Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ylipaino on oma syy

Vierailija
05.05.2015 |

Ajankohtaisessa kakkosessa keskustellaan aiheesta parhaillaan. Yli 2 miljoonaa suomalaista on ylipainoisia. Kauhea luku! Ja lihavuusleikkausta näköjään pidetään ratkaisuna tuohon! Mitä helvettiä... Painonpudottaminen kun ei suurimmalle osalle mitään avaruustiedettä ole.

Kommentit (116)

Vierailija
41/116 |
06.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 23:51"]

[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 23:03"]

[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 22:50"][quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 22:14"] Ylipainoinen vielä lisäisi tämmöstä pohdintaa:   Kaikkihan me ollaan erilaisia ja kaikki vaikuttaa kaikkeen. Monissa tutkimuksissahan on jo löydetty useita syitä, jotka aiheuttavat/pahentavat ylipainoa: geenit, lääkkeet, sairaudet, suoliston bakteerikanta jne. Siis, vaikka ylipaino syntyy yksinkertaisesti niin, että ihminen saa enemmän energiaa kuin kuluttaa, voi taustalla olla paljon muutakin.   [/quote]   Mutta jos on jotain sairautta, niin siinäpä ei päde se, että saa enemmän energiaa kuin kuluttaa! Silloin nimittäin keho ei toimi normaalisti vaan voi syödä aivan terveellisesti mutta on ylipainoa. Joissakin sairauksissa aineenvaihdunta hidastuu, toisissa kehoon kerääntyy nestettä tai rasvaa, jotka eivät kumminkaan johdu ylensyömisestä vaan ovat sairauden oireita. Tätä vaan eivät monet ymmärrä. Monelle tulee sitten yllätyksenä sekin, että kun ikääntyy niin samalla määrällä liikuntaa ja ruokaa, jolla ennen pysyi hoikkana, alkaakin yhtäkkiä kertyä "massia". Ongelma ei ole siis ylensyöminen tai liikunnan puute, vaan ikääntymisen aiheuttama muutos kehon toiminnassa. Tämä muutos on tietenkin vähäistä verrattuna ym. sairauksiin, mutta todistaa myös siitä että aina ylipainossa ei ole suoraan kyse siitä mitä laittaa suuhunsa ja todistaa myös että laihtuminen ei ole helppoa kaikille. Masennuslääkkeet saattavat lihottaa myös ja samoin kortisoni turvottaa sekin kuten ym. reumaatikko kertoi eli joskus sairauden hoitaminen vaatii ylipainon hyväksymisen ainakin hoidon ajaksi. Ylipainoa säätelee myös geeniperimä. Näistä syistä on todella turhaa syyllistää ketään ylipainosta. Koskaan et tiedä onko taustalla sairaus tai muu. Lisäksi vaikka tietäisit satavarmasti, että jonkun ylipaino johtuu pelkästään siitä, että on istuttu tv:n edessä ja mässätty namia, millä tavalla ko. henkilö motivoi haukkuminen ja syyllistäminen? Juu, ei mitenkään.       [/quote] Yksittäistä henkilöä ei toki voi sormella osoittaa ja sanoa mistä juuri hänen lihavuutensa johtuu. Mutta onhan nuo sairauden ym. takia lihavat nyt ihan marginaalinen ryhmä kun ylipainoisia tarkastellaan massana. Ja syyllistää tässä nyt ei ollu tarkoitus, paitsi ehkä lääkäreitä jotka näköjään näkee nuo lihavuusleikkaukset ratkaisuna ylipaino-ongelmiin. Valtaosalla kilot hoituisi pois pienellä elämäntapamuutoksella. -ap

[/quote]

Oletpas sä kumma ihminen kun ei faktat vaikuta vaan sulla on joku piintynyt idea syyttää muita kun et itse asiaa tajua.

Kyllä noita sairauksia on aika monella, vaikket sitä usko. Jo pelkästään unihäiriö voi lisätä painonnousua. Autoimmuunisairaudet ovat Suomessa aika yleisiä, tunnen monia, joilla on useampikin.

