Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ylipaino on oma syy

Vierailija
05.05.2015 |

Ajankohtaisessa kakkosessa keskustellaan aiheesta parhaillaan. Yli 2 miljoonaa suomalaista on ylipainoisia. Kauhea luku! Ja lihavuusleikkausta näköjään pidetään ratkaisuna tuohon! Mitä helvettiä... Painonpudottaminen kun ei suurimmalle osalle mitään avaruustiedettä ole.

Kommentit (116)

Vierailija
101/116 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 18:49"]

Syöppä monta vuotta suurta annosta kortisonia ja sano sitten kenen syy!

[/quote]

Tämä "syöppä" jo kertoo, minkä tasoisen ihmisen kanssa ollaan nyt tekemisissä.

Vierailija
102/116 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 09:51"]

[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 20:48"]

[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 20:31"][quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 20:24"] Ymmärtänyt mitä? Energia sisään - energia ulos = lopputulos. Yhtälö on pätenyt joka ikiseen ihmiseen aina ja ikuisesti ja tulee pätemään maailman tappiin. Se on fakta, ei mielipide ja sitä ei talipallojen mielipiteet, tekosyyt tahi harhaluulot muuksi muuta. [/quote] Ooookei! Eli mitä pitää tehdä ihmisen jolla vaikea hormonitoiminnan häiriö ja joka ei laihdu norm ruokavaliolla? Eli hänellä todettiin anoreksia vaikka yhä sairaalloisen lihava. Kerroppa nuyt kun kerran olet lääkäreitä viisaampi! (Lääkärit kun  nimittäin totesivat että ikinä ei voi ruokavalion avulla saavuttaa normaalipainoa vaan se on sula mahdottomuus.) Minusta olet hirveä ihminen kun kerran sinulla on kaikki tieto miten nämäkin tapaukset saa kuntoon muttet sitten kuitenkaan tuo niitä julkisuuteen. Ota vaikka yliopistollisen sairaalan johtoon yhteys ja kerro miten viisas olet. [/quote] Tyroksiinilla voi boostata kilpirauhasen toimintaa ja stimulanteilla sympaattisen hermoston toimintaa. Nämä kaksi näyttelevät tärkeää roolia aineenvaihdunnan tason määrityksessä. Melkein minkä tahansa hormonaalisen ali- tai liikaerityksen saa asianmukaisella lääkityksellä normalisoitua. Liikunalla saa energiankulutusta lisättyä. Jne. Niin joo, ja siiten sopiva määrä energiaa ääntä kohti. Ei sellaista ihmistä olekaan joka ei laihtua voisi kun tietää mitä tekee ja löytyy edes rahtunen itsekuria. :D Mutta itsepetos, tietämättömyys ja laiskuus ovst jarruna 99 %:lla ylipainoisista jotka eivät asiassa onnistu. Ja sitten on muutama hassu jolka on oikeasti lääketieteellisesti merkittäviä sairauksua jotka tekevät painon pudottamisesta mahdotonta, ainakin sen hetken enen kuin ko. sairaus on selätetty.

[/quote] Pieleen meni. En kuitenkaan viitsi laittaa tähän sairautta joka ko henkilöllä sittemmin todettiin, koska niin harvinainen että hänet voisi siitä ehkä tunnistaa. Eipä ollu esim kilppareissa mitään vikaa. Niin ja liikkumisestakaan ei taatusti ollut kyse koska on ammatti urheilija kyseessä ja liikkuu huomattavasti enemmän kuin tavis joka harrastaa liikuntaa. Aikamoinen itsekurikin täytyy olla jos kuukausia pystyy olemaan 800 kalorin dieetillä. Mutta helpoohan täällä on laukoa mitä vain kun ei asioista mitään tiedä.

