Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

TE-toimiston väeltä eivät ideat lopu kesken!

Vierailija
11.01.2022 |

"Hae tätä julkishallinnon paikkaa!" (Minulla ei ole alan koulutusta, soveltuva koulutus EI käy. Lisäksi pitää olla auto käytettävissä, koska työtä pitää tehdä eri toimipisteissä useammankin kymmenen kilometrin päässä toisistaan. Olen useasti tuonut julki autottomuuteni, samoin kuin sen, että en hanki autoa, ennen kuin minulla on vakituinen työ. Auton hankinta ja ylläpito on kaikkea muuta kuin edullista tässä maassa.)

Kommentit (120)

Vierailija
101/120 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli sitä minä vaan että jos TE-keskuksien "asiantuntijat" joskus korvataan tekoälyllä niin prosessoritehoa tarvitaan suunnilleen saman verran kuin mitä Lidlin vilkkuvista jouluvaloista löytyy.

Vierailija
102/120 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua huvitti, kun joku sanoi, että hänen eläkkeellä oleva äitinsä asuu isossa talossa ja tarvitsee siivousapua, mistä sitä saa. No, siivousyritykseltä maksamalla.

Kuvitteleeko ihmiset oikeasti, että joku tulee ilmaiseksi siivoamaan heidän asuntonsa eläkkeellä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/120 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse joisin kaljaa. Viimeksi kun kännissä tein työhakemuksen, tulin valituksi paikkaan. Haastatteluun vähän nolotti mennä kun en muistanut mitä olin kirjoitellut. Pahoittelin hieman että olin ehkä laittanut oudohkon hakemuksen.. Sanoivat että oli ehdottomasti paras kaikista ja paikka minun.

Teknokuplan puhkeamisen jälkeen olin melkein vuoden työttömänä kun kaikki vähensivät väkeä ja jokaiseen paikkaan oli yhtäkkiä sata pätevää hakijaa. Laitoin kuitenkin kymmeniä hakemuksia menemään kuukausien aikana ja pääsin silloin tällöin haastatteluun.

Lomakauden alussa rekrytoinnit kuivuivat kokoon ja totesin että yritetään uudelleen taas elokuussa. Joskus heinäkuussa sain yhtäkkiä puhelun kun olin kaupan kassalla enkä kuullut edes kuka soittaja oli ja mistä firmasta mutta se puhui lähettämästäni hakemuksesta mainitsematta edes sitä mistä tehtävästä oli kyse ja kysyi pääsenkö haastatteluun vaikka heti huomenna.

Änkytin hätäisesti että tottakai ja keksin tässä kohtaa kysellä tarkempaa osoitetta ja "miltä ovelta tulette hakemaan". Puhelun jälkeen googlasin kuumeisella kiireellä osoitteen ja hämmästyin entistä enemmän. Olin kyllä hakenut kyseiseen firmaan mutta puoli vuotta aiemmin ja saanut heti kättelyssä kohteliaan kirjeen jossa kerrottiin että jatkoon menijät on valittu enkä päässyt tällä kertaa joukkoon.

Sain paikan. Tehtävään rekrytoitu kaveri oli osoittautunut käveleväksi katastrofiksi ja rekrytoiva esimies oli kaivanut ilmeisesti ensimmäisen hylätyn hakemuksen pinosta ja soittanut sille koska tarvitsi tehtävään jonkun kirjaimellisesti samana päivänä.

Vierailija
104/120 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä ongelma on hankkia auto? Tonnilla saat jo toimivan ja jopa katsastetun ritsan, jolla pärjäät jopa vuoden. Vuoden kuluttua olet jo niin rikas voit ostaa kunnon mersun, osarahoituksella. 

Auton hankinta ei voi olla kenellekään ylivoimainen homma.

Nettiautossa 685 kpl tieliikennekelpoista max 1000€ autoa, ja peräti 57 katsastettua ajokelpoista autoa saa 500€:lla tai alle.  Ei oo rahasta kiinni.

