Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ylipaino on oma syy

Vierailija
05.05.2015 |

Ajankohtaisessa kakkosessa keskustellaan aiheesta parhaillaan. Yli 2 miljoonaa suomalaista on ylipainoisia. Kauhea luku! Ja lihavuusleikkausta näköjään pidetään ratkaisuna tuohon! Mitä helvettiä... Painonpudottaminen kun ei suurimmalle osalle mitään avaruustiedettä ole.

Kommentit (116)

Vierailija
81/116 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin hiukan pyöreä. Sitten sain nivelreuma ja ainoa mikä siihen auttaa on kortisoni. Nyt olen ihan vitun iso ja ruma. Oma vika tietenkin mutta mitä väliä sillä on. En kumminkaan pysty paljon paskaakaan elämässä enää tekemään reuman takia ja parisuhdettakaan ei enää ole eikä tule niin mikai edes yrittäisin laihduttaa? Älkää huoliko, kyllä joko reuma tai sen lääkkeet minua varmaan tappaa siinä sopivasti eläkeiän kynnyksellä. En usko että mun lihavuus maksaa teille muille ihmisarvoa omaaville veronmaksajille.....

Vierailija
82/116 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 21:32"][quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 21:29"][quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 21:26"]

Pitäiskö lihaville olla "lihavuusvero"? Mun mielestä pitäis... Ei oo mulla mitään lihavia vastaan, jokainen elää tyylillään, mutta yhteiskunnan ei pitäis sitä lystiä olla maksamassa. Anteeksi, jos nyt jotain loukkaan.

[/quote] Ei tai sitten pitäis olla monia muitakin veroja. Kuten alkoholisti, anorektikko (teettää muuten huikeasti enemmän kuluja valtiolle kuin liikalihava), urheiluvamma jne jne. Niin ja kun nyt joku heti kuvittelee että olen liikalihava jne niin väärin meni!
[/quote]

Verot myös sinkuille, lapsettomille, työttömille, tupakoitsijoille...
[/quote]
Voi kun me lapsettomat maksellaan jo tarpeeks teidän lapsilisiä ja kotihoidontukia!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/116 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluan vain keventää tunnelmaa tällä kommentilla. Ei muuta, kiitti hei :)

Vierailija
84/116 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 21:40"]Sisareni laihdutti omin avuin 30kg. Oli lihavanakin liikunnallinen ja juoksi pitempiä lenkkejä kuin minä, joka normaalipainon alarajoilla. Paino on pysynyt siinä lukemassa, johon laihdutti. Loppui uniapneat, monet kivut ja elämä laadultaan koheni paljon. Leikkaus ei ole oikotie onneen, sillä kaikissa operaatioissa on riskinsä. Surullinen tarina tuolla naisella, jolle leikkaus aiheutti noin paljon rajoituksia elämään. Ihmettelen, miten ei kadu leikkausta, vaikka ennen sitä oli taatusti kivuttomampi.
[/quote]
Samaa ihmettelin. Mietin että olisiko hänen voitu jopa käskeä sanoa noin...

Vierailija
85/116 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ylipainoinen ja mulle vaan maistuu likaa kaikki hyvä. Syöminen antaa parhaan hyvänolontunteen. Tiedän tasan tarkkaan kuinka mun tulisi syödä, mutta syön silti liikaa. Mä en edes tiedä, milloin olen täynnä. Vasta kun mahaan sattuu, huomaan syöneeni tarpeeksi. Lisäksi mulla on (itse diagnosoitu) ahmimishäiriö, jota mua hoitaneet ihmiset eivät ole tunnistaneet (olen ollut masennuksen takia hoidossa). Siitä olen yrittänyt tässä päästä eroon ja kohtuullistaa syömisiäni, mutta se on vaikeaa.

Vierailija
86/116 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 21:26"]

En suosittele lihavuusleikkauksia kenellekään. Suomessa lähiaikoina kuollut ainakin 3 ihmistä ko leikkauksen vuoksi, monet joutuneet eläkkeelle tms. En tiedä ainuttakaan joka olisi leikkaukseen täysin tyytyväinen.

Jos harkitset leikkausta niin HARKITSE TOSI TARKKAAN!

[/quote]

Joo, mua kanssa ihmetyttää toi homma, että leikkaukseen menijöiden on mahdotonta laihtua perinteisin konstein, MUTTA leikkaukseen pääsee vain ne, jotka kuitnekin onnistuu pudottamaan painoaan sen 7%. 