[/quote]

No ihmekös kun lauot.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/116 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 09:55"]

[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 09:29"]

[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 22:31"]

[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 20:24"]Ymmärtänyt mitä? Energia sisään - energia ulos = lopputulos. Yhtälö on pätenyt joka ikiseen ihmiseen aina ja ikuisesti ja tulee pätemään maailman tappiin. Se on fakta, ei mielipide ja sitä ei talipallojen mielipiteet, tekosyyt tahi harhaluulot muuksi muuta. [/quote] Ihmiskeho ei valitettavasti ole ihan noin yksinkertainen.. Nimim. syön jatkuvasti yli kulutuksekseni eikä paino nouse, mitä nyt joskus 1-2 kiloa turvotusta suolaisesta roskaruoasta.

[/quote]

Trollolollolol.

Kuvittelet syöväsi yli kulutuksesi. Ihmiskeho on juurikin niin yksinkertainen.

Mihin ylimääräinen energia sitten sinun, uniikki fysiikan lakeja uhmaava lumihiutaleiseni, kohdallasi sitten menee jos kehosi ei sitä varastoi lihaksen tai laardin muodossa? Kakkaatko kaiken pihalle imeytymättömänä?

[/quote] Ehkä näin, mutta esim itse juurikin olin sitämieltä että hieman epäreilua on kun serkkuni joka liikkuu ja elää kuin esim minä itse voi helposti vetää 3000 kaloria lihomatta, minä taas vai 1200. Syynä nimenomaan aineenvaihdunta.  Joten helppo on laihduttaa jos normisti pystyy vetämään noin paljon. (ohis)

[/quote]

Samankokoiset, -ikäiset, ja -sukupuoliset ihmiset, jotka ovat yhtä aktiivisia kuluttavat hyvin pitkälti saman verran energiaa.

Toki poikkeuksia on, mutta keskimäärin, isossa otannassa, erot ovat hyvin pieniä.

Ongelman muodostaa se, että ihmiset ovat äärimmäisen huonoja arvioimaan energiansaantiaan elleivät pidä rehellistä, jokaisen suupalan sisältävää kirjanpitoa.

Jos olette serkkunne kanssa suurinpiirtein samankokoisia, ikäisiä jne. ja liikutte yhtä paljon, ero energiankulutuksissanne ei taatusti ole kovin iso, ei lähimainkaan esittämääsi (3000 vs 1200).

Harhaluulot ja haihatukset huut kuuseen ja faktoihin ja rationaaliseen lähestymistapaan perustuvaa painonhallintaa kehiin, kiitos.

Vierailija
104/116 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 07:40"]

[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 07:34"]

Miksi lihavuus ylipäätään olisi jokin syy... eiköhän ole oma valinta valita vartalon muotonsa. Ei monikaan haluaisi esim olla bmi 20. Kokoinen. Minäkin olen 5-10 kiloa ylipainoinen ja haluan olla näin. 

[/quote]

Ylipaino aiheuttaa ihan tutkitusti esim. monia tuki- ja liikuntaelinsairauksia. Ok, jos haluat olla noin mutta minä taas en haluaisi joutua maksumieheksi siihen, että joku nyt vaan tykkään olla ylipainoinen ja hoidattaa sitten kaikkia ongelmiaan verorahoilla. Sinä voit osasi valita, minä en.   

[/quote] Argh kun mua ärsyttää tää "maksumieheksi joutuminen". Täällä töissäkin meillä on 3 polvileikattua urheilijaa, joista yhdeltäkin se polvi on leikattu 12 kertaa! Saatana, en halua maksella urheilijoiden vammoja, jos tälle linjalle lähdetään!

Vierailija
105/116 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmmm.... ja kuitenkin laihdutukseen avuksi otetut lääkkeet usein tehoaa (mm. Reductil, jota ei enää saa), mistäköhän moinen johtuu?

Vierailija
106/116 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 10:00"]

[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 22:42"]

Olen vuosikausia kuunnellut kun asiakkaani latovat tiskiin kaikki tässäkin ketjussa esitetyt SELITYKSET mutta kun olen ne yksi toisensa perään kumonnut ja ollut ehkä jopa vähän ilkeä, on asiat menneet jakeluun ja laihtuminen on saatu käyntiin. Jännä juttu mutta myäs kilpirauhasen vajaatoimintaa sairastaneet ja iäkkäämmät, ne joiden aineenvaihdunta on hidastunut, jne jne ovat laihtuneet.