Ensinnäkin en osaa sanoa lihavuusleikkauksista mitään tarkkaa, mutta oletan ettei sinne saa lähetettä kukaan joka voi helposti laihduttaa elämäntapamuutoksella. Potilas on kyllä henkilö, jonka aineenvaihduntaan on ylipaino jo vaikuttanut niin, että jatkuva matala-asteinen tulehdus kehossa tekee laihtumisen vaikeaksi. Eli se elämäntapamuutos on jo kokeiltu lääkärin valvonnassa. Ei myöskään voi olla bulimikko, jne.

Sitten sanoisin elämäntapamuutoksesta, jota mainostat. Toisin kuin tosi-tv-laihdutusohjelmissa todellisessa elämässä ei ole fiksua laittaa obeesia liikuntaan tottumatonta henkilöä ravamaan hikilenkkiä ylös mäkeä. Voi todellakin tapahtua pahoja. Lisäksi jos painoa on suuri määrä, niin rankka liikunta aiheuttaa helposti jänne- ja nivelvaivoja, jotka voivat kroonistua. Elämäntapamuutos on usein aika hidas muutos, eikä välttämättä runsaasti ylipainoinen pystykään laihtumaan entisiin mittoihin. Tämä johtuu siitä, että keho muistaa ylipainon ja pyrkii takaisin samaan maksimipainoon. Lisäksi ylipaino muuttaa kehon kemiaa, joten sekin voi vaikeuttaa asiaa.

[/quote]

Tekosyitä :D

Tuosta on kyllä paljon tutkimustuloksia, että nimenomaan ylipaino LISÄÄ esim. noita uniongelmia ja autoimmuunisairauksia. Ja paljon on kokemuksia, että nimenomaan painoa pudottamalla katoaa nuo muutkin vaivat.

Ja olenko jossain sanonut että obeesit pitäisi pistää johonkin Suurin pudottaja -tyyppiseen rääkkiin? Todella lihavalle riittää vaikka normaali kävelylenkkikin tai portaiden kiipeäminen aluksi. Tai uiminen jos on nivelvaivat huolena. Kunnon mukaan sitten lisätään liikuntamääriä. Suurimman pudottajan kaltaisissa shokkipudotuksissa kehi ei ehdi tottua uuteen muotoonsa, joten paino palaakin aika herkästi vanhoihin lukemiin. Mutta tuossa elämäntapamuutoksessa on juuri se idea, että muutos tapahtuu HITAASTI jotta kehokin ehtii tottua muutokseen.

-ap   

Vierailija
42/116 |
06.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi lihavuus ylipäätään olisi jokin syy... eiköhän ole oma valinta valita vartalon muotonsa. Ei monikaan haluaisi esim olla bmi 20. Kokoinen. Minäkin olen 5-10 kiloa ylipainoinen ja haluan olla näin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/116 |
06.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 21:24"]

Syömällä olen minäkin kiloni hankkinut. Olen seuraillut hoikkien toimintaa. He kieltäytyvät kahvipullasta, jos söivät lounaalla kakkua jälkkäriksi. He pitävät krapulamässyn jälkeen kevyemmän viikon. Heille salaatti on ateria. Jne.

En tiedä, miksi minun on niin vaikea kieltäytyä. Eikö ruoka maistu laihojen suussa yhtä hyvältä? Eikö heille tule yhtä paha mieli kuin minulle kun joutuvat kieltämään itseltään jotain? Tekeekö jonkun aidosti mieli pikkuporkkanaa, jos tarjolla on vaihtoehtona ranskalaisia perunoita?

Jossain näissä kysymyksissä ja niiden vastauksissa piilee ylipaino-ongelmien syy.

[/quote]

Sepä se! Näitä itsekin olen miettinyt. Uskon kyllä, että suurimman osan hoikista suussa se ranskis olisi maukkaampi kuin porkkana, mutta onko minulla ylipainoisena mieliteko suurempi kuin hoikalla. Minä en ole hoikan kropassa elänyt ja en osaa sanoa. Se hoikka ei myöskään ole elänyt mun kropassa käyttäen mun aivoja, joten se ei voi tietää, onko tilanne minulle vaikeampi kuin hänelle. Ja onko aiemmin pulleat, nykyään hoikat, kovemmilla kilojensa kanssa kuin ne, jotka eivät ole koskaan lihoneet.