Ihme mussotusta, ettei töihin voi mennä.

Tässä maassa on pirunmoinen joukko työttömiä, joilla ei ole sitä tonnia autoon laittaa. Miten sinä voit olla niin pohjattoman typerä, että et sitä tajua?

Hanki työtä, tulet rikkaaksi. Nyt on työvoimapula. Monella alalla.

Vierailija
105/120 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä ongelma on hankkia auto? Tonnilla saat jo toimivan ja jopa katsastetun ritsan, jolla pärjäät jopa vuoden. Vuoden kuluttua olet jo niin rikas voit ostaa kunnon mersun, osarahoituksella. 

Nettiautossa 685 kpl tieliikennekelpoista max 1000€ autoa, ja peräti 57 katsastettua ajokelpoista autoa saa 500€:lla tai alle.  Ei oo rahasta kiinni.

Tässä maassa on pirunmoinen joukko työttömiä, joilla ei ole sitä tonnia autoon laittaa. Miten sinä voit olla niin pohjattoman typerä, että et sitä tajua?

Ei ole työvoimapula. Täällä avoimia paikkoja 13 ja kaikkiin tarvitaan jotain erityisosaamista. En voi hakea yhteenkään paikkaan.

Vierailija
106/120 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työkkäri käski hakea maataloustyöntekijän paikkaa 60km päästä, koska työnhakusäde on 80km. Yritin perustella että työpäivä on kaksiosainen (aamu- ja iltanavetta) ja ajettavaa tulisi yli hyvinkin 200km päivässä, ja nelisen tuntia sen lisäksi. "No kysy voitko olla töiden välissä olevat tunnit tilalla lepäämässä!". Öh joo, minullakin on oma elämä, koti ja lemmikit, eikä nyt noin muutoinkaan napannut lojua toisten nurkissa koko päivää...

Onneksi sain työpaikan lähempää sittenkin.

Ihan sama itsellä! Paitsi, että matka oli pidempi. Minulta kysyi, josko muuttaisin sinne tilalle/lähelle asumaan, kun paperille piirsin kellon ja näytin siitä kuinka paljon aikaa päivässä kuluisi työssä käyntiin matkoineen. Työ oli kuitenkin vain max. vuoden ja lapset kouluineen ja harrastuksineen omassa kodissa, mies teki työtä, jossa paljon myös matkoja.

Tuskin tila olisi meitä tapaansa ottanut ja alueella ei ollut yhtään taloa vuokralle. Ehdotti, josko ostaisin. No en ostanut.

Vierailija
107/120 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap.lle ja muille tiedoksi:    siis nuo julkishallinnon hommathan on yleensä parhaita pakkohakuja, koska niihin on käytännössä usein mahdoton päästä julkisen sektorin ulkopuolelta. Näin ainakin toimisto- ja asiantuntijatehtävissä

Vierailija
108/120 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

*tupaansa

Vierailija
109/120 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli sitä minä vaan että jos TE-keskuksien "asiantuntijat" joskus korvataan tekoälyllä niin prosessoritehoa tarvitaan suunnilleen saman verran kuin mitä Lidlin vilkkuvista jouluvaloista löytyy.

Toistaiseksi on käytetty 50 milj. e tähän korvaavan toiminnan määrittelyyn eli Lidlissä on järkyttävänhintaisia jouluvaloja.

Vierailija
110/120 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole työvoimapula. Täällä avoimia paikkoja 13 ja kaikkiin tarvitaan jotain erityisosaamista. En voi hakea yhteenkään paikkaan.

Missä te asutte, jos työpaikkoja on noin vähän? Täällä on 80 km säteellä yli 1000 työpaikkaa ja asun aika lailla syrjässä pääkaupungista. Erityisosaaminen tarkoittaa sitä, että tehtävässä vaaditaan koulutusta, mutta työttömäthän ei ole sitä koskaan vaivautuneet hankkimaan, mutta palkan tulee olla 3000 e/kk, muuten tukien poisto tulee liian kalliiksi.

