pahaa?

[/quote]

Ei tee yhtään pahaa. Luitko mitä kirjoitin työminästä? Se on pelkkä rooli. Minun on erittäin helppo esiintyä siinä roolissa (niin kuin näyttelijän). Mutta ns. siviiliminä on introvertti eikä minua kiinnosta kahvipöydän kotkotukset. 

Olen vieläpä erittäin hyvä esiintymään, saan siitä kiitosta. Lue uudelleen mitä kirjoitin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän viisi