Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ylipaino on oma syy

Vierailija
05.05.2015 |

Ajankohtaisessa kakkosessa keskustellaan aiheesta parhaillaan. Yli 2 miljoonaa suomalaista on ylipainoisia. Kauhea luku! Ja lihavuusleikkausta näköjään pidetään ratkaisuna tuohon! Mitä helvettiä... Painonpudottaminen kun ei suurimmalle osalle mitään avaruustiedettä ole.

Kommentit (116)

Vierailija
21/116 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruuan liika syöminenhän on riippuvuutta ruokaa. Riippuvuuksiin sortuminen (tupakka, ruoka...) taas on yksilöllistä. Isäni aikoinaan opetti minulle riippuvuuden urheiluun (kyllä, sitäkin voi olla riippuvainen). Olen itse huomannut, että esim ollessani nilkan takia liikuntakyvyttömänä 3kk vaihtui urheiluriipuvuus ruokaan. Tavallaan olo syön tai liikun.

Vierailija
22/116 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 21:24"]Syömällä olen minäkin kiloni hankkinut. Olen seuraillut hoikkien toimintaa. He kieltäytyvät kahvipullasta, jos söivät lounaalla kakkua jälkkäriksi. He pitävät krapulamässyn jälkeen kevyemmän viikon. Heille salaatti on ateria. Jne.

En tiedä, miksi minun on niin vaikea kieltäytyä. Eikö ruoka maistu laihojen suussa yhtä hyvältä? Eikö heille tule yhtä paha mieli kuin minulle kun joutuvat kieltämään itseltään jotain? Tekeekö jonkun aidosti mieli pikkuporkkanaa, jos tarjolla on vaihtoehtona ranskalaisia perunoita?

Jossain näissä kysymyksissä ja niiden vastauksissa piilee ylipaino-ongelmien syy.
[/quote]
Mä en ainakaan kieltäydy mistään epäterveellisestä :D tosin sitä vasten urheilen kovaa noin 8 kertaa viikossa
T. Mies19

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/116 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 22:50"][quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 22:14"]

Ylipainoinen vielä lisäisi tämmöstä pohdintaa:

Kaikkihan me ollaan erilaisia ja kaikki vaikuttaa kaikkeen. Monissa tutkimuksissahan on jo löydetty useita syitä, jotka aiheuttavat/pahentavat ylipainoa: geenit, lääkkeet, sairaudet, suoliston bakteerikanta jne. Siis, vaikka ylipaino syntyy yksinkertaisesti niin, että ihminen saa enemmän energiaa kuin kuluttaa, voi taustalla olla paljon muutakin.

[/quote]

Mutta jos on jotain sairautta, niin siinäpä ei päde se, että saa enemmän energiaa kuin kuluttaa! Silloin nimittäin keho ei toimi normaalisti vaan voi syödä aivan terveellisesti mutta on ylipainoa. Joissakin sairauksissa aineenvaihdunta hidastuu, toisissa kehoon kerääntyy nestettä tai rasvaa, jotka eivät kumminkaan johdu ylensyömisestä vaan ovat sairauden oireita.

Tätä vaan eivät monet ymmärrä.

Monelle tulee sitten yllätyksenä sekin, että kun ikääntyy niin samalla määrällä liikuntaa ja ruokaa, jolla ennen pysyi hoikkana, alkaakin yhtäkkiä kertyä "massia". Ongelma ei ole siis ylensyöminen tai liikunnan puute, vaan ikääntymisen aiheuttama muutos kehon toiminnassa. Tämä muutos on tietenkin vähäistä verrattuna ym. sairauksiin, mutta todistaa myös siitä että aina ylipainossa ei ole suoraan kyse siitä mitä laittaa suuhunsa ja todistaa myös että laihtuminen ei ole helppoa kaikille.

