Ylipaino on oma syy
Ajankohtaisessa kakkosessa keskustellaan aiheesta parhaillaan. Yli 2 miljoonaa suomalaista on ylipainoisia. Kauhea luku! Ja lihavuusleikkausta näköjään pidetään ratkaisuna tuohon! Mitä helvettiä... Painonpudottaminen kun ei suurimmalle osalle mitään avaruustiedettä ole.
Kommentit (116)
Uskomatonta. Katson samaa.
Mulla on bulimia ja joku ahmimishäiriö ollut yli 20 vuotta mut ihan omaa vikaani nämä läskit on.
Yhteiskunnan ei tulisi olla maksumiehenä lihavuusleikkauksille. LIhavuus on itse aiheutettua, tosin samoin alkoholihaitat ja keuhkoahtaumat tupakoijilla. Ihmisen pitäisi itse ottaa vastuu terveydestään ja välttää lihomista, sillä tiedon puutteesta väärät ruokailutottumukset eivät voi johtua, ei myöskään terveellisen ravinnon puutteesta.
[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 21:23"]
Voi olla että lihavuusleikkaus tulee yhteiskunnalle halvemmaksi kuin vuosikymmenien vaikea lihavuus. Tosin leikkauksen jälkeenkin voi alkaa uudestaan lihoa.
[/quote]
Totta, mutta ei se ole riskitöntä leikkauskaan. Tuossa ohjelmassa haastateltu leikkauksen läpikäynyt potilas joutui varsinaiseen sairaalakierteeseen leikkauksen jälkeen eikä loppua kuulemma näy...
Onhan se oma syy suurimmassa osassa tapauksia. Laihduttaminen on helppoa teoriassa. Suurin osa ihmisistä tietää, miten pitäisi syödä ja liikkua, ei saisi myöskään stressata tai nukkua liian vähän. Mutta käytännön toteutus onkin sitten toinen juttu...
[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 21:26"]
Pitäiskö lihaville olla "lihavuusvero"? Mun mielestä pitäis... Ei oo mulla mitään lihavia vastaan, jokainen elää tyylillään, mutta yhteiskunnan ei pitäis sitä lystiä olla maksamassa. Anteeksi, jos nyt jotain loukkaan.
[/quote] Ei tai sitten pitäis olla monia muitakin veroja. Kuten alkoholisti, anorektikko (teettää muuten huikeasti enemmän kuluja valtiolle kuin liikalihava), urheiluvamma jne jne. Niin ja kun nyt joku heti kuvittelee että olen liikalihava jne niin väärin meni!
[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 21:25"]
Monelle syöminen on ainut nautinto elämässä. Voi olla esim. tuki- ja liikuntaelimien sairauksia nivelvaivaa ym. Voi olla paska parisuhde lisäksi. Ei ole helppoa hallita painoaan jos koko ajan vituttaa.
[/quote]
Ylipaino ylläpitää tules-vaivoja ja tuskin se parisuhdettakaan parantaa. Vastuuta lihavuudesta ei pidä sysätä puolisolle tai yhteiskunnalle. Jokainen tietää itse, mitä suuhunsa on laittanut.
Alan oikeasti tämän jälkeen jo uskoa niihin kaiken maailman salaliittoteorioihin lääkäreiden ja lääketeollisuuden tavoitteesta pitää ihmiset vaan entistä sairaampina. Tuolla lääketieteen dosentit suosittelee noita leikkauksia ja pitää niitä suunnilleen ainoana vaihtoehtona selviytyä ylipainosta! Minullakin on samat kokemukset kuin 7:lla: lähipiirissä on jonkin verran noita lihavuusleikkausessa käyneitä ja kaikilla on jonkinsortin vaivaa leikkauksen takia.
- ap
[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 21:29"][quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 21:26"]
Pitäiskö lihaville olla "lihavuusvero"? Mun mielestä pitäis... Ei oo mulla mitään lihavia vastaan, jokainen elää tyylillään, mutta yhteiskunnan ei pitäis sitä lystiä olla maksamassa. Anteeksi, jos nyt jotain loukkaan.
[/quote] Ei tai sitten pitäis olla monia muitakin veroja. Kuten alkoholisti, anorektikko (teettää muuten huikeasti enemmän kuluja valtiolle kuin liikalihava), urheiluvamma jne jne. Niin ja kun nyt joku heti kuvittelee että olen liikalihava jne niin väärin meni!
[/quote]
Verot myös sinkuille, lapsettomille, työttömille, tupakoitsijoille...