Vierailija
111/120 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle ehdoteltiin aikanaan kouluttautumista kissa- ja koirahierojaksi. Olen molemmille pahasti allerginen. "Niin, mutta sittenhän voisit perustaa yrityksen."

Olisi myös pitänyt itsenäisesti rakentaa hevostalliin karsinat ja uusia katto. Ei ihan heostenhoitajan koulutuksella taida onnistua.

Minusta on outoa opiskella alalle, jossa on hyvin vähän palkkatyöpaikkoja ja sitten itkeä, että pitää ryhtyä yrittäjäksi. Mitä ajattelit hevostenhoitajana työksesi tehdä, kun tallit hoidetaan käytännössä tyttötyövoimalla?

Vierailija
112/120 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työkkäri käski hakea maataloustyöntekijän paikkaa 60km päästä, koska työnhakusäde on 80km. Yritin perustella että työpäivä on kaksiosainen (aamu- ja iltanavetta) ja ajettavaa tulisi yli hyvinkin 200km päivässä, ja nelisen tuntia sen lisäksi. "No kysy voitko olla töiden välissä olevat tunnit tilalla lepäämässä!". Öh joo, minullakin on oma elämä, koti ja lemmikit, eikä nyt noin muutoinkaan napannut lojua toisten nurkissa koko päivää...

Onneksi sain työpaikan lähempää sittenkin.

Me ratkaisimme asian niin, että on kaksi tekijää, toinen aamuun ja toinen iltaan. Siitä taas alkoi valitus, että osa-aikatyöhön ei haluta tulla, pitää olla täydet tunnit. Sitten tarjottiin täydet tunnit eli laajennettiin tehtävänkuvaa, mutta siitä tuli lisää valitusta, että ei millään voi tulla töihin klo 6 ja sitten joutuu vielä navetan jälkeen peltotöihin, se on työsuojeluasia. Ei voi vaatia!

No ei sitten, jos työnteko on noin ahdistavaa.

Vierailija
113/120 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä te asutte, jos työpaikkoja on noin vähän? Täällä on 80 km säteellä yli 1000 työpaikkaa ja asun aika lailla syrjässä pääkaupungista. Erityisosaaminen tarkoittaa sitä, että tehtävässä vaaditaan koulutusta, mutta työttömäthän ei ole sitä koskaan vaivautuneet hankkimaan, mutta palkan tulee olla 3000 e/kk, muuten tukien poisto tulee liian kalliiksi.

Jos et tiedä, että työttömänä on kouluttautuneita ihmisiä, niin kiinnostaisi tietää, millainen työnantaja palkkaa noin typerän ihmisen? Kaikki luulosi ovat hatusta temmattuja. Teetkö työsikin arvailemalla? Jos taas perustat asiat keskustelupalstojen trolleihin, niin etsitkö töissäsikin vastaukset vauvalta? 

T. insinööri, joka sai töitä oltuaan 4 kk valmistumisen jälkeen työtön. 

Vierailija
114/120 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen ajatellut kuunnella musiikkia samalla kun teen ne 4 työhakemusta kuukaudessa.

Control c ja control v -laulaa. Välillä mukista huikkaa! Kerran kuussa kunnon "te -hakujurrit"!

Meinaako osa tehdä kännissä hakemuksen?

Varokaa vaan, saatatte joutua töihin. Minä nimittäin sain työpaikan "kännihakemuksella" vuosien työttömyyden jälkeen.