Masennuslääkkeet saattavat lihottaa myös ja samoin kortisoni turvottaa sekin kuten ym. reumaatikko kertoi eli joskus sairauden hoitaminen vaatii ylipainon hyväksymisen ainakin hoidon ajaksi.

Ylipainoa säätelee myös geeniperimä.

Näistä syistä on todella turhaa syyllistää ketään ylipainosta. Koskaan et tiedä onko taustalla sairaus tai muu. Lisäksi vaikka tietäisit satavarmasti, että jonkun ylipaino johtuu pelkästään siitä, että on istuttu tv:n edessä ja mässätty namia, millä tavalla ko. henkilö motivoi haukkuminen ja syyllistäminen? Juu, ei mitenkään.

[/quote]
Yksittäistä henkilöä ei toki voi sormella osoittaa ja sanoa mistä juuri hänen lihavuutensa johtuu. Mutta onhan nuo sairauden ym. takia lihavat nyt ihan marginaalinen ryhmä kun ylipainoisia tarkastellaan massana. Ja syyllistää tässä nyt ei ollu tarkoitus, paitsi ehkä lääkäreitä jotka näköjään näkee nuo lihavuusleikkaukset ratkaisuna ylipaino-ongelmiin. Valtaosalla kilot hoituisi pois pienellä elämäntapamuutoksella.

-ap

Vierailija
24/116 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 22:50"]

[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 22:14"]

Ylipainoinen vielä lisäisi tämmöstä pohdintaa:

Kaikkihan me ollaan erilaisia ja kaikki vaikuttaa kaikkeen. Monissa tutkimuksissahan on jo löydetty useita syitä, jotka aiheuttavat/pahentavat ylipainoa: geenit, lääkkeet, sairaudet, suoliston bakteerikanta jne. Siis, vaikka ylipaino syntyy yksinkertaisesti niin, että ihminen saa enemmän energiaa kuin kuluttaa, voi taustalla olla paljon muutakin.

[/quote]

Mutta jos on jotain sairautta, niin siinäpä ei päde se, että saa enemmän energiaa kuin kuluttaa! Silloin nimittäin keho ei toimi normaalisti vaan voi syödä aivan terveellisesti mutta on ylipainoa. Joissakin sairauksissa aineenvaihdunta hidastuu, toisissa kehoon kerääntyy nestettä tai rasvaa, jotka eivät kumminkaan johdu ylensyömisestä vaan ovat sairauden oireita.

Tätä vaan eivät monet ymmärrä.

Monelle tulee sitten yllätyksenä sekin, että kun ikääntyy niin samalla määrällä liikuntaa ja ruokaa, jolla ennen pysyi hoikkana, alkaakin yhtäkkiä kertyä "massia". Ongelma ei ole siis ylensyöminen tai liikunnan puute, vaan ikääntymisen aiheuttama muutos kehon toiminnassa. Tämä muutos on tietenkin vähäistä verrattuna ym. sairauksiin, mutta todistaa myös siitä että aina ylipainossa ei ole suoraan kyse siitä mitä laittaa suuhunsa ja todistaa myös että laihtuminen ei ole helppoa kaikille.

Masennuslääkkeet saattavat lihottaa myös ja samoin kortisoni turvottaa sekin kuten ym. reumaatikko kertoi eli joskus sairauden hoitaminen vaatii ylipainon hyväksymisen ainakin hoidon ajaksi.

Ylipainoa säätelee myös geeniperimä.

Näistä syistä on todella turhaa syyllistää ketään ylipainosta. Koskaan et tiedä onko taustalla sairaus tai muu. Lisäksi vaikka tietäisit satavarmasti, että jonkun ylipaino johtuu pelkästään siitä, että on istuttu tv:n edessä ja mässätty namia, millä tavalla ko. henkilö motivoi haukkuminen ja syyllistäminen? Juu, ei mitenkään.