[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 21:28"]
Onhan se oma syy suurimmassa osassa tapauksia. Laihduttaminen on helppoa teoriassa. Suurin osa ihmisistä tietää, miten pitäisi syödä ja liikkua, ei saisi myöskään stressata tai nukkua liian vähän. Mutta käytännön toteutus onkin sitten toinen juttu...
[/quote]
Eli tarvittaisiin joku personal trainer tms tukihenkilö/ vertaisryhmä siihen tsemppaamaan? Eikö tämänkaltaisiin juttuihin voisi panostaa (vaikka niistä verorahoistakin) esim. noiden leikkausten ja lääkitysten sijaan? Paranisi varmaan elämänlaatukin monella kun verkostoituisi samanlaisten ihmisten kanssa ja liikuntahan muutenkin edistää henkistä hyvinvointia?
Jos ylipaino on oma syy niin miksi se määräytyy niin usein jo varhaisessa lapsuudessa?
Lihavuus näyttää olevan monelle henkinen ongelma. Mielestäni ihmisten pitäisi hoitaa ensin päänsä kuntoon ja sen seurauksena laihduttaa. Ei se kieltäminen onnistu jos ei ymmärrä itse edes mistä liika syöminen johtuu. Sitä olen ihmetellyt miten ihmiset eivät halua hoitaa epätoivoaan, itse ainakin hakisin tietoa netistä ja kirjoista sekä tekisin mielikuva harjoitteita, nykyään todettu hyvin tehokkaiksi. Mikseivät ihmiset halua elää parasta mahdollista elämää...?
[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 21:32"]
Alan oikeasti tämän jälkeen jo uskoa niihin kaiken maailman salaliittoteorioihin lääkäreiden ja lääketeollisuuden tavoitteesta pitää ihmiset vaan entistä sairaampina. Tuolla lääketieteen dosentit suosittelee noita leikkauksia ja pitää niitä suunnilleen ainoana vaihtoehtona selviytyä ylipainosta! Minullakin on samat kokemukset kuin 7:lla: lähipiirissä on jonkin verran noita lihavuusleikkausessa käyneitä ja kaikilla on jonkinsortin vaivaa leikkauksen takia.
- ap
[/quote] Suomessa on näitä leikkaukseen menneitä pidetty ilmeisesti jonkinasteen "koekaniineina". Nyt ollaan kieltämässä ne leikkaukset joita alunperin suositeltiin ja siirtymässä "pantaleikkauksiin" jotka aluksi haukuttiin ihan lyttyyn. No, sen mitä itse tiedän (ja tiedän tosi monia) niin sanoisin kaikille että olkaa mieluummin lihavia, hengissä ja toimintakykyisiä kuin leikkauksen jälkeen kuolleina /tosi sairaina. Aivan järkyttäviä ihmiskohtaloita tiedän, mutta kun lääkäreiltä kysyy niin mitään ei myönnetä. Ihan hirveän surullista oikeasti!!!!!!!!!! (7)
Laihduttaminen ja ruokahimojen hillitseminen ei ole kaikille yhtä helppoa. Eiköhän nopean tyydytyksen etsiminen pidemmän ajan tavoitteen kustannuksella ole ihan persoonaan rakennettu piirre.
Onko tämä sitten yhtä suuri tabu kuin lahjakkuus ja älykkyys, en tiedä, mutta väitän, että toisten vaan on helpompi kieltäytyä herkuista. Impulssikontrolli on synnynnäisesti voimakkaampi. Myös makuaisti voi vaikuttaa. Helppo on sanoa, että syö mitä mieli tekee, eikä liho, jos parasta mitä tietää on tuoreet marjat.
Ongelma on se, että lihavat vähättelevät syömisiään puheissaan (söin vaan salaattia lounaalla = makaronipohjainen majoneesipekonijuustosetti missä kurkkua plus tuore sämpylä) ja laihat liioittelevat (vedin hamppariaterian ja illalla pizzaa enkä vaan liho = lasten ateria ja illalla kotitekoista kasvispizzaa vähällä juustolla). Tähän uskotaan sitten itsekin ja toinen osapuoli ahdistuu. Kyllä kalori on kalori ja jos ei mitään imeytymishäiriötä ole, ihminen lihoo kun vaan tarpeeksi syö.
Sisareni laihdutti omin avuin 30kg. Oli lihavanakin liikunnallinen ja juoksi pitempiä lenkkejä kuin minä, joka normaalipainon alarajoilla. Paino on pysynyt siinä lukemassa, johon laihdutti. Loppui uniapneat, monet kivut ja elämä laadultaan koheni paljon. Leikkaus ei ole oikotie onneen, sillä kaikissa operaatioissa on riskinsä. Surullinen tarina tuolla naisella, jolle leikkaus aiheutti noin paljon rajoituksia elämään. Ihmettelen, miten ei kadu leikkausta, vaikka ennen sitä oli taatusti kivuttomampi.