Se on vähän sama kuin voisin huutaa matematiikkaa huonosti osaavalle vieressä, että on laiska ja saamaton, eikä keskity asiaan, mutta todellisuudessa en osaa kuvitella, mikä hänelle siinä on vaikeaa, koska itselleni matikka on helppoa. Jokainen normaalijärkinen ihminen oppii matikkaa, kun yrittää ja tekee sen eteen töitä. Niinhän se on, mutta silti joillekin se vaan on vaikeaa.

Vierailija
44/116 |
06.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 07:34"]

Miksi lihavuus ylipäätään olisi jokin syy... eiköhän ole oma valinta valita vartalon muotonsa. Ei monikaan haluaisi esim olla bmi 20. Kokoinen. Minäkin olen 5-10 kiloa ylipainoinen ja haluan olla näin. 

[/quote]

Ylipaino aiheuttaa ihan tutkitusti esim. monia tuki- ja liikuntaelinsairauksia. Ok, jos haluat olla noin mutta minä taas en haluaisi joutua maksumieheksi siihen, että joku nyt vaan tykkään olla ylipainoinen ja hoidattaa sitten kaikkia ongelmiaan verorahoilla. Sinä voit osasi valita, minä en.   

Vierailija
45/116 |
06.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 23:24"]

[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 21:53"][quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 21:26"] Pitäiskö lihaville olla "lihavuusvero"? Mun mielestä pitäis... Ei oo mulla mitään lihavia vastaan, jokainen elää tyylillään, mutta yhteiskunnan ei pitäis sitä lystiä olla maksamassa. Anteeksi, jos nyt jotain loukkaan. [/quote]   Joo, kunhan se vero laitetaan sitten myös röökaajille, ryyppääjille, himourheilijoille jne. kaikille jotka omalla elintavallaan altistavat itsensä tavallista suuremmille sairaanhoitokuluille. [/quote] Näin

[/quote]

Eiköhän viinaa ja röökiä veroteta jo ihan tarpeeksi? Auttoiko kieltolaki lopettamaan ryyppäämisen? Ne ketkä haluaa dokata ja polttaa, tekee sitä varmasti hinnasta piittaamatta. Tai sitten ajellaan laivalla hakemaan halvat tupakat ja viinat.

Paras konsti lopettaa juominen, tupakointi ja ylipaino on sydäninfarkti. Ne, ketkä siitä ovat selvinneet, yleensä tekevät elämäntaparemontin.

Vierailija
46/116 |
06.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihavuuteen voi olla niin monia syitä... Mä olin elämäni ensimmäiset 31v hyvinkin hoikka, kunnes jouduin aloittamaan psyykelääkityksen joka toi 3 kuukauden aikana 17 kiloa lisää. Jotain vaan tapahtui aivoissa, enkä hallinnu syömisiäni ollenkaan. Mies haki harva se yö mua pois jääkaapilta enkä edes muistanu aamulla siitä mitään :( Nyt vuosi ton kamalan lääkkeen lopetuksesta, ja edelleen näistä 17 kilosta 9 jäljellä. Vituttaa...

Vierailija
47/116 |
06.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin erikoista, että lapsen perätilan vuoksi lääkärit ei yleensä suosittele sektiota, koska leikkauksessa on aina riskit. Itse jouduin oikein perustella miksi en ensisynnyttäjänä halua kokeilla perätilasynnytystä. Kun valitsin sektion, niin voi sitä syyllistämisen määrää jota sain kuulla lääkäreiltä.

Sitten kun on kyse lihavuusleikkauksesta, niin sitä oikein suositellaan vaikka järkevintä olisi että jokainen laihduttaisi itse liikunnan ja ruokavalion avulla. Kyllä tuo lihavuusleikkaus on paljon turhempi kun sektio. Jenkkisarjoissakin ne tosi ylipainoiset laihduttaa personal trainerin avulla. Ei niitä olla heti leikkaukseen työntämässä. 

Vierailija
48/116 |
06.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 07:40"]

[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 07:34"]

[/quote]

Ylipaino aiheuttaa ihan tutkitusti esim. monia tuki- ja liikuntaelinsairauksia. Ok, jos haluat olla noin mutta minä taas en haluaisi joutua maksumieheksi siihen, että joku nyt vaan tykkään olla ylipainoinen ja hoidattaa sitten kaikkia ongelmiaan verorahoilla. Sinä voit osasi valita, minä en.   

[/quote]

Eipä ole tullut mitään ongelmia.  Lenkkeilen päivittäin ja pidän itsestäni huolta. Laihtua en halua.