[/quote]

Eli väittämäsi mukaan fysiikan lait eivät koske ihmisiä, joilla on joku mystillinen sairaus?

lol. Onko olemassa myös ihmisiä joiden kohdalla esim painovoima ei toimikaan koska sairaus?

Vierailija
25/116 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En juo. En polta. Olen akateemisesti kouluttautunut. Onnellinen. Hyvä pitkä parisuhde. En ole koskaan pettänyt miestäni. En ole koskaan pettänyt ystävän luottamusta. Olen iloinen. Olen kasvoista kaunis. Ja olen ylipainoinen. Ihme sterotypioita teillä. Kyllä. Olen hankkinut ylikiloni itse. Koska pidän hyvästä ruuasta. Myös sukuni taipuvainen lihomiseen.

Vierailija
26/116 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahmimishäiriö on todella yleinen sairaus. Tätä ei moni tiedä ja se on alidiagnosoitu.

Vierailija
27/116 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 21:25"]Monelle syöminen on ainut nautinto elämässä. Voi olla esim. tuki- ja liikuntaelimien sairauksia nivelvaivaa ym. Voi olla paska parisuhde lisäksi. Ei ole helppoa hallita painoaan jos koko ajan vituttaa.
[/quote]

Laihduin luurangoksi kun oli huono suhde...

Vierailija
28/116 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 21:53"][quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 21:26"]

Pitäiskö lihaville olla "lihavuusvero"? Mun mielestä pitäis... Ei oo mulla mitään lihavia vastaan, jokainen elää tyylillään, mutta yhteiskunnan ei pitäis sitä lystiä olla maksamassa. Anteeksi, jos nyt jotain loukkaan.

[/quote]

Joo, kunhan se vero laitetaan sitten myös röökaajille, ryyppääjille, himourheilijoille jne. kaikille jotka omalla elintavallaan altistavat itsensä tavallista suuremmille sairaanhoitokuluille.
[/quote]

Näin

Vierailija
29/116 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikään elämässäni (mukaanlukien perhe) ei tuota niin paljon mielihyvää, iloa ja rentoa oloa kuin syöminen. Muut asiat elämässäni on pelkkää p***aa. Jotta saisin laihdutettua, minun pitäisi ajaa firmani konkurssiin niin pääsisin siitäkin stressistä eroon. Gradu pitäisi ensin saada valmiiksi. Muuttaisin yksin mökille ja mies saisi hoitaa kodin ja lapset. Purkaisin patoutunutta, äitiini kohdistuvaa vihaa. Tämän jälkeen voisin aloittaa onnistuneen laihdutusprojektin. Mikään näistä ei vain taida onnistua reaalielämässä.

Vierailija
30/116 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 21:37"]

Jos ylipaino on oma syy niin miksi se määräytyy niin usein jo varhaisessa lapsuudessa?

[/quote]

Asiaa on tutkittu suolistofloorasta. Paljon antibiootteja syöneet ovat lihavampia kuin vähän tai ei laisinkaan antibioottia syöneet.

Vierailija
31/116 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on taas tätä, kun jotkut kuvittelee, että lihavilla ei ole muita syitä lihavuuteensa kuin laiskuus ja saamattomuus... Missä utopiassa te elätte, jos kuvittelette, että lähes kaikkien elämä on ihanaa ja helppoa ja he ovat terveitä ja kaikki sujuu hyvin? Ihan oikeasti! Väitän kyllä, että suurimmalla osalla ihmisistä on jotain ongelmia, useilla on monia ongelmia samaan aikaan ja pahoja sellaisia! Te elätte ilmeisesti ihan eri maailmassa kuin minä... Jos ihmisillä olis kaikki hyvin ja suht helppo laihduttaa, niin oikeastiko teidän mielestä olisi olemassa näin paljon lihavia laiskiaisia?

Vierailija
32/116 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 23:29"]

[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 21:37"]

Jos ylipaino on oma syy niin miksi se määräytyy niin usein jo varhaisessa lapsuudessa?