Todella vaikea ymmärtää tuota logiikkaa. Luulisi että olisi huomattavasti helpompaa, turvallisempaa ja terveellisempää auttaa todella tehokkaasti ihmisiä laihtumaan muilla keinoin,.

Vierailija
87/116 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 21:53"]Minä olin hiukan pyöreä. Sitten sain nivelreuma ja ainoa mikä siihen auttaa on kortisoni. Nyt olen ihan vitun iso ja ruma. Oma vika tietenkin mutta mitä väliä sillä on. En kumminkaan pysty paljon paskaakaan elämässä enää tekemään reuman takia ja parisuhdettakaan ei enää ole eikä tule niin mikai edes yrittäisin laihduttaa? Älkää huoliko, kyllä joko reuma tai sen lääkkeet minua varmaan tappaa siinä sopivasti eläkeiän kynnyksellä. En usko että mun lihavuus maksaa teille muille ihmisarvoa omaaville veronmaksajille.....
[/quote]
Anteeksi jos aloitukseni oli töykeä, ei ollut tarkoitus. Toki on tapauksia, jolloin lihavuudelle ei mahda itse yhtään mitään. Olen todella pahoillani puolestasi. Mutta tuossa ohjelmassa käsiteltiin sitä, miten näitä leikkauksia tarjotaan ratkaisuksi järjestään kaikille lihaville: siis niillekin joilla ei olisi mitään fysiologista estettä hankkiutua liikakiloista itsekin eroon.
Anteeksi.

-ap

Vierailija
88/116 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäiskö lihaville olla "lihavuusvero"? Mun mielestä pitäis... Ei oo mulla mitään lihavia vastaan, jokainen elää tyylillään, mutta yhteiskunnan ei pitäis sitä lystiä olla maksamassa. Anteeksi, jos nyt jotain loukkaan.

[/quote]

tyhmille tyhmyysvero. Luonnon tuhoajille pistäisin veron ekana oikeesti. Välinpitämättömille veron kyllä. Pahasuisille oman veron. Ikkeillew kans.

liahvuus vero vasta sitten, kun olsi oikeesti yrittänyt laihtua lihavuusryhmässä. Eikä viitsi. Pitäis tietä gähän enemmän veron  perusteiksi. Että miksi on lihava.

Vierailija
89/116 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 21:37"]

Jos ylipaino on oma syy niin miksi se määräytyy niin usein jo varhaisessa lapsuudessa?

[/quote]

vanhemmat syöttää lapselle mitä sattuu

Vierailija
90/116 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylipainoinen vielä lisäisi tämmöstä pohdintaa:

Kaikkihan me ollaan erilaisia ja kaikki vaikuttaa kaikkeen. Monissa tutkimuksissahan on jo löydetty useita syitä, jotka aiheuttavat/pahentavat ylipainoa: geenit, lääkkeet, sairaudet, suoliston bakteerikanta jne. Siis, vaikka ylipaino syntyy yksinkertaisesti niin, että ihminen saa enemmän energiaa kuin kuluttaa, voi taustalla olla paljon muutakin.

Mietipä, jos jostain muusta sairaudesta/ongelmasta kärsiviä alettaisiin samalla lailla vaan syyllistämään. Monella ylipainoisella on taustalla mielenterveysongelmia ja tämä haukkuminen vaan pahentaa niitä ja lisää sitä ylipainoa. Nämä "menisit hoitoon sitten" -tyypit on kanssa niin ajattelemattomia. Moni on kyllä hoidossa, mutta ei kaikkea noin vaan sormia napsauttamalla muuteta, asiat ei ole niin yksinkertaisia (muutenhan kaikki oltais normaalipainoisia, vai mitä?)

Vierailija
91/116 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 21:24"]Syömällä olen minäkin kiloni hankkinut. Olen seuraillut hoikkien toimintaa. He kieltäytyvät kahvipullasta, jos söivät lounaalla kakkua jälkkäriksi. He pitävät krapulamässyn jälkeen kevyemmän viikon. Heille salaatti on ateria. Jne.

En tiedä, miksi minun on niin vaikea kieltäytyä. Eikö ruoka maistu laihojen suussa yhtä hyvältä? Eikö heille tule yhtä paha mieli kuin minulle kun joutuvat kieltämään itseltään jotain? Tekeekö jonkun aidosti mieli pikkuporkkanaa, jos tarjolla on vaihtoehtona ranskalaisia perunoita?