Vierailija
49/116 |
06.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin laihtumassa raskauskiloista. Syön paljon kasviksia. Yksi ylipainoinen ystäväni kertoi, että ei voi laihduttaa, koska ei syö kasviksia. Noh. En itseasiassa minäkään ekana valitsis omenaa, jos voisi välipalaksi mässyttää myös suklaapatukan tai lihapiirakan :D Juju onkin siinä, että kasvikset maistuu silloin, kun on nälkä. Munkin piti opetella syömään niitä. Esim, jos on tottunut syömään aamupalaksi kuusi leipää ja pitäis siirtyä syömään YKSI sellainen, niin kyllä ne kukkakaalit ja tomaattilohkot maistuu sen jälkeen, kun on sen yhden leivän syönyt. Nyt tää alkaa olla jo helppoa. Olen melkein normaalipainossa :)

Vierailija
50/116 |
06.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ainakin se on ihan oma syyni. Raskauden aikana painoa tuli enkä ole niitä saanut pois. Tai olen, mutta takaisin ne on tulleet ja korkojen kera. Laihduttaminen onnistuu, mutta painon pitäminen normaalina ei sitten kuitenkaan.
Kauhistuin siitä että vaatekokoni on nykyään xl. Painoa olisi pudotettavana n. 16-20 kiloa. Tuntuu hurjalta määrältä, en ole edes kauhean pitkä. Uskon kuitenkin onnistuvani :)

Vierailija
51/116 |
06.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo, että ylipaino lähtee usein jo lapsuudesta on ihan totta. Omassa lapsuudessa pieni karamelliaski ja mehujää oli paljon herkkuja. Muistan, kun kymmenenvuotiaana ostin ja söin salaa puolikkasn dumlepusdin ja oksensin koko illan sokerikrapulaani.
Meillä oli myös tapana syödä ennen juhlia kevyemmin. Eli ei syöty koko joulukuuta kinkkua ja suklaata, vaan jouluaatosta alkoi herkkukausi joka päätyi uuteen vuoteen (uusivuosi usein jo salaatteja ja vähän kevyempi jo). Samoin ennen synttäreitä tai muita juhlia äiti käski paastota/kevyt aamupala jne. Juhliin mentiim tyhjin vatsoin.
Nykypäivänä juhlissa tarjoillaan melkolailla samaa mitä ihmiset muutenkin arkena syö. Moni haluaa kevyemmän vaihtoehdon. Kun ennen juhlissa nimenomaan pistettiin haisemaan ruokasaralla. Ja arkena syötiin kevyemmin.

Vierailija
52/116 |
06.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on nyt selkeästi menossa kampanja, että saataisiin lihavuusleikkaukset yleiseen tietoisuuteen ja kovempaan kysyntään suomessa. Joku tahohan tästä hyötyy ja se hyötyhän on aina rahallista...

Itse olen laihduttamassa juuri nyt, kuukauden olen jo laihduttanut onnistuneesti!

Omasta mielestä suurin syy lihavuuteen on yksinkertaisesti paska ruokavalio. Eli sokerit, valkoiset jauhot, ne muuttavat suoliston bakteerikantaa ja koukuttavat syömiseen. Luulin tämän kuurin alussa, että mä nyt vaan olen tällainen himosyöjä, syöminen on kivaa, tulee paha olo jos ei saa puputtaa ym ym...

No nyt kun olen jättänyt kokonaan pois sokerin ja valkoiset jauhot (pizzat, pullat, leivät, pastat) pois ruokavaliostani niin olen äärimmäisen häämästynt kuinka helppoa tämä laihduttaminen on! Eli mun "ruokahaluni" oli vain sokeri/jauhokoukkua.

53/116 |
06.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 21:32"]Alan oikeasti tämän jälkeen jo uskoa niihin kaiken maailman salaliittoteorioihin lääkäreiden ja lääketeollisuuden tavoitteesta pitää ihmiset vaan entistä sairaampina. Tuolla lääketieteen dosentit suosittelee noita leikkauksia ja pitää niitä suunnilleen ainoana vaihtoehtona selviytyä ylipainosta! Minullakin on samat kokemukset kuin 7:lla: lähipiirissä on jonkin verran noita lihavuusleikkausessa käyneitä ja kaikilla on jonkinsortin vaivaa leikkauksen takia.