[/quote]

Asiaa on tutkittu suolistofloorasta. Paljon antibiootteja syöneet ovat lihavampia kuin vähän tai ei laisinkaan antibioottia syöneet.

[/quote]

Tämän minäkin olen kuullut. Mulla on bakteerit varmaan aivan sekaisin ollet jo pienestä pitäen, kun söin lähes jatkuvasti antibiootteja. Olin jo lapsena lihavampi kuin veljeni, vaikka samaa ruokaahan me syötiin ja samoja asioita tehtiin jne. Lisäksi meidän suvussa on aivan järkyttävän lihavia naisia, miehet ei jostain syystä ole yhtä läskejä. Mistähän sekin johtuu?

Vierailija
33/116 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laittakaahan läskit lisää niitä tekosyitä kirjootellen.

hauska lukee näitä.

Vierailija
34/116 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 23:34"]Tää on taas tätä, kun jotkut kuvittelee, että lihavilla ei ole muita syitä lihavuuteensa kuin laiskuus ja saamattomuus... Missä utopiassa te elätte, jos kuvittelette, että lähes kaikkien elämä on ihanaa ja helppoa ja he ovat terveitä ja kaikki sujuu hyvin? Ihan oikeasti! Väitän kyllä, että suurimmalla osalla ihmisistä on jotain ongelmia, useilla on monia ongelmia samaan aikaan ja pahoja sellaisia! Te elätte ilmeisesti ihan eri maailmassa kuin minä... Jos ihmisillä olis kaikki hyvin ja suht helppo laihduttaa, niin oikeastiko teidän mielestä olisi olemassa näin paljon lihavia laiskiaisia?
[/quote]

Mulla asiat loistavasti ja olen lihava. Vuosia sitten olin masentunut ja laihduin luurangoksi. Ruoka on hyvää. Syön sitä liikaa. Piste. Liikun liian vähän. Ei sen kummempaa

Vierailija
35/116 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 23:38"]Laittakaahan läskit lisää niitä tekosyitä kirjootellen.

hauska lukee näitä.
[/quote]

Olen th. Sinä olet ilmeisesti hoikka, mutta empatiakykysi on puutteellinen. Pidän lihavuusryhmää ja hyvin on diagnosoitu SAIRAUS, ahmimishäiriö.

Vierailija
36/116 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 23:44"][quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 23:38"]Laittakaahan läskit lisää niitä tekosyitä kirjootellen.

hauska lukee näitä.
[/quote]

Olen th. Sinä olet ilmeisesti hoikka, mutta empatiakykysi on puutteellinen. Pidän lihavuusryhmää ja hyvin on diagnosoitu SAIRAUS, ahmimishäiriö.
[/quote]

Hyvin monella siis

Vierailija
37/116 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 21:53"][quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 21:26"]

Pitäiskö lihaville olla "lihavuusvero"? Mun mielestä pitäis... Ei oo mulla mitään lihavia vastaan, jokainen elää tyylillään, mutta yhteiskunnan ei pitäis sitä lystiä olla maksamassa. Anteeksi, jos nyt jotain loukkaan.

[/quote]

Joo, kunhan se vero laitetaan sitten myös röökaajille, ryyppääjille, himourheilijoille jne. kaikille jotka omalla elintavallaan altistavat itsensä tavallista suuremmille sairaanhoitokuluille.
[/quote] Missäpäin Suomea myydään verovapaata tupakkaa ja alkoholia...? Eiköhän niissä lenkkitossuissakin ole verot mukana.