Liki 20 v kokemuksella uskon vain yhden selityksen: olen laiska enkä viitsi tehdä muutoksia elämääni.

[/quote] Tiesitkö, että jos on sairastanut vajista vuosia niin ettei sitä ole huomattu niin suurimmalla osalla asiaa ei enää pystytä lääkkein korjaamaan vaan useat ongelmat jäävät vaikka tyroksiinia  syökin. Esim minä jota nyt syövän vuoksi pidetän YItoiminnalla kärsin silti monista vajiksen aiheuttamista ongelmista lopun ikäni. Jos et usko otapa yhteyttä alan asiantuntijaan, vai uskotko vaan pänkkäpäisesti aina itseäsi?!

[/quote]

Niin? Kilpirauhasen vajaatoimintaa hidastaa aineenvaihduntaa jonkun verran.

Sitten pitää vaan syödä hieman vähemmän verrattuna siihen, että jos vajaatoimintaa ei olisi jos haluaa, että paino ei nouse.

Tai liikkua enemmän.

Seuraava.

Vierailija
107/116 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 10:28"]

Hmmm.... ja kuitenkin laihdutukseen avuksi otetut lääkkeet usein tehoaa (mm. Reductil, jota ei enää saa), mistäköhän moinen johtuu?

[/quote]

Stimulantti. Hillitsee ruokahalua ja kiihdyttää aineenvaihduntaa.

Vaikuttaa siis epäsuorasti energiataspainoyhtälössä puoliskoon kalorit sisään ja suorasti puoliskoon kalorit ulos eli saman vaikutuksen saisi joko syömällä vähemmän tai liikkumalla enemmän.

Nostaa sydänkohtauksen ja aivohalvauksen riskiä.

Seuraava.

Vierailija
108/116 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvolatoiminnan pitäisi jatkua hamaan hautaan saakka.

Joka toinen vuosi kaikki ihmiset punnitaan, tarkastetaan näkö ja kuulo. Kysytään onko jotain ongelmia terveyden tms suhteen ja sitten annettaisiin ohjeita ja ohjattaisiin hoitoon.

En usko että tulisi yhtään kalliimmaksi kuin nykysysteemi jossa sairaudet ja ongelmat ehtii kehittyä pitkälle ennen kuin niille tehdään jotsin.

Vierailija
109/116 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 09:56"]

Mitä EI KEHOA oikein tarkoitat?

[/quote]

Kunnon av-possukan argumentointia taas. Ahdistaako? Syö munkki, olosi paranee. :D

Vierailija
110/116 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 10:37"]

Olen vuosikausia kuunnellut kun asiakkaani latovat tiskiin kaikki tässäkin ketjussa esitetyt SELITYKSET mutta kun olen ne yksi toisensa perään kumonnut ja ollut ehkä jopa vähän ilkeä, on asiat menneet jakeluun ja laihtuminen on saatu käyntiin. Jännä juttu mutta myäs kilpirauhasen vajaatoimintaa sairastaneet ja iäkkäämmät, ne joiden aineenvaihdunta on hidastunut, jne jne ovat laihtuneet.

Liki 20 v kokemuksella uskon vain yhden selityksen: olen laiska enkä viitsi tehdä muutoksia elämääni.

[/quote] Tiesitkö, että jos on sairastanut vajista vuosia niin ettei sitä ole huomattu niin suurimmalla osalla asiaa ei enää pystytä lääkkein korjaamaan vaan useat ongelmat jäävät vaikka tyroksiinia  syökin. Esim minä jota nyt syövän vuoksi pidetän YItoiminnalla kärsin silti monista vajiksen aiheuttamista ongelmista lopun ikäni. Jos et usko otapa yhteyttä alan asiantuntijaan, vai uskotko vaan pänkkäpäisesti aina itseäsi?!

[/quote]

Sitten pitää vaan syödä hieman vähemmän verrattuna siihen, että jos vajaatoimintaa ei olisi jos haluaa, että paino ei nouse.

Tai liikkua enemmän.

Seuraava.