[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 21:24"]
Syömällä olen minäkin kiloni hankkinut. Olen seuraillut hoikkien toimintaa. He kieltäytyvät kahvipullasta, jos söivät lounaalla kakkua jälkkäriksi. He pitävät krapulamässyn jälkeen kevyemmän viikon. Heille salaatti on ateria. Jne.
En tiedä, miksi minun on niin vaikea kieltäytyä. Eikö ruoka maistu laihojen suussa yhtä hyvältä? Eikö heille tule yhtä paha mieli kuin minulle kun joutuvat kieltämään itseltään jotain? Tekeekö jonkun aidosti mieli pikkuporkkanaa, jos tarjolla on vaihtoehtona ranskalaisia perunoita?
Jossain näissä kysymyksissä ja niiden vastauksissa piilee ylipaino-ongelmien syy.
[/quote]
Minulle ainakin ruoka maistuu taivaalliselta, mutta syömis mallini poikkeaa selkesti sinun mallistasi. Kieltäytyiminen tarkoittaa minulle hyvää= kieltäydyn kakusta sillä tiedän ettei se tee keholleni hyvää, kieltäytymisen jälkeen "kiitän" itseäni hyvästä valinnastani. Kun syön salaattiaterian kiitän itseäni jälleen ja kuvittelen kuinka hyvää salaatti kehossani tekee, kuinka paljon hyviä ja tärkeitä ravintoaineita kehoni sai käyttöön. Haluan syödä terveellisesti kehoni takia, että se jaksaa minua varten elää hyvin. Siinä ehkä suurin ero. En tee syömisestä koskaan negatiivista vaan se on aina positiivinen ja hyvä kokemus mielelle että keholle.
[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 21:37"]
Jos ylipaino on oma syy niin miksi se määräytyy niin usein jo varhaisessa lapsuudessa?
[/quote]
Eihän se aina oma syyy ole ja lihavuus geenikin on jo löydetty. Minullakin on suvussa "yksi haara" jotka on kaikki ihan hirveitä syöppöjä mutta vissiin on suora suoli kun ovat laihoja. Eikä he syö terveellisesti, vaan kermakakkuja, lihaa, makkaraa jne jne. Itse jos söisin niin niin olisin hujauksessa 150 kiloinen.
Paljon riippuu aineenvaihdunnasta ja hormonitoiminnasta. Jos hikoilee paljon, käy vessassa monta krt päivä jne niin kuluuhan siinä energiaa, jos taas ei hikoile, vatsa toimii kerran viikossa jos muistaa.....lihoohan siinä väkisinkin.
Tiedän, että monella syynä on liikasyönti mutta tiedän senkin että monella kyse on PMS oireista, kilpirauhasista tms...etenkin naisilla.
[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 21:37"]
[/quote]
Koska vanhemat, sekä ruoan paljous ja liikkumattomuus. Oliko 60 luvulla lihavia lapsia? Ei. Lasten lihavuus vasta surullista onkin.
[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 21:35"][quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 21:28"]
[/quote]
Eli tarvittaisiin joku personal trainer tms tukihenkilö/ vertaisryhmä siihen tsemppaamaan? Eikö tämänkaltaisiin juttuihin voisi panostaa (vaikka niistä verorahoistakin) esim. noiden leikkausten ja lääkitysten sijaan? Paranisi varmaan elämänlaatukin monella kun verkostoituisi samanlaisten ihmisten kanssa ja liikuntahan muutenkin edistää henkistä hyvinvointia?
[/quote]
Mä väitän, että ennemmin kuin personal traineria tarvitaan psykologia/psykiatria lihavuuden hoitoon. Monet meistä lihavista syövät helpottaakseen sitä mitä pitäisi saada mielestä purettua.
[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 21:26"]
[/quote]
Joo, kunhan se vero laitetaan sitten myös röökaajille, ryyppääjille, himourheilijoille jne. kaikille jotka omalla elintavallaan altistavat itsensä tavallista suuremmille sairaanhoitokuluille.
En suosittele lihavuusleikkauksia kenellekään. Suomessa lähiaikoina kuollut ainakin 3 ihmistä ko leikkauksen vuoksi, monet joutuneet eläkkeelle tms. En tiedä ainuttakaan joka olisi leikkaukseen täysin tyytyväinen.
Jos harkitset leikkausta niin HARKITSE TOSI TARKKAAN!