Vierailija
38/116 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 23:03"]

[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 22:50"][quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 22:14"] Ylipainoinen vielä lisäisi tämmöstä pohdintaa:   Kaikkihan me ollaan erilaisia ja kaikki vaikuttaa kaikkeen. Monissa tutkimuksissahan on jo löydetty useita syitä, jotka aiheuttavat/pahentavat ylipainoa: geenit, lääkkeet, sairaudet, suoliston bakteerikanta jne. Siis, vaikka ylipaino syntyy yksinkertaisesti niin, että ihminen saa enemmän energiaa kuin kuluttaa, voi taustalla olla paljon muutakin.   [/quote]   Mutta jos on jotain sairautta, niin siinäpä ei päde se, että saa enemmän energiaa kuin kuluttaa! Silloin nimittäin keho ei toimi normaalisti vaan voi syödä aivan terveellisesti mutta on ylipainoa. Joissakin sairauksissa aineenvaihdunta hidastuu, toisissa kehoon kerääntyy nestettä tai rasvaa, jotka eivät kumminkaan johdu ylensyömisestä vaan ovat sairauden oireita. Tätä vaan eivät monet ymmärrä. Monelle tulee sitten yllätyksenä sekin, että kun ikääntyy niin samalla määrällä liikuntaa ja ruokaa, jolla ennen pysyi hoikkana, alkaakin yhtäkkiä kertyä "massia". Ongelma ei ole siis ylensyöminen tai liikunnan puute, vaan ikääntymisen aiheuttama muutos kehon toiminnassa. Tämä muutos on tietenkin vähäistä verrattuna ym. sairauksiin, mutta todistaa myös siitä että aina ylipainossa ei ole suoraan kyse siitä mitä laittaa suuhunsa ja todistaa myös että laihtuminen ei ole helppoa kaikille. Masennuslääkkeet saattavat lihottaa myös ja samoin kortisoni turvottaa sekin kuten ym. reumaatikko kertoi eli joskus sairauden hoitaminen vaatii ylipainon hyväksymisen ainakin hoidon ajaksi. Ylipainoa säätelee myös geeniperimä. Näistä syistä on todella turhaa syyllistää ketään ylipainosta. Koskaan et tiedä onko taustalla sairaus tai muu. Lisäksi vaikka tietäisit satavarmasti, että jonkun ylipaino johtuu pelkästään siitä, että on istuttu tv:n edessä ja mässätty namia, millä tavalla ko. henkilö motivoi haukkuminen ja syyllistäminen? Juu, ei mitenkään.       [/quote] Yksittäistä henkilöä ei toki voi sormella osoittaa ja sanoa mistä juuri hänen lihavuutensa johtuu. Mutta onhan nuo sairauden ym. takia lihavat nyt ihan marginaalinen ryhmä kun ylipainoisia tarkastellaan massana. Ja syyllistää tässä nyt ei ollu tarkoitus, paitsi ehkä lääkäreitä jotka näköjään näkee nuo lihavuusleikkaukset ratkaisuna ylipaino-ongelmiin. Valtaosalla kilot hoituisi pois pienellä elämäntapamuutoksella. -ap

[/quote]

Oletpas sä kumma ihminen kun ei faktat vaikuta vaan sulla on joku piintynyt idea syyttää muita kun et itse asiaa tajua.

Kyllä noita sairauksia on aika monella, vaikket sitä usko. Jo pelkästään unihäiriö voi lisätä painonnousua. Autoimmuunisairaudet ovat Suomessa aika yleisiä, tunnen monia, joilla on useampikin.

Ensinnäkin en osaa sanoa lihavuusleikkauksista mitään tarkkaa, mutta oletan ettei sinne saa lähetettä kukaan joka voi helposti laihduttaa elämäntapamuutoksella. Potilas on kyllä henkilö, jonka aineenvaihduntaan on ylipaino jo vaikuttanut niin, että jatkuva matala-asteinen tulehdus kehossa tekee laihtumisen vaikeaksi. Eli se elämäntapamuutos on jo kokeiltu lääkärin valvonnassa. Ei myöskään voi olla bulimikko, jne.