Jossain näissä kysymyksissä ja niiden vastauksissa piilee ylipaino-ongelmien syy.
[/quote]

Mielestäni geeneillä on yleensä enemmän osuutta asiaan, vaikka vaikuttaahan se ruokavaliokin paljon. Fifty fifty ehkä.
Esimerkkinä minä olen ollut koko elämäni hoikka, siskoni lapsuudesta asti ylipainoinen vaikka kotona syötiin yhtä paljon ja liikuntamäärätkin samoja. Siskoni on nyt aikuisena alkanut harrastamaan liikuntaa tosi aktiivisesti ja ruokavaliokin terveellinen mutta paino pysyy vähintäänkin ylipainon alarajalla, mikä toki voi olla ihan terveellistäkin. Itse en harrasta liikuntaa ja ruokavalioni on valitettavasti aika epäterveellinen - silti olen lähes alipainoinen.

Vierailija
92/116 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 22:14"]

Ylipainoinen vielä lisäisi tämmöstä pohdintaa:

Kaikkihan me ollaan erilaisia ja kaikki vaikuttaa kaikkeen. Monissa tutkimuksissahan on jo löydetty useita syitä, jotka aiheuttavat/pahentavat ylipainoa: geenit, lääkkeet, sairaudet, suoliston bakteerikanta jne. Siis, vaikka ylipaino syntyy yksinkertaisesti niin, että ihminen saa enemmän energiaa kuin kuluttaa, voi taustalla olla paljon muutakin.

[/quote]

Mutta jos on jotain sairautta, niin siinäpä ei päde se, että saa enemmän energiaa kuin kuluttaa! Silloin nimittäin keho ei toimi normaalisti vaan voi syödä aivan terveellisesti mutta on ylipainoa. Joissakin sairauksissa aineenvaihdunta hidastuu, toisissa kehoon kerääntyy nestettä tai rasvaa, jotka eivät kumminkaan johdu ylensyömisestä vaan ovat sairauden oireita.

Tätä vaan eivät monet ymmärrä.

Monelle tulee sitten yllätyksenä sekin, että kun ikääntyy niin samalla määrällä liikuntaa ja ruokaa, jolla ennen pysyi hoikkana, alkaakin yhtäkkiä kertyä "massia". Ongelma ei ole siis ylensyöminen tai liikunnan puute, vaan ikääntymisen aiheuttama muutos kehon toiminnassa. Tämä muutos on tietenkin vähäistä verrattuna ym. sairauksiin, mutta todistaa myös siitä että aina ylipainossa ei ole suoraan kyse siitä mitä laittaa suuhunsa ja todistaa myös että laihtuminen ei ole helppoa kaikille.

Masennuslääkkeet saattavat lihottaa myös ja samoin kortisoni turvottaa sekin kuten ym. reumaatikko kertoi eli joskus sairauden hoitaminen vaatii ylipainon hyväksymisen ainakin hoidon ajaksi.

Ylipainoa säätelee myös geeniperimä.

Näistä syistä on todella turhaa syyllistää ketään ylipainosta. Koskaan et tiedä onko taustalla sairaus tai muu. Lisäksi vaikka tietäisit satavarmasti, että jonkun ylipaino johtuu pelkästään siitä, että on istuttu tv:n edessä ja mässätty namia, millä tavalla ko. henkilö motivoi haukkuminen ja syyllistäminen? Juu, ei mitenkään.

Vierailija
93/116 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 22:31"]

[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 20:24"]Ymmärtänyt mitä? Energia sisään - energia ulos = lopputulos. Yhtälö on pätenyt joka ikiseen ihmiseen aina ja ikuisesti ja tulee pätemään maailman tappiin. Se on fakta, ei mielipide ja sitä ei talipallojen mielipiteet, tekosyyt tahi harhaluulot muuksi muuta. [/quote] Ihmiskeho ei valitettavasti ole ihan noin yksinkertainen.. Nimim. syön jatkuvasti yli kulutuksekseni eikä paino nouse, mitä nyt joskus 1-2 kiloa turvotusta suolaisesta roskaruoasta.

[/quote]

Trollolollolol.

Kuvittelet syöväsi yli kulutuksesi. Ihmiskeho on juurikin niin yksinkertainen.

Mihin ylimääräinen energia sitten sinun, uniikki fysiikan lakeja uhmaava lumihiutaleiseni, kohdallasi sitten menee jos kehosi ei sitä varastoi lihaksen tai laardin muodossa? Kakkaatko kaiken pihalle imeytymättömänä?