[/quote] Katsellaan kun osuu omalle kohdalle. Kukahan teistäkin kärsis pelkkää nälkää pidemmän päälle? On niin idioottia argumentointia, että ei tosikaan. Seuraava.

Vierailija
111/116 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 10:43"]

[/quote]

Vaikuttaa siis epäsuorasti energiataspainoyhtälössä puoliskoon kalorit sisään ja suorasti puoliskoon kalorit ulos eli saman vaikutuksen saisi joko syömällä vähemmän tai liikkumalla enemmän.

Seuraava.

[/quote] Niin, voisiko siis ajatella että jollain tuo lääkitys on kunnossa jo omassa kehossaan ja toisella ei? Miksi siis sen toisen pitää kärsiä vain sen takia? Onneksi olen varma, että lääketiede hokaa joku päivä sen miksi toinen lihoo ja toinen ei samalla ruokavaliolla.

Vierailija
112/116 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 11:14"]

[/quote]

Tai liikkua enemmän.

Seuraava.

[/quote] Katsellaan kun osuu omalle kohdalle. Kukahan teistäkin kärsis pelkkää nälkää pidemmän päälle? On niin idioottia argumentointia, että ei tosikaan. Seuraava.

[/quote]

Faktoilla argumentointi saattaa olla ärsyttävää.

Oikeassahan tuo kuitenkin on. Paska tsägä jos kilpparisi ei toimi normaalisti, osanottoni.

Vierailija
113/116 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kerron nyt oman tarinani. Olen aina ollut vähän pulska, luulen sen taustalla olleen lähinnä lapsuudenkodissa opitut vähän vinksahtaneet ruokatavat: vaikka syötiin ihan peruskotiruokaa, niin myös herkuteltiin paljon, syötiin niin suruun kuin iloonkin. Aika klassista tunnesyömistä. Liikunta ei myöskään ollut kovin isossa roolissa. Aikuisiällä yritin kuitenkin kiinnittää huomiota syömiseen ja liikkumiseen, ja pitkään paino pysyikin kurissa, mikä mun kohdalla tarkoitti lievää ylipainoa. Vähän alle kolmekymppisenä aloin kuitenkin lihoa, vaikka elämäntapani eivät muuttuneet. Painoa tuli vajaassa parissa vuodessa noin 25kg. Menin työterveyteen ja sain lähetteen ravintoterapeutille. Ruokavaliossani ei ollut suurta vikaa, mutta säädettiin sen kanssa kuitenkin, ja katsottiin sellainen kalorivaje, jolla painon pitäisi pudota. Liikuntaa harrastin 2-3 kertaa viikossa. Painonnousu välillä pysähtyi, välillä vain hidastui, en laihtunut. Ahdisti. Työterveydessä lähinnä syytettiin, että valehtelen syömisistäni tai liikkumisistani tai en itse hahmota niitä. Ahdisti yhä enemmän. Se yksi lääkäri, joka uskoi, että en nyt vaan laihdu, ei keksinyt syytä ja tarjosi ratkaisuksi lihavuusleikkausta. En halunnut. Ahdisti ja väsytti. Masennuslääkkeitäkin mulle tarjottiin. Mielestäni en kuitenkaan ollut masentunut, vain turhautunut ja väsynyt tilanteeseen. En enää jaksanut yrittää, söin mitä sattui ja liikunta jäi. Työpäivän jälkeen en oikeasti jaksanut kuin syödä jotain helppoa ja nopeaa ja maata sohvalla. Ruoka oli myös se lohtu tilanteessani. Paino nousi vielä jonkin verran. Tässä vaiheessa mulle tuli kuukautishäiriöitä, joiden takia hakeuduin gynekologille. Multa löytyi sekä PCOS että kilpirauhasen vajaatoiminta. Olen ollut nyt noin 3 vuotta tyroksiinilääkityksellä, ja olen laihtunut 40kg. Lääkityksellä paino lähti putoamaan ihan heti - toki se vaati myös sitä, että söin terveellisesti. Siihen terveelliseen syömiseen taas pystyin, kun lääkityksen myötä en koko ajan ollut ihan loppumattoman väsynyt ja jaksoin katsoa, mitä suuhuni laitan. Ruokavalio ei edes ollut yhtä tiukka kuin taannoisen laihdutusyritykseni aikana, en edes tuntenut laihduttavani. Oltuani puolisen vuotta lääkityksellä aloin jaksaa taas liikkuakin. Pyrin myös aktiivisesti muuttamaan suhtautumistani ruokaan ja välttämään sitä lohtusyömistä - toki sekin on helpompaa, kun ei koko ajan ahdista ja väsytä. Uskon myös siihen, että olemme mitä syömme, ja että huono ravinto (liika prosessoitu ruoka ja sokeri) on osaltaan ainakin pahentanut noita mun hormoniongelmia. Siksikin haluan nyt syödä sellaista ruokaa, joka tekee minulle hyvää - nyt kun olen jaksanut ottaa asioista selvää ja jaksan toteuttaakin tätä arjessani. Myös mun kuukautiskierto on säännöllistynyt, tähän varmasti auttoi sekä tyroksiini että laihtuminen. Mun tarkoitus ei ole puolustella itseäni eikä esittää tekosyitä ylipainolleni. Suuri osa siitä varmasti johtui siitä, että söin liikaa ja liikuin liian vähän. Kuitenkin sen takana, että esim. ravitsemusterapeutin neuvoma laihdutusruokavalio oli mulle liikaa, oli kaksi hormonitoimintaan ja aineenvaihduntaan vaikuttavaa sairautta. Olen ihan uskomattoman kiitollinen, että satuin kohtaamaan sen yhden lääkärin, joka kuunteli ja löysi ratkaisun. Olisi aika järkyttävää, jos olisin päätynyt lihavuusleikkaukseen tai syömään masennuslääkkeitä loppuiäkseni - turhaan. Pointti on siis se, että ylipainon takana voi olla aika monimutkaisia vyyhtejä, joita ihminen itse ei välttämättä pysty ratkomaan. Minä en ainakaan pystynyt.