- ap
[/quote]
Salaliittopa hyvinkin, mutta ei niin salainen oikeastaan. Maailmaan tuputetaan aina lääkkeitä millon mihinkin vaivaan. Suomessa huomattavasti pienemmässä mittakaavassa kuin esim jenkeissä.
Otanpa huvikseni esille aasinsiltaa pitkin kannabiksen, kyllä se vihreä tappavana tunnettu huume.
Lääkeyhtiöiden takana on niin isot rahat ja rahamiehet, että sieltä tulee valtavaa painostusta esimerkiksi juurikin laillistamisen estämiseksi. Koska kannabis on kasvi --> ei voi patentoida --> ei voi tehdä helvetisti rahaa. Jos sen kasvin vois patentoida, se olisi jo lääkkeenä ehkäpä unettomuuteen, masennukseen ja vaikka mihin. Tärkeintä ei ole että lääkkeet toimii, vaan että niillä saa pirusti hilloo

Vierailija
54/116 |
06.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi täällä luullaan että lihaville tarjotaan ensisijaisesti leikkausta ratkaisuna ylipainoon? Kyllä lihaville on saarnattu koko elämä sitä että puoli kiloa kasviksia ja liikuntaa päivittäin. Luuletteko tosiaan, ettei lihavat itse tiedä olevansa lihavia ja vasta huomaavat sen kun lääkäri käskee leikkaukseen? Hahaha. Monille se on elämän pituinen ongelma ollut.. Itsekuria löytyy, voi näyttää sen esimerkiksi laihduttamalla 30kg. Ei ihan jokaiselta onnistu. Ja vielä tuosta leikkauksesta. Suurin osa on siihen tyytyväisiä. Osa ei kuitenkaan halua sitä, lääkärit voi suositella, muttei voi pakottaa siihen. Potilaan oma tahto se aina on.

Vierailija
55/116 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla että lihavuusleikkaus tulee yhteiskunnalle halvemmaksi kuin vuosikymmenien vaikea lihavuus. Tosin leikkauksen jälkeenkin voi alkaa uudestaan lihoa. 

Vierailija
56/116 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syömällä olen minäkin kiloni hankkinut. Olen seuraillut hoikkien toimintaa. He kieltäytyvät kahvipullasta, jos söivät lounaalla kakkua jälkkäriksi. He pitävät krapulamässyn jälkeen kevyemmän viikon. Heille salaatti on ateria. Jne.

En tiedä, miksi minun on niin vaikea kieltäytyä. Eikö ruoka maistu laihojen suussa yhtä hyvältä? Eikö heille tule yhtä paha mieli kuin minulle kun joutuvat kieltämään itseltään jotain? Tekeekö jonkun aidosti mieli pikkuporkkanaa, jos tarjolla on vaihtoehtona ranskalaisia perunoita?

Jossain näissä kysymyksissä ja niiden vastauksissa piilee ylipaino-ongelmien syy.

Vierailija
57/116 |
06.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni ylipaino on aika paljon vanhempien syy. Kotootahan tulee ne tottumukset ja tavat. Mieheni kohdalla olen tämän huomannut olevan näin. Sieltä on tullut tapa juoda päivittäin limsaa ja kotiruoka ei koskaan maistu yhtä hyvältä kuin hese jne...

Vierailija
58/116 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monelle syöminen on ainut nautinto elämässä. Voi olla esim. tuki- ja liikuntaelimien sairauksia nivelvaivaa ym. Voi olla paska parisuhde lisäksi. Ei ole helppoa hallita painoaan jos koko ajan vituttaa.

Vierailija
59/116 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäiskö lihaville olla "lihavuusvero"? Mun mielestä pitäis... Ei oo mulla mitään lihavia vastaan, jokainen elää tyylillään, mutta yhteiskunnan ei pitäis sitä lystiä olla maksamassa. Anteeksi, jos nyt jotain loukkaan.

Vierailija
60/116 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 21:25"]Monelle syöminen on ainut nautinto elämässä. Voi olla esim. tuki- ja liikuntaelimien sairauksia nivelvaivaa ym. Voi olla paska parisuhde lisäksi. Ei ole helppoa hallita painoaan jos koko ajan vituttaa.
[/quote] Syömisen lisäksi ryyppääminen niin mukavasti paino nousee.