Vierailija
94/116 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 21:29"]

[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 20:24"]

Ymmärtänyt mitä? Energia sisään - energia ulos = lopputulos. Yhtälö on pätenyt joka ikiseen ihmiseen aina ja ikuisesti ja tulee pätemään maailman tappiin. Se on fakta, ei mielipide ja sitä ei talipallojen mielipiteet, tekosyyt tahi harhaluulot muuksi muuta.

[/quote]

Kyllä olis järkyttävää olla näin s**tanan tyhmä!

[/quote]

Yksinkertaisen, fysiikan lakien johdannaisen olemassaolon toteava on s**tanan tyhmä?

Ah, the irony. Klassista AV-matskua.

Vierailija
95/116 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 20:48"]

[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 20:31"][quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 20:24"] Ymmärtänyt mitä? Energia sisään - energia ulos = lopputulos. Yhtälö on pätenyt joka ikiseen ihmiseen aina ja ikuisesti ja tulee pätemään maailman tappiin. Se on fakta, ei mielipide ja sitä ei talipallojen mielipiteet, tekosyyt tahi harhaluulot muuksi muuta. [/quote] Ooookei! Eli mitä pitää tehdä ihmisen jolla vaikea hormonitoiminnan häiriö ja joka ei laihdu norm ruokavaliolla? Eli hänellä todettiin anoreksia vaikka yhä sairaalloisen lihava. Kerroppa nuyt kun kerran olet lääkäreitä viisaampi! (Lääkärit kun  nimittäin totesivat että ikinä ei voi ruokavalion avulla saavuttaa normaalipainoa vaan se on sula mahdottomuus.) Minusta olet hirveä ihminen kun kerran sinulla on kaikki tieto miten nämäkin tapaukset saa kuntoon muttet sitten kuitenkaan tuo niitä julkisuuteen. Ota vaikka yliopistollisen sairaalan johtoon yhteys ja kerro miten viisas olet. [/quote] Tyroksiinilla voi boostata kilpirauhasen toimintaa ja stimulanteilla sympaattisen hermoston toimintaa. Nämä kaksi näyttelevät tärkeää roolia aineenvaihdunnan tason määrityksessä. Melkein minkä tahansa hormonaalisen ali- tai liikaerityksen saa asianmukaisella lääkityksellä normalisoitua. Liikunalla saa energiankulutusta lisättyä. Jne. Niin joo, ja siiten sopiva määrä energiaa ääntä kohti. Ei sellaista ihmistä olekaan joka ei laihtua voisi kun tietää mitä tekee ja löytyy edes rahtunen itsekuria. :D Mutta itsepetos, tietämättömyys ja laiskuus ovst jarruna 99 %:lla ylipainoisista jotka eivät asiassa onnistu. Ja sitten on muutama hassu jolka on oikeasti lääketieteellisesti merkittäviä sairauksua jotka tekevät painon pudottamisesta mahdotonta, ainakin sen hetken enen kuin ko. sairaus on selätetty.

[/quote] Pieleen meni. En kuitenkaan viitsi laittaa tähän sairautta joka ko henkilöllä sittemmin todettiin, koska niin harvinainen että hänet voisi siitä ehkä tunnistaa. Eipä ollu esim kilppareissa mitään vikaa. Niin ja liikkumisestakaan ei taatusti ollut kyse koska on ammatti urheilija kyseessä ja liikkuu huomattavasti enemmän kuin tavis joka harrastaa liikuntaa. Aikamoinen itsekurikin täytyy olla jos kuukausia pystyy olemaan 800 kalorin dieetillä. Mutta helpoohan täällä on laukoa mitä vain kun ei asioista mitään tiedä.

Vierailija
96/116 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 09:29"]

[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 22:31"]

[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 20:24"]Ymmärtänyt mitä? Energia sisään - energia ulos = lopputulos. Yhtälö on pätenyt joka ikiseen ihmiseen aina ja ikuisesti ja tulee pätemään maailman tappiin. Se on fakta, ei mielipide ja sitä ei talipallojen mielipiteet, tekosyyt tahi harhaluulot muuksi muuta. [/quote] Ihmiskeho ei valitettavasti ole ihan noin yksinkertainen.. Nimim. syön jatkuvasti yli kulutuksekseni eikä paino nouse, mitä nyt joskus 1-2 kiloa turvotusta suolaisesta roskaruoasta.

[/quote]

Trollolollolol.

Kuvittelet syöväsi yli kulutuksesi. Ihmiskeho on juurikin niin yksinkertainen.