Vierailija
114/116 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 11:28"]

[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 11:14"]

[/quote]

Tai liikkua enemmän.

Seuraava.

[/quote]

Faktoilla argumentointi saattaa olla ärsyttävää.

Oikeassahan tuo kuitenkin on. Paska tsägä jos kilpparisi ei toimi normaalisti, osanottoni.

[/quote] Ei tuo oikeastaan ole edes faktaa. Kukaan ei niin pienellä energiamäärälle tule toimeen, kun tarvis. Kiitos osanotosta! Olen jo tottunut siihen ajatukseen, että tämä on kohtaloni.

Vierailija
115/116 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 11:16"]

[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 10:43"]

[/quote]

Seuraava.

[/quote] Niin, voisiko siis ajatella että jollain tuo lääkitys on kunnossa jo omassa kehossaan ja toisella ei? Miksi siis sen toisen pitää kärsiä vain sen takia? Onneksi olen varma, että lääketiede hokaa joku päivä sen miksi toinen lihoo ja toinen ei samalla ruokavaliolla.

[/quote]

Luuletko, että lääketiede ei jo ole tietoinen siitä, että energiankulutus vaihtelee yksilöittäin riippuen monista eri tekijöistä...ikä, sukupuoli, pituus/paino, rasvaprosentti, vapaaehtoisen ja alitajuisen aktiivisuuden määrä jne.?

Kun nämä kaikki tekijät ovat kahdella yksilöllä likipitäen samat, energiankulutuskin on yllättäen likipitäen sama, noin keskimäärin. Pieniä heittoja suuntaansa löytyy.

Vierailija
116/116 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 21:27"]

Yhteiskunnan ei tulisi olla maksumiehenä lihavuusleikkauksille. LIhavuus on itse aiheutettua, tosin samoin alkoholihaitat ja keuhkoahtaumat tupakoijilla. Ihmisen pitäisi itse ottaa vastuu terveydestään ja välttää lihomista, sillä tiedon puutteesta väärät ruokailutottumukset eivät voi johtua, ei myöskään terveellisen ravinnon puutteesta.

[/quote]

Ravinnon puutteellahan ei liho vaan laihtuu ;)