Sitten sanoisin elämäntapamuutoksesta, jota mainostat. Toisin kuin tosi-tv-laihdutusohjelmissa todellisessa elämässä ei ole fiksua laittaa obeesia liikuntaan tottumatonta henkilöä ravamaan hikilenkkiä ylös mäkeä. Voi todellakin tapahtua pahoja. Lisäksi jos painoa on suuri määrä, niin rankka liikunta aiheuttaa helposti jänne- ja nivelvaivoja, jotka voivat kroonistua. Elämäntapamuutos on usein aika hidas muutos, eikä välttämättä runsaasti ylipainoinen pystykään laihtumaan entisiin mittoihin. Tämä johtuu siitä, että keho muistaa ylipainon ja pyrkii takaisin samaan maksimipainoon. Lisäksi ylipaino muuttaa kehon kemiaa, joten sekin voi vaikeuttaa asiaa.

Vierailija
39/116 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saatana, jos täällä aletaan verovaroilla jokaselle läskikasalle asentamaan vatsapantoja/pienentämään vatsalaukkuja, ollaan kohta talouden puolesta pahemmassa jamassa kuin Kreikka, antaa läskien kuolla pois ennen aikojaan omaa tyhmyyttään.

Vaatii omaa aktiivisuutta kantaa sitä roskaruokaa kaupasta himaan ja mättää sitä naamariin ja olla liikkumatta, ei mitään sympatiaa, jos ei kerran ole mitään itsekuria. Ei alkoholistejakaan tarvi mielestäni hyysätä, siinähän juovat itsensä hengiltä. Elämä on valintoja.

Jenkkilääkeyhtiöiden rahottamien paskatutkimuksien tuloksia tollaset "ahmimishäiriöt" ja "lihavuusgeenit", joilla saadaan laiskoille myytyä lisää lääkkeitä.

Ratkaisu on aina ollut ja tulee aina olemaan terveellinen ruokavalio ja liikunta. Yksinkertainen nyrkkisääntö "syö vähemmän kuin kulutat, jos haluat laihtua", pätee edelleen.

Vierailija
40/116 |
06.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 23:59"]

Ei saatana, jos täällä aletaan verovaroilla jokaselle läskikasalle asentamaan vatsapantoja/pienentämään vatsalaukkuja, ollaan kohta talouden puolesta pahemmassa jamassa kuin Kreikka, antaa läskien kuolla pois ennen aikojaan omaa tyhmyyttään.

Vaatii omaa aktiivisuutta kantaa sitä roskaruokaa kaupasta himaan ja mättää sitä naamariin ja olla liikkumatta, ei mitään sympatiaa, jos ei kerran ole mitään itsekuria. Ei alkoholistejakaan tarvi mielestäni hyysätä, siinähän juovat itsensä hengiltä. Elämä on valintoja.

Jenkkilääkeyhtiöiden rahottamien paskatutkimuksien tuloksia tollaset "ahmimishäiriöt" ja "lihavuusgeenit", joilla saadaan laiskoille myytyä lisää lääkkeitä.

Ratkaisu on aina ollut ja tulee aina olemaan terveellinen ruokavalio ja liikunta. Yksinkertainen nyrkkisääntö "syö vähemmän kuin kulutat, jos haluat laihtua", pätee edelleen.

[/quote]

No mua taas ihmettää juuri sun kaltaisten ihmisten raivo. Teepäs itse jotain tuolle ikävälle luonteellesi.

Ja älyäsikin voisit kehittää. Tietopuolesi on todella heikko.

Itsekuria vaati sekin, että osaa käyttäytä kuin ihminen ja ymmärtää lukemaansa tekstiä, eikä oksentaa omaa pahaa oloaan muihin.Psykoterpeuttinen hoitokin voisi olla paikoillaan, jos ei kykene hillitsemään omia tunteitaan ja käytöstään kuten normaali aikuinen.

Onko munkin verorahoja käytetty tuollaisen PISAN-alittajan koulutukseen?