Mihin ylimääräinen energia sitten sinun, uniikki fysiikan lakeja uhmaava lumihiutaleiseni, kohdallasi sitten menee jos kehosi ei sitä varastoi lihaksen tai laardin muodossa? Kakkaatko kaiken pihalle imeytymättömänä?

[/quote] Ehkä näin, mutta esim itse juurikin olin sitämieltä että hieman epäreilua on kun serkkuni joka liikkuu ja elää kuin esim minä itse voi helposti vetää 3000 kaloria lihomatta, minä taas vai 1200. Syynä nimenomaan aineenvaihdunta.  Joten helppo on laihduttaa jos normisti pystyy vetämään noin paljon. (ohis)

Vierailija
97/116 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 20:34"]

[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 20:31"]

(Lääkärit kun  nimittäin totesivat että ikinä ei voi ruokavalion avulla saavuttaa normaalipainoa vaan se on sula mahdottomuus.)

[/quote]

Läskin itsensäpettäjän tunnistaa siitä, että ne aivan pokkana heittelevät tällaisia lauseita ja olettavat ihmisten uskovan. Mikään ei keho ei kumoa fysiikan lakien toimintaa. Jos kumoaisi maailmassa ei olisi enää minkäänlaista nälänhätää, kun tällaisten puolijumalten kehoja tutkimalla oltaisiin se ikiliikkuja jo keksitty.

[/quote] Mitä EI KEHOA oikein tarkoitat?

Vierailija
98/116 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 21:53"]

[/quote]

Joo, kunhan se vero laitetaan sitten myös röökaajille, ryyppääjille, himourheilijoille jne. kaikille jotka omalla elintavallaan altistavat itsensä tavallista suuremmille sairaanhoitokuluille.

[/quote]

Röökaajat ja ryyppääjät maksavat välillistä veroa tuotteissa jo yllin kyllin. 

Lihavuuden verottaminen on hankalampi homma, koska periaatteessa itsensä voi lihottaa millä tahasa ruualla, kunhan vain syö liikaa. 

Ehkä verohelpotuksia voisi laittaa kasviksille, kokojyväviljalle jne., joilla harvemmat kovasti lihovat. Aika monta ämpärillistä saa vetää vihersalaattia (ilman kastiketta), mikäli aikoo kerätä itseesnä kunnon rasvakerroksen. 

Vierailija
99/116 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 22:42"]

Olen vuosikausia kuunnellut kun asiakkaani latovat tiskiin kaikki tässäkin ketjussa esitetyt SELITYKSET mutta kun olen ne yksi toisensa perään kumonnut ja ollut ehkä jopa vähän ilkeä, on asiat menneet jakeluun ja laihtuminen on saatu käyntiin. Jännä juttu mutta myäs kilpirauhasen vajaatoimintaa sairastaneet ja iäkkäämmät, ne joiden aineenvaihdunta on hidastunut, jne jne ovat laihtuneet.

Liki 20 v kokemuksella uskon vain yhden selityksen: olen laiska enkä viitsi tehdä muutoksia elämääni.

[/quote] Tiesitkö, että jos on sairastanut vajista vuosia niin ettei sitä ole huomattu niin suurimmalla osalla asiaa ei enää pystytä lääkkein korjaamaan vaan useat ongelmat jäävät vaikka tyroksiinia  syökin. Esim minä jota nyt syövän vuoksi pidetän YItoiminnalla kärsin silti monista vajiksen aiheuttamista ongelmista lopun ikäni. Jos et usko otapa yhteyttä alan asiantuntijaan, vai uskotko vaan pänkkäpäisesti aina itseäsi?!

Vierailija
100/116 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 21:29"]

[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 20:24"]

Ymmärtänyt mitä? Energia sisään - energia ulos = lopputulos. Yhtälö on pätenyt joka ikiseen ihmiseen aina ja ikuisesti ja tulee pätemään maailman tappiin. Se on fakta, ei mielipide ja sitä ei talipallojen mielipiteet, tekosyyt tahi harhaluulot muuksi muuta.

[/quote]

Kyllä olis järkyttävää olla näin s**tanan tyhmä!

[/quote]

Niin... monihan nälänhädän aikoihin on kovin pulska! TV-kamerat vain propagandan takia näyttävät niitä laihoja. Keskitysleireilläkin aina yksi lihava löytyi luurankojen keskeltä. Eli ihan potaskaa tosiaan.

Vain fiksut ymmärtävät, että on ihmisiä, joihin eivät fysiikan lait päde.