Vierailija
115/120 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseessä on byrokraattinen nysväys, mitä ei kannata ottaa henkilökohtaisena loukkauksena. Ei kannata olla niin naiivi, että kuvittelisi virkailijan tekevän muuta kuin yleisluontoisen haun koulutuksesi ja työkokemuksesi perusteella. Ei hän sinun muita tietoja kaiva saati muista lukemattomien ihmisten joukosta. Toisaalta vain pikkufyyrerit langettavat karenssia, jos pystyy hakemattomuuden hyvin perustelemaan. Koko työehdotusjärjestelmä toki joutaisi roskakoriin. Siitä ei ole mitään hyötyä ja se osoittaa vain epäluottamusta työnhakijaa kohtaan.

Vierailija
116/120 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työvoimapulaa on lähinnä rajatuilla aloilla. Suurimmalla osalla työvoimapulaa vinkuvista on lähinnä palkanmaksajapulasta kyse, niin kuin nyt vaikka posti, joka vinkuu siitä, että ei saa yöjakeluun parin-kolmen tunnin työhön kympin tuntipalkalla työntekijöitä, joilla pahimmillaan käytännössä pitäisi olla oma auto.

Ja muutenkin, jos on työtön ja tarvitsisi sen auton työllisäkseen, niin se raha siihen autoon tarvitaan kyllä ennen, ennen kuin saat yhtään palkkaa siitä työstä. Et ole tainnut koskaan töissä käydä, jos tuota et tiedä.

Vierailija
117/120 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pohjois-Suomessa.

Lähipaikkakunnilla noin 40km päässä samoja paikkoja auki. Sen kauemmas en lähde töihin.

Ja kiitos, minulla on useampi koulutus. Tekisin kyllä oman alan töitä 1500e palkalla, niitä paikkoja vaan ei ole auki.

Vierailija
118/120 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle ehdoteltiin aikanaan kouluttautumista kissa- ja koirahierojaksi. Olen molemmille pahasti allerginen. "Niin, mutta sittenhän voisit perustaa yrityksen."

Olisi myös pitänyt itsenäisesti rakentaa hevostalliin karsinat ja uusia katto. Ei ihan heostenhoitajan koulutuksella taida onnistua.

Minusta on outoa opiskella alalle, jossa on hyvin vähän palkkatyöpaikkoja ja sitten itkeä, että pitää ryhtyä yrittäjäksi. Mitä ajattelit hevostenhoitajana työksesi tehdä, kun tallit hoidetaan käytännössä tyttötyövoimalla?

Minustakin olisi allergisena ollut hyvin outoa opiskella tälle alalle, kuten työkkäritäti ehdotti. Minustakin olisi ollut outoa opiskella alalle ja jotenkin ohittaa allergiaongelma perustamalla alan yritys kuten työkkäritäti ehdotti. Kerrotko, missä kohtaa itkin vai työkkäritätikö se itkijä oli?

Ammattia vaihdoin jo ajat sitten joten hevostenhoitaja tai työkkärin asiakas en ole ollut enää puoleentoista vuosikymmeneen. Kiitos kuitenkin huolenpidostasi. Kattoja ja karsinoita en edelleenkään rakentele.

Vierailija
119/120 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäiskö sun vähän panostaa luetun ymmärtämiseen tuon itkemisen sijaan?

Vierailija
120/120 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitää hakea paikkoja, joihin tietää jo ennakolta tulevansa ei-valituksi?

Että TE-keskuksen fröökynä saa bonuksensa. Heidän pitää täyttää tietyt kiintiöt, ei tuohon mitään muuta syytä ole. 

En tiedä, onko niillä mitään varsinaista bonus- tai sanktiojärjestelmää käytössä, mutta jonkinlainen velvoite niillä on tarjota työttömille työpaikkoja. Erään virkailijan puheesta olin sellaista lukevinani rivien välistä.

Ja jos mitään täysin sopivaa ei ole, ehdotetaan jotain osittain sopivaa, pahimmassa tapauksessa ihan sopimatonta.

Juu näin on, heillä on omat kiintiönsä näihin "työtarjouksien" lähettämisiin. Jotta oma tavoite täyttyisi, on lähetettävä niitä